Kosten babyshower

17-07-2017 10:58 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gevraagd om mee te helpen met een babyshower organiseren voor een goede vriendin.
Heb gezegd dat ik graag mee doe (kan ik ook mooi zorgen dat het niet te tuttig wordt :proud: ), maar ik ben totaal niet op de hoogte van wat de 'etiquette' is.
Nu stelde een van de andere organisatoren voor om het totale bedrag door 3 te delen zodat we alleen met de organisatoren betalen. Ik kan dat prima betalen en heb het eventueel ook wel over voor de vriendin maar vind het toch een beetje raar.
Wat is gebruikelijk? Dat de organisatie betaalt, of dat je een kleine bijdrage vraagt van de overige gasten?
Ik zou zelf liever kiezen voor een kleine bijdrage a 5-10 van de gasten en dan de rest door 3 delen, maar misschien is dat wel helemaal 'not done' :proud:
Als het wel gebruikelijk is dat de organisatie betaalt dan doe ik dat natuurlijk ook met liefde, maar ik heb gewoon geen idee.

Iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat iedereen altijd hetzelfde bedrag betaalde, ongeacht organisatie of niet. Alleen de '' zwangere waar het om gaat ' hou je vrij, zo hebben wij het altijd gedaan.
Verder is het maar net hoe gek je het zelf wilt maken. Hapjes, drankjes en wat cadeautjes zit je al gauw op zo'n 40/50 euro pp. Maar is net hoe gek je het maakt en wat de rest van de gasten willen en kunnen.
wished- wijzigde dit bericht op 17-07-2017 11:05
12.52% gewijzigd
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Iedereen betaalde altijd mee aan de babyshowers. In de praktijk kwam het eerder neer op dat iedereen iets meenam (iets te eten of te drinken en evt wat versiering) plus een kado. Soms hadden we een gezamenlijk kado en dan gaf iedereen een bijdrage.
Vaak was het zo dat de aanstaande oma's of beste vriendinnen wat duurdere dingen maakte bijvoorbeeld een taart of luiertaart en de andere eerder een pak sap en een klein kado maakte. Dat ging altijd vanzelf.

Dat alleen de organisatie bijdroeg heb ik nog nooit meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hier al meerdere babyshowers georganiseerd maar vaak rond de 10 personen en dan €10,- per persoon, waardoor je voor €100,- kan versieren en eten en drinken kan kopen, dan bleef er altijd wat over voor een kado en ik vroeg of alle gasten nog wat mee wouden nemen.
Wat ik heb meegemaakt dat alle gasten wat meenamen van drank, eten en versiering en een kadootje.
Alle reacties Link kopieren
Ah ok, dus mijn gedachte was niet raar :proud:
Dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben...
We willen het op een extrene locatie doen, dus de kosten zullen wat hoger liggen maar dan zullen we het verschil tov zelf-catering aan onze kant houden.

We zaten ook te denken aan een gezamelijk kado (mits iedereen mee wilt doen), dus als ik bijvoorbeeld zeg:
'De kosten zijn 7,- p.p. + eigen bijdrage aan een groot kado', dan zou dat geen scheve ogen moeten opleveren toch?
Waarom worden er babyshowers georganiseerd?
Alle reacties Link kopieren
Alleen de aanstaande mamma betaald niet. Wij doen het altijd verdelen onder de dames die uitgenodigd zijn. Bij de laatste babyshower hebben we 20 euro p.p. betaald. Hiervan is eten, drinken, versieringen en de cadeaus van gekocht ☺. Werd bij de aanstaande moeder thuis gehouden die in de ochtend met een smoes werd weggelokt.
Carpe Diem!
karin12345 schreef:
17-07-2017 11:19
Waarom worden er babyshowers georganiseerd?
Goede vraag. Het is een Amerikaans gebruik. Daar is kraamvisite zoals wij dat doen heel ongebruikelijk en geven ze een shower voor alle vrouwelijke familieleden en vrienden. Om het hier te doen is dan nogal dubbelop.

Ik hoor het hier echter steeds vaker, gelukkig geen vrouwen in mijn omgeving die zoiets doen.
Ik heb wel eens een babyborrel gehad, dat de verse ouders een poosje na de geboorte iedereen uitnodigde om een drankje te komen drinken en de baby te komen bewonderen.
Dat kan ik nog wel begrijpen, dat de mensen die geen directe familie zijn op een later tijdstip komen.
De kraamweken zijn immers al druk genoeg.

Maar een babyshower???

En dan wordt verwacht, dat je na de geboorte weer met een cadeau komt?
karin12345 schreef:
17-07-2017 11:19
Waarom worden er babyshowers georganiseerd?
Omdat de meeste mensen en ook de aanstaande moeders het leuk vinden. Af en toe is er een aanstaande moeder die het niet leuk vindt en dan doe je het niet. Soms vindt iemand die uitgenodigd is het niet leuk en die haakt dan af. Komt voor dat degene het eerlijk zegt of je vult als laatste gewoon tactisch de datumprikker in.
Er is taart en gezelligheid dus ik ben meestal van de partij.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een High-tea georganiseerd (externe locatie) zonder verdere gekkigheden. Iedereen betaalde €26 (m.u.v. de zwangere) en daar werd ook een cadeautje voor gekocht.

Het is maar net wat je wil organiseren en wat er bij de zwangere past...
Het had mij niks geleken, in mijn omgeving gebeurt het ook nooit.
Maar het allerergste lijkt mij nog een vrijgezellenfeest, de horror.
Al die Amerikaanse geimporteerde zooi en dan vervolgens zeuren over onze eigen identiteit.
Alle reacties Link kopieren
Bij de babyshowers waar ik ben geweest betaalde niemand iets. Iedereen nam wat hapjes mee, er werd muziek opgezet en de vader gaf de moeder een cadeau.
Annelleke schreef:
17-07-2017 11:48
Bij de babyshowers waar ik ben geweest betaalde niemand iets. Iedereen nam wat hapjes mee, er werd muziek opgezet en de vader gaf de moeder een cadeau.

Wat kreeg ze dan?
Een briljanten ring met groeidiamant?
Op de babyshower een klein kadootje. Na de geboorte een groter kado.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
17-07-2017 11:50
Wat kreeg ze dan?
Een briljanten ring met groeidiamant?
Eentje kreeg een dagje spa, een andere kreeg een muziekdoosje, eentje een bon voor zalando. De rest weet ik niet meer. Het waren gewoon simpele dingen om de moeder in het zonnetje te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
17-07-2017 11:33
Wij hadden een High-tea georganiseerd (externe locatie) zonder verdere gekkigheden. Iedereen betaalde €26 (m.u.v. de zwangere) en daar werd ook een cadeautje voor gekocht.

Het is maar net wat je wil organiseren en wat er bij de zwangere past...
Dit was ook ons idee, gewoon lekker een hapje en geen stomme spelletjes.
Bij de mijne en die van vriendin deden we hetzelfde.
We maakten er een soort high tea van. Bij de zwangere thuis ( datum was gewoon bekend bij ons en in overleg dus niet opeens verrassing hier zijn we).

Iedereen maakte iets lekkers of nam wat te drinken mee.
Enige extra kosten waren voor het gezamelijke cadeau (€3 pp).
De versieringen betaalde de organisatie ( bij vriendin waren dat ik en haar schoonzus. Was totaal geloof ik iets van €7 pp dus te verwaarlozen).

Zo was het voor iedereen goedkoop en toch een heel gezellige avond.

Wel spelletjes gedaan maar hoe suf ook het waren best leuke spelletjes om te doen.
karin12345 schreef:
17-07-2017 11:39
Het had mij niks geleken, in mijn omgeving gebeurt het ook nooit.
Maar het allerergste lijkt mij nog een vrijgezellenfeest, de horror.
Al die Amerikaanse geimporteerde zooi en dan vervolgens zeuren over onze eigen identiteit.
Ik ken het ook niet en heb ook nog nooit een babyshower mee gemaakt. In mijn tijd 24 jaar geleden was dat volgens mij ook nog niet. Wel kraamfeesten en vrijgezellenfeesten en die vond ik helemaal geweldig.
karin12345 schreef:
17-07-2017 11:19
Waarom worden er babyshowers georganiseerd?
Tja waarom zijn de bananen krom?
Waarom trouwt men?
Waarom, waarom waarom?

Moet het een reden hebben of is omdat het leuk is en gezellig genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken terug een babyshower georganiseerd. Dit was gewoon een gezellige middag met als afsluiting een barbecue met alle mannen. Iedereen heeft zelf hapjes gemaakt en hadden we aparte cadeaus. De aanstaande ouders hebben we vrij gehouden en de rest van de kosten gedeeld dit was €18 pp ( voor de mannen €12 )
.
karin12345 schreef:
17-07-2017 11:50
Wat kreeg ze dan?
Een briljanten ring met groeidiamant?
Beetje negatief. Prima dat je niet van babyshowers houdt. Ik houd er ook niet van. Maar laat anderen lekker in hun waarde en wel gewoon een babyshower organiseren als ze dat graag willen.

Ik zou gewoon met alle gasten de kosten delen, van tevoren even bespreken en bijvoorbeeld zeggen dat ze een van de organisatoren privé kunnen benaderen als de kosten een probleem zijn. En 7 euro voor hapjes en drankjes + bijdrage cadeau lijkt me heel schappelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven