Vagina na bevalling

12-09-2017 21:34 32 berichten
Hi allemaal,

6 weken geleden ben ik bevallen van onze tweede zoon. Ik heb daar een uitwendige en een paar inwendige hechtingen aan over gehouden, geen knip. De uitwendige viel er na 6 dagen uit, de inwendige geen idee van.

Over het algemeen herstelde ik snel. Kon gewoon lopen en plassen en deed al snel van alles. Toen ik ongeveer 2 weken na de bevalling met oudste zoon naar supermarkt liep voelde ik dat de boel van onder niet lekker voelde. Alsof er een tampon dwars zat. Geen aandacht aan besteed want net bevallen dus zal wel wegtrekken. Nu nog weer wat weken later heb ik het nog steeds, maar dan de hele dag door. Ene keer erger dan de andere keer.

Nu ging ik even googelen (moet ik niet doen i know, maar toch nieuwsgierig he) en blijkt het bij een verzakking voor te komen. Echter, als ik inwendig voel stuit ik niet op de zogenoemde 'tampon'. Wel zie ik weefsel voor uitgang van vagina waardoor ik een beetje een bochtje om moet. Misschien verzakte vaginawand? Helaas ben ik voor de bevalling nooit zo fanatiek geweest met inspecteren van de onderkant, dus wie weet was dit al zo.

Mijn vragen aan jullie: wie herkent dat de vagina er zo uitziet na bevalling? Wie herkent dat tampon gevoel (niet perse balgevoel zoals wordt omschreven bij verzakking) en waar lag dat aan? En wie kan mij moed inpraten voor morgen? Heb dan afspraak bij huisarts en doodsbang voor de welbekende eendenbek zo na de bevalling.

Ik heb overigens geen last van een zwaar gevoel, buikpijn, rugpijn of incontinentie. De reden dat ik het hier neerzet is omdat ik nu al zenuwen heb voor morgen, wellicht kunnen jullie me wat geruststellen :)
Alle reacties Link kopieren
Je kan het beste even naar de huisarts die heeft daarvoor geleerd
Bij mij heeft het te maken met de stand van mijn cyclus of het littekenweefsel gevoelig/pijnlijk is.

Wat jij in de spiegel ziet had ik voor en na de zwangerschap en geen verzakking.
Sophiever, bedoel je dat het littekenweefsel kan zijn wat ik van binnen voel? Dat zou dan van een hechting moeten zijn en ik denk niet dat ze zover inwendig hechten toch?

Erg eigenlijk dat ik zo slecht weet hoe mijn vagina eruit zag en hoe het met die hechtingen zat. Ik had er geen last van, dus heb het schoon gehouden en meer niet. Fijn iig dat je herkent hoe het eruit ziet en dat niet meteen op een verzakking duidt.
Alle reacties Link kopieren
Moor161913 schreef:
12-09-2017 21:46
Sophiever, bedoel je dat het littekenweefsel kan zijn wat ik van binnen voel? Dat zou dan van een hechting moeten zijn en ik denk niet dat ze zover inwendig hechten toch?

Erg eigenlijk dat ik zo slecht weet hoe mijn vagina eruit zag en hoe het met die hechtingen zat. Ik had er geen last van, dus heb het schoon gehouden en meer niet. Fijn iig dat je herkent hoe het eruit ziet en dat niet meteen op een verzakking duidt.
gewoon even langs de huisarts dan weet je waar je aan toe bent
Dat ligt eraan tot hoever je ingescheurd bent geweest. Hebben ze daar niets over verteld? In je bevallingsverslag kun je teruglezen wat ze hebben gedaan en wat de gradatie was van je scheur.

Heb je nog geen 6 weken controle gehad?
Alle reacties Link kopieren
Na twee vacuum verlossingen was mijn vagina en omgeving ook niet meer wat het geweest wat. Bekkenbodem therapie bij de fysio heeft toen goed geholpen. Maak gewoon even een afspraak met de huisarts en die kan meteen vaststellen hoe het rampgebied eraan toe is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Huisarts laten kijken. Bedoel je met dat weefsel een bobbel? Kan je blaas zijn die wat verzakt is. Kan huisarts zien of bekkenfysiotherapeut.

Wordt het gevoel erger in de loop van de dag of als je moe wordt?
Dat tampongevoel deed zich bij mij voor op dagen dat ik teveel had gedaan, en dan vooral gelopen. Heeft nog best een tijdje geduurd voordat het helemaal weg was en rond mijn eisprong had ik er ook elke keer last van, tot ver na de bevallng. Tot ik aan de pil ben gegaan, sindsdien geen last meer van gehad.
Ik heb wel een knip gehad, en het voelde ook heel lang niet lekker. Er zit littekenweefsel. Ik heb er vooral erg last van als ik ineens erg opgewonden wordt. Klinkt een beetje genant maar tis echt zo.

Een vriendin van mij had wel een verzakking. Dat voelde alsof er een soort steen hing.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ook een afspraak staan hoor bij de huisarts voor morgen. Maar ben zo bang voor het inwendig onderzoek. Heb door dat gekke tampongevoel ook nog geen seks durven hebben na de bevalling dus ben bang dat het enorm doorbijten wordt morgen. En wie weet zouden vele vrouwen het herkennen en kan ik me al iets minder druk maken.

Het gevoel wordt overigens niet erger na inspanning of einde vd dag. Het is ook niet pijnlijk, maar vooral rete irritant. Goeie om mijn verslag er eens bij te pakken, daar vind ik vast meer info.

Ik heb trouwens bij verloskundige aangegeven geen nacontroke te hoeven als alles zo goed bleef gaan. Dit was in de kraamweek. Ik heb nu bewust de huisarts gevraagd ernaar te kijken, voelt voor mij prettiger dan één van de drie net afgestudeerde verloskundigen van de praktijk waar ik zat.
Sophiever schreef:
12-09-2017 21:50
Dat ligt eraan tot hoever je ingescheurd bent geweest. Hebben ze daar niets over verteld? In je bevallingsverslag kun je teruglezen wat ze hebben gedaan en wat de gradatie was van je scheur.

Heb je nog geen 6 weken controle gehad?
Nee hoor, stond bij mij niets over in en mijn huisarts zei dat dat gebruikelijk is (als er geen sprake is van een 'bijzondere' scheur dus).
Je bent 6 weken geleden bevallen. Ik denk eigenlijk dat je een beetje moet relaxen. En geen seks gehad? Is dat zo gek dan na 6 weken?
Nee hoor sallyspectra, helemaal niet gek. Maar omdat de behoefte er wel is en ik me verder goed voel, voelt het als best lang.

En ik ga idd ook proberen een beetje chill te doen. Ik vind het alleen eng dat er iets lijkt te zitten. Voor mijn gevoel kan dat 'iets' er zo uitfloepen, heel naar idee.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij bestond het inwendige onderzoek eruit dat de huisarts naar binnen keek met een doorzichtige eendenbek. Ik vond het zelf niet vervelend.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ja die zijn beter. Alleen gebruikt mijn huisarts van die metalen met van die scherpe randen. Normaal geen probleem, nu ma de bevalling beetje eng.

Ben jij ook gegaan belle73 ivm verdenking van verzakking? Wat had je voor klachten? Fijn dat fysio geholpen heeft!
Alle reacties Link kopieren
Moor161913 schreef:
12-09-2017 22:22
Nee hoor sallyspectra, helemaal niet gek. Maar omdat de behoefte er wel is en ik me verder goed voel, voelt het als best lang.

En ik ga idd ook proberen een beetje chill te doen. Ik vind het alleen eng dat er iets lijkt te zitten. Voor mijn gevoel kan dat 'iets' er zo uitfloepen, heel naar idee.
Waarom probeer je de seks niet gewoon? Zolang het niet pijn doet.
Ik vond het ook weer heel spannend, maar daar moest ik even doorheen.
Ik heb al jaren een verzakking en daar zelden last van bij het vrijen. Maar voelt niet als tampon.
Meer moe in mijn liezen. Dus ik ga weer trainen nu (8 weken geleden bevallen).
Alle reacties Link kopieren
Dan vraag je aan je huisarts of hij het onderzoek eendenbekloos wil proberen te doen en als het niet anders kan vraag je om iets anders heeft dan dat nare, metalen ding.
Ik denk dat hij dat best wel zal snappen.
...
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
12-09-2017 22:33
. Dus ik ga weer trainen nu (8 weken geleden bevallen).
Vreemde ava en nick. Ik heb al die tijd gedacht dat je een homofiele man was.
...
SallySpectra schreef:
12-09-2017 22:15
Nee hoor, stond bij mij niets over in en mijn huisarts zei dat dat gebruikelijk is (als er geen sprake is van een 'bijzondere' scheur dus).
Oh bij mij staat het er wel in, bijzondere scheur dus.
Goed idee roos, kan het altijd vragen. En ja seks, als ik morgen weet hoe de zaken ervoor staan durf ik misschien beter.

Zie in mijn verslag dat ik geen hechtingen aan de vaginawand heb gekregen dus daar kan het denk ik niet van zijn. Ik zal het morgen wel horen hoop ik wat het dan is!
Alle reacties Link kopieren
Geef je nog een update morgen? Ik zit met hetzelfde...
Alle reacties Link kopieren
Moor161913 schreef:
12-09-2017 23:12
Goed idee roos, kan het altijd vragen. En ja seks, als ik morgen weet hoe de zaken ervoor staan durf ik misschien beter.

Zie in mijn verslag dat ik geen hechtingen aan de vaginawand heb gekregen dus daar kan het denk ik niet van zijn. Ik zal het morgen wel horen hoop ik wat het dan is!
Mijn verslag staat dat mijn perineum gehecht was. En de kraamhulp maar zoeken. Ze zaten namelijk inwendig in de wand :)
Hier veel hechtingen gekregen die er zelf uitvielen en/of oplosten.
Heb ook lange tijd nadien vanalles gevoeld dat anders was dan voor de bevalling. Zelfs na 3 jaar nog, als ik door hurken zakte, dat het gebied heel strak trok (zo voelde het). Nu, bijna 6 jaar na bevalling, is dat gevoel weg. Om je een idee te geven.

Onderzoek na 6 weken zou ik juist wel door laten gaan. Ik lees net dat dat bij HA zal plaatsvinden.

Sex heeft bij mij maaanden geduurd hoor. Psychologische aspect van bevalling niet onderschatten. Ik durfde zelfs niet te poepen na de bevalling. Tot het er gewoon uit moest omdat ik zo lang had opgehouden. Inmiddels was de ontlasting een "steen" zo hard. Dus soms is meteen actie aan te bevelen inplaats van wachten. In geval van sex is wachten echter totaal niet gek.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 13-09-2017 12:19
0.57% gewijzigd
yukon schreef:
13-09-2017 00:14
Geef je nog een update morgen? Ik zit met hetzelfde...
Dat je vagina zo eruit ziet of dat tampongevoel? Hoe lang geleden ben je bevallen?

Ik moet vanmiddag om 16u en zal uiteraard even hier vermelden hoe het ging!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven