Advies over kamperen in Frankrijk

17-07-2017 11:26 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva meiden en mannen,

Deze zomer willen mijn vriend en ik op vakantie naar Frankrijk met de auto en een tentje. Echter heb ik dit nog niet eerder gedaan. Ik heb amper ervaring met kamperen laat staan kamperen in Frankrijk.

We hebben het plan opgevat om naar Normandië te gaan en dan daar wat rond te trekken. Ik vraag mij af of je ook op een camping kunt verblijven zonder vooraf te reserveren? We willen namelijk niet gebonden zijn aan dagen maar ter plekke beslissen waar we verblijven. Is dat ook mogelijk?

Ik heb het internet al een beetje afgestruind en er is veel informatie te vinden over campings en kamperen. Helaas kon ik niet goed vinden of het ook mogelijk is om zonder reservering op campings te kunnen staan. Zijn er trouwen nog meer dingen waar wij rekening mee moeten houden?

We zijn trouwens van plan om midden augustus te vertrekken.

Liefs Eilandje
Alle reacties Link kopieren
Je zit dan wel midden in de periode dat het vakantie is in heel Frankrijk volgens mij.

Ik voor en na seizoen zou ik het wel durven zonder reservering maar midden in de zomer niet. Behoorlijk irritant als je verschillende campings af moet en er is nergens plek( hebben wij ooit bij het Gardameer gehad nl en dat was nog wel buiten de schoolvakantie).
ik heb zelden of nooit meegemaakt dat een camping vol was, is juist fijn om niet te reserveren als je zo reist! zeker in normandie kan het nog wel eens rotweer zijn en wat let je dan om niet door te rijden naar waar de zon wel schijnt.

Tips... nou ja, algemene dingetjes als wc rol, zaklamp, bbq mee, mss een gas Of LED lamp... Verder is het maar net hoe luxe je het wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jazeker, Frankrijk is een prima land om op de bonnefooi te reizen. Reserveren is niet nodig, soms is een camping vol, maar dan ga je gewoon naar de volgende. Wat wij vaak deden als wij bij een camping aankwamen was een rondje lopen over de camping en even toilet en douche inspecteren. Als de camping ons niet aanstond gingen wij naar de volgende.

Koop een boek met overzicht van de vele campings in Frankrijk of zorg voor een goede app.

Het voordeel van op de bonnefooi gaan is dat je kunt inspelen op het weer. Je bent zo in een ander gedeelte van Frankrijk als blijkt dat het in Normandië alleen maar regent. Normandië zelf vind ik een erg mooie omgeving.
In mijn ervaring uit een ver verleden (voor gps en navigatie) is het risico groot dat je op een aftandse camping beland en/of dat je pas laat een camping vindt... (Achteraf wel leuk voor bizarre verhalen...)
vroeger hadden we idd zo'n campinggids maar met google zou je toch alles moeten kunnen vinden. onderweg kan je wel even bellen of er plek is.
Hebben wij jaren gedaan met een tent. Ging prima.
Gewoon thuis alvast een aantal campings selecteren die je leuk lijken.
De dag voordat je van plan bent om daarnaartoe te gaan bel je even of er plek is.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan, ook in augustus. Ik zou van te voren op internet kijken wat voor campings er zijn in het gebied waar je heen wilt (of een campinggids kopen) en er dan heen gaan. Meestal is er wel voldoende plek, vooral als je 's ochtends of in het begin vd middag aan komt. Bij veel campings kan je trouwens ook niet van te voren een tentplaats reserveren.
Je kan idd een paar telefoonnummers opschrijven en dan bellen als je onderweg bent.
Eenmaal op de camping aangekomen laten ze je zien welke plaatsen ze over hebben (of je mag zelf kijken). En dan kan je een beslissing maken. Ik vind een plaats waar er 's ochtends schaduw is wel fijn, maar dat is voor iedereen verschillend.

fijne vakantie!
Zonder kinderen gingen wij altijd op de bonnefooi. In 10 jaar tijd, misschien 2 keer een camping gehad waar geen plek was. Handige websites zijn acsi.nl en https://www.anwbcamping.nl/?gclid=Cj0KC ... BHEALw_wcB
Om campings op te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wij deden dat ook altijd toen we nog geen kinderen hadden (en het internet nog niet zo wijdverbreid was). Michelin gids op schoot en rijden maar. Een enkele keer belden we wel onderweg of er plaats was.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Normandie is echt een aanrader. Zeker doen dus. Ik ben er al vaak geweest en heb nog nooit rotweer gehad, dat is (vind ik) echt een vooroordeel dat niet klopt.

Elk zichzelf respecterend dorp heeft bijna wel een betaalbare camping Municipal, een gemeentecamping. De voorzieningen kunnen daar wel heel basic zijn, dus let daar even goed op. Je mag meestal gebruik maken van gemeentefaciliteiten zoals het zwembad.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Hier alle gemeentecampings. http://www.camping-municipal.org/norman ... icipal.htm
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Wij gingen met mijn ouders vaak ook op de bonnefooi. Wel met een campingboek van ANWB, zodat je wel kan kijken hoe de camping is qua luxe en bij ons destijds ook qua kinderactiviteiten. Het is dus prima mogelijk! Ook gewoon dat je niet van tevoren bepaald hoe lang je blijft enzo. leuk! heel veel plezier alvast.
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden zelfs gedaan met kind. Wel rekening mee gehouden dat mochten we geen campingplek vinden dat we een hotel of b&b gingen zoeken. Op de mooiste kleine plekjes geweest, een hotelletje (wel met toilet op de gang, maar ja op de camping heb je ook geen toilet in je tent) langs een rivier, parkje ernaast waar net een combi van kermis en jaarmarkt was, gietijzeren poort voor de entree, nog een oude kop van jut, maar ook kisten vol kunstgebitten die veelvuldig gepast werden, tuurlijk de botsauto's maar ook kinderen die een centje wilden verdienen met blikgooien.
Later vaak gereserveerd ook omdat we toen met een vouwwagen gingen dat is toch iets onhandiger om neer te zetten.
Mijn ouders hebben jaren zo gereisd met twee kinderen maar dan in hotels (mijn moeder heeft een beperking). Rijden tot een uur of drie, vier of ergens waar het mooi is en dan de auto parkeren en pa op zoek naar een hotel. We hebben nog nooit in de auto geslapen. Wel de raarste hotels gezien, bij sektes overnacht, maar ook heerlijke familie hotels waar wij als kinderen met de kinderen van de eigenaar overal kwamen.
Gewoon van de gebaande wegen af dat scheelt heel veel en als het een nacht helemaal niets is, ga je toch gewoon verder?
Alle reacties Link kopieren
Frankrijk heeft heel veel campings, dus reserveren is niet perse nodig, zeker niet voor 2 personen en een kleine tent. Persoonlijk zou ik de eerste camping wel reserveren voor een paar nachten. Na een lange reisdag wil ik persoonlijk niet ook nog opzoek naar een geschikte camping.
In de praktijk is er bijna altijd wel een leuk plekje te vinden, ook in het hoogseizoen. Dan zou ik wel tegen 16u beginnen met zoeken, zodat je de tijd hebt om een paar campings te zien en je niet in het donker op een rotplek eindigt.
Overigens is Normandië prachtig, maar voor de warme, zonovergoten dagen moet je er niet heengaan. Dus bereid je daar ook op voor.

Op de bonnefooi is wel heel leuk hoor. Natuurlijk kan het tegenvallen, maar 9 van de 10 keer ontdek je iets moois!
Wij zijn kampeerders (Fr, Spanje, Italie) en hebben nog nooit een camping gereserveerd. Inderdaad. als je rond 14u / 15u op een camping komt is er vaak wel plek.
Vergeet je broodmes , kurkentrekker en kaasmesjes niet ;-)

fijne vakantie alvast!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar hebben wij schitterend weer gehad in Normandie en ook nu zijn de vooruitzichten goed in Normandie, dus soms kun je ook gewoon geluk hebben. Ik vond wel vaak grote campings in Normandie en daar ben ik niet zo van, dus ik zocht wel altijd op wat kleinere.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Wij rijden elk jaar op de bonnefooi. Nog nooit een camping gereserveerd. Begin wel op tijd met zoeken, zodat je voor de avond een plekje op een camping gevonden hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hey bedankt voor de tips! Ik krijg er steeds meer zin in om samen op avontuur te gaan! Is Normandië qua weer een beetje te vergelijken met Nederland? Goed idee om inderdaad niet te laat te beginnen met zoeken naar een plekje. Ik vind zelf het sanitair het belangrijkste. Zolang het maar een beetje schoon is vind ik het prima :). Hoe deden jullie dat met koken? een klein gasbrandertje mee? Is dat er eentje van een camping winkel?

Nou las ik ook op internet dat pinnen niet altijd makkelijk is, bijvoorbeeld bij de Tolwegen. Wat is jullie ervaring daarin?
Alle reacties Link kopieren
Voor de tolweg gebruiken wij de credit card en ik zorg voor genoeg cash(munten en biljetten) maar in principe gebruiken wij de CC.

Met kamperen hebben wij een gasbrander waar een pannetje op kan :
Afbeelding

en we hebben ook zo'n ding
Afbeelding
en tegenwoordig een elektrische waterkoker. :)

Wij zijn twee keer in Normandie geweest en hebben mooi weer gehad zoals hier vandaag maar ook ontzettend veel regen. Neem dus voor beide situaties kleding mee.
Alle reacties Link kopieren
Je moet echt naar Le Mont-Saint-Michel gaan! Google maar even.
Alle reacties Link kopieren
eilandje2015 schreef:
17-07-2017 15:58
Hey bedankt voor de tips! Ik krijg er steeds meer zin in om samen op avontuur te gaan! Is Normandië qua weer een beetje te vergelijken met Nederland? Goed idee om inderdaad niet te laat te beginnen met zoeken naar een plekje. Ik vind zelf het sanitair het belangrijkste. Zolang het maar een beetje schoon is vind ik het prima :). Hoe deden jullie dat met koken? een klein gasbrandertje mee? Is dat er eentje van een camping winkel?

Nou las ik ook op internet dat pinnen niet altijd makkelijk is, bijvoorbeeld bij de Tolwegen. Wat is jullie ervaring daarin?
Mijn ervaring is dat Normandië wat zonniger is dan Nederland. Het regent wel eens, maar niet langdurig. Hele dagen regen heb ik echt nog nooit gehad daar.

Tol betalen wij met creditcard. Gaat perfect. Ik zou zeker een creditcard overwegen als je die nog niet hebt. Ook handig met tanken.

Schoon sanitair is echt iets wat je zelf moet bekijken. In Frankrijk tref je van alles aan. Van modern en schoon tot vieze hurktoiletten.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Swinta schreef:
17-07-2017 16:42
Je moet echt naar Le Mont-Saint-Michel gaan! Google maar even.
Die had ik inderdaad op mijn lijstje staan! Lijkt mij erg mooi!

@Dolfje, bedankt voor de tips!

Ik ga denk ik inderdaad wel een lijstje van te voren maken met mogelijke campings in de buurt en dan op de dag zelf kijken waar we willen logeren :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven