Geld & Recht alle pijlers

Product van webshop defect, zij ontkennen

13-09-2017 15:16 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Drie weken geleden hebben wij bij een webshop een rubberboot gekocht voor onze jongste zoon van zeven. Al na een keer zat er een lek in. De paar keer daarna kwamen er steeds meer gaten bij, en is er zelfs een peddel gebroken.

De boot is uitsluitend normaal gebruikt (wij zijn er altijd bij geweest). En dus maar heel weinig keren door al die gebreken. Onze zoon is zeven jaar en heeft dus ook niet veel kracht ofzo.

Contact opgenomen met de webwinkel, die weer contact opgenomen heeft met de fabrikant. Zij stellen dat het een gebruikersfout moet zijn geweest, omdat ze verder helemaal geen andere klachten hebben gekregen. Ze kunnen dus ook niets voor ons doen.

Nu zijn we dus 140 euro kwijt en hebben we geen deugdelijke boot. Maar er is dus absoluut niets geks mee gebeurd. Dit is best frustrerend. Als ik de webwinkel google, lees ik heel veel klachten over de klantenservice in alleen al de afgelopen maand.

Is er nog iets dat wij kunnen ondernemen?
heb je een rechtsbijstandsverzekering?
anders laat het een wijze les zijn
Alle reacties Link kopieren
Als de webwinkel lid is van een waarborgfonds met geschillenbemiddeling kun je daar aankloppen.

En uiteraard kun je dit geval voor een rechter brengen. Aangezien in de eerste zes maanden de bewijslast van verkeerd gebruik bij de winkelier ligt heb je waarschijnlijk een sterke zaak.
De winkel moet aantonen dat het om een gebruikersfout gaat, jij niet.

Maar goed, je recht hebben en je recht krijgen zijn twee dingen.

Je zou nog een aangetekende brief kunnen sturen om ze binnen een redelijke termijn de kans te geven het probleem op te lossen. Op Consuwijzer kun je wel voorbeeldbrieven vinden. Geef aan dat je, wanneer de termijn verstrijkt, je je genoodzaakt voelt contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekeraar. Of je die hebt of niet doet er nog even niet toe. Wie weet komen ze dan over de brug.

Als dat ook niet helpt rest je niks dat óf contact op te nemen met je verzekeraar, óf wanneer je inkomen te laag is met het Juridisch Loket, of het te laten rusten.
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn
Alle reacties Link kopieren
Het is wel gek dat er zomaar, bij normaal gebruik, gaten in vallen... spontaan....
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties! Ik heb nu contact opgenomen met de producent, daar had de webwinkel dus al contact mee opgenomen. Het verhaal komt van hen. Die heer aan de telefoon zei dat een productiefout absoluut niet kon, als dat het geval was, dan hadden de gaten rond de naden moeten zitten. En volgens hem is ook uitgesloten dat een peddel vanzelf breekt.

Hij hoort heel vaak 'maar ik heb er maar één keer mee geroeid' en 'ik heb maar één keer op het luchtbed gelegen', en dan zijn het toch gebruikersfouten. Het geeft wel te denken dat hij het zo vaak hoort :(
Nelladella1 schreef:
13-09-2017 15:47
Dank voor jullie reacties! Ik heb nu contact opgenomen met de producent, daar had de webwinkel dus al contact mee opgenomen. Het verhaal komt van hen. Die heer aan de telefoon zei dat een productiefout absoluut niet kon, als dat het geval was, dan hadden de gaten rond de naden moeten zitten. En volgens hem is ook uitgesloten dat een peddel vanzelf breekt.

Hij hoort heel vaak 'maar ik heb er maar één keer mee geroeid' en 'ik heb maar één keer op het luchtbed gelegen', en dan zijn het toch gebruikersfouten. Het geeft wel te denken dat hij het zo vaak hoort :(

Laat ze maar bewijzen dat je het verkeerd hebt gebruikt, zie ook mijn link die ik eerste postte.
Alle reacties Link kopieren
Binnen 6 maanden na aankoop geldt volgens consumentenrecht een omgekeerde bewijslast, namelijk de verkoper moet bewijzen dat het een deugdelijk produkt was op het moment dat je het kocht. Dat is natuurlijk heel lastig, maar hij heeft dit gedaan door contact op te nemen met de producent van het bootje die een verklaring heeft afgelegd.

Misschien dat je het nog op een akkoord kunt gooien met de verkoper, zoals een kortingsbon o.i.d. voor een volgende aankoop?
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
13-09-2017 15:56
Laat ze maar bewijzen dat je het verkeerd hebt gebruikt, zie ook mijn link die ik eerste postte.
Ik heb ze nog een mooie mail gestuurd op basis van die link, hartelijk dank!

Als ik het allemaal zo lees, dan staan wij in ons recht. Maar ja, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen...
Alle reacties Link kopieren
zijn die bootjes zo duur?
Nouja kwestie van pech gehad denk ik.
Ik zou wel een andere webwinkel nemen volgende keer:P
Alle reacties Link kopieren
De juridische weg bewandelen kost meer dan dat opplaasbootje waard is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vreemd.

Eigenlijk zou je het productieproces van zo'n bootje moeten afzetten tegen de vorm van de lekken die je hebt. Die heb je al eens bestudeerd? Als er bijvoorbeeld op bepaalde plekken stomweg te weinig plastic is gevloeid op het ogenblik dat het materiaal vloeibaar was dan zou je verwachten dat het materiaal ook rond de ontstane lekken wat minder stevig is dan elders. Dat soort dingen.

Qua peddel vraag je je dan weer af hoe het precies met dat 'gebroken' zit. Zijn er verschillende elementen aan elkaar gelijmd, gelast, geschroefd en is de peddel daar afgebroken? En komt dat dan door pakweg een weke nagel? Of door een stuk hout met een barst in dat desondanks gebruikt is?

Misschien vervoeren jullie het bootje in de koffer van een auto waar per ongeluk een speld in gevallen is. Mogelijk draagt jullie zoon een broekje met een scherpe ritssluiting. Zou kunnen dat jullie het bootje braaf telkens weer in een kartonverpakking steken op de bodem waarvan een balpen met een scherpe punt ligt. Dergelijke dingen kan je al eens nagaan en zullen vermoedelijk ook ter sprake komen bij een rechtszaak (maar ja, dan kan je jaren bezig zijn over een bootje).

Ook mij verbaast de prijs trouwens. Ik heb al twintig jaar geen rubberbootjes meer gekocht, dus even gaan spieken op Amazon. Daar staan de meest verkochte 'rubber boats' voor prijzen ergens tussen tien en twintig pond. Maar weet natuurlijk niet wat voor speciaals jullie in huis gehaald hebben. :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend wilde een goede die lekker lang mee ging voor onze zoon. Zoon is er alleen in z'n zwembroek in geweest en de boot is altijd getild (door ons) naar het water hier voor de deur. We kunnen echt niks bedenken waar het mis zou zijn gegaan.
Van welk merk is de boot? Ik weet dat er van Allpa een partij slechte boten waren. Ik had er een van en heb een nieuwe gekregen na veel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Nee de boot is van Bestway.
Alle reacties Link kopieren
Water voor de deur... Dat wil ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Is de winkel aangesloten bij een keurmerk? Dan kun je daar een klacht indienen.
Plaats een berichtje op sociale media met de vraag of het normaal is dat de producten van die webshop na één keer gebruiken al stuk gaan. Vaak zijn ze dan wat welwillender om fatsoenlijke service te verlenen.
Alle reacties Link kopieren
Ha, dank voor jullie aanvullingen. Dat is plan B inderdaad. Hoop het eerst netjes op te lossen. Vind het allang niet netjes meer, hoe ze met ons omgaan. Ze spelen het nu door naar de fabrikant, maar volgens mij hebben wij daar niks mee te maken. We doen zaken met het internetbedrijf.

Die producent was al een paar keer eerder in beeld, maar wil nu de foto's van de beschadigingen opsturen naar Shanghai (daar wordt de boot geproduceerd blijkbaar). Volgens mij hebben wij daar dus niks mee te maken.
Volgens de wet hebben jullie te maken met de verkoper..dat klopt
de foto's wel opsturen naar de verkoper, zodat hij de schade kan beoordelen.
(het zal wel een hoop welles-nietes gaan worden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven