Angsten

01-06-2017 20:33 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Angsten beheersen mijn leven, en ik vind dat ik verkeerde keuzes maak of beslissingen neem en ben bang dat door deze keuzes mijn gezin (vooral mijn kinderen en mijn man en niet ik) ernstig ziek wordt. Ja, ik ben reeds onder behandeling geweest en wacht nu op nieuwe afspraak bij andere psycholoog en ik gebruik ook al antidepressiva sinds maandag. Maar ik weet me op dit moment weer geen raad met mijn angsten. In mijn omgeving kan ook steeds moeilijker erover praten, ze worden moe van mij.

De angsten die me hoog zitten is gebruik van teflonpannen met pfoa (inmiddels is pfoa verboden in pannen). Deze heb ik ruim 10 jaar iedere dag gebruikt, en dus kans op pfoa in ons lichaam. Maar op dit moment nog het meeste is de nano deeltjes die tm 2013 in zonnebrandspray verkocht werden (inmiddels ook verboden). Deze hebben wij als gezin wel 8 zomers gebruikt, ook gewoon op lichaam en gezicht gesprayd, met dus de kans op inademing van nano deeltjes.

Mensen in mijn omgeving worden moe van mijn angsten. En zeggen gooi dan die oude troep weg en koop nieuwe en klaar! Maar zo werkt niet bij mij, ik ben nog steeds bang op ernstige ziektes door heel veel schadelijke dingen die ik in verleden gebruikt heb en misschien nu nog gebruik zonder te weten.
anoniem_339795 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 21:13
3.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welke antidepressiva krijg je? Je klinkt als een ernstige hypochonder maar ik neem aan dat je dat zelf weet. Maar weten en voelen zijn twee verschillende dingen he. Ik denk dat cognitieve gedragstherapie je zou kunnen helpen. Probeer wat rust in je leven in te brengen, rust helpt heel goed tegen angst en stress.

Je klinkt wel bekend, tenminste, er was een keer een vrouw hier die ontzettend bang was dat ze haar kinderen iets aan zou doen, ben jij dat ook? Je durfde ze niet alleen te laten, zoiets meen ik me te herinneren. Als jij dezelfde vrouw bent, heb je in de tussentijd al hulp gekregen? Of begin je er nu aan? Sterkte! Probeer je aandacht te focussen op andere dingen, leid jezelf af, dat kan ook erg helpen.
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Voor nu: zoek afleiding. Ga sporten, zet een luisterboek aan, ga kleuren, een boek lezen of kijk iets gezelligs op tv. Of zoek hier een gezellig topic op.

Voor morgen: bel de huisarts en leg uit dat je overbruggingszorg nodig hebt. Vraag om afspraken bij de poh-ggz en evt ondersteunende medicatie.
To, ik snap dat je hier eigenlijk vooral gerustgesteld wil worden, omdat je omgeving dat niet meer doet. Maar die geruststelling geven is heel onverstandig, want dan gaan we mee in jouw angst. En dat werkt (uiteindelijk) averechts.

Dus zoek afleiding en bel morgen de huisarts. Er is meer dan alleen anti-depressiva en de poh-ggz kan je helpen door overbrugging te bieden tot je bij die ander terecht kan.
Alle reacties Link kopieren
Gingko schreef:
01-06-2017 20:40
Welke antidepressiva krijg je? Je klinkt als een ernstige hypochonder maar ik neem aan dat je dat zelf weet. Maar weten en voelen zijn twee verschillende dingen he. Ik denk dat cognitieve gedragstherapie je zou kunnen helpen. Probeer wat rust in je leven in te brengen, rust helpt heel goed tegen angst en stress.

Je klinkt wel bekend, tenminste, er was een keer een vrouw hier die ontzettend bang was dat ze haar kinderen iets aan zou doen, ben jij dat ook? Je durfde ze niet alleen te laten, zoiets meen ik me te herinneren. Als jij dezelfde vrouw bent, heb je in de tussentijd al hulp gekregen? Of begin je er nu aan? Sterkte! Probeer je aandacht te focussen op andere dingen, leid jezelf af, dat kan ook erg helpen.

Nee ik ben zeker niet bang om kinderen iets aan te doen! Ik laat de kinderen rustig buiten of binnen spelen als ik de was of zo ga doen.

Ik gebruik mirtazapine, ik heb ook al hulp gehad maar dat gaf geen verbetering dus ga nu naar andere psycholoog. Tsja rust brengen, dat zou ik wel willen maar hoe? Ik kan de concentratie voor boek lezen niet eens want telkens zijn er die angsten en ben ik hele verhaal kwijt.
Alle reacties Link kopieren
blueeyes*3 schreef:
01-06-2017 20:52
To, ik snap dat je hier eigenlijk vooral gerustgesteld wil worden, omdat je omgeving dat niet meer doet. Maar die geruststelling geven is heel onverstandig, want dan gaan we mee in jouw angst. En dat werkt (uiteindelijk) averechts.

Dus zoek afleiding en bel morgen de huisarts. Er is meer dan alleen anti-depressiva en de poh-ggz kan je helpen door overbrugging te bieden tot je bij die ander terecht kan.
Ja misschien heb je wel gelijk, ik wil gerustgesteld worden. Huisarts ben ik deze week nog geweest en doet verder niks. Ik heb zelf al gevraagd naar andere medicijnen omdat werking en nieuwe afspraak nog weken duurt. Het heeft tijd nodig zegt de huisarts, ik krijg alleen deze anti-depressiva en moet wachten. Poh hebben we hier niet.
Alle reacties Link kopieren
Probeer de angsten in je hoofd weg te schuiven en maak plaats denk voor leuke dingen.

Of ga iets leuks doen
Alle reacties Link kopieren
Zal je zien; ga je dood aan heel iets anders dan aan zonnebrandspray. :)
Want we gaan allemaal dood hè. Vergeet je niet te leven tussen de gevaren en ziektes door? Anders heb je helemaal nooit iets gehad.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als kind gespeeld met kwik uit een gebroken thermometer. Dat lag wekenlang op een schoteltje op mijn nachtkastje en ik speelde er graag mee.

Of en wat ik eraan overgehouden heb zal ik nooit weten. Gedane zaken nemen geen keer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
01-06-2017 21:26
Zal je zien; ga je dood aan heel iets anders dan aan zonnebrandspray. :)
Want we gaan allemaal dood hè. Vergeet je niet te leven tussen de gevaren en ziektes door? Anders heb je helemaal nooit iets gehad.
Ik vergeet nu inderdaad te leven, ik ben alleen maar somber. Dat ik zelf ziek ervan zou worden, het is nog wel het minst ergst en daar ben ik ook niet zo bang voor. Ik ben bang dat ik andere ziek maak of in de toekomst er nog ziek van worden door mijn keuzes en beslissingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het probleem, heb vooral erge verlatingsangst. Ben constant onzeker over mezelf en mijn vriendin en m'n kind hebben daar veel last van
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
01-06-2017 21:38
Ik ken het probleem, heb vooral erge verlatingsangst. Ben constant onzeker over mezelf en mijn vriendin en m'n kind hebben daar veel last van
Heb je ook al hulp gezocht? Ik vind achteraf dat ik daarmee te lang heb gewacht.
--ik-- schreef:
01-06-2017 21:01
Ja misschien heb je wel gelijk, ik wil gerustgesteld worden. Huisarts ben ik deze week nog geweest en doet verder niks. Ik heb zelf al gevraagd naar andere medicijnen omdat werking en nieuwe afspraak nog weken duurt. Het heeft tijd nodig zegt de huisarts, ik krijg alleen deze anti-depressiva en moet wachten. Poh hebben we hier niet.
Probeer eens een luisterboek! Dat lukt vaak wel als lezen niet meer lukt. Er zijn app's met luisterboeken en je kunt ze ook vaak bij de bieb lenen.

Kleuren voor volwassenen helpt mij ook vaak, zeker in combinatie met een luisterboek. Op internet zijn genoeg kleurplaten te vinden (tip: pinterest) en als je kinderen hebt, heb je vast ook wel wat stiften of potloden in huis.

Wel heel goed dat je zelf ook ziet dat je vooral geruststelling wil. Misschien kan huisarts of verzekering nog wel bellen om het wat sneller te laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
LindaL1981 schreef:
01-06-2017 21:20
Probeer de angsten in je hoofd weg te schuiven en maak plaats denk voor leuke dingen.

Of ga iets leuks doen
Ja dat heb ik de afgelopen maanden al vaak geprobeerd, maar het lukt me niet. Als we dagje weg, loop ik er vaak als achteraan. Ik heb geen puf en ben moe omdat ik vaak zo slecht slaap.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat vervelend die angsten.
Angst is een slechte raadgever. Dit weet je zelf waarschijnlijk ook wel.
Ik heb zelf veel last gehad van irrationele angsten (angst in treinen en bussen).
Wat mij heeft geholpen is de antidepressiva en veel uitrusten. Angst kost namelijk heeeeel veel energie.
Misschien kun je tot de antidepressiva zijn werk gaat doen, valeriaan erbij proberen. Dit middel kun gewoon bij de drogist kopen en kan de scherpe randjes van de de angst/spanning afhalen. Verder is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt; drinkt voldoende en eet gezond. Beweging zou je ook kunnen helpen; na inspanning volgt ontspanning. Bij mij hielp het om in de bossen te gaan wandelen bijvoorbeeld.
Ik weet dat het nu waarschijnlijk niet zo voelt, maar het gaat over een tijd echt beter.
Alle reacties Link kopieren
--ik-- schreef:
01-06-2017 20:55
Nee ik ben zeker niet bang om kinderen iets aan te doen! Ik laat de kinderen rustig buiten of binnen spelen als ik de was of zo ga doen.

Ik gebruik mirtazapine, ik heb ook al hulp gehad maar dat gaf geen verbetering dus ga nu naar andere psycholoog. Tsja rust brengen, dat zou ik wel willen maar hoe? Ik kan de concentratie voor boek lezen niet eens want telkens zijn er die angsten en ben ik hele verhaal kwijt.
O sorry nee dan ben je niet dezelfde. Ik maak me nog steeds zorgen om die vrouw, echt waar.

Ah, mirtazapine ga je ook beter door slapen, ik snap die keuze wel want rust is echt heel belangrijk. Die kun je nu niet van binnenuit krijgen dus dan maar even van buitenaf door een medicijn. Maar vergeet nooit, rust is het beste medicijn tegen stress. Kun je op allerlei manieren toepassen, bv ook de lijst taken en verantwoordelijkheden die je hebt kleiner proberen te maken, meer pauze's/rustmomenten inlassen, je kinderen misschien soms even naar oma/opa zodat je bij kunt komen. Die stress verergert alles namelijk.

Wacht even want het gaat pas echt werken over een paar weken maar dat zal zeker wat verlichting brengen. En dan ben je ook ontvankelijker voor hulp via gesprekstherapie. Sterkte. :hug:
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Alle reacties Link kopieren
Deni12345 schreef:
01-06-2017 22:17
Jeetje, wat vervelend die angsten.
Angst is een slechte raadgever. Dit weet je zelf waarschijnlijk ook wel.
Ik heb zelf veel last gehad van irrationele angsten (angst in treinen en bussen).
Wat mij heeft geholpen is de antidepressiva en veel uitrusten. Angst kost namelijk heeeeel veel energie.
Misschien kun je tot de antidepressiva zijn werk gaat doen, valeriaan erbij proberen. Dit middel kun gewoon bij de drogist kopen en kan de scherpe randjes van de de angst/spanning afhalen. Verder is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt; drinkt voldoende en eet gezond. Beweging zou je ook kunnen helpen; na inspanning volgt ontspanning. Bij mij hielp het om in de bossen te gaan wandelen bijvoorbeeld.
Ik weet dat het nu waarschijnlijk niet zo voelt, maar het gaat over een tijd echt beter.

Medicatie en kruiden/alternatieve geneesmiddelen kun je niet altijd met elkaar combineren. Dit kan wel samen maar je moet dat wel in de gaten houden. Hier een lijst met gevaarlijke combi's: https://huizerapotheekcomplementair.nl/ ... ent_only=1
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤
Alle reacties Link kopieren
Ik ben die vrouw die heel erg angst heeft haar zelf of kids wat aan te doen. Eigenlijk is dat extreme angst voor controle verlies, ik ben een enorme controle freak! Wil constant grip op al mijn gedachte en dat gaat natuurlijk niet. De angstgevoelens zijn heel erg naar. Ik ervaar ook constant angst en dat is slopend. Dus ik weet hoe je je voelt. Wat kun je toch nare angsten hebben hè?
Alle reacties Link kopieren
Gingko schreef:
02-06-2017 01:05
O sorry nee dan ben je niet dezelfde. Ik maak me nog steeds zorgen om die vrouw, echt waar.

Ah, mirtazapine ga je ook beter door slapen, ik snap die keuze wel want rust is echt heel belangrijk. Die kun je nu niet van binnenuit krijgen dus dan maar even van buitenaf door een medicijn. Maar vergeet nooit, rust is het beste medicijn tegen stress. Kun je op allerlei manieren toepassen, bv ook de lijst taken en verantwoordelijkheden die je hebt kleiner proberen te maken, meer pauze's/rustmomenten inlassen, je kinderen misschien soms even naar oma/opa zodat je bij kunt komen. Die stress verergert alles namelijk.

Wacht even want het gaat pas echt werken over een paar weken maar dat zal zeker wat verlichting brengen. En dan ben je ook ontvankelijker voor hulp via gesprekstherapie. Sterkte. :hug:
Nou mijn ouders vinden dat ik alles moet blijven doen, dus kinderen gaan er wel heen maar niet meer dan anders.

Ze vinden ook dat maar alles zelf moet blijven doen dus ook alle huishoudelijke dingen. Terwijl erg lastig is, mijn man doet wel wat meer maar die werkt ook veel dus weinig tijd.
Ik sta er voor mijn gevoel vaak alleen voor.
anoniem_339795 wijzigde dit bericht op 02-06-2017 09:38
10.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
--ik-- schreef:
01-06-2017 21:40
Heb je ook al hulp gezocht? Ik vind achteraf dat ik daarmee te lang heb gewacht.
Nu wel hulp voor, maar ook te lang gewacht.
Alle reacties Link kopieren
Deni12345 schreef:
01-06-2017 22:17
Jeetje, wat vervelend die angsten.
Angst is een slechte raadgever. Dit weet je zelf waarschijnlijk ook wel.
Ik heb zelf veel last gehad van irrationele angsten (angst in treinen en bussen).
Wat mij heeft geholpen is de antidepressiva en veel uitrusten. Angst kost namelijk heeeeel veel energie.
Misschien kun je tot de antidepressiva zijn werk gaat doen, valeriaan erbij proberen. Dit middel kun gewoon bij de drogist kopen en kan de scherpe randjes van de de angst/spanning afhalen. Verder is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt; drinkt voldoende en eet gezond. Beweging zou je ook kunnen helpen; na inspanning volgt ontspanning. Bij mij hielp het om in de bossen te gaan wandelen bijvoorbeeld.
Ik weet dat het nu waarschijnlijk niet zo voelt, maar het gaat over een tijd echt beter.
Ik hoop dat je gelijk heb en dat het over een tijdje beter gaat. Met deze antidepressiva ga ik wel beter eten, dat was ook wel nodig. Ik zit nu ook op zo'n punt dat ik vind dat mijn angsten ook echt gevaarlijk en schadelijk zijn en ik mezelf daar niet vanaf kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo gevaarlijk en schadelijk?
Alle reacties Link kopieren
Anomama schreef:
02-06-2017 09:07
Hoezo gevaarlijk en schadelijk?
De angsten voor bepaalde stoffen die gevaarlijk en schadelijk zijn, bedoel ik.

Nou google maar op inademing nano deeltjes en op pfoa in pannen en daardoor opname pfoa in lichaam.

Ze zijn beide inmiddels verboden, en ik heb beide bijna 10 jaar gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Anomama schreef:
02-06-2017 05:23
Ik ben die vrouw die heel erg angst heeft haar zelf of kids wat aan te doen. Eigenlijk is dat extreme angst voor controle verlies, ik ben een enorme controle freak! Wil constant grip op al mijn gedachte en dat gaat natuurlijk niet. De angstgevoelens zijn heel erg naar. Ik ervaar ook constant angst en dat is slopend. Dus ik weet hoe je je voelt. Wat kun je toch nare angsten hebben hè?
Ja inderdaad, constant angst is slopend. Ik wou dat ik dingen kon terugdraaien. Dat ik ze niet gebruikt had of al veel eerder had weggegooid. Maar ik ben altijd zuinig, dus als fles zonnebrand niet op is, gebruik ik gewoon nog jaren.

Heb je inmiddels ook hulp gezocht?

Heb je dezelfde angsten als ik, over schadelijke stoffen? Of anders?
Alle reacties Link kopieren
Misschien iets geruststellends: zonnebrandcreme blijft minder dan een jaar lang goed. Dus je hebt bedorven zonnebrandcreme gebruikt. Wat dat betekent is alleen dat de werkzame stoffen minder werkzaam zijn, verder kun je het ruiken. Sommige mensen ruiken het niet omdat het heel subtiel is. Dus die deeltjes zijn vast minder werkzaam geweest.

Scheelt dat iets als je dat hoort? Helpt het jou om de feiten op een rij te hebben? Mij wel namelijk. Alleen als je lukraak gaat googelen, lees je de mening van elke idioot op internet. Echte kennis haal je uit boeken. Misschien kun je er een boek over bestellen en lezen, zodat je de feiten echt correct leert.

Ik weet niet zoveel over die stof die je noemt maar ik weet wel dat niet de halve wereldbevolking ziek is geworden van koekepannen en zonnebrandcreme. Dat gaat echt over uitzondering op uitzondering. Mij helpt dat iig wel, om te leren hoe klein de kans is, dat je daar ziek van wordt.

Maar het is wel zo, als je de bron niet aanpakt, los je de ene angst op en komt er zo weer een nieuwe kijken, waar je dan weer aan vastzit. Dus goed dat je hulp zoekt.
❤❤❤Unicorns & rainbows❤❤❤

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven