Gedrag slechthorende- en dove kinderen

18-05-2017 15:43 12 berichten
Na maandenlange onderzoeken naar gedrag zowel thuis als in de klas, zijn we er achter gekomen dat onze dochter geen stoornis zou hebben. Vragen waar haar gedrag vandaan zou komen een en verklaring speciaal basis onderwijs liggen klaar.

Nu is ze vanmorgen gezien door iemand die na zijn observatie vragen heeft gesteld waarbij hij instemmend knikte bij het antwoord wat gegeven werd. Zijn eindoordeel luidt: verder onderzoek naar gehoor problemen. Nu is het zo dat onze dochter ruim 3 jaar onder behandeling is geweest bij een kno, destijds een fors gehoorverlies (48 decibel links, 38 rechts). Na plaatsen buisjes was dit verbeterd. Doordat alle pijlen gericht zijn geweest op een vermoeden van ASS problematiek en/of adhd, hebben wij er nooit aan gedacht om haar jaarlijkse controle in te plannen. Deze meneer is ervan overtuigd dat veel van het gedrag wat zij laat zien, te maken kan hebben met (forse) gehoorproblemen. Haar buisjes zouden niet meer werken. De huisarts heeft zojuist bevestigd dat buisje links eruit is...voor de derde keer...

Wie (her)kent dit? Heeft een van jullie kinderen bewezen gehoorproblemen en daarbij gedragsproblematiek? Hoe uit zich dit?

Wij hebben nu een verklaring liggen voor het SBO gespecialiseerd in gedragsproblemen. De huisarts is ervan overtuigd dat dit herzien moet worden. De bron zou een verklaring moeten inhouden mbt gehoor. Maandag spoed gehoortest bij Pento, overleg huisarts en kno.

Hoop op herkenning....tips adviezen...
Geen herkenning of tips.. maar wel even een :hug:
Lijkt me heel vervelend dat er zo lang op het verkeerde spoor gezocht is door de professionals.
Succes!
bibaboe schreef:
18-05-2017 16:00
Geen herkenning of tips.. maar wel even een :hug:
Lijkt me heel vervelend dat er zo lang op het verkeerde spoor gezocht is door de professionals.
Succes!
Dankjewel...Het is ook echt een bizarre ontwikkeling. Van een school die aanstuurt op aanpak gedragsproblemen en denkend aan vooral ASS tot een toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO naar; diagnostiek, geen afwijkingen gevonden anders dan anders bij kleuters buiten een achterstand in het verbale iq om, naar doorverwijzing gehoortest nummer 5 in 3 jaar tijd.

En dan te bedenken dat het samenwerkingsverband en haar huidige school haar naar een school, gespecialiseerd in onderwijs aan kinderen met ASS wilde laten overplaatsen. Zonder enig diagnostiek! Nu deze er is...de volgende stappen want regulier onderwijs trekt ze niet (meer)
Alle reacties Link kopieren
Ze zal gehoorapparaten moeten. Via kno arts verwijzing vragen naar audiologische centrum vragen hun zijn het beste op gehoorproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Niet met een eigen kind, maar hobbymatig een jongetje in de groep gehad waarvan de ouders niet verteld hadden dat hij gehoorproblemen had (wilden een stigma voorkomen). Drama in de groep in het begin: weglopen bij uitleg spelletjes, of er doorheen kwekken/roepen ondanks herhaaldelijk waarschuwen, spel vervolgens verzieken door bijv. de bal niet over maar weg te schoppen, iets anders gaan doen. Je gewoon aanstaren als je iets zegt en gewoon weer doen waar hij mee bezig was, andere kinderen duwen als die wel leuk meedoen etc.

Toen na gesprek met de ouders eindelijk door wat er aan de hand was. Jongetje bij uitleg vooraan gezet, opgelet dat we geen uitleg gaven tussen ritselende blaadjes o.i.d. , één op één herhalen indien nodig. En daar was een totaal ander kind! Achteraf gezien viel alles op z'n plek. Logisch dat je zelf een spel gaat verzinnen (ging om jonge kinderen) als je de uitleg niet gehoord hebt. Logisch dat je vervelend en dwars gaat doen als je niet snapt wat die andere kinderen doen en bespreken. :|

Ik zeg dus niet dat het voor jouw kind ook zo is TO, en ik kan me goed voorstellen dat al deze haakse deskundigheid erg verwarrend voor jullie is, maar je vroeg om herkenning, vandaar toch maar :)
elein schreef:
18-05-2017 16:50
Niet met een eigen kind, maar hobbymatig een jongetje in de groep gehad waarvan de ouders niet verteld hadden dat hij gehoorproblemen had (wilden een stigma voorkomen). Drama in de groep in het begin: weglopen bij uitleg spelletjes, of er doorheen kwekken/roepen ondanks herhaaldelijk waarschuwen, spel vervolgens verzieken door bijv. de bal niet over maar weg te schoppen, iets anders gaan doen. Je gewoon aanstaren als je iets zegt en gewoon weer doen waar hij mee bezig was, andere kinderen duwen als die wel leuk meedoen etc.

Toen na gesprek met de ouders eindelijk door wat er aan de hand was. Jongetje bij uitleg vooraan gezet, opgelet dat we geen uitleg gaven tussen ritselende blaadjes o.i.d. , één op één herhalen indien nodig. En daar was een totaal ander kind! Achteraf gezien viel alles op z'n plek. Logisch dat je zelf een spel gaat verzinnen (ging om jonge kinderen) als je de uitleg niet gehoord hebt. Logisch dat je vervelend en dwars gaat doen als je niet snapt wat die andere kinderen doen en bespreken. :|

Ik zeg dus niet dat het voor jouw kind ook zo is TO, en ik kan me goed voorstellen dat al deze haakse deskundigheid erg verwarrend voor jullie is, maar je vroeg om herkenning, vandaar toch maar :)
Dankjewel voor het delen van je verhaal...Het is fijn te weten dat het een mogelijkheid is! Ik ben heel benieuwd wat er maandag uit het audiologisch onderzoek komt...
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 9, en vertoonde sinds groep 3 al probleemgedrag. Niet luisteren, juf 'wezenloos' aanstaren, weglopen, door anderen heen praten/schreeuwen etc.
Ook onderzoek na onderzoek gehad, alle gedragsstoornis zijn de revue gepasseerd en toch voelde het voor mij niet juist. Omdat ik thuis een heel ander kind had.

Pas toen de huisarts haar, eind groep 5, doorstuurde naar de kno voor een doorlopende verkoudheid ging het balletje rollen.
Ze blijkt links een fors gehoorverlies te hebben, en rechts minimaal maar die neemt ook af.

Nu met de aanpassingen zit zij op het regulier onderwijs. De kinderen weten allemaal wat er aan de hand is. En dochter heeft leren liplezen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf aan 1 kant doof. Op de basisschool veel problemen in grote drukke klassen door mijn gehoorverlies. Kinderen vonden mij een 'slome', ik werd veel gepest. Ik sloot mijzelf ook af voor anderen. Tot we een keer een spelletje deden met het doorgeven van informatie. Iemand fluisterde in mijn dove oor en toen is het balletje gaan rollen. Vaste plek gekregen in de klas, duidelijk verteld wat er aan de hand was en het gepest hield op tot de middelbare school.
Op de middelbare school heb ik meer gedragsproblemen gehad omdat je toch 'anders' bent. Ik voelde me heel ongelukkig, ging stelen en spijbelen en had een grote mond. Ik heb enorm gepuberd. Ik moest op een vaste plek zitten en ik mis gewoon vaak dingen. Ik kan niet alles volgen bij rumoer en helaas is er voor mijn gehoorverlies geen gehoorapparaat mogelijk. Inmiddels ben ik een stuk ouder en heb ik er nog steeds veel last van, maar met een vaste groep mensen om me heen is het makkelijker geworden. En ik kan ook liplezen, dat scheelt veel.
Wow. I wish I could speak whale.
Och wat zal dat een frustratie geven voor die kleine... Hopelijk zit je nu op het goede spoor en kan je aan de gang met echte oplossingen.
Wat slecht trouwens dat er door school e.d. nooit hier aan gedacht is. Bij mijn dochter werd een hooronderzoek zo ongeveer als eerste geopperd, wat ook volkomen terecht is.
Zelf vertoonde ik als kind ook wat apart gedrag in de kleuterklas. Tot ik bij een hoortest amper wat bleek te horen en er uit naar voren kwam dat ik de juf onmogelijk kon verstaan en dus heel veel niet meekreeg.
Alle reacties Link kopieren
anky schreef:
19-05-2017 12:40
Wat slecht trouwens dat er door school e.d. nooit hier aan gedacht is. Bij mijn dochter werd een hooronderzoek zo ongeveer als eerste geopperd, wat ook volkomen terecht is.
Zelf vertoonde ik als kind ook wat apart gedrag in de kleuterklas. Tot ik bij een hoortest amper wat bleek te horen en er uit naar voren kwam dat ik de juf onmogelijk kon verstaan en dus heel veel niet meekreeg.
Bij mijn dochter is dit geleidelijk aan ontstaan. Bij de geboorte was de gehoortest prima. Met 2 jaar kreeg zij buisjes. Daarna tot haar 5e elk jaar gehoortest, elk jaar was de uitslag goed. Helaas na haar 5e toch mis gegaan. Dus in groep 2 hoorde zij nog goed en begin griep 3 waarschijnlijk nog niet zo slecht als nu.
Maar ergens tussen de laatste test en halverwege groep 3 is het gaan afnemen. Daarom heeft zowel school als ikzelf nooit gedacht aan gehoorproblemen
Erger u niet, verwonder u slechts!
Kinderen met gehoorproblemen kunnen inderdaad 'gedragsproblemen' vertonen. Ze 'luisteren' namelijk heel slecht. Ze 'negeren' wat je zegt en gaan gewoon door met waar ze mee bezig waren.

Er is speciaal onderwijs gericht op kinderen met verminderd gehoor: cluster 2. Dat is anders dan speciaal onderwijs voor gedragsproblemen (cluster 4-onderwijs). Overigens is 'speciaal onderwijs' weer wat anders dan 'speciaal basisonderwijs'...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven