Lijf & Lijn alle pijlers

Aangemeld bij het NOK, wie ook?

11-08-2017 14:48 41 berichten
Het lijkt me leuk om met mensen te schrijven die net als ik, zich pas hebben aangemeld bij het NOK. De Obesitas Kliniek dus.

Ik ben proudmama, trotse moeder van 37 jaar van een zoontje van 4. Mijn hele leven al ben ik te dik. Mijn eerste lijnpoging was toen ik 18 was, mijn laatste lijnpoging was in december 2016. In die tussenliggende jaren heb ik minder gegeten, gesport, afvalclubjes bij de sportschool gehad, 4x het Cambridge dieet gedaan, koolhydraatarm gegeten, ben onder hypnose geweest, in therapie, echt alles gedaan. Ik heb gejojod van -35 naar +38, van -40 naar +40, en later nog eens +18. Ik ben nu op mijn zwaarst ooit.
Ik denk al lang aan een gastric bypass, maar ik durfde niet zo goed. Tot vorig jaar een vriendin geopereerd werd, en ik veel met haar kon praten over hoe het haar verging. Zij is er erg tevreden over, en toen ben ik me er meer in gaan verdiepen.

Vandaag heb ik ze, de papieren voor de aanmeldig. Spannend, ik ben heel benieuwd hoe het traject gaat verlopen. Volgende week ga ik naar de huisarts om de papieren door te nemen, en dan kan alles op de post. En dan kan het wachten beginnen.
Wie heeft er zin om mee te schrijven? Je mag natuurlijk ok meeschrijven als je al verder in het traject zit, of als je ervaring al ouder is en je wat tips of bemoedigende verhalen hebt :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Er is ergens een lang lopend topic over/van meerdere mensen in de verschillende stadia voor en na een gastric bypass.
badmuts111 schreef:
11-08-2017 15:36
Er is ergens een lang lopend topic over/van meerdere mensen in de verschillende stadia voor en na een gastric bypass.
Met m'n neus gekeken :zzz: Ik ga op zoek!
Ik heb een hele oude gevonden waar niemand meer schrijft, eentje van vorig jaar over een re-do operatie en die loopt niet. En die van Marels.
Niks heel recent dus, dus ik hoop nog steeds op meeschrijvers hier :yes:
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben afgelopen maandag op mijn eerste afspraak geweest (verplichte groepsvoorlichting). 22 augustus heb ik de afspraak voor een screening. Het is best een lang traject wat ik heb begrepen. Het is niet helemaal nieuw voor mij een aantal familieleden hebben al een gastric bypass gehad dus ik ken het traject wel een beetje.
Hoi rozediamant, leuk dat je mee schrijft! Bedoel jij het stuk tot je geopereerd wordt? Duurt dat lang? Ik ben benieuwd hoe snel of langzaam het gaat, ik moet rekening houden met een verhuizing tussendoor. We gaan ons huis verkopen, dat moet nog in de verkoop en we hebben ook nog geen huis terug gekocht dus ik heb geen idee hoe lang dat allemaal gaat duren. En aangezien ik de chauffeur in huis ben, man heeft geen rijbewijs, moet ik wel kunnen rijden en sjouwen.
Hoe is het bij jouw familieleden gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Heel veel respect voor jullie allemaal! Zet em op dames!
Alle reacties Link kopieren
Nog niet eens in het traject en nu al excuses..ik wens je veel succes
ivattje schreef:
12-08-2017 21:31
Nog niet eens in het traject en nu al excuses..ik wens je veel succes
Wat bedoel je precies?
Ik snap zo'n reactie dus niet, leg uit wat je bedoelt dan?
Alle reacties Link kopieren
Houdt er rekening mee dat je niet in aanmerking komt omdat je te veel jojoot.

Een kennis van mij wilde ook graag maar kwam na een lang voor traject toch niet in aanmerking omdat ze bang waren dat ze zich toch zou overeten na de maagverkleining met risico op het knappen van de maag.

Gezien je extreme jojo gedrag heb jij blijkbaar ook weinig controle over je eten.
Alle reacties Link kopieren
proudmama33 schreef:
13-08-2017 10:04
Ik snap zo'n reactie dus niet, leg uit wat je bedoelt dan?
Hoewel ik Ivatje niet en snap ik wel wat ze bedoelt.

Zo'n verhuizing valt best te regelen rond de operatie en anders verzin je een andere oplossing dan dat jij moet rijden.

Je b eer nt nu al excuses aan het verzinnen om het traject niet te laten werken. Tja is mislukt maar ik kom er niets aan doen hoor want er kwam er verhuizing tussen door.
proudmama33 schreef:
11-08-2017 19:49
ik moet rekening houden met een verhuizing tussendoor. We gaan ons huis verkopen, dat moet nog in de verkoop en we hebben ook nog geen huis terug gekocht dus ik heb geen idee hoe lang dat allemaal gaat duren. En aangezien ik de chauffeur in huis ben, man heeft geen rijbewijs, moet ik wel kunnen rijden en sjouwen.
Kun je de operatie dan niet beter uitstellen tot na de verhuizing? Of eerst de operatie, voldoende herstel en wennen aan nieuw lichaam en dan verhuizen? Ik snap het moeten niet in de zin 'ik moet rekening houden met een verhuizing tussendoor.' Je kunt toch zelf de volgorde bepalen?

Nog een optie: Je man gaat zijn rijbewijs halen.
Tja makkelijk oordelen vanaf de andere kant.

Anyway, ik ga een slotje vragen want er is niet echt animo om mee te schrijven.

Succes rozediamand!
Alle reacties Link kopieren
Hier op het forum en in de "echte" maatschappij is er weinig begrip voor morbide obesitas. Elk pondje gaat door het mondje, en eigen schuld dikke bult, moet je maar niet zo'n onbeheerste luien slapjanus zijn is de heersende gedachte, terwijl wetenschappelijk onderzoek steeds meer aantoont dat dit zeker niet het geval is bij morbide obesitas.
Bij het Nok kunnen de artsen je dat haarfijn uitleggen, krijg je een erg goed ziekte inzicht en word je zeer intensief en goed begeleid. Ook in het reageren op en omgaan met de kwetsende en onware opmerkingen die je als morbide obees nu eenmaal naar je kop krijgt geslingerd.

Ik heb mijn traject anderhalf jaar geleden afgesloten, en het was de beste stap ooit. 60 kilo kwijt, 2 jaar stabiel in gewicht, en weer gezond en mentaal sterk. Succes, jij kan dit ook!
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Proudmama een inhoudelijke reactie: jij beschreef in je OP je vele afvalpogingen. Kun je ook uitleggen wat maakte dat je elke keer toch weer aangekomen bent?

Ik sta niet negatief tegenover een GBP, echter ben ik ook van mening dat het in sommige gevallen helaas niet werkt maar dat wil uiteraard niet zeggen dat dit bij jou ook zo is.

Ik vat jouw verhuizing in elk geval niet op als een excuus maar ben wel van mening dat je wellicht eerst je "basis" goed geregeld moet hebben voordat je aan zoiets heftigs begint, doe je dit niet dan is er inderdaad een kans dat e.e.a. mislukt.

Mijn verhaal:
5 jaar geleden ruim 25 kg afgevallen (met het cambridgedieet) en tot op de dag van vandaag moeite het eraf te houden maar ik strijd door met vallen en opstaan. In die 5 jaar ben ik wel anders naar eten gaan kijken en heb ik ook een andere mindset gekregen (voorheen kon ik nog weleens in mijn verongelijkte modus zitten dat ik blijkbaar van elk dingetje aankom en een ander niet...beetje Kalimero syndroom op dat gebied zeg maar. :biggrin:

Die mindset is sowieso wel van levensbelang maar dat geldt eigenlijk bij alles in het leven waarvan je wil dat het slaagt.
Ik zou toch kijken of je hier gewoon verder kunt schrijven en je niet uit het veld te laten slaan door negatieve reacties....dit is gewoon de wereld in het klein, niet leuk maar deal ermee. :rose:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
proudmama33 schreef:
13-08-2017 12:55
Tja makkelijk oordelen vanaf de andere kant.
Er wordt niet geoordeeld, er worden vragen gesteld. Je bent niet verplicht om antwoord te geven.

Ik vind een GBP een ingrijpende operatie, die voor veel mensen een oplossing voor hun obesitasprobleem is. Ik ben er beslist niet tegen. Een GBP beschouw ik ook niet als een makkelijke oplossing, integendeel zelfs. Door de zwaarte van de operatie en het belang van een goed herstel vraag ik me af of een GBP en een verhuizing in dezelfde periode verstandig zijn.
Daarom moeten we dus eerst verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat sugermiss zegt... Het een sluit het ander niet uit.. je zegt dat je er alles voor over hebt...maar eerst even verhuizen....
Alle reacties Link kopieren
Als je die operatie krijgt ben je een aantal weken uit de running dus ik snap wel dat ze die operatie niet wil plannen als die verhuizing in het verschiet ligt. Maar, die verhuizing weet je ongetwijfeld ruim van te voren en die operatie ook. Het zou toeval zijn als die herstelperiode samenvalt met verhuizen.

En dan die GBP, ik snap de meeste reacties wel maar ze zijn ook wel zuur.
Ik ben sinds mei 2016 begonnen met sporten en mijn eetpatroon aanpassen. Ik ben nu 53 kilo verder en ga rustig verder. Als ik klaar ben met afvallen dan kan het sporten van 6x 1,5 uur naar 4x 1 uur. En de calorieën kunnen ook omhoog. En dan heb ik nu makkelijk praten maar ik weet ook dat het op gewicht blijven moeilijk is maar het sporten is nu zo'n onderdeel van mijn leven dat ik dat niet meer wil missen. Daarnaast is het beperkt eten voor mij geen beperking maar gewoon een nieuw eetpatroon en keuzes maken. En ook dat is nu zo'n onderdeel van mijn leven dat ik dat niet zal los laten.

Het kan dus ook zonder GBP. Denk daar toch nog eens over na. Je kunt met een GBP namelijk ook gewoon ongezond zijn. Je kunt vet blijven eten, suikers blijven eten, alcohol blijven drinken en nog steeds niet sporten. Ben je dan gezond? Nee maar wel slank is dan de reactie. Tja, ik ga voor mijn gezondheid en dat ik daarmee slank wordt is super.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je in aanmerking MAG komen voor zo'n operatie moet je al zo dankbaar voor zijn dat het woord plannen per definitie al naar de achtergrond verdwijnt.. Want laten wel wel wezen... Als morbide obees heb je weinig meer te willen, laat staan te planneen moet je God op je blote knieën danken dat de mogelijkheid van een gbp bestaat. En voor de duidelijkheid..ook ik heb een WLS ondergaan.
Alle reacties Link kopieren
ivattje schreef:
13-08-2017 16:53
Het feit dat je in aanmerking MAG komen voor zo'n operatie moet je al zo dankbaar voor zijn
Het is nog niet zeker of ze de operatie wel gaat krijgen.

Kennis van mij heeft het hele voortraject gedaan. Sporten, diëtist, psycholoog en uiteindelijk heeft de psycholoog besloten dat ze niet in aanmerking kwam.
ivattje schreef:
13-08-2017 16:53
Het feit dat je in aanmerking MAG komen voor zo'n operatie moet je al zo dankbaar voor zijn dat het woord plannen per definitie al naar de achtergrond verdwijnt.. Want laten wel wel wezen... Als morbide obees heb je weinig meer te willen, laat staan te planneen moet je God op je blote knieën danken dat de mogelijkheid van een gbp bestaat. En voor de duidelijkheid..ook ik heb een WLS ondergaan.

Dan kun je me ook tips geven in plaats van zo uit de hoogte te doen.
ivattje schreef:
13-08-2017 16:53
Het feit dat je in aanmerking MAG komen voor zo'n operatie moet je al zo dankbaar voor zijn dat het woord plannen per definitie al naar de achtergrond verdwijnt.. Want laten wel wel wezen... Als morbide obees heb je weinig meer te willen, laat staan te planneen moet je God op je blote knieën danken dat de mogelijkheid van een gbp bestaat. En voor de duidelijkheid..ook ik heb een WLS ondergaan.
Mensen met morbide obesitas hebben natuurlijk ook recht op medische behandelingen. Jij praat over mensen met morbide obesitas als tweederangs burgers. Dat zegt misschien iets over jouw zelfbeeld als voormalig obesitaspatiënt. Ik hoop dat TO een positiever zelfbeeld heeft!
elske1975 schreef:
13-08-2017 20:56
Mensen met morbide obesitas hebben natuurlijk ook recht op medische behandelingen. Jij praat over mensen met morbide obesitas als tweederangs burgers. Dat zegt misschien iets over jouw zelfbeeld als voormalig obesitaspatiënt. Ik hoop dat TO een positiever zelfbeeld heeft!
Ze lijkt wel een ex-roker die alleen nog maar harde sneren kan geven naar mensen die nog roken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven