Werk & Studie alle pijlers

Werkdagen bepalen-wat is gunstig?

18-05-2017 17:39 75 berichten
Ik vind het een beetje suffe vraag, maar ik kom er zelf niet uit en Google helpt niet veel verder.

Vandaag te horen gekregen dat ik een baan heb gekregen! :cheer2: Nu zitten we de werkdagen te bespreken.
Ik ga 4 dagen werken, maar welke dag is nu handig als vrije dag? Op maandag valt altijd 2e Paasdag en 2 Pinksterdag op en misschien andere nationale feestdagen. Krijg ik dan betaald vrij of maakt dat niks uit? Ik heb namelijk ergens het idee dat maandag werken met de oog op die 2 feestdagen 'voordeliger' is :$
Anders de vrijdag vrije dag, weekend op donderdag vind ik ook leuk klinken :D

Wat is dus qua salaris aantrekkelijk en wat is voor jullie in de praktijk fijn?
De Vrijdag vrij heerlijk.
Of als je kinderen hebt is de Woensdag vrij ook fijn.
Ik zou het even van andere dingen laten afhangen dan of je 5 keer per jaar wel een gratis vrije dag krijgt. Komt zo berekenend over...
Feestdagen worden volgens mij vaak wel gecompenseerd. Verder is het heel persoonlijk, de een vind de maandag vrij fijn (bijkomen na het weekend), een ander vind een onderbreking op woensdag wel lekker, en inderdaad, op donderdagavond weekend hebben kan ook best relaxed zijn....
Je werkt dan niet dus je krijgt geen feestdagen betaald. Ik heb zowel op maandag, dinsdagmiddag, woensdag en vrijdag vrij gehad door de jaren heen. Ik vond de vrijdag het fijnst. Op donderdagavond al heerlijk weekend! Op maandag zijn ook niet alle winkels open, of maar beperkt. Op vrijdag heb je er nooit last van.
Ik zou het allerliefst vrij zijn op maandag: op die manier kun je echt van je zondag genieten. Nu heb ik rond de middag altijd het idee: oja morgen weer werken. Ondanks dat ik mijn baan leuk vind.
En op vrijdag werken vind ik vaak wel prima, omdat er op het einde van de dag al een beetje een weekendsfeer is en je vaak nog een borrel hebt. Dus ik snap niet dat de meeste mensen voor vrijdag vrij kiezen.

Overigens ben ik op woensdag vrij. Niet uit eigen keuze, maar het is wel ok. Vooral omdat de oudste dan in de middag vrij is. Breekt lekker de week. Mijn vriend is op maandag vrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat echt een persoonlijke zaak is. Zelf ben ik iemand die graag aan een stuk doorwerkt. Maandag of vrijdag vrij zou ik ideaal vinden ivm lang weekend. Maar kan me ook voorstellen dat een ander het lekker vind om 2 middagen vrij te zijn bijvoorbeeld.
Fleet waar woon je dan dat op maandag de winkels beperkt open zijn? Hier is alles sowieso vanaf 13.00 open. Vaak nog eerder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vrijdag een fijne dag om te werken, juist omdat er dan veel mensen vrij zijn. Heerlijk rustig op de weg en op de zaak.
Mocht je kinderopvang nodig hebben, dan is er ook vaker plaats vrij op vrijdag (en woensdag).

Feestdagen worden over het algemeen gecompenseerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het liefst de woensdag vrij zijn...
Werk je 2 keer 2 dagen :)
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
18-05-2017 17:47
Fleet waar woon je dan dat op maandag de winkels beperkt open zijn? Hier is alles sowieso vanaf 13.00 open. Vaak nog eerder.
En het is heerlijk rustig in de winkels, veel fijner.
Wat fijn jullie ervaringen! Dit is eindelijk mijn eerste echte baan. Hiervoor hoefde ik nooit echt over na te denken.

@Jolijn
Ik weet niet wat handig is, dus waarom niet laten meetellen of ik feestelijke maandagen wel of niet betaald krijg? Is berekenend in dit geval een vies woord?
Van welke andere dingen zou ik het moeten laten afhangen dan? Ik heb geen kinderen en hoef niet elk weekend terug naar huis naar een vriend oid.

@Fleet
Dus als maandag mijn werkdag is, het is een feestdag, krijg ik die maand minder salaris?
anoniem_82224 wijzigde dit bericht op 18-05-2017 17:59
0.94% gewijzigd
De week opbreken is ook wel lekker. Maandag, woensdag en vrijdag zijn de populairste vrije dagen en dus ook het drukst als je de deur uit gaat. Dinsdag of donderdag zouden mijn voorkeur hebben.
Alle reacties Link kopieren
4 dagen is niet fulltime...
Wat houdt de compensatie in? Gekort op mijn salaris?
Lovestar schreef:
18-05-2017 17:52
Dus als maandag mijn werkdag is, het is een feestdag, krijg ik die maand minder salaris?
Nee, feestdagen worden doorbetaald als je een maandloon krijgt.
Maar als jij niet werkt op maandag, en maandag is een feestdag, dan krijg je niet dinsdag vrij als compensatie. (Behalve als dat in je cao staat.)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het liefst donderdag vrij hebben, dan op die dag de meeste huishoudelijke taken regelen, meeste boodschappen, etc. zodat je vrijdag uit je werk ook echt meteen weekend kan houden.
In sommige cao,s krijg je feestdagenverlof. Daarin maakt het in principe niet uit welke dag je vrij bent. Iedereen krijgt naar verhouding van het aantal werkdagen en het aantal feestdagen in dat jaar een hoeveelheid verlofuren die je dan moet opnemen.
Kijk eens na of dit ook in jouw branche het geval is.
Ik heb vrijdag mijn vrije dag, heerlijk. zou niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
18-05-2017 17:41
De Vrijdag vrij heerlijk.
Of als je kinderen hebt is de Woensdag vrij ook fijn.
Ook zonder kinderen is 'woensdags vrij' heel fijn hoor 2 dagen werken, dag vrij, 2 dagen werken en dan is het alweer weekend.
Bovendien kost het dan maar 1 vrije dag voor bijv. Hemelvaartsdag of na 2e Paas/Pinksterdag om 5 dagen achter elkaar vrij te hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op woensdag vrij en dat vind ik een fijne onderbreking van de week. Vrije dagen worden bij ons gecompenseerd.
Ik heb wat gevonden:

Als een vaste vrije dag van een parttimer op een feestdag valt, moet u hem hiervoor compenseren. Doet u dit niet, dan maakt u zich schuldig aan ongelijke behandeling. Door te werken met een pro-ratoberekening of jaarurensysteem kunt u dit voorkomen.

Binnenkort is het weer Hemelvaart en Pinksteren. Als zo’n feestdag op een vaste werkdag van een parttimer valt, profiteert hij van een extra vrije dag. Dit voordeel geldt vaak voor parttimers die de maandag als vaste werkdag hebben, want op deze dag valt relatief vaak een feestdag. Valt een feestdag op een parttime-dag, dan mist de parttimer een vrije dag ten opzichte van zijn collega’s. Dit zal vaker het geval zijn bij parttimers die op dinsdag of woensdag werken. Waarschijnlijk werken parttimers die op dinsdag of woensdag standaard vrij zijn dus minder uren dan parttimers – met dezelfde parttimefactor – die op maandag standaard vrij zijn. Het College voor de Rechten van de Mens vindt dit verschil in vrije dagen een verboden onderscheid.
Pro-ratodeel berekenen

Volgens het College heeft elke werknemer recht op een pro-ratodeel van het totaal aantal erkende feestdagen in een jaar. Het pro-ratodeel berekent u door jaarlijks de feestdagen die op een doordeweekse dag vallen op te tellen en dit aantal te vermenigvuldigen met de fte van de werknemer. Telt een jaar zeven doordeweekse feestdagen, dan heeft een parttimer met 0,8 fte dus recht op (7x0,8) 5,6 vrije dagen. Deze uren kunt in de administratie als vakantie-uren verwerken.


Het geld maakt niet zoveel uit dus. Volgens mij wordt dit bedoeld met compensatie toch?
Ik moet wel eens overwerken en heb daarom voor de maandag gekozen. Ik kan daardoor mijn overwerk op maandag doen, zodat ik mijn weekend helemaal vrij kan houden. Bovendien vind ik de bijna-weekendsfeer op vrijdag heel gezellig op mijn werk.

En het hangt er ook nog vanaf of je kinderen hebt en of er wachtlijsten zijn bij gastouders/kinderdagverblijven bij jou in de buurt. Bij lange wachtlijsten is het handig om te werken op dagen dat er vaak nog wel plek is (woensdag en vrijdag). Dinsdag en donderdag zijn de drukste dagen bij kinderdagverblijven en gastouders.
_Marana_ schreef:
18-05-2017 17:53
4 dagen is niet fulltime...
Ik heb het aangepast
Lovestar schreef:
18-05-2017 17:58
Ik heb wat gevonden:

Als een vaste vrije dag van een parttimer op een feestdag valt, moet u hem hiervoor compenseren. Doet u dit niet, dan maakt u zich schuldig aan ongelijke behandeling. Door te werken met een pro-ratoberekening of jaarurensysteem kunt u dit voorkomen.

Binnenkort is het weer Hemelvaart en Pinksteren. Als zo’n feestdag op een vaste werkdag van een parttimer valt, profiteert hij van een extra vrije dag. Dit voordeel geldt vaak voor parttimers die de maandag als vaste werkdag hebben, want op deze dag valt relatief vaak een feestdag. Valt een feestdag op een parttime-dag, dan mist de parttimer een vrije dag ten opzichte van zijn collega’s. Dit zal vaker het geval zijn bij parttimers die op dinsdag of woensdag werken. Waarschijnlijk werken parttimers die op dinsdag of woensdag standaard vrij zijn dus minder uren dan parttimers – met dezelfde parttimefactor – die op maandag standaard vrij zijn. Het College voor de Rechten van de Mens vindt dit verschil in vrije dagen een verboden onderscheid.
Pro-ratodeel berekenen

Volgens het College heeft elke werknemer recht op een pro-ratodeel van het totaal aantal erkende feestdagen in een jaar. Het pro-ratodeel berekent u door jaarlijks de feestdagen die op een doordeweekse dag vallen op te tellen en dit aantal te vermenigvuldigen met de fte van de werknemer. Telt een jaar zeven doordeweekse feestdagen, dan heeft een parttimer met 0,8 fte dus recht op (7x0,8) 5,6 vrije dagen. Deze uren kunt in de administratie als vakantie-uren verwerken.


Het geld maakt niet zoveel uit dus. Volgens mij wordt dit bedoeld met compensatie toch?
Ik vind dat je het erg ver doortrekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven