Het krachttraining topic

19-08-2017 20:53 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het hardloop topic regelmatig voorbij komen. Ik heb gezocht of hier al een algemeen topic over was, maar volgens mij nog niet! Ik ben anderhalve maand geleden met puur krachttraining 2x per week in groepsverband (een soort van crossfit). Het is echt beesten en 'no excuses' is het enige wat ik zo'n beetje nog hoor daar. Ik heb mezelf voorgenomen om het 3 maanden 2x per week vol te houden en als dat goed gaat, over te gaan naar 3-4 keer per week. Tot nu toe bevalt het me super goed, word ik vrij snel sterker en gespierder. Om wat vetpercentage kwijt te raken wil ik wat cardio gaan doen, maar ik ga straks één uur per dag fietsen (woonwerk) en dat lijkt me op zich voldoende. Ik ben nog 'nieuw' wat voeding betreft. Ik heb me hier vrij weinig mee bezig gehouden, maar wil hier wel mee bezig. Ik wil de goede voeding in mijn lijf stoppen en niet onnadenkend blijven eten, zoals nu.

Hier dus een topic voor iedereen die zijn schema's, ervaringen, tips, vragen en gemiep en gezeur over spierpijn wil delen :proud:

Afbeelding

Hoe vaak doen jullie aan krachttraining? Wat voor trainingen? Hoe eet je hierbij en hoe serieus ben jij er mee bezig?
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk voor fitspiration misschien?
wat is dat voor groepsles? en wat is fitspiration? ja ik ben oud
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-08-2017 21:04
wat is dat voor groepsles? en wat is fitspiration? ja ik ben oud
Het is een groepsles waarbij je met een partner traint. Dus in tweetallen. Er zijn iets van 6 stations waarbij je twee oefeningen kunt doen. De één doet de ene oefening, zoals KB-swings, de ander deadlifts. En dan 5 á 6 van deze stations. Je doet 10 minuten per station en dan wissel je door, tot het uur vol is. Uiteraard eerst een warming up en daarna cooling down. Pull-ups, chin-ups, backsquats, frontsquats, bench press, shoulder press, KB-squats, jumping jacks en allerlei andere oefeningen waar ik de naam niet van weet. Ze trainen vaak spiergroepen per les en de lessen zijn 3x per week. Dus bijv. maandag vooral borst, woensdag vooral benen en zaterdag vooral armen/schouders.

Fitspiration zijn een soort motivatie-foto's zoals die in mijn OP. Het helpt bij mij best wel om naar dit soort foto's te kijken :proud:
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt een beetje op circuit training, maar dan vrijwel alleen kracht en geen conditie.
Leuk ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat er dames op Viva zitten die ook lekker aan het krachttrainen zijn. Ik wil me wat serieuzer er mee bezig houden en échte resultaten gaan boeken, ook qua voeding :biggrin:
Ik train 5x per week een uur krachttraining (crossfit) de andere twee dagen thuis met kettlebells. Voor duurtraining loop ik hard of zwem ik (in de ochtend voor het werk). Ik train alleen met gewichten en niet met apparaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe al 1,5 jaar aan krachttraining, op de klassieke manier met dumbbells en barbels en 3 keer per week.
Het duurde een tijdje maar ik merk nu dat ik wat strakker en iets sterker ben geworden. Spek heb ik nooit gehad dus echt droogtrainen hoef ik niet. Maar de spieren liggen er na al die tijd nog niet bovenop om het zo te zeggen en ik eet heel gezond en let erop dat ik voldoende eiwitten eet.

Daarom vind ik het altijd bijzonder dat mensen die x aantal weken krachttraining doen al gelijk merken dat ze gespierder worden.
Dat lees ik hier wel meer. Zie je dan dan echt bijvoorbeeld al aan je buik, benen, etc...? Of merk je gewoon al heel snel dat je met veel gewichten kunt opbouwen?

Ik kan bijvoorbeeld pas sinds kort 10 push ups doen... ben ik dan zo'n slappe tinus? Of heb ik gewoon geen aanleg?
Of overdrijft de rest graag een beetje? ;)
Alle reacties Link kopieren
Orangetree, wow, zeven dagen per week. Respect, hoor. Persoonlijk kan ik daar geen tijd voor vrij maken en kost het mij al moeite genoeg om 2 lessen per week 'beschikbaar' te zijn, aangezien ik onregelmatige diensten heb en maar 1 vast vrije dagdeel. Ik wil heel graag vaker gaan, maar mijn sportschool biedt maar 3x deze training aan! Even nieuwsgierig: hoe deel jij dan je dagen in en zorg je dat je tijd hebt om te sporten? Hoe doe je dat met je partner/gezin? Ik vind het echt knap!

FarFarAway: ik zie het heeeeeel subtiel en ik merk dat ik steeds meer kan doen. Ik kon eerst nog niet eens 1 push up -schaam- en nu kan ik er 5 en rest op knieën. Ik zie dat wel als echte vooruitgang. Ik weet niet hoe hard jij traint. Ik weet wel dat het bij onze training echt beesten tot het gaatje is. Met trillende armen en benen naar huis. Ik hoor altijd bij mensen in de sportschool dat ze geen vooruitgang zien, dat het niks helpt etc. Maar ik vraag mij dan altijd af hoe ver je jezelf uitdaagt of dat je gewoon een schemaatje volgt die je eigenlijk als je eerlijk tegen jezelf bent, makkelijk kan handlen.

Bij mij is het overigens ook zo dat ik ECHT die motivatie nodig heb van een trainer die me echt verder laat gaan dan ik zelf ooit zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk trouwens wel dat ik soms te veel hooi op mijn vork neem, waardoor ik last krijg van mijn rug. Soms wordt een oefening zo zwaar dat ik ongemerkt uit mijn rug ga tillen.

Ik wil graag thuis dmv oefeningen die je op een matje uit kan voeren mijn core sterker maken (bv. door te planken, bekkenbodemspieren aangespannen, buik intrekken etc). Iemand hier ervaring mee?
FarFarAway schreef:
20-08-2017 08:10
Ik doe al 1,5 jaar aan krachttraining, op de klassieke manier met dumbbells en barbels en 3 keer per week.
Het duurde een tijdje maar ik merk nu dat ik wat strakker en iets sterker ben geworden. Spek heb ik nooit gehad dus echt droogtrainen hoef ik niet. Maar de spieren liggen er na al die tijd nog niet bovenop om het zo te zeggen en ik eet heel gezond en let erop dat ik voldoende eiwitten eet.

Daarom vind ik het altijd bijzonder dat mensen die x aantal weken krachttraining doen al gelijk merken dat ze gespierder worden.
Dat lees ik hier wel meer. Zie je dan dan echt bijvoorbeeld al aan je buik, benen, etc...? Of merk je gewoon al heel snel dat je met veel gewichten kunt opbouwen?

Ik kan bijvoorbeeld pas sinds kort 10 push ups doen... ben ik dan zo'n slappe tinus? Of heb ik gewoon geen aanleg?
Of overdrijft de rest graag een beetje? ;)
ja joh, dat is ook onzin, je creert in 6 weken geen massa, tenzij je al erg getraind was en even door een blessure stil stond. Reken maar op een jaar voor zichtbare resultaten. Je kan wel snel in gewicht opbouwen, niet zozeer omdat je heel snel heel sterk wordt maar wel omdat je de techniek beter gaat beheersen
FarFarAway schreef:
20-08-2017 08:10
Ik doe al 1,5 jaar aan krachttraining, op de klassieke manier met dumbbells en barbels en 3 keer per week.
Het duurde een tijdje maar ik merk nu dat ik wat strakker en iets sterker ben geworden. Spek heb ik nooit gehad dus echt droogtrainen hoef ik niet. Maar de spieren liggen er na al die tijd nog niet bovenop om het zo te zeggen en ik eet heel gezond en let erop dat ik voldoende eiwitten eet.

Daarom vind ik het altijd bijzonder dat mensen die x aantal weken krachttraining doen al gelijk merken dat ze gespierder worden.
Dat lees ik hier wel meer. Zie je dan dan echt bijvoorbeeld al aan je buik, benen, etc...? Of merk je gewoon al heel snel dat je met veel gewichten kunt opbouwen?

Ik kan bijvoorbeeld pas sinds kort 10 push ups doen... ben ik dan zo'n slappe tinus? Of heb ik gewoon geen aanleg?
Of overdrijft de rest graag een beetje? ;)
10 pushups is niet veel maar een pushup is ook een vrij technische oefening, de kracht die je nodig hebt valt erg mee als je hem goed uitvoert
Paroxysm schreef:
20-08-2017 10:50
Ik merk trouwens wel dat ik soms te veel hooi op mijn vork neem, waardoor ik last krijg van mijn rug. Soms wordt een oefening zo zwaar dat ik ongemerkt uit mijn rug ga tillen.

Ik wil graag thuis dmv oefeningen die je op een matje uit kan voeren mijn core sterker maken (bv. door te planken, bekkenbodemspieren aangespannen, buik intrekken etc). Iemand hier ervaring mee?
dat is een beetje het probleem met die groepslessen. ik train graag met een spotter, bij krachttraining gaat techniek altijd voor, als je gepusht wordt tot het uiterste dan heb je de neiging mee te gaan met de groep en zo op techniek in te leveren. Dat is ook het probleem met tijdcircuitjes. Het is dan sowieso meer cardio dan kracht denk ik. Voor effect hoef je niet heel snel te deadliften
core sterker maken, je doet toch deadlift/ squat etc? Dat zijn allemaal coreoefeningen, die hoef je dan echt niet nog apart te trainen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 10:56
10 pushups is niet veel maar een pushup is ook een vrij technische oefening, de kracht die je nodig hebt valt erg mee als je hem goed uitvoert
Ja, techniek kan heel veel helpen. Ik heb nog steeds moeite met schouders naar achteren rollen en niet 'stijf' te hebben tijdens push ups. Op één of andere manier lukt het me gewoon echt niet om in die stand mijn schouderbladen samen te drukken...
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 10:58
dat is een beetje het probleem met die groepslessen. ik train graag met een spotter, bij krachttraining gaat techniek altijd voor, als je gepusht wordt tot het uiterste dan heb je de neiging mee te gaan met de groep en zo op techniek in te leveren. Dat is ook het probleem met tijdcircuitjes. Het is dan sowieso meer cardio dan kracht denk ik. Voor effect hoef je niet heel snel te deadliften

Ze zijn juist zwaar gefocust op techniek. En het is geen cardio, het is compleet anders dan de circuittraining, waar duidelijk heel veel conditie bij zit. Dit is alleen kracht.
Alle reacties Link kopieren
Maar, je hebt wel gelijk. In groepsverband is het voor 1 trainer lastig om op iedereen zijn/haar techniek te letten. Ik ben altijd heel bewust bezig met techniek.
Na al die jaren KT wordt ik nog elke dag gewezen op techniekfouten, hoe zwaarder je pakt hoe groter de fouten.
Wat bedoel je dan met "beesten"
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:03
Na al die jaren KT wordt ik nog elke dag gewezen op techniekfouten, hoe zwaarder je pakt hoe groter de fouten.
Wat bedoel je dan met "beesten"
Dat kan ik me voorstellen. Met beesten bedoelde ik gewoon tot het gaatje gaan. Ik zou persoonlijk het liefst een personal trainer willen, maar dat kost echt belachelijk veel geld...

Vandaag wel best last van mijn rug :nooo:.
Wat bedoel je met tot het gaatje gaan?
rugklachten is wel een alarmbel. Verkeerde techniek!!!!!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:27
Wat bedoel je met tot het gaatje gaan?
Ken je deze uitspraken echt niet? Ik bedoel tot je écht niet meer kan en alles uit je tenen moet komen. Dat je mindset je verder brengt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-08-2017 11:28
rugklachten is wel een alarmbel. Verkeerde techniek!!!!!
Ja, je hebt gelijk. Ik wil daarom graag mijn core sterker maken...
Ik train met een pt inderdaad best duur, maar wel heerlijk en er wordt goed gelet op houding etc. Duur is het dus zeker, ik laat er andere dingen voor, twee x per week ga vanaf sept naar 1 x per week. Ik dans nog twee x per week en wandel veel.

Ik doe veel gewicht training, ook met eigen gewicht zoals push up en planken etc. tussendoor ook cadio roeien fietsen, meestal interval training. en een beetje boksen voor de conditie.

Nu driekwart jaar bezig. Ik ben vrij slank maar zoals de dame van het plaatje zie ik er niet uit. Armen en benen zijn zichtbaar goed gespierd. Buik krijg ik niet zo mooi gespierd, ik doe wel veel buikspier oefeningen, en ben ook erg sterk in mijn core, maar je ziet het niet, zoals op het plaatje. Ik weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt.

Qua voeding, in het begin nam ik wel eens een eiwit shake, nu eigenlijk niet meer, heel af en toe. Ik heb het idee dat dat toch meer is voor mensen die echt spiergroei willen, Ik eet gezond, niet te veel, maar wel alles, dus ook wel eens friet of taart, maar gewoon niet vaak en als ik geen trek erin heb, gewoon niet. door regelmatig te trainen valt spierpijn mee, maar soms.....

Sinds ik meer actief aan sport doe, ben ik wel aangekomen, dat zie je ook vooral aan mijn billen. Die zijn niet plat. ;-)
In het begin at ik echt meer, nu probeer ik weer een beetje te minderen.

Geen tips verder voor het strakke buikje, want die heb ik er niet meer van gekregen. Althans ik heb zeker geen dikke buik, maar zo'n wasbord heb ik niet, misschien weet iemand hoe je die wel kan krijgen. :)

Edit: eigenlijk weet ik het wel, nog meer trainen ;-) de dame van het plaatje traint echt meerdere keren per week.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 20-08-2017 11:34
3.57% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven