Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel overbieden op een woning?

17-05-2017 21:15 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal. Ik heb een mooi appartement op het oog in Amsterdam. Vanwege grote belangstelling is besloten om de woning per inschrijving te verkopen, waardoor wij tot a.s. vrijdag de tijd hebben gekregen om ons uiterste bod door te geven. Vraagprijs was oorspronkelijk €220.000. Wat is redelijk om over te bieden en wat denken jullie dat geinteresseerden zullen bieden? Ik kan een hypotheek tot max. €250.000 krijgen, maar ben bang om te veel over te bieden.
Overigens staan de woningen in dezelfde buurt met vergelijkbare oppervlakte te koop voor ongeveer €250.000

Alvast veel dank voor jullie reacties!
anoniem_248089 wijzigde dit bericht op 17-05-2017 21:23
9.79% gewijzigd
Ligt eraan wat je als spaargeld op je rekening hebt staan.
Alle reacties Link kopieren
In zo'n overspannen markt zou ik een aankoopmakelaar in de arm nemen.

Een appartement van vrienden (ook in Amsterdam en in een vergelijkbare vraagprijsklasse) is voor 36.000 euro boven de vraagprijs verkocht.
eenhoorn wijzigde dit bericht op 17-05-2017 21:21
50.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
17-05-2017 21:19
In zo'n overspannen markt zou ik een aankoopmakelaar in de arm nemen.
Hebben wij ook overwogen, maar kost aardig wat en heb van de verkoopmakelaar vernomen dat een aankoopmakelaar in veel gevallen ook niet succesvol is..
Alle reacties Link kopieren
Ash01 schreef:
17-05-2017 21:21
Hebben wij ook overwogen, maar kost aardig wat en heb van de verkoopmakelaar vernomen dat een aankoopmakelaar in veel gevallen ook niet succesvol is..
Onthoud dat die verkoopmakelaar werkt voor de verkopers en niet voor jou.......
Alle reacties Link kopieren
Ligt ook aan in welke buurt van Amsterdam. 10% gebeurd in ieder geval zeker wel regelmatig, maar hou er rekening mee dat je hypotheek alleen dekt wat de woning aan taxatie waard is en je alles daarboven zelf moet kunnen inleggen...
Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Bij het afsluiten van een hypotheek wordt de woning getaxeerd. Je krijgt niet meer dan waar het op getaxeerd wordt, ook al kun je met je salaris misschien meer lenen.
Dus je kunt wel enthousiast overbieden, maar de rest zul je dan zelf moeten ophoesten.
-
Alle reacties Link kopieren
Bij het afsluiten van een hypotheek wordt de woning getaxeerd. Je krijgt niet meer dan waar het op getaxeerd wordt, ook al kun je met je salaris misschien meer lenen.
Dus je kunt wel enthousiast overbieden, maar de rest zul je dan zelf moeten ophoesten.
-
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je in hemelsnaam meer betalen voor een appartement dan wat het waard is?
Snap ik oprecht niet... als de markt ietwat normaliseert zit je al met een enorme onderwaarde! Dan moet je er al helemaal niet aan denken wat je schuld zal zijn als de markt inzakt...
My way or the highway!
Alle reacties Link kopieren
De vraagprijs is niet per definitie gelijk aan de taxatie waarde. Mijn makelaar noemde het een uitnodiging tot onderhandelen.

Ik woon zelf niet in Amsterdam, maar ken er genoeg mensen. De meesten met een koopwoning hebben gekocht tegen een prijs hoger dan de vraagprijs en hebben ook voor het betaalde bedrag een hypotheek gekregen.

Maar goed, wil je hier redelijk zeker van zijn dan kom ik terug op mijn eerste advies: een aankoopmakelaar.
Alle reacties Link kopieren
Gaat dit over een hypotheek met NHG garantie? Want die zal wel z'n voorwaarden hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je meer gaat bieden, zeg 240.000, maak er dan 241.000 van, omdat de meeste mensen een rond getal zullen bieden.
Alle reacties Link kopieren
Zoals hierboven al gezegd is, de vraagprijs is niet de waarde. Een huis is waard wat iemand ervoor wil betalen.
Mijn ervaring is dat de taxatiewaarde vaak gelijk is aan de aankoopwaarde.
Merk je hoe je geneigd bent je bod zo ver mogelijk op te rekken? Een aankoopmakelaar heeft veel meer zicht dan jij op wat er momenteel betaald wordt in Amsterdam en kan je met beide benen op de grond houden.

Een huis is waarschijnlijk de grootste aankoop die je in je leven zult doen, dan moet je niet op professioneel advies besparen tenzij je zelf die kennis in huis hebt.
Alle reacties Link kopieren
wilde gisteren al reageren maar forum deed het niet.
Ik zeg ook aankoopmakelaar, die kan je ook adviseren en begeleiden op andere gebieden dan alleen de prijs.

Wij hadden een huis op het oog in een populaire buurt (niet Amsterdam maar toch) en waren in principe bereid de vraagprijs te betalen. Aankoopmakelaar heeft een eerste bod uitgebracht wat wij bijna schunnig laag vonden, maar het opende de onderhandelingen. Uiteindelijk 9000 eur eraf gekregen en de makelaar kostte 1200. Tel uit je winst. Hij nam ons ook een hoop werk uit handen.
Je kan ook vrijblijvend met een aankoopmakelaar praten om erachter te komen of je er wat aan hebt.

(Ik heb zonder aankoopmakelaar gekocht, de makelaars met wie ik sprak zeiden dat de vraagprijs van het beoogde huis heel goed was en er weinig af zou kunnen. De vraagprijs was boven mijn budget. Uiteindelijk heb ik 25k minder betaald na zelf onderhandelen.)
Ik kocht begin 2008 een appartement. Niet in Amsterdam, maar wel op het hoogtepunt van de huizenbubbel. Uitonderhandelde prijs was 142.500 euro. De taxatie was 125.000. Iedereen, inclusief mijn aankoopmakelaar, vond het niet meer dan normaal dat ik meer ging betalen dan de aankoopprijs. Ik kreeg ook de hypotheek er zelfs nog helemaal voor rond (volledig aflossingsvrij zelfs... :@@: )

Ik ben nu nog de restschuld aan het afbetalen en vraag me regelmatig af hoe het in godsnaam zo ver gekomen was TOEN, dat ik dus bijna 20.000 euro meer betaalde voor een appartement dat het niet waard is. Ondanks mijn restschuld ben ik ongelooflijk blij dat ik nu met man en kinderen (die ik toen nog niet had ;-) ) in een superfijn huis woon waar we de komende tien jaar zeker niet weg gaan maar ik sta met immense verbazing te kijken naar hoe de markt nu in grote steden weer is.

Hoe kan dit toch? Maken jullie je daar geen zorgen om? Dit kan toch alleen maar weer fout gaan?
Kastanjez schreef:
18-05-2017 09:49
Ik kocht begin 2008 een appartement. Niet in Amsterdam, maar wel op het hoogtepunt van de huizenbubbel. Uitonderhandelde prijs was 142.500 euro. De taxatie was 125.000. Iedereen, inclusief mijn aankoopmakelaar, vond het niet meer dan normaal dat ik meer ging betalen dan de aankoopprijs. Ik kreeg ook de hypotheek er zelfs nog helemaal voor rond (volledig aflossingsvrij zelfs... :@@: )

Ik ben nu nog de restschuld aan het afbetalen en vraag me regelmatig af hoe het in godsnaam zo ver gekomen was TOEN, dat ik dus bijna 20.000 euro meer betaalde voor een appartement dat het niet waard is. Ondanks mijn restschuld ben ik ongelooflijk blij dat ik nu met man en kinderen (die ik toen nog niet had ;-) ) in een superfijn huis woon waar we de komende tien jaar zeker niet weg gaan maar ik sta met immense verbazing te kijken naar hoe de markt nu in grote steden weer is.

Hoe kan dit toch? Maken jullie je daar geen zorgen om? Dit kan toch alleen maar weer fout gaan?
In principe kan dat dus niet meer met de huidige hypotheek regels. TO zal een zak geld mee moeten nemen als ze boven taxatieprijs gaat zitten.
Alle reacties Link kopieren
Je zal wel niets hebben aan mijn reactie;
Waarom moet het Amsterdam zijn? zo'n 50 km verderop heb je voor minder geld een prachtige eengezinswoning in een nette wijk dicht bij het station en je houd nog flink geld over ook.
Fee-de-Goede schreef:
18-05-2017 10:07
In principe kan dat dus niet meer met de huidige hypotheek regels. TO zal een zak geld mee moeten nemen als ze boven taxatieprijs gaat zitten.
Dat weet ik, maar feit blijft dat een heleboel (jonge) mensen veel meer geld betalen voor een huis dan dat het waard is. Ook al moeten ze daar dan eigen spaargeld voor meenemen -waardoor er waarschijnlijk minder snel echt grote financiële problemen ontstaan- toch zie ik dat mensen meer geld uitgeven dan ze eigenlijk zouden moeten doen of verstandig is (verhuizen zonder buffer bijvoorbeeld). En daar geef ik geen waardeoordeel over, ik deed zelf tenslotte hetzelfde omdat ik dacht dat het wel goed zat.
Maar ik vind het wel een zeer onwenselijke situatie.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet alleen om de prijs, kijk ook naar de voorwaarden. Wil je een voorbehoud van financiering, voorbehoud verkoop oude woning, oplevering perse op een bepaald moment, voorbehoud van bouwtechnische keuring, etc. Hoe minder voorwaardelijk jouw bod, hoe aantrekkelijker, zelfs aantrekkelijker dan hogere biedingen.
Bied vooral niet meer dan de woning waard is.
7102 schreef:
18-05-2017 10:23
Je zal wel niets hebben aan mijn reactie;
Waarom moet het Amsterdam zijn? zo'n 50 km verderop heb je voor minder geld een prachtige eengezinswoning in een nette wijk dicht bij het station en je houd nog flink geld over ook.

Ehm nee, dat soort reacties heeft TO niets aan. Ze wil graag in Amsterdam wonen met alle reuring en activiteit.

Niet iedereen heeft het ideaal van een eengezinswoning in een Vinex-wijk vlakbij een station. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.
Alle reacties Link kopieren
ik zou maximaal 10000 meer bieden, als het echt mijn droomhuis zou zijn.
7102 schreef:
18-05-2017 10:23
Je zal wel niets hebben aan mijn reactie;
Waarom moet het Amsterdam zijn? zo'n 50 km verderop heb je voor minder geld een prachtige eengezinswoning in een nette wijk dicht bij het station en je houd nog flink geld over ook.
Hè ja, briljante tip. Lekker in een treurige Vinex-wijk gaan wonen als bijvoorbeeld Vathorst. Lekker saaie burgerlijke met Leen Bakker ingerichte woning met uitzicht op duizenden dezelfde huizen en een saai winkelcentrum.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n taxatie is echt een wassen neus. Ik heb onlangs een huis gekocht, eerste taxateur kwam met allemaal totaal niet vergelijkbare huizen en taxeerde het op 20.000 te weinig (geen probleem voor ons hypotheekbedrag, maar wel voor onze rente). Dus we hebben een andere gevraagd, die kwam precies op de koopsom uit.

Ons appartement in Amsterdam is begin dit jaar verkocht. In 2016 was er nog een taxatie dat het appartement 190.000 waard zou zijn. Inmiddels is bekend geworden dat de fundering slecht is, en toch taxeerde de taxateur het op 270.000. Een stijging van 42% met een rotte fundering, en alweer precies de koopsom, toevallig zeg.

Overigens hadden wij 10 biedingen, vrijwel allemaal boven de vraagprijs en bijna allemaal zonder aanvullende voorwaarden als een overdrachtsdatum, ontbindende voorwaarden of bouwkundige keuring. Er waren 3 biedingen meer dan 10% boven de vraagprijs en uiteindelijk is het voor 15% boven de vraagprijs verkocht. Het is echt een bizarre markt, veel expats die als gekken bieden. Ik zou goed nadenken over wat je het huis waard vindt en je niet laten opjagen (en je alvast instellen op een teleurstelling).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven