Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Iemand van jullie hier een Tom Tom horloge??

Gisteren de nieuwe update geïnstalleerd om mijn telefoon maar wat een rot app is het nu zeg.. veel toeters en bellen waar ik dus helemaal niet van hou.

Maar wat ik dus nergens kan vinden en hopelijk dat hier iemand het weet is hoe je kan zien hoe je km snelheid is ipv enkel het tempo wat nu weergegeven wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog herstellende van de kuit verrekking. Bleh echt geen bal aan. Gaat al wel een stuk beter.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Goed bezig Baukje! Hoe is het met de zenuwen?

Het tempo lijkt mij ook erg hoog monica, klopt de app wel? Deze snelheid geeft de app bij mij ook altijd aan, dat is onzin bij mij. De gps lijkt niet goed te werken.

Balen jongensmama, maar rust is wel belangrijk. Hopelijk snel weer pijnvrij.

Ik heb vandaag ook weer gelopen, toch nog best warm. Wel een prima loopje verder, 4.4 kilometer
Alle reacties Link kopieren
Anke, wat een motiverende woorden, dankjewel! Ik ga mijn best doen de 24e.
Veel succes met je halve triatlon! Had je tijdens je laatste wedstrijd niet minder last van zenuwen? Of is het nu erger omdat het een triatlon is? In het ergste geval gaat het niet goed... Maar hoe erg is dat? En je hebt getraind dus er is geen reden om aan te nemen dat je het niet geweldig gaat doen.

Monica, ik denk ook dat de app niet klopt. Maar los daarvan is een kotsgevoel niet aan te raden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met tomtom. Het lijkt mij dat je dat moet veranderen via instellingen. Heb je die mogelijkheid niet?

Diana de zenuwen beginnen nu echt te komen. (lees een enorme omvang aan te nemen) Ben bezig geweest met het klaar maken van de flesjes. Niet vullen natuurlijk maar het stickeren voor de posten. Je moet toch nogal wat wegzetten links en rechts zeg voor een dagje hardlopen. 24 flesjes sportdrank, 4 flesjes cola,minimarsjes, dadels, tuckoekjes , caffeine/enerige repen , droge kleding
baukje schreef:
06-09-2017 20:35
Geen ervaring met tomtom. Het lijkt mij dat je dat moet veranderen via instellingen. Heb je die mogelijkheid niet?

Diana de zenuwen beginnen nu echt te komen. (lees een enorme omvang aan te nemen) Ben bezig geweest met het klaar maken van de flesjes. Niet vullen natuurlijk maar het stickeren voor de posten. Je moet toch nogal wat wegzetten links en rechts zeg voor een dagje hardlopen. 24 flesjes sportdrank, 4 flesjes cola,minimarsjes, dadels, tuckoekjes , caffeine/enerige repen , droge kleding
Kan ik me goed voorstellen! Heb je aangevers/aanmoedigers?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je eigen post neerzetten binnen de verzorgingszone, en bij de andere verzoringspost kun je je eigen spullen weg laten zetten. Vandaar dat er zo gestickerd moest worden. Mijn man gaat mee maar die is dus de hele dag druk om mij 9 keer wat aan te geven. In principe kan ik het ook zelf pakken van mijn tafeltje. Maar het is mijn enige supporter dus die heb ik niet zo zeer voor het aangeven maar voor de aanmoediging hard nodig. Is toch steeds iets waar je 10km naar uit kijkt.
Vorig jaar kondigde ik na 60km huilend aan dat ik er mee ging stoppen. Zei mij man, nou dat gaat zomaar niet , denk er eerst nog maar eens een rondje over na.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal wel het een en ander vergeten want het is een lange dag geweest, maar voor wie er een wedstrijd aan zit te komen: heel veel succes!

Kwartje, voel je pijn of voelen je benen zwaar aan? En wat doe je aan warming up?

Monica, kotsneigingen kunnen een signaal zijn dat je te hard gaat. Langzamer lopen kan je leren (heeft bij mij ook tijd gekost), al voelt het in het begin of je nauwelijks harder gaat dan wandelsnelheid.

Beterschap jongensmama!

Frietmetmayo, ik heb er geen dus helaas geen advies.

Hier een bijzondere ervaring vandaag: ik passeerde een groep hangjongeren die een beetje aan het klooien waren (denk expres midden op het pad gaan staan toen ze me zagen naderen). Toen ik dichterbij kwam zag ik dat een oud leerling van me erbij stond: een enorme jongen die de schrik van de school was, al kon ik goed altijd met hem overweg. Niet alleen herkende hij me en zei hij tegen zijn vrienden dat ze aan de kant moesten gaan, hij stak ook zijn duim op en riep: "Goed zo mevrouw, ga zo door, ik ben trots op u!" Noem mij een softie maar daar kan ik weer dagen op teren.
Alle reacties Link kopieren
Wat MOOI, Cerulli. .! :love:
Baukje; nooit bij stilgestaan dat je zoveel bidons, kleding, proviand weg moet zetten..! Wauw. 24 flesjes. Ligt dat standaard bij jou in een keukenlade? (Wij hebben met gezin van 4 één diepe keukenlade vol 'plastic'. Broodtrommels, bidons, flesjes, bakjes etc. Die lade puilt echt uit tot mijn grote ergernis. Dat is natuurlijk helemáál een ramp als je ook nog eens minimaal 24 flesjes moet hebben voor wedstrijden v jouw formaat.

Ow wacht. Ik bedenk nu net dat je wrs gewoon kant en klare drinkflesjes bedoelt, die je eenmalig koopt en weggooit :facepalm: :$ Dom... Sorrie. ..niks gezegd :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ikbenik nee geen kant en klare flesjes want ik wil mijn eigen sportdrank. En die moet ik dus nog liters zaterdag ochtend aanmaken en dan alles afvullen. Maar ik gebruik wel wegwerpflesjes (die ik overigens wel vaak hergebruik). Maar mijn kinderen hebben de afgelopen weken verplicht fruitshoot moeten drinken en hun flesjes bij mij in moeten leveren. dat zijn ideale flesjes. Nadeel is dat een ieder ze ontdekt heeft als handige flesjes. Vandaar het uitgebreid stickeren.
En dan nog mijn eigen flesjes die bij de belt horen. Daar heb ik er 12 van.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
06-09-2017 15:22
Iemand van jullie hier een Tom Tom horloge??

Gisteren de nieuwe update geïnstalleerd om mijn telefoon maar wat een rot app is het nu zeg.. veel toeters en bellen waar ik dus helemaal niet van hou.

Maar wat ik dus nergens kan vinden en hopelijk dat hier iemand het weet is hoe je kan zien hoe je km snelheid is ipv enkel het tempo wat nu weergegeven wordt.
Ik heb een tomtom horloge, dus misschien kan ik je helpen? Als je het hardlopen opstart, moet je naar beneden klikken voor het menu instellingen. Selecteer gegevens -> snelheid -> dan kun je kiezen voor snelheid, tempo of allebei.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@Tyche, Baukje en Diana:

Bedankt voor jullie input.

Ik doe echt mijn best om traag te lopen, maar van zodra ik wat minder gefocusd ben ga ik sprinten. Wandelen is bij mij ook algauw richting snelwandelen.
Ik weet dat ik hier echt op moet letten en die kotsneigingen vond ik zelf ook niet zo fijn, heb daarna wel meer gefocusd op trager lopen, maar ik moet natuurlijk wel leren goed te lopen zonder eerst op dat 'alarmpunt' te komen.

Ben nu 2 weken bezig en merk wel al iets verschil:

- Voorheen rende ik de trap naar boven op en kwam een longpatiënt die bij mij op bezoek was zeer bezorgd vragen of het nog wel ging, die hoorde mij adem happen tot beneden.
=> Ik kan die trap nu oprennen en toch nog minofmeer fatsoenlijk ademen.

- 'Vroeger' kreeg ik stijve spieren van 150 meter stappen (ik overdrijf echt niet), ik stapte enkel van mijn voordeur naar mijn auto (oprit aan huis) en elk pijntje was een extra excuus om niet te bewegen.
=> Ik heb minder/geen spierpijn na beweging en ik neem pijn niet langer als een excuus om de vadsige pad uit te hangen.

- Ik begin op het punt te komen dat ik kan bewegen zonder daarna de hele dag moe te zijn. 'Bewegen geeft energie' en zo.

Ik schrik eigenlijk zelf van hoe 'snel' dingen veranderen op relatief korte tijd en eigenlijk niet zo extreem veel inspanning. Vooral de klik in mijn hoofd ben ik heel erg blij mee, ik heb nu eindelijk een soort innerlijke motivatie en ik begin het ook fijn te vinden om te doen, merk dat ik manieren begin te zoeken om extra beweging in mijn dagelijks leven te 'smokkelen'.

Baukje, ik had geen idee wat er allemaal bij komt kijken bij een wedstrijd. Ik lees je met ver/bewondering :)
cerulli schreef:
06-09-2017 21:47

Hier een bijzondere ervaring vandaag: ik passeerde een groep hangjongeren die een beetje aan het klooien waren (denk expres midden op het pad gaan staan toen ze me zagen naderen). Toen ik dichterbij kwam zag ik dat een oud leerling van me erbij stond: een enorme jongen die de schrik van de school was, al kon ik goed altijd met hem overweg. Niet alleen herkende hij me en zei hij tegen zijn vrienden dat ze aan de kant moesten gaan, hij stak ook zijn duim op en riep: "Goed zo mevrouw, ga zo door, ik ben trots op u!" Noem mij een softie maar daar kan ik weer dagen op teren.

Oh wat mooi, ik krijg er plaatsvervangend kippenvel van :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Baukje, jij ook veel succes! Hier staan ook de flesjes, zak voor in de Camelbak, eten en poeders om aan te lengen klaar. Je moet inderdaad nogal wat weg zetten her en der.
Hier ook eigen sportdrank. Cola en water koop ik daar wel, dan de boel aanlengen en weg brengen. Ik ben er wel zo'n beetje klaar voor.

Cerulli, wat cool dat de hangjongere gewoon voor je aan de kant gingen. Ga zo door!

Monica, was jij het die op 5 jaar oude sneakers loopt? Wil je jezelf bij het behalen van je volgende doel alsjeblieft meenemen naar een "hardloopschoenenwinkel" zoals run2day (ik wet niet hoe de rest van die winkels heten in nederland) en daar een paar echte hardloopschoenen halen? Ze maken een filmpje van je voeten terwijl je loopt en meten je schoenen aan die daarbij passen zodat je veel minder snel blessures krijgt. Zo'n winkel is echt niet alleen voor halve profs, juist niet. En ze kijken ook niet of je "heel raar" of "als een olifant" loopt (daar was ik in het begin bang voor). Mocht je nu wel enorm lopen te stampen, dan raden ze je schoenen aan die daar goed bij werken.
Kotsneigingen tijdens het lopen zijn op zich niet de bedoeling. Loop je niet direct na een te zware maaltijd?

Anke, welke halve doe je zaterdag? Almere? Heel veel succes! Mijn vriend wil misschien volgend jaar de halve doen in Almere.
Ik las iets over kleding van de Lidl. Ik ben fan! Zeker van de sportkleding van de Lidl. Als de trisuits zakken hadden dan overwoog ik serieus om in Wales te starten in een Lidl-suit.
Die IM wordt dus Wales, zwemmen in zee, fietsen in de bergen en lopen in de bergen. Het schijnt een van de zwaarste ironman' te zijn die er is, en als je Wales kan finishen dan kan je alles finishen. Dat lijkt mij een prima vooruitzicht (alles kunnen finishen)

Tyche, netjes trainingstempo zeg! Train je ergens naartoe?

Kwarkje, misschien moet je toch jog wat rustiger opbouwen. Dat je het allemaal qua conditie makkelijk aankan betekent niet dat je spieren en pezen het allemaal leuk vinden. Je bent nog maar een maand bezig hè. Hoe lang kan je hardlopen zonder dat je benen pijn doen? 1 minuut? 2? Doe dat afgewisseld met 1 minuut wandelen een keer of 5 of minder als je niet aan de 5x komt zonder pijn. Neem dan in ieder geval 1 rustdag en maximaal 3 en doe het hele ding 6x. Als dat goed gaat en je de volgende dag geen pijn of vermoeid gevoel hebt dan maak je de hardloopstukken 1 minuut langer en hou je de wandelstukken op 1 minuut en doe je dat weer 4x
Zo heb in het ook opgebouwd. Ik heb door mijn andere sporten een goede conditie en kan conditioneel makkelijk uit het niets 10km in een uur lopen. Dat wil niet zeggen dat mijn spieren en pezen dat ook kunnen. In het begin vond ik het zo gênant om te gaan wandelen in mijn hardloopkleren. Alsof iedereen zou denken dat ik echt niet verder kon. Dat denk ik helemaal niet als ik iemand anders zie wandelen. In denk niks if ik denk "oh, opbouwschema. Verstandig"

Bubblesjoy, Haha ik moet mij even voorstellen hoe iemand er uitziet als een verrotte tomaat na het sporten. Ik word eerder paars dan rood en mijn haar gaat alle kanten op pluizen. Ik denk dat ik stiekem van binnen een aubergine ben.

Kl m is afgelopen weekend tijdens de terugreis van een zakenreis mijn koffer kwijt geraakt. Niet gewoon een dagje vertraagd maar echt kwijt-kwijt.
Gelukkig had ik mijn hardloop schoenen aan in het vliegtuig, maar mijn hardslagband zat er in, mijn runningbelt met flesjes en mijn aller fijnste zwembril. Veel spullen heb ik op het laatste moment nog moeten vervangen.
Nu ga ik heel bewust alles waar ik echt niet zonder kan starten in mijn handbagage doen, of bij mijn fiets. (Als mijn fiets niet aankomt kan ik sowieso niet starten)
perzikboom6 wijzigde dit bericht op 07-09-2017 11:22
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
07-09-2017 09:39

Monica, was jij het die op 5 jaar oude sneakers loopt? Wil je jezelf bij het behalen van je volgende doel alsjeblieft meenemen naar een "hardloopschoenenwinkel" zoals run2day (ik wet niet hoe de rest van die winkels heten in nederland) en daar een paar echte hardloopschoenen halen? Ze maken een filmpje van je voeten terwijl je loopt en meten je schoenen aan die daarbij passen zodat je veel minder snel blessures krijgt. Zo'n winkel is echt niet alleen voor halve profs, juist niet. En ze kijken ook niet of je "heel raar" of "als een olifant" loopt (daar was ik in het begin bang voor). Mocht je nu wel enorm lopen te stampen, dan raden ze je schoenen aan die daar goed bij werken.
Kotsneigingen tijdens het lopen zijn op zich niet de bedoeling. Loop je niet direct na een te zware maaltijd?
Ja dat was ik. Kanttekening: die schoenen stonden al 5 jaar ongebruikt in de kast. Serieus, de zolen zien er nog als nieuw uit.
En ik ben zo vaak overenthousiast aan iets begonnen, daar (dure) spullen voor gekocht en dan was het altijd zo'n zonde van het geld dat die spullen na 2 keer gebruiken liggen te verstoffen.
Vandaar dat ik wel eerst wil kijken of ik zo enthousiast blijf (al is het voor mij wel nieuw dat ik uitkijk om te 'mogen' lopen, vorige pogingen waren altijd 'ik moet weer' dus ik heb wel goede hoop deze keer).
Ik ben Belgische, in mijn stad zit een winkel waarvan ik weet dat ze je ook op een loopband zetten om te kijken welke schoenen je nodig hebt, dus daar hoop ik over een paar weken wel langs te gaan.
Momenteel ren ik in het bos (zanderige bodem, geen verharde paden, geen verlichting), als het straks vroeger donker word zal ik op beton moeten gaan lopen - ik denk dat je voor beide ondergronden andere schoenen nodig hebt of niet?

Ik loop niet na een maaltijd, die kotsneigingen waren puur omdat ik los over mijn grenzen ging, dat herken ik wel van eerdere pogingen. Alleen nam ik die neigingen nu op als een signaal 'even rustiger doen'.
Vroeger reageerde ik daarop 'niet miepen, nog harder doorgaan' en dan ging ik na een week weer naar modus couch potato.
Dus ik ben stiekem wel een beetje trots op mezelf :-$ :biggrin:
Ik heb weinig tijd, maar nog even snel Baukje en Perzikboom en Anke heel veel succes wensen. Ik hoop dat het meevalt met het weer! En ik weet zeker dat jullie het allemaal gaan halen!
Zet 'm op kanjers!
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
07-09-2017 08:32
Ik heb een tomtom horloge, dus misschien kan ik je helpen? Als je het hardlopen opstart, moet je naar beneden klikken voor het menu instellingen. Selecteer gegevens -> snelheid -> dan kun je kiezen voor snelheid, tempo of allebei.
Hardlopen op starten... via telefoon of horloge zelf?
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
06-09-2017 21:25
Je kunt je eigen post neerzetten binnen de verzorgingszone, en bij de andere verzoringspost kun je je eigen spullen weg laten zetten. Vandaar dat er zo gestickerd moest worden. Mijn man gaat mee maar die is dus de hele dag druk om mij 9 keer wat aan te geven. In principe kan ik het ook zelf pakken van mijn tafeltje. Maar het is mijn enige supporter dus die heb ik niet zo zeer voor het aangeven maar voor de aanmoediging hard nodig. Is toch steeds iets waar je 10km naar uit kijkt.
Vorig jaar kondigde ik na 60km huilend aan dat ik er mee ging stoppen. Zei mij man, nou dat gaat zomaar niet , denk er eerst nog maar eens een rondje over na.
Wat een schat, ik moest echt lachen om die opmerking van je man! Na 60 km!!
Cerulli geweldig van je leerling!
De kotsneiging en herken ik wel van als ik te hard ga.
Regelmatig drinken voorkomt bij mij dat ik minder snel dat gevoel heb, al is dat bij mij tussen de 35-40 minuten hardlopen het geval.
Perzikboom wat baaaaalen van je koffer die kwijt is.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden! Leuk een nieuw topic.

Vanmiddag heerlijk in het bos gelopen, helaas had ik via runkeeper de fiets modus aangezet i.p.v. hardlopen.
Toch weer 8 km. op de teller.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Cerulli, wat een heerlijk verhaal! Daar zou ik ook van smelten hoor.

Monica, goed dat je probeert naar je lichaam te luisteren, zodat je niet opbrandt. Nog een tip om langzamer te gaan: neem kleinere stappen.
Klinkt als een open deur, maar veel mensen denken dat je bij rennen grote passen moet nemen en flink met de armen moet zwaaien, want zo rennen mensen in films. :D Maar dat doe je eigenlijk alleen bij sprinten, bij gewoon hardlopen is het de bedoeling dat je voet onder je lichaam landt. Is ook veel beter voor je knieën.

Perzikboom, wow wat een voorbereidingswerk zeg, en dan ook nog de hele boel heel en op tijd naar Wales krijgen. Dat alleen al zou me stress bezorgen haha. Krijg je nog wat mee van het landschap denk je?
Ik heb nu alleen een 5 km-wedstrijd op de agenda staan eind september. Daar wil ik mijn pr verbeteren, dat is nu 25:00 maar dat kan ik dus sneller, alleen is dat er in een wedstrijd nog niet uitgekomen. Sowieso doe bijna altijd een wat langer loopje per week, zodat het duurvermogen op peil blijft en ik op niet al te lange termijn voor een 10 mijl of halve marathon kan gaan trainen (nog geen idee of ik dat ook echt ga doen). Nu de wedstrijd eraan komt doe ik ook eens per week interval of een tempoblok op een wat hogere snelheid.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Zo, veel geschreven hier weer zeg!

Ik ga straks weer even een uurtje naar de baan. Afgelopen dinsdag niet geweest omdat ik te laat uit het werk was.

Ik zie dat er voor een aantal van jullie spannende wedstrijden aankomen. Heel veel succes !!
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
07-09-2017 11:48
Hardlopen op starten... via telefoon of horloge zelf?
Op het horloge zelf. Dus dat je een activiteit kiest en hij dan gaat zoeken naar GPS.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Goh sta wel te kijken hoe goed het gaat met trainen op de loopclub!
Een dag na het hardlopen heb ik vaak wel een beetje spierpijn maar geen rare pijntjes tot nu toe :-D

Gisteren eerst een half uurtje ingelopen (inclusief loopscholing en wat rek en strek oefeningen tussendoor). Daarna 4x 10 minuten hardlopen. Op een gegeven moment ging het echt vanzelf, dat voelde goed!!
Alle reacties Link kopieren
Pupsel schreef:
08-09-2017 11:06
Goh sta wel te kijken hoe goed het gaat met trainen op de loopclub!
Een dag na het hardlopen heb ik vaak wel een beetje spierpijn maar geen rare pijntjes tot nu toe :-D

Gisteren eerst een half uurtje ingelopen (inclusief loopscholing en wat rek en strek oefeningen tussendoor). Daarna 4x 10 minuten hardlopen. Op een gegeven moment ging het echt vanzelf, dat voelde goed!!
leuk zeg pupsel! Hoeveel tijd zat er tussen die vier keer tien minuten?
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama2009 schreef:
08-09-2017 12:31
leuk zeg pupsel! Hoeveel tijd zat er tussen die vier keer tien minuten?
2 minuten wandelen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven