Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Ooooooh ja.

Ah ja dan vond ik Brief voor de koning mooier, maar Torenver ook erg de moeite waard.

Dank, Tonkje Dragt !
Ik denk eigenlijk dat ik alleen de Zevensprong heb gelezen. Zal eens kijken naar die andere, want anders heb ik kennelijk iets gemist. :)
Alle reacties Link kopieren
Brief voor de koning en de zevensprong heb ik wel gelezen als kind maar de rest niet.
Ik heb mijn ereader eens tevoorschijn gehaald. Heb nog een stapeltje bieb boeken maar daar geen zin in.
Dus nu eens kijken wat ik digitaal nog heb.
Alle reacties Link kopieren
Tonke Dragt vond ik altijd geweldig!

Als ik het nu lees vind ik het soms wat te geconstrueerd, beetje gekunsteld of stijfjes.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ja, klopt, maar ja, die boeken zijn natuurlijk ook al oud, uit de jaren 60 en 70.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees Loslippig van Marie Cecile Beniers. Heb deze en een vervolg al eeuwen op de ereader staan. Gaat over een journaliste die voor een roddelblad gaat werken.
Paar dagen geleden 'het parfum' gelezen. Super vaag verhaal maar prachtig geschreven.
De cirkel lees ik af en toe een stukje in als ik een boek uit heb. Ik vind Mae zo onsympathiek en kinderachtig wat het hele verhaal wat verziekt voor mij.

Het is wel lekker weer om te lezen!

Als hier mensen zijn die goodreads hebben en het leuk vinden om mij toe te voegen stuur dan even een PB met je naam of een link naar je profiel. Lijkt mij wel leuk in ieder geval :)
Alle reacties Link kopieren
Het moment van de waarheid: ik word lid van de bieb. Nu heb ik een wish list nodig, anders word ik mopperig van te veel opties.

Welk boek moet ik echttt lezen en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Er zijn twee werelden: de onze, en de wereld van de djinn. Meestal zijn de werelden van elkaar gescheiden, maar soms zijn er kieren waardoor djinn naar de aarde komen. Dit verhaal begint als een djinnprinses Dunia verliefd wordt op de filosoof ibn Rushd (ook bekend als Averroës). Het nageslacht van deze twee heeft speciale krachten. Dat komt goed van pas als een oorlog uitbreekt tussen duistere djinn (ifrits, wezens van vuur zonder rook) en lichte djinns (wezens van rook zonder vuur, onder leiding van Dunia).

Zoals Rushdie eigen is, combineert hij in dit gelaagde verhaal religie, filosofie, popcultuur, mythogie en virtuoos taalgebruik. De personages zijn bijna meer symbolen dan mensen om mee te leven, al was ik helemaal aan het einde toch ontroerd.
What a nuanced anxiety
Twee boeken uit die eigenlijk voor de vakantie waren en die ik dus maar moet vervangen met vers leesvoer.
Anyhow,

Christodora van Tim Murphy. Over drie generaties New Yorkers, tijdens de AIDS epidemie. Ik vond het echt een pageturner en de evolutie van NY van de 80's tot nu heel boeiend en tof om te lezen. Maar, het is wel grimmig. Niet in mijn best reads, maar wel een erg mooi boek.

en

De Tolk van Java van Birney dus. Interessant wel, onze bloederige Indische geschiedenis. Al vond ik het niet superfantastisch geschreven, maar voor de liefhebber wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik was op vakantie en had wat simpel leesvoer op de ereader.
Oa Het paradijs van Suzanne Vermeer. En het tweede deel van Marie-Ceciel Beniers boek Loslippig heet het geloof ik.
Nu lees ik Eindfeest van Jet van Vuuren. Makkelijke weglezers.
Oh God.

Ik ben nu bezig in 'We Need to Talk About Kevin' van Lionel Shriver. Had de film al eens gezien en vond die erg fascinerend en van Tilda Swinton een weergaloze rol.
Maar het is echt heel heftig, krijg er hartkloppingen van. Weet niet of het zo goed zo voor me is. Maar het is boeiend en steengoed. Over moederschap, wanneer je kind op school 7 leerlingen en een leraar doodschiet. Hoe je zo'n kind hebt kunnen maken. Heel heel heftig.
Alle reacties Link kopieren
Oeh een boekentopic, fijn voor inspiratie!
Ik heb sinds kort een nieuwe Kobo en weer heerlijk tijd om te lezen nu ik klaar ben met m'n studie naast werk. Straks 5,5 week vakantie in het vooruitzicht dus heel blij met vele leestijd!

Mijn fijnste boeken van afgelopen tijd (lees veel in het Engels, maar volgens mij allemaal ook in NL te lezen)

A little life - Hanya Yanagihara
Ik ben normaal veel meer van boeken met een sterk plot dan boeken die erg drijven op de karakters, maar deze vond ik ijzersterk.
Zo'n intens verdrietig levensverhaal, mooi opgebouwd en geschreven


A man called Ove - Fredrik Backman
Heerlijke schrijfstijl, ik heb regelmatig zitten grinniken om de droge uitdrukkingen. Grappig en ontroerend tegelijk, leest lekker vlot weg.

De stad aan de rand van de hemel - Elif Shafak
Mooie roman die zich afspeelt in Turkije een aantal eeuwen terug, houd altijd wel van eens een totaal andere tijd en plaats

Het huis van de moskee
Veel gelezen over Iran voordat ik hierheen reisde en vond dit een prachtig boek!

The art of racing in the rain - Garth Stein
Beschreven vanuit een hond, wat een prachtig boek!

De thuiskomst - Anna Enquist
Boek over het levensverhaal van Elizabeth Batts, de vrouw van James Cook. Eigenlijk een heel treurig boek over haar levensverhaal, maar interessant in historisch opzicht en fijn geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt maanden gedaan over Zuiverheid van Jonathan Franzen. En helemaal niet omdat het geen mooi boek is. Ik vond het namelijk prachtig. Mijn hoofd stond gewoon weinig naar lezen, terwijl als ik aan het lezen was het wel fijn was.

Nu een van Alexander McCall Smith, Friends Love and Chocolate geloof ik. Lekker makkelijk weglezen.
@kaaaaaaaatje, heb je ook Freedom/Vrijheid gelezen van Franzen? Die was echt geweldig, echt zijn beste boek. Zo niet: tip!
Alle reacties Link kopieren
Als tussendoortje lees ik nu een jeugdboek : mijn ouders maken me gek van ene Pete Johnson, lijkt op leven van een loser wat heel erg in is bij de jeugd.
Alle reacties Link kopieren
@Tigri, ik heb De correcties al wel gelezen. Die vond ik beter dan Zuiverheid. Vrijheid staat op mijn lijstje voor als ik vanmezelf weer boeken mag kopen.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-06-2017 09:56


Nu een van Alexander McCall Smith, Friends Love and Chocolate geloof ik. Lekker makkelijk weglezen.
Ik lees hem graag! Vrolijke vakantieboeken!
Alle reacties Link kopieren
madamepolish schreef:
29-05-2017 18:52
Paar dagen geleden 'het parfum' gelezen. Super vaag verhaal maar prachtig geschreven.
Eén van mijn favorieten aller tijden! Ook heel mooi verfilmd, met Dustin Hoffman in de rol van de parfumeur.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
22-06-2017 11:56
Ik lees hem graag! Vrolijke vakantieboeken!
Ik ook, het is allemaal heerlijk knus en kneuterig en slechte mensen zijn oprecht slecht, maar zo erg is het allemaal eigenlijk helemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
@GB: hoe kom jij aan je luisterboeken? Ik luister de laatste tijd nogal eens podcasts, maar ik vind luisterboeken ook wel fijn.
Kaatje, ik heb een abonnement bij Audible. Ik luister dus alles in het Engels. Volgens mij is er ook wel een nederlandse versie, maar het maakt mij niet zoveel uit. Ik betaal iets van 13 dollar per maand en daarvoor krijg ik 1 credit (=1 boek). Als ik mijn credit al heb opgebruikt, maar ik wil nog een ander boek hebben dan zoek ik altijd iets goedkoops uit en dan koop ik het. Classics hebben ze vaak al voor een paar dollar. Had er laatst zelfs 1 voor 58 cent. :D
Parfum is een boek dat ik heb gelezen voor mijn lijst voor Duits. Ik was toen onder de indruk. Het was iets totaal anders dan wat ik kende. Maar ik weet niet hoe ik het nu zou vinden. Mss moet ik het toevoegen aan mijn herlees-project.

Flinke lijst, FromFebruary. A Little Life lees/hoor ik zulke wisselende verhalen over. Durf het niet zo aan. Het Huis van de Moskee heb ik volgens mij gelezen, maar weet niet meer zo goed. Ga het zo even opzoeken. Ben nu bezig in Reading Lolita in Tehran, en vaak vind ik het wel leuk om een paar boeken in dezelfde sfeer of setting na elkaar te lezen. Dus ik zet het op de (her?)lees lijst.

Inmiddels weer terug van vakantie. Minder gelezen dan ik zou willen. Even terugkijken:

The Circle, vond het begin intrigerend. Maar naar het einde toe ergerde ik me meer en meer aan de hoofdpersoon en vond ik haar keuzes totaal onaannemelijk. Begon als 3* (qua Goodreads rating), maar werd uiteindelijk een 2*. Verder had ik 2 missers. The Adventures of Huckleberry Finn. Verschrikkelijk. Racistisch en langdradig en saai. En De Donkere Kamer van Damokles. Heus wel een goed verhaal, snap dat het een klassieker is. Maar zo'n afschuwelijke, onsympathieke hoofdpersoon en zo deprimerend en naargeestig. Brr. Ik snap meteen weer waarom ik nooit Nederlandse klassiekers lees. Beiden 1*.
Ik heb de Thornbirds gelezen. Leek me wel een makkelijk strandboek. Is ook een boek dat beter begon dan het eindigde. En ik had moeite met de relatie tussen de hoofdpersonen. Maar al met al wel vermakelijk. 3* A Criminal Defense was wel een fijne legal thriller. Las lekker weg. En wat onverwachte wendingen erin. Ook 3*. The Unseen World. Wordt beschreven als YA en dat is niet zo mijn ding. Maar ik las goede recensies en ik was nieuwsgierig. Vond 't echt een aanrader. 4*. The Joy Luck Club, mooi beeld van verschillende generaties van Chinese afkomst in de VS. 4* Laatste 2 maakten het een beetje goed. Het was allemaal nogal wisselend qua succes.

Eergisteren heb ik (voor de tigste keer) Bonjour Tristesse herlezen en ik ben nu dus bezig in Reading Lolita in Tehran (super tot nu toe) en Flowers voor Algernon (ook heel mooi, vlieg er doorheen).
Alle reacties Link kopieren
Haha GeorgieBrown, zo herkenbaar over de naargeestige Nederlanders. Hermans is een van de favoriete auteurs van mijn vriend maar na drie pogingen knik ik er gewoon vanuit de verte naar en stort me op boeken met wat meer vreugde, weemoed en magie.

The Sandman, Neil Gaiman
Afbeelding
Dit zou een soort van de ultieme graphic novel moeten zijn, vooral voor liefhebbers van relgieuze symboliek, mythologie, en superhelden.
Mijn conclusie dat het hele genre gewoon niet zo voor mij is, ben ik bang. Het verhaal is leuk, de dialogen zijn soms hilarisch (nogal belangrijk in een comic), en de beelden zijn origineel. Maar voor mij slaat het verhaal dood juist doordat alles al in woord én beeld wordt gepresenteerd. Te veel horror ook naar mijn smaak.

Death with Interruptions, José Saramago
Afbeelding
Mijn derde Saramagoboek, en wederom een intrigerende premise (opeens gaat niemand meer dood) en een soms wat taaie uitwerking, die ook niet gemakkelijker leesbaar wordt doordat de meeste leestekens, hoofdletters, en hoofdstuknummering ontbreken. Saramago werkt vaak 'what if'-scenario's uit door te schetsen hoe verschillende mensen en organisaties in het (fictieve) land ermee omgaan. Daarmee levert hij tussen de regels door ook nogal wat kritiek op politiek, religie, en allerlei instituties. Hij blijft in dit boek wel erg theoretisch, tot het laatste deel waarin dood de hoofdpersoon wordt en ze verliefd wordt op een mens.

Misquoting Jesus, Bart Ehrman
Afbeelding
Heel interessant en toegankelijk boek van nieuwtestamenticus Ehrman, over het ontstaan van het Nieuwe Testament. Een proces dat eeuwen duurde en logischerwijs resulteerde in een eindproduct dat niet letterlijk is hoe het allemaal ooit is opgeschreven. Hij legt helder uit hoe tekstkritiek (het historisch onderzoeken en reconstrueren van teksten) werkt, en welke conclusies je wel en niet over de teksten in het NT kunt trekken. Met interessante voorbeelden van 'fouten' en 'verbeteringen' die overijverige scribenten hebben aangebracht. Aanrader!
What a nuanced anxiety
Hmm klinkt boeiend tychee, die laatste! En die Saramago ook wel, al heb ik me ook eens stukgebeten op een boek van hem dat vrij onmogelijk was. Was een engelse vertaling, en toen besloten alleen nog Saramago in het NL te lezen. Stad der Blinden was wel weergaloos.

georgie, pff wat lees jij veel!

Hier, op vakantie, we need to talk about kevin uit. Wow, een van de weinige boeken die precies even supergoed is als de film.

En Dance, dance, dance van Murakami, fantastisch! Inmiddels bijna zijn hele oeuvre gelezen, en deze zit goed in de top 5.

Nu the underground railroad terug opgepakt van Coleson Whitehead, de winnaar van de Man Booker Prize. Het pakte eerst niet lekker, slavernij gruwelen bij het zwembad, maar zit er inmiddels wel in. Heftig boek, maar wel mooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven