Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan: Niet meer parttime

12-08-2017 21:51 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de geboorte van mijn oudste werkte ik fulltime en hierna heb ik 1 dag ouderschapsverlof opgenomen. Toen de jongste werd geboren 1,5 jaar geleden heb ik mijn contract om laten zetten naar parttime en ben 3 dagen per week gaan werken.

Door wat veranderingen op de werkvloer heb ik besloten toch maar op zoek te gaan naar een andere baan. Echter is het in de sector waarin ik zoekende ben, best moeilijk om een baan te vinden waarin je 3 dagen in de week kunt werken. Het minste is toch 32 uur in de week.

Een 3 daagse werkweek bevalt me tot nu toe erg prima, maar ik vraag me ook af of dat dit komt doordat ik het stiekem toch wel al een beetje beu was de laatste periode op mijn werk. Vind het nogal lastig om te omschrijven, maar wellicht dat ik bij een leukere, uitdagendere baan, minder problemen heb om 4 dagen per week te werken.

Ik zit nu nogal in dubio: Door blijven sukkelen op mijn huidige baan tot mijn beide kinderen naar school gaan of nu op zoek gaan naar een nieuwe baan waarin ik waarschijnlijk meer uren ga maken en minder bij mijn kinderen thuis ben. Wellicht hebben de viva dames tips?
Jij een dagje meer en je partner een dagje minder. Is er toch evenveel ouder bij ze aanwezig in de week.
Wat bevalt je niet meer in je huidige baan?
Alle reacties Link kopieren
We zijn daar vrij ouderwerts in waarschijnlijk, maar we hebben de keuze gemaakt dat hij fulltime zou blijven werken. En in zijn functie is het ook niet echt realistisch (o.a. veel in het buitenland, bereikbaarheidsdiensten van ma-zo 24/7).
Alle reacties Link kopieren
blueeyes: Ik ben van fulltime commercieel naar parttime administratief gegaan en ik merk dat ik uitdaging en motivatie begin te missen.
Alle reacties Link kopieren
Wachten met veranderen van baan totdat je kinderen op school zitten?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat uitdaging en 3 dagen werken een lastige combinatie is. In dit geval zou ik dan gaan voor die nieuwe baan gaan
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor 4 dagen gaan.
Valt nog heel goed mee en als je je beter in je vel voelt, ben je ook een betere moeder!
Alle reacties Link kopieren
Ik neig ook wel een beetje naar de 4 daagse werkweek eigenlijk. Was voorheen heel erg carrieregericht en dat is na de kinderen nogal tot een dieptepunt gezakt. Maar nu, na 3 jaar merk ik toch dat ik wat meer diepgang kan gebruiken in mijn baan.

Wachten tot de kinderen beide op school zitten, is inderdaad ook een optie. Ik werk er immers al 9 jaar, dus die 2,5 jaar kunnen er ook nog wel bij... :rolling:
Roshak schreef:
12-08-2017 22:31
Ik neig ook wel een beetje naar de 4 daagse werkweek eigenlijk. Was voorheen heel erg carrieregericht en dat is na de kinderen nogal tot een dieptepunt gezakt. Maar nu, na 3 jaar merk ik toch dat ik wat meer diepgang kan gebruiken in mijn baan.

Wachten tot de kinderen beide op school zitten, is inderdaad ook een optie. Ik werk er immers al 9 jaar, dus die 2,5 jaar kunnen er ook nog wel bij... :rolling:
Heb je je vakgebied wel bijgehouden? Anders gaat het nog best lastig worden.
Alle reacties Link kopieren
Oh, daar verwacht ik geen problemen in hoor. :)
En wat doe je met straks een baan van 4 dagen en hulp in de klas nodig?
Klassemoeder, luizenpluizen, uitstapjes, cake bakken, ... overal hebben ze tegenwoordig hulp nodig.
En bij jou dan nog es x 2. Op 2 verschillende momenten telkens.

En daarna volgen ook nog es de hobby's en zwemlessen na schooltijd. Ook na een tijdje x 2.

Ik zou je erbij neerleggen dat "dit het is".
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-08-2017 22:46
En wat doe je met straks een baan van 4 dagen en hulp in de klas nodig?
Klassemoeder, luizenpluizen, uitstapjes, cake bakken, ... overal hebben ze tegenwoordig hulp nodig.
En bij jou dan nog es x 2. Op 2 verschillende momenten telkens.

En daarna volgen ook nog es de hobby's en zwemlessen na schooltijd. Ook na een tijdje x 2.

Ik zou je erbij neerleggen dat "dit het is".
Dan zeg je nee, ik kan niet, ik moet werken.
Als ik het zo lees zou ik voor 32 uur gaan. Nu ze nog niet naar school gaan is opvang praktisch goed te regelen. 4 dagen op de opvang. Dan zijn ze dat ook gewend straks na schooltijd.

Wat hulp op school betreft....dan zeg je inderdaad nee! Er zijn genoeg ouders die wel kunnen helpen. Ik help heel veel op school naast mijn pt baan, maar volop begrip voor de werkende ouders hoor...

Doen wat je energie geeft. Mijn baan geeft weinig energie en dat merkt een kind ook hoor....
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-08-2017 22:46
En wat doe je met straks een baan van 4 dagen en hulp in de klas nodig?
Klassemoeder, luizenpluizen, uitstapjes, cake bakken, ... overal hebben ze tegenwoordig hulp nodig.
En bij jou dan nog es x 2. Op 2 verschillende momenten telkens.

En daarna volgen ook nog es de hobby's en zwemlessen na schooltijd. Ook na een tijdje x 2.

Ik zou je erbij neerleggen dat "dit het is".
Dus een moeder zou niet meer dan 3 dagen kunnen werken omdat ze luizenmoeders nodig hebben in de klas? :confused:
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-08-2017 22:46
En wat doe je met straks een baan van 4 dagen en hulp in de klas nodig?
Klassemoeder, luizenpluizen, uitstapjes, cake bakken, ... overal hebben ze tegenwoordig hulp nodig.
En bij jou dan nog es x 2. Op 2 verschillende momenten telkens.

En daarna volgen ook nog es de hobby's en zwemlessen na schooltijd. Ook na een tijdje x 2.

Ik zou je erbij neerleggen dat "dit het is".
Controleren op hoofdluis gewoon bij je eigen kinderen doen, cakes bakken als je thuis bent. Voor al het andere zeggen dat je geen tijd hebt. Hobbies en zwemles uitzoeken voor de momenten dat je thuis bent.

Ik kom niet rond van 3 dagen werk als alleenstaande moeder. Leuk dat andere ouders wel die luxe hebben, of een partner die ook inkomen binnenbrengt, maar niet iedereen zit in die makkelijke situatie.
dit is toch voor iedereen anders. Ik vind het erg prettig dat ik de tijd had om andere dingen naast mijn werk te doen. En dat ik met ze naar zwemles, sport etc kon zonder teveel gedoe. Maar hier geen opa/oma als achterban.
Een ander maakt heel andere keuzes.
Alle reacties Link kopieren
Ciri schreef:
12-08-2017 23:10
Dus een moeder zou niet meer dan 3 dagen kunnen werken omdat ze luizenmoeders nodig hebben in de klas? :confused:
Ik wil best een keer komen luizenmoederen onder schooltijd als de school mijn gemiste inkomsten wil vergoeden :)
Ciri schreef:
12-08-2017 23:10
Dus een moeder zou niet meer dan 3 dagen kunnen werken omdat ze luizenmoeders nodig hebben in de klas? :confused:
Vooral omdat een baas niet zit te wachten op iemand die wel 4 dagen wil werken, maar dan wel elke 2 à 3 weken een dag verlof wil hebben om te helpen op school.

En "niet helpen" staat bij veel ouders niet in hun woordenboek.
Bovendien ... Tegen dat de jongste naar school gaat, is de oudste dus al een tijd gewend dat zijn moeder wel komt.

Als bovendien alle ouders zeggen "ik kan niet, want ik moet werken" ... draait de boel op school in de soep.
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
12-08-2017 22:20
Ik zou voor 4 dagen gaan.
Valt nog heel goed mee en als je je beter in je vel voelt, ben je ook een betere moeder!
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Wat hebben de kinderen aan de goed in haar vel zittende moeder die op haar werk is. Geen moer.
sugarmiss schreef:
12-08-2017 23:15
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Wat hebben de kinderen aan de goed in haar vel zittende moeder die op haar werk is. Geen moer.
:proud:
Tornacense schreef:
12-08-2017 23:14
Vooral omdat een baas niet zit te wachten op iemand die wel 4 dagen wil werken, maar dan wel elke 2 à 3 weken een dag verlof wil hebben om te helpen op school.

En "niet helpen" staat bij veel ouders niet in hun woordenboek.
Bovendien ... Tegen dat de jongste naar school gaat, is de oudste dus al een tijd gewend dat zijn moeder wel komt.

Als bovendien alle ouders zeggen "ik kan niet, want ik moet werken" ... draait de boel op school in de soep.
Haha..wat een bullshit.
Alle reacties Link kopieren
@Sugarmiss, kinderen zijn meestal gelukkig in de opvang. 2.5 jaar 'wachten' in een baan die je eigenlijk niet meer wilt terwijl je met 4 dagen werken in een leukere baan je nog altijd veel tijd voor je kindjes hebt, vind ik pas écht zonde!
Alle reacties Link kopieren
In de bedrijven waar ik heb gewerkt merkte ik dat mensen die 3 dagen werkten, minder betrokken waren bij het bedrijf of het werk. Vergaderingen of trainingen konden niet altijd worden gevolgd (want parttime dag), er worden dingen gemist die op de werkvloer gebeurden of besproken werden, er moest iedere keer aan gedacht worden om X later ook op de hoogte te stellen.
Verschillende keren zag de werknemer het ook meer als betaalde bezigheidstherapie, en had diegene ook niet veel interesse (meer) in de werkzaamheden, en hadden ze geen zin om 'achteraf' dingen te doen wat anderen al wisten.

Het bedrijf heeft dan ook besloten dat (voor mijn functie in ieder geval) 32 uur het minimum was.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-08-2017 23:15
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Wat hebben de kinderen aan de goed in haar vel zittende moeder die op haar werk is. Geen moer.
Dat vind ik weer onzin, mijn moeder werkte fulltime en vond haar echt een coole Mams. Ik had als kind al een hekel aan die thuisblijfmoeders van vriendjes waarbij je eerst een kopje thee moest drinken voordat je kon spelen, blehh. Mijn moeder kon mij wel loslaten en de vrijheid geven, heerlijk!

Maar ontopic, ik zou je carriere niet op pauze zetten tot je kids weer naar school gaan. Ga voor een leuke uitdagende baan voor 4 dagen en haal daar energie uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven