Gezondheid alle pijlers

Licht overgewicht: hoe moet ik hier mee omgaan?

19-05-2017 15:36 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele jaren geleden had ik nog een gezond gewicht, maar door het gebruik van bepaalde medicatie, ben ik zo'n 20 kg bijgekomen. Door die medicatie vertraagd het metabolisme en ik heb heel vaak ook veel honger.

Resultaat is dat ik nu een licht overgewicht heb. Ik weet soms niet hoe ik hier mee moet omgaan: ik probeer wel af te vallen maar dit is zeer moeilijk. Veel kleren passen niet meer. Ik moet dan nieuwe kleding gaan kopen. Maar als ik dan kleding koop waarin ik mij goed voel, dan heb ik het gevoel dat ik mij neerleg bij het feit dat ik overgewicht heb. En ik denk dan, dat is niet goed. Beter geen kleren kopen en gewoon zorgen dat ik terug in mijn oude kleding pas? Een beetje overgewicht is niet erg, maar hoe dan ook, overgewicht is niet gezond lijkt mij.

Anders dan mezelf, is mijn moeder iemand die heel slank is. Ze heeft dan ook vaak commentaar op mijn gewicht en eetgewoontes. Dat laatste kan ik zeker begrijpen. Maar laatst keek ze in mijn jas, en zag ze dat ik een maat 40 had gekocht... Dat vond ze blijkbaar niet zo leuk. Mijn moeder heeft maatje 34 (is ook wel heel klein) maar ze rookt ontzettend veel, drinkt regelmatig wijn maar eet niet zo heel veel.

Gisteren had ik een leuk kledingstuk gepast en dat zat goed. Was ook een maat 40. Ik heb het dan ook gekocht. Maar ik voel me hier dubbel bij, want ik zou graag terug in mijn andere kleding passen, maar tegelijkertijd wil ik ook wel kleding dragen die gewoon lekker zit en ook mooi is...

Hoe ga ik hier best mee om? Heeft iemand nog ervaringen of tips?
Er is een hele duidelijke oorzaak aan te wijzen voor je gewichtstoename.
Dar kun je niet tegenaan diëten.

Hoe lang moet je deze medicatie nog slikken?
Als dit tijdelijk is, leg je er dan voorlopig bij neer. Niet dat je meteen maar elke dag een slagroomtaart eet, maar gewoon op je eetpatroon letten en voldoende bewegen. En het gewicht en de maat voor nu voor lief nemen.

Is het levenslang, ga dan langs de huisarts en een diëtiste om je te helpen met eten en bewegen voor de lange termijn en een acceptatie proces voor je nieuwe gewicht.
Mijn vriend heeft het zelfde probleem. Veel honger door de medicatie, na het avondeten wil hij direct weer snoepen.

Als je honger hebt snack dan in ieder geval gezond, je wil niet nog meer aankomen door een verkeerde levensstijl. Wat je er niet aan eet hoeft je er ook niet af te sporten.

Probeer ook aan je moeder uit te leggen dat je bent aangekomen door de medicatie, het zou fijn zijn als je wat meer begrip van je omgeving zou krijgen. Je wil natuurlijk lekker in je vel zitten ongeacht je gewicht.

Koop ook gewoon lekker nieuwe kleding waar jij je goed in voelt en wat je ook echt leuk vind. je moet niet gaan zitten staren naar dat leuke shirtje waar je niet meer in past, dat maakt je alleen maar ongelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je ongestoord 20 kg kon aankomen zonder dat je elke keer dat je op de weegschaal ging staan je de haren uit het hoofd rukte van afschuw en spijt, duidt er al op dat het bezwaar niet zozeer uit jouzelf komt als wel uit je omgeving.

Als je wil afvallen heb je sterke motivatie vanuit jezelf nodig anders lukt het niet.
retrostar wijzigde dit bericht op 19-05-2017 15:52
0.91% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Probeer je even niets van de 'maat' aan te trekken..
Kijk gewoon of het kledingstuk goed zit, en je leuk staat.
Vaak kleedt goed passende kleding juist slanker af, ipv de wat strakkere shirts, waarin je iedere 'rol'ziet...
In leuke, passende kleding voel je je veel mooier, en misschien juist wat minder zelfbewust van het feit dat je wat zwaarder bent geworden...
anoniem_645e49e621c42 wijzigde dit bericht op 19-05-2017 15:50
Reden: smiley stond verkeerd, grrrr
1.08% gewijzigd
retrostar schreef:
19-05-2017 15:49
Het feit dat je ongestoord 20 kg kon aankomen zonder dat je elke keer dat je op de weegschaal ging staan je de haren uit het hoofd rukte van afschuw en spijt, duidt er al op dat het bezwaar niet zozeer uit jouzelf komt als wel uit je omgeving.
Dit is wel erg kort door de bocht. Ik ben ooit 25 kg. aangekomen in een half jaar tijd door ziekte/ medicatie. Natuurlijk baalde ik daar wel van, maar ik had vooral wel wat anders aan mijn hoofd, namelijk: ziekte. Ik heb toen trouwens juist wel erg leuke kleding gekocht in mijn grote maat, ook om het leed wat te verzachten. Gelukkig ben ik inmiddels weer gezond en de kilo's ook weer kwijt. Mijn ervaring is dat het haast niet te doen is om af te vallen terwijl je de medicatie nog gebruikt. Beter koop je dus leuke passende kleding en focus je op je herstel en (zo mogelijk) een gezondere levensstijl. Daarna pas afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook jaren geleden 15 kilo aangekomen van de medicatie die ik moest gebruiken! Ik ben weer afgevallen maar ging inderdaad erg langzaam, sommige medicatie moet ik blijven gebruiken dat maakt het soms wat lastig. Ik weet neit hoelang je nog de medicatie nog moet gebruiken? Misschien eens een dietiste inschakelen om samen met jou te kijken wat je zou kunnen doen als je graag weer wilt afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je? En niet iedereen heeft het maatje 34 of 36
Je moeder weet dat je medicijnen hebt geslikt.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-05-2017 15:49
Het feit dat je ongestoord 20 kg kon aankomen zonder dat je elke keer dat je op de weegschaal ging staan je de haren uit het hoofd rukte van afschuw en spijt, duidt er al op dat het bezwaar niet zozeer uit jouzelf komt als wel uit je omgeving.

Als je wil afvallen heb je sterke motivatie vanuit jezelf nodig anders lukt het niet.
Gaat het lekker?? Maat 40 is een gewone damesmaat.
Alle reacties Link kopieren
Wacht even, dit is weer zo'n twijfelgeval topic.. loepen kan geen kwaad.
Begin nu eerst maar even met je moeder vertellen dat ze er niets mee te maken heeft,
Maak dan een afspraak je huisarts of behandelend arts om dit probleem aan te pakken.
7102 schreef:
19-05-2017 16:34
Gaat het lekker?? Maat 40 is een gewone damesmaat.
Even offtopic,
Het is een maat. Het zegt niets.
Als ik maat 40 zou hebben met mijn lengte zou ik flink overgewicht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat moet je anders? Kleding dragen die je niet past? Ik heb in mijn ronde periode ook wel maat 42 aangehad. Beter dat dan open ritsen en springende knoopjes. Scheelt ook een hoop rare blikken op de werkvloer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ook zulke medicatie, maar ja na eerst 1,5j echt er totaal niet blij mee te zijn geweest ging toch die knop om en ben ik succesvol 12 kg af gevallen (ik had nog geen overgewicht maar scheelde niet veel meer). En ik was er voor chronisch te dun, want nooit honger.

Het is moeilijk maar het kan wel. Dus als je je er echt aan stoort kan ik je voedingsapps als fatsecret en myfitnesspal aan raden. Door altijd honger te hebben kun je (iig is mijn ervaring) niet in schatten hoe veel je nodig hebt. Ik at gewoon standaard te veel door die verrekte honger.
Hoe je er mee om moet gaan is aan jou. Of je accepteert dat je steeds zwaarder wordt met als gevolg dat je als obees eindigt, of je zet ergens onderweg een knop om en gaat de strijd met jezelf aan.
Een diëtist zou je voedingsadvies kunnen geven over dingen die bijvoorbeeld wel een vol gevoel geven, maar waar je niet direct van aankomt.
Ik denk dat een moeder die op zo'n manier haar stempel moet drukken op jouw gevoel, ongezonder is dan licht overgewicht.
Misschien kun je voor jezelf proberen te bedenken of je jezelf liever wilt accepteren zoals je bent, of liever je overgewicht kwijt wilt. Maar misschien heb je daar hulp bij nodig ivm je medicijngebruik?
Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je moeder wat meer begrip mag tonen, ook gezien de situatie. Ga niet voor je moeder afvallen, doe het alleen als je het voor jezelf doet. Of accepteer je nieuwe lichaam, er is niets mis met maat 40.
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
19-05-2017 16:38
Even offtopic,
Het is een maat. Het zegt niets.
Als ik maat 40 zou hebben met mijn lengte zou ik flink overgewicht hebben.
Of je nu 36,38,40 o.i.d. hebt heeft niet perse met lengte te maken, ook met lichaamsbouw. Ik ben 1.65m en heb maat 40 maar ben absoluut niet dik. Heb vrij brede heupen en brede schouders. Broeken en jassen altijd maat 40 en truitjes/shirts meestal M.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven