Patat met mes en vork?

07-08-2017 19:42 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste van zes is opgevoed met de Rapley methode. Erg leuk, maar heeft de keerzijde dat ze nog steeds erg graag met haar handen eet. We vinden haar daar nu echt te oud voor, dus we zijn haar nu aan het leren om met mes en vork te eten.

Maar...eigenlijk eten we patat wel altijd met onze handen. En daar hadden we net dus een discussie over. Want in hoeverre is dit eigenlijk ok volgens de huidige etiquette? Eigenlijk gewoon pure nieuwsgierigheid dus. En wellicht nog een puntje van aandacht voor ook onszelf ;-)
In een eetcafe/restaurant met bestek, thuis met handen. Hier drie kinderen zonder Rapley die ook graag met hun handen eten, dus dat hoeft niet de oorzaak te zijn hoor. Gelukkig kunnen ze het ook met bestek, wat wel mag als je 11, 9 of 6 bent.😀
Kan je mij dan es uitleggen waar je precies dat mes voor nodig zou hebben?
Tenzij je reuzenfrieten hebt natuurlijk.
Waarom begin je daar nu pas mee? En dan ook meteen volgens 'de etiquette'? Lijkt me nogal een overgang. Volgens mij eten alle kleine kinderen, rapley of niet, een tijd met hun handen, maar langzamerhand spoor je toch steeds meer aan met bestek te eten?

Verder: friet eet je gewoon met je handen. Net als spareribs, kippenpoten etc.
Alle reacties Link kopieren
Patat alleen met een vork. Maar dat is omdat ik geen viezigheid aan m'n handen wil, rare tic van mezelf. Dat mes snap ik ook effe niet.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
Altijd met een vork, behalve als kind. Ik houd gewoon niet van vette handen en een servetje lost dat niet helemaal op.
retrostar wijzigde dit bericht op 07-08-2017 19:48
0.43% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mag volgens deze etiquette:

https://plazilla.com/page/4294988743/et ... anden-eten
En patat mag met je handen, maar NOOIT EN TE NIMMER als tafelfriet.
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
07-08-2017 19:47
Patat alleen met een vork. Maar dat is omdat ik geen viezigheid aan m'n handen wil, rare tic van mezelf. Dat mes snap ik ook effe niet.
Same here, alleen noem ik het friet ;-D
Ik eet friet altijd met een vork. Mayo aan m'n vingers...brrrr. bah. Daar komt bij dat we er altijd iets van sla bij eten.
Maar een kind mag van mij met z'n vingers friet eten hoor. Niet met heel z'n hand, dat is ook nog een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet patat met een vork, zou niet weten wat ik met een mes moet.
Alle reacties Link kopieren
Star* schreef:
07-08-2017 19:48
En patat mag met je handen, maar NOOIT EN TE NIMMER als tafelfriet.
Wat is tafelfriet? Op een bord of zo?
Alle reacties Link kopieren
Rojali schreef:
07-08-2017 20:03
Ik eet patat met een vork, zou niet weten wat ik met een mes moet.
In een restaurant (soms thuis ook trouwens) snij ik een lange frieten doormidden en prik ze dan aan mijn vork. Anders moeten ze overdwars mijn mond in, en met mayonaise er aan wordt dat zo'n geklieder...
vivamien schreef:
07-08-2017 20:08
Wat is tafelfriet? Op een bord of zo?

Nee Google maar eens. Dan wordt, meestal op een kinderfeestje, de patat zo op een plastic kleed op de grond of op de tafel gegooid. En de saus wordt er dan ook opgesmeten, net als kroketten enzo.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-08-2017 19:45
Kan je mij dan es uitleggen waar je precies dat mes voor nodig zou hebben?
Tenzij je reuzenfrieten hebt natuurlijk.
Ik hou van reuzenfrites, die doop ik in de mayo, hap er een stuk af en doop het restant nog een keer in de mayo :yum:

en van mij mag je patat met je handen eten hoor, wel een servetje erbij. Ik gruwel mensen die hun vingers aflikken mét bijbehorende smakgeluiden :@

Ik eet trouwens op dit moment met vork en mes, snijd álles in hapklare brokjes. Ik heb tijdelijk een beugel en kan niets afhappen :(
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
O gadver, wat een geklieder...
Ja, voor kinderen zal het een feest zijn. Maar ik moet er persoonlijk niet aan denken.
(Ik had het over de tafelfriet en ik had er nog nooit van gehoord).
anoniem_279575 wijzigde dit bericht op 07-08-2017 20:16
22.37% gewijzigd
vivamien schreef:
07-08-2017 20:14
O gadver, wat een geklieder...
Ja, voor kinderen zal het een feest zijn. Maar ik moet er persoonlijk niet aan denken.

Zoiets:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
07-08-2017 19:46
Waarom begin je daar nu pas mee? En dan ook meteen volgens 'de etiquette'? Lijkt me nogal een overgang. Volgens mij eten alle kleine kinderen, rapley of niet, een tijd met hun handen, maar langzamerhand spoor je toch steeds meer aan met bestek te eten?
Vanaf welke leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Star* schreef:
07-08-2017 20:11
Nee Google maar eens. Dan wordt, meestal op een kinderfeestje, de patat zo op een plastic kleed op de grond of op de tafel gegooid. En de saus wordt er dan ook opgesmeten, net als kroketten enzo.
Nou dat vind ik dan weer idioot... nooit gezien gelukkig :wtf:

en wat een armoe... doe dan desnoods plastic bordjes.
(waar is Pejeka als je haar nodig hebt?)
pokkewijf wijzigde dit bericht op 07-08-2017 20:18
12.66% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het echt verschrikkelijk ordinair. Dan nog liever met mes en vork ;-)
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
07-08-2017 19:46
Waarom begin je daar nu pas mee? En dan ook meteen volgens 'de etiquette'? Lijkt me nogal een overgang. Volgens mij eten alle kleine kinderen, rapley of niet, een tijd met hun handen, maar langzamerhand spoor je toch steeds meer aan met bestek te eten?

Verder: friet eet je gewoon met je handen. Net als spareribs, kippenpoten etc.
Oh, begrijp me niet verkeerd, daar zijn we al veel langer mee bezig. Het proces gaat alleen heeeeel langzaam. En we doen het nu vooral nog op een leuke, positieve manier. Rijst, lasagne of spinazie gaan bijvoorbeeld wel goed, maar het wordt nu gewoon tijd dat bijvoorbeeld ook sperziebonen met mes en vork gegeten gaan worden, vinden wij.
Ik ben opgevoed door iemand die erg streng op etiquettes was (hij had het in het leger geleerd bij formele banquettes) en patat mag net als kip en spareribs idd met de handen, ook bij een gelegenheid die als "chic" gezien wordt (ook al serveert men dan zelden patat).
Alle reacties Link kopieren
Ik eet best vaak met mijn handen.
Als ik bepaalde Turkse gerechten maak, Indiaas, lekker dippen met brood in grote schalen die vol zitten met vanalles, pizza eet ik ook met m'n handen.
Eigenlijk alles wat niet makkelijk met mn hand is eet ik met bestek.
Andersom dus, dan hoe het heurt ;-).
Star* schreef:
07-08-2017 19:48
En patat mag met je handen, maar NOOIT EN TE NIMMER als tafelfriet.
Niet?! Dat is potdomme de beste manier om friet te eten!
Alle reacties Link kopieren
Met mijn handen eten vind ik met veel dingen veel lekkerder en of praktischer.
Pizza, patat, roti eet ik sowieso met de hand als ik thuis ben.
In een restaurant gebruik ik wel altijd bestek.

Maar ik snap niet zo goed hoe je patat met vork EN mes eet?
Ga je dan serieus de patatjes snijden of ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven