Werk & Studie alle pijlers

dtp cursus willen doen, mogelijkheden op werk?

15-09-2017 21:04 40 berichten
Een vraag voor de mensen in de grafische sector: ik heb nu een baan in een hele andere richting (zorg) en wil al heel lang weg uit die hoek. Ik ben nu een jaar al aan het orienteren op herscholing en dtp komt steeds terug op mijn pad. Ik had een opleiding gevonden (dacht ik) om binnen volwassen onderwijs een volwaardige dtp opleiding te doen op mbo niv. 3 als allround dtp'er. Het moment qua starten was alleen niet goed, dus ik wil die opleiding ergens in het komende jaar gaan doen. Ik kan die opleiding helaas nergens meer terug vinden en ik vind nu alleen maar cursussen van 3 maanden waarbij je dus in die korte tijd de programma's aangeleerd krijgt.

Wat is jullie verwachting op werk als ik na die drie maanden ga solliciteren op het laagste nivo (niv.2) en vandaaruit probeer door te groeien. Hoe vinden jullie het uberhaupt qua arbeidsaanbod voor DTP'ers? Ik lees er nl. nogal verschillende meningen over. Varierend van weinig werk in te vinden tot de mening dat er in de grafische sector weinig werk is, maar dat het voor dtp'ers nogal meevalt en dat dat dus een uitzonderingspositie is. Ik hoop dat er hier mensen zitten die mij er meer over willen vertellen. Ohja, ik volg nu momenteel een cursus wordpress, dus ik zou dit dan misschien evt. ooit gecombineerd kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dtp'er. Al jaren zelfstandig, dus lang geleden dat ik nog solliciteerde. Ik weet van een jaar of wat geleden dat er zeer weinig parttime banen waren, als er al vacatures waren was het fulltime. Wordpress zal vast wel een pré zijn. Maar ik denk eigenlijk dat je er met een niveau 2 cursus niet of moeilijk komt. Grafisch lyceum is mbo-4 niveau. Om een goede dtp'er te zijn heb je ook kennis nodig van typografie, van druk- en printtechnieken en dus niet alleen puur van de programma's. En de ene dtp'er is de andere niet, er zit veel verschil in wat men van een dtp'er verwacht (technisch, creatief of combinatie).

Google anders eens naar vacatures en kijk wat je aanspreekt. Desnoods bel je op om te vragen of de cursus die je op het oog hebt voldoet.

Succes!
Fijn Aapie, dat je als zelfstandige je brood kunt verdienen (dat hoop ik nl. ook ooit te kunnen). Dat is een goeie wat je zegt. Het is te kort door de bocht om alleen maar de software te kennen. Gelukkig heb ik voor ik in de zorg ging werken, 2 jaar lang in een gecombineerde offset -en zeefdrukkerij gewerkt als bijbaan en daar wel redelijk wat basiskennis opgedaan. Welliswaar niet met mbo diploma, maar iig wel de ervaring wat er nodig is.

Oh, ik zou zó graag nivo 4 doen. Maar dat is zo ontzettend jammer niet te volgen als volwassen onderwijs. Ik zou dan weer volledig 4 jaar naar school moeten gaan met 16 jarigen (ben zelf halverwege de 40 :-? ) en vakken als taal, engels en rekenen moeten doen. Terwijl ik een HBO studie heb gedaan :-[

Mag ik vragen met welk soort opdrachten je als zelfstandige werkt? Wat voor soort dtp'er zou je jezelf omschrijven? Merk je het veel dat er ook zelfstandig gewerkt wordt binnen dit vakgebied?
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik het je afraden. Zelf ben ik zo'n jaar of 5 actief in de grafische sector met een ondersteunende functie bij webdevelopement. Wanneer er dtp functies vrijkomen wordt daar vaak toch wel om enige kennis van Adobe creative cloud gevraagd. Daarbij worden de banen die vrijkomen werkelijk overspoeld door sollicitanten. Zelf ben ik op dit moment werkeloos en bij een sollicitatiegesprek werd mij verteld dat er maar liefst 75 reacties op de vacature waren!
Denk niet dat het een appeltje-eitje-doe-ik-even baan is; er is veel concurrentie en aan alleen een cursus heb je vrij weinig. Je zou ervoor kunnen kiezen om bij een drukkerij te gaan werken omdat zij meestal minder geven om grafische capaciteiten. Wel heb je dan weer kennis van machines en print-gerelateerde werkzaamheden nodig.
Ik zou je aanraden om je develoment kennis bij te spijkeren; je zegt dat je bezig bent met Wordpress. Probeer jezelf eens wat meer te verdiepen in html en css, javascript en php. In deze functies is er momenteel een tekort aan personeel. De salarissen liggen in deze functies ook beduidend hoger dan voor dtp en grafisch werk.
Kijk ook eens naar een baan als copywriter, iets wat erg in trek is tegenwoordig en zover ik weet zijn diploma's geen vereiste als je een beetje verstand hebt van SEO, SEA en lekker kan schrijven. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat je er geen werk in gaat vinden. Ik heb een baan maar ou wel wat anders willen. Ik heb veel ervaring. Pracht cv, referenties maar ben al te oud. En ik ben jonger dan jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zoeken naar een deeltijdopleiding bij een van de grafische scholen in nederland. Bijvoorbeeld: http://www.artdesigncollege.nl/cursusse ... aject.html of http://www.gmi-designschool.nl/opleidin ... fessional/
Alle reacties Link kopieren
diyer, ik doe heel gevarieerd werk.

Creatief, maar ook technisch. Je bent eigenlijk ook nooit klaar met leren in dit vak, een echt goeie dtp'er word je vooral door ervaring en niet zozeer dor opleiding. Al heb je dus wel een goede grafische basis nodig. Ik geloof trouwens meteen wat Lisianthus zegt, dat er véél sollicitanten zijn bij DTP-vacatures. Ik ben bang dat je daar met een cursus van 3 maanden niet tussen komt.
Gek eigenlijk hè, dat er niet echt een hbo opleiding is die in de buurt komt. Wat dat betreft zou je ook nog deeltijd communicatie kunnen studeren, dat komt misschien nog het meest in de buurt (maar volgens mij geldt daar hetzelfde: véél concurrentie op de arbeidsmarkt).

Maar ik ben jaren geleden ook begonnen met webdesign, ik doe nu dus beide. Geen wordpress overigens, maar dat blijft wel onverminderd populair. Dus daar zou je je ook in kunnen verdiepen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ontzettend veel zelfstandige dtp-ers. Je moet echt uitzonderlijk goed zijn om hier je brood mee te verdienen. Ook bij een werkgever werken is niet makkelijk, er is veel meer aanbod dan vraag en dan worden de beste, met ervaring, gekozen. Ik zou het niet doen. Toen er bij ons een extra dtp-er werd gezocht hebben wij daar tientallen reacties op gehad.
Creativity is intelligence having fun
Ochjee, dat klinkt niet best allemaal. Wel fijn dat ik een reality check krijg natuurlijk. Mijn familie vindt mij toch al snel geweldig creatief en met aanleg, etc. Maar die zijn natuurlijk niet objectief en hoeven ook niet mijn salaris te gaan betalen. Best wel jammer als je het idee/gevoel hebt dat binnen grafisch ontwerpen je talenten liggen, maar er zijn er nog velen met jou. Ik begrijp dat iemand die net komt kijken met een simpele cursus dan absoluut niet interessant is.
Bedankt voor jullie eerlijke uitleg iig!

Lisianthus en anderen, bedankt voor je meedenken wat dan alternatieven zouden kunnen zijn. Schrijven is denk ik niet echt waar mijn talent ligt. Maar mezelf meer verdiepen in development is misschien het overwegen waard. Ik ben wel heel benieuwd of de creatieve ontwerpkant dan ook aan bod komt, of dat ik dan een ontwerp voor mijn neus krijg die ik alleen maar hoef te "vertalen".

Poehee, moet ik echt weer een hele switch gaan maken in mijn denken :sherlock: en opnieuw zoeken
Als je al boven de 40 bent zou ik er geen geld aan verspillen. De kans dat je wordt aangenomen is nihil, aangezien er jaarlijks bakken met twintigers van de grafische opleiding komen.
Ik heb een opleiding gedaan voor DTP bij een Grafisch Lyceum en ik heb het inmiddels opgegeven om nog een baan in die richting te krijgen. Er is zoveel concurrentie, je moet kunnen uitblinken met je portfolio of geluk hebben dat je er via via in kan rollen of bij je stage bij dat bedrijf kan blijven werken en zo verder groeien.

Ik heb best veel mensen gesproken die de opleiding ook hebben gedaan en de meesten zijn uiteindelijk iets anders gaan doen omdat je er gewoon niet tussen kwam. Van mijn klasgenoten is het volgens mij ook maar een enkeling gelukt of hebben zelf een bedrijf opgezet.
Ik heb zo'n 20 jaar in die richting gewerkt na 'n 4-jarige opleiding in Belgie te hebben gedaan, maar toen mijn laatste werkgever failliet ging kwam ik ook echt niet meer in die richting aan de bak. Ze moeten je simpelweg niet als je 40+ bent (30+ volgens mij ook niet trouwens). Er zijn veel jongere goedkopere mensen te vinden die ook nog 'ns de laatste nieuwe programma's kennen.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
15-09-2017 22:14
Ik ben wel heel benieuwd of de creatieve ontwerpkant dan ook aan bod komt, of dat ik dan een ontwerp voor mijn neus krijg die ik alleen maar hoef te "vertalen".
Ook bij development kan je zeker focussen op ontwerp. Denk aan een lay-out voor digitale nieuwsbrieven, een website of interactieve pdf. Vaak ben je hier wat meer gebonden aan kaders en regels om het ook daadwerkelijk te kunnen programmeren. Het ligt meer aan je werkgever of je de ontwerp taken ook op je neemt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Iemand had het over javascript, html etc. Dat kun je hier gratis leren
https://www.codecademy.com/

Ik ben zelf niet zo thuis in de dtp-wereld en zeg nu misschien iets doms; misschien is het ontwikkelen van apps meer van deze tijd en geeft het ook meer mogelijkheden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Zoals anderen ook aangaven; ik zou voorstellen om je meer op webdesign te richten. Daaruit rollen vaak kleine grafische opdrachten, zoals een logo of visitekaartjes e.d. Ik zou je wel aanraden om echt bij de basis te beginnen. Eerst html en css onder de knie krijgen en je daarna in wordpress te verdiepen (en php, js). Als dit echt iets is waar je hart ligt, dan kun je het ook zelf leren, er is genoeg info op internet te vinden en het is echt een kwestie van heel veel doen, veel uren maken. Start met een simpele persoonlijke website en als je het onder de knie hebt kun je een website voor bekenden maken om zo je portfolio te vullen.
Ik denk persoonlijk dat het op het gebied van webdesign net zo moeilijk is om er tussen te komen. Wat ik ook merk is dat heel veel mensen denken van 'dat kan ik ook' zonder er echt een opleiding voor gevolgd te hebben. En ik zie ook dat veel kleine ZZPers gewoon standaard templates gebruiken voor de websites en op drukwerk wordt vaak ook bezuinigd. Soms zie ik folders en flyers van bedrijven en dan zitten die vol technische foutjes dat ik denk van die hebben dat vast zelf in elkaar gezet i.p.v. een DTP-er/Vormgever in te huren.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
16-09-2017 10:43
Ik denk persoonlijk dat het op het gebied van webdesign net zo moeilijk is om er tussen te komen. Wat ik ook merk is dat heel veel mensen denken van 'dat kan ik ook' zonder er echt een opleiding voor gevolgd te hebben. En ik zie ook dat veel kleine ZZPers gewoon standaard templates gebruiken voor de websites en op drukwerk wordt vaak ook bezuinigd.
Ik ben van mening dat je niet perse een opleiding hoeft te volgen, maar ook autodidact kunt zijn. Neemt niet weg dat je er in beide gevallen veel uren in moet steken en discipline moet hebben. Het laatste wat je schrijft is ook waarom ik aanraad om echt de basis onder de knie te krijgen. Dan kun je zelf templates maken en jezelf onderscheiden.

Mensen die denken 'mij neefje/nichtje kan dit ook voor me doen' of 'doe mij maar een template dat is lekker goedkoop' zijn er inderdaad zat. Maar er zijn (gelukkig) ook klanten die graag maatwerk en persoonlijk advies willen. En dat kun je als ervaren webdesigner juist geven.
Dat was/is ook een beetje mijn gedachte, omdat ik nu zelf met wordpress bezig ben en daar (gratis) thema's zat zijn, die een beginnend bedrijfje zo kan gebruiken. Beetje knippen en plakken en je hebt al iets wat er best leuk uitziet. Dacht dat websites bouwen daardoor ook een uitstervend beroep was. Maar jullie denken dat er ook nog genoeg doelgroep is die willen betalen voor professionals?

Inktlijn, bedoel je dat met kleine grafische opdrachten het dan toch wel handig is om zijdelings dtp programma's te kennen, zodat je een totaalplaatje kunt bieden aan een klant?
Ben jij zelf thuis in webdesign? Het klinkt alsof je weet waarover je het hebt nl.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
16-09-2017 12:11
Dat was/is ook een beetje mijn gedachte, omdat ik nu zelf met wordpress bezig ben en daar (gratis) thema's zat zijn, die een beginnend bedrijfje zo kan gebruiken. Beetje knippen en plakken en je hebt al iets wat er best leuk uitziet. Dacht dat websites bouwen daardoor ook een uitstervend beroep was. Maar jullie denken dat er ook nog genoeg doelgroep is die willen betalen voor professionals?

Inktlijn, bedoel je dat met kleine grafische opdrachten het dan toch wel handig is om zijdelings dtp programma's te kennen, zodat je een totaalplaatje kunt bieden aan een klant?
Ben jij zelf thuis in webdesign? Het klinkt alsof je weet waarover je het hebt nl.
Dat bedoel ik inderdaad TO. Meestal is er wel een kleine cross-over tussen beide vakken. Voor webdesign gebruik je regelmatig Photoshop en als je daarbij nog een goed DTP programma kent, dan kun je veel kanten op. Neemt niet weg dat je mijn inziens het beste eerst één gebied kunt verkennen (dtp/grafisch of webdesign) en dan verder leren.

Ik durf niet te zeggen hoeveel werk er is in dit vak. En wat nu een goede baangarantie geeft, dat is over een paar jaar misschien weer anders. Ik merk dat het werk (webdesign) weer aantrekt (nu de crisis wat optrekt), maar ik heb het voordel van een vast klantenbasis, juist omdat ik er langere tijd in werk.

Misschien kun je voor jezelf nagaan waar echt je hart ligt. Waar je echt veel tijd in wilt steken. En of je dan bij een bureau of als zelfstandige wilt werken. Bedenk dan ook hoe je een overgang kunt maken. Ik denk dat je het beste je baan aan kunt houden en dan dtp of webdesign ernaast gaan leren, in alle uren die je ervoor kunt vinden. Vervolgens zou ik een portfolio opbouwen en kijken of je kunt solliciteren of gaandeweg als zelfstandige aan de slag kunt gaan. In dat laatste geval eerst met een part-time baan ernaast. Mocht het niet lukken om als vormgever aan de slag te gaan, dan is het geen weggegooide tijd, omdat je het toch al wilde leren.

Staat je huidige beroep je echt heel erg tegen? Of zou het al helpen om er creatiefs naast te doen?

Ik vraag dit omdat ik soms liever putjesschepper zou zijn ;) maar de volgende dag mijn werk wel weer leuk kan vinden. Dat heb je denk ik in elk beroep wel. Maar voor mij persoonlijk past werk achter een computer veel beter bij me, dan in de zorg. Ik weet niet hoe dat met jou is.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, je kunt best naast je huidige baan gaan verkennen hoe je werk in de markt ligt. Het is allemaal niet heel moeilijk om aan te leren, de programma's dan he. Maar zeg aub niet je huidige baan te snel op.
Creativity is intelligence having fun
Oh zeker, dat ga ik niet doen. Dan sta ik straks met lege handen en dat lijkt me de horror. Hoewel binnen de zorg de banen relatief makkelijk te vinden zijn. Maar de leukste banen zijn bezet, dus dan ben ik bang dat ik ergens kom waar ik me nog minder fijn voel.
Werk achter de computer an sich is niet per se mijn doel. Maar ik werk wel graag 'alleen' en geconcentreerd aan iets. Ben veel minder iemand die constant in contact wil staan met anderen en dat is binnen de zorg toch wel de basis van het werk. Eigenlijk past dat dus helemaal niet bij me. Het constante (soms zware) contact met anderen begint me steeds meer tegen te staan, omdat ik erg moe van word. Terwijl ik heel erg kan opleven van iets moois en/of praktisch maken (op de computer).

Ik ga binnenkort afspreken met een webdesigner/webdeveloper. Denk dat hij meer het laatste doet (back end) om eens wat vragen te stellen
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
18-09-2017 14:51
Oh zeker, dat ga ik niet doen. Dan sta ik straks met lege handen en dat lijkt me de horror. Hoewel binnen de zorg de banen relatief makkelijk te vinden zijn. Maar de leukste banen zijn bezet, dus dan ben ik bang dat ik ergens kom waar ik me nog minder fijn voel.
Werk achter de computer an sich is niet per se mijn doel. Maar ik werk wel graag 'alleen' en geconcentreerd aan iets. Ben veel minder iemand die constant in contact wil staan met anderen en dat is binnen de zorg toch wel de basis van het werk. Eigenlijk past dat dus helemaal niet bij me. Het constante (soms zware) contact met anderen begint me steeds meer tegen te staan, omdat ik erg moe van word. Terwijl ik heel erg kan opleven van iets moois en/of praktisch maken (op de computer).

Ik ga binnenkort afspreken met een webdesigner/webdeveloper. Denk dat hij meer het laatste doet (back end) om eens wat vragen te stellen
Ik zou het (proberen te) combineren. Bedenk en ontwerp iets dat betaalbaar is en binnen de zorg goed bruikbaar. Er zijn vast situaties binnen je werk waarbij je denkt; ik zou een dinges moeten hebben. Geen idee wat voor dinges, omdat het nog niet bestaat. Dat dinges dus.

Wasknijpers, paperclips en die gele memoblaadjes zijn allemaal ontstaan doordat iemand vond dat ie een dinges kon gebruiken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Nou... dat alleen en geconcentreerd werken valt tegen hoor als DTP-er. Je hebt te maken met klanten die dingen willen die niet kunnen of gewoon niet mooi zijn. Je moet je klant ervan zien te overtuigen dat het beter kan en dat zonder drammerig over te komen en dat is nog knap lastig. Communicatie is heel belangrijk, je wil goed helder hebben wat de klant wil en dan nog kun je ernaast zitten, moet je weer om de tafel. Wat jij mooi en praktisch vindt kan iets heel anders zijn dan wat de klant daaronder verstaat.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
19-09-2017 08:15
Nou... dat alleen en geconcentreerd werken valt tegen hoor als DTP-er. Je hebt te maken met klanten die dingen willen die niet kunnen of gewoon niet mooi zijn. Je moet je klant ervan zien te overtuigen dat het beter kan en dat zonder drammerig over te komen en dat is nog knap lastig. Communicatie is heel belangrijk, je wil goed helder hebben wat de klant wil en dan nog kun je ernaast zitten, moet je weer om de tafel. Wat jij mooi en praktisch vindt kan iets heel anders zijn dan wat de klant daaronder verstaat.
Dat is waar Kirby, goed verwoord. Maar de contactmomenten zijn minder dan bij een zorgberoep en het is minder fysiek.
Wat dat betreft begrijp ik wat je schrijft TO, sommige mensen krijgen energie van veel contact en anderen kost het energie. En misschien val jij -net als ik- meer in die laatste groep.
Ik hoop dat je wat aan het gesprek met de webdeveloper hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 20 jaar als dtp'er en ben na een noodgedwongen zijstap sinds 4 maanden weer aan het werk in m'n eigen functie. Ben heel blij met de kans, want ik ben inmiddels 45... (maar dus wel met 18 jaar ervaring). En het is echt erg leuk werk, vind ik nog steeds.

Een tijdje terug heb ik bijscholing gedaan via GMI designschool, misschien dat dat iets voor je is? Ze hebben allerlei verschillende richtingen. Toevallig zat er ook iemand uit de zorg in mijn groep... maar die heeft het helaas niet gered. Ik denk ook echt dat het lastig wordt als je er niet altijd al bezig bent geweest, ook al is het zijdelings... bijvoorbeeld dat je je al in Adobe-pakketten hebt verdiept. Natuurlijk valt alles te leren, online zijn turturials genoeg. Maar dat zijn compacte stukjes... je mist een overall gids. Om er echt goed mee te werken... dat kost best wat tijd. Een werkplek waar je ook kunt leren zou ideaal zijn. Ik heb dat nu een beetje, want ik ben vooral een old-skool dtp'er (drukwerk dus) terwijl er nu meer online wordt gevraagd.

Is het een idee om beide te combineren? Bijvoorbeeld in je huidige baan klussen naar je toe trekken? Ik heb ook wel eens gedacht aan een functie waarbij ik ex-psychiatrische mensen die willen terugkeren in de maatschappij kon begeleiden... ja, de kennis heb ik wel dus... maar ik heb dan weer geen ervaring met mensen begeleiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven