Gedoe om een traktatie...

20-09-2017 13:12 311 berichten
Onlangs ben ik naar school geroepen voor het volgende.

Mijn dochter weigert namelijk sommige traktaties en dat mag niet?
Op maandag en dinsdag heeft ze de ene leerkracht waar ze de ogen dicht moeten doen en dan pas zien wat ze krijgen, vaak geeft ze het weg.
Andere dagen zegt ze weleens "nee dankjewel."
Nu word ik aangesproken op dat traktaties weigeren en weggeven kwetsend is. En ook niet leuk voor kinderen die dan maar een traktatie hebben ten opzichte van de enkeling die er nu twee heeft.

Ik vind het maar gezeur dat een meisje van 8 alles moet accepteren aan lolly's en stuiterballen als ze een eigen wil heeft.
Is dat bij jullie op school ook zo?
Ik heb gezegd van dat het thuis dan weg wordt gegooid als het mee moet en je dan beter iemand anders er gelukkig mee kan maken maar daar wordt afwijzend op gereageerd.
word er elke dag getrakteerd??
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe over lolly's en stuiterballen.
IK stem voor om trakteren af te schaffen, scheelt een hoop topics hier.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen moeten tegenwoordig minder snoep en andere zooi eten. Doet uw dochter dit niet, vinden ze het nog niet goed.
Ik zou jezelf er niet teveel mee bezig houden en gewoon tegen die leraar zeggen dat je, je dochter niet kan dwingen om iets te eten wat ze niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Ze gooit het thuis weg, die leraar dwingt niet tot eten.
Waarom weigert je dochter die traktaties iedere keer? Omdat ze t niet lust of omdat jij niet wil dat ze t eet?
Alle reacties Link kopieren
En wat is het probleem om het thuis weg te gooien??
Het is niet netjes om een traktatie te weigeren, nogal kwetsend voor het kind dat trakteert. Zo weiger je ook geen kado als je jarig bent omdat je het niet mooi vind. Dus gewoon mee naar huis nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie inderdaad het probleem ook niet, zeker omdat ze het op een nette manier afwijst of afgeeft (en niet daar al weggooit, dat zou ik wel kwetsend vinden).

Als school echt zo moeilijk doet zou ik het inderdaad gewoon thuis weggooien, zonde, maar het is het gedoe ook niet waard.
Gaat het niet om de manier waarop je dochter dat doet? Met een vies gezicht een traktatie aanpakken waar een jarige vaak veel werk van heeft gemaakt is natuurlijk niet zo sympathiek (ook als je er nee dank je wel bij zegt). Als het niet is zoals bovenstaande dan vind ik dat de juffen maar zeuren... ene oor in...
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
20-09-2017 13:20
Het is niet netjes om een traktatie te weigeren, nogal kwetsend voor het kind dat trakteert. Zo weiger je ook geen kado als je jarig bent omdat je het niet mooi vind. Dus gewoon mee naar huis nemen.
Dit. Ze kan het toch gewoon in haar tas doen en thuis weggooien?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat wel een beetje meespeelt is het sociale vormingsaspect, namelijk dat je beleefd 'dank je wel' moet zeggen wanneer je een geschenk/traktatie/presentje krijgt. Want het gaat toch 'om het gebaar' en niet om de 'buit'.

In dat geval is het misschien beter dat ze het beleefd accepteert. Ze kan altijd daarna zeggen dat ze het bewaard voor later omdat ze 'nu even geen trek heeft'. Na school kan ze het altijd nog privé weggeven aan iemand of desnoods thuis weggeven of weggooien.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin om iets weg te geven of te weigeren. Neem het gewoon aan en gooi het thuis weg.
Kleine moeite niemand gekwetst.

Kijk; geeft iemand je iets groots cadeau dan mag je het altijd weigeren mocht je het niks vinden anders is het zonde.
Maar bij zoiets kleins zo moeilijk doen vind ik nogal onbeschoft.
emmetje2 schreef:
20-09-2017 13:17
Waarom weigert je dochter die traktaties iedere keer? Omdat ze t niet lust of omdat jij niet wil dat ze t eet?
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
Gezien de topics hier ben ik zo blij dat er bij ons op school niet getrakteerd wordt.

Leg je dochter uit dat weigeren niet zo leuk is voor het trakterende kind en laat haar thuis de traktatie aan een buurkind geven. Probleem opgelost.
chrys schreef:
20-09-2017 13:14
word er elke dag getrakteerd??
Tot zover ik weet niet. Het is wel een grote dag en er is vaak een middag dat ze tv kijken en chocomelk krijgen maar ze wil liever water of appelsap en dat is dan weer niet goed omdat het weigeren van traktaties is.
Mijn dochter lust heel weinig zoetigheid dus ook weinig traktaties en de juf heeft haar uitgelegd dat het zielig is voor het trakterende kindje als je de traktatie niet aanpakt. Dus dat ze het netjes aanpakt en dankjewel zegt en dat ze uiteraard niks hoeft op te eten. Dus dan stopt ze het in haar broodtrommel. Prima oplossing toch!
anky schreef:
20-09-2017 13:25
Gezien de topics hier ben ik zo blij dat er bij ons op school niet getrakteerd wordt.

Leg je dochter uit dat weigeren niet zo leuk is voor het trakterende kind en laat haar thuis de traktatie aan een buurkind geven. Probleem opgelost.
Dat is een leuk idee maar dat gaat niet met onverpakte traktaties.
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn kinderen is het trakteren afgeschaft, echt een opluchting vind ik. Er wordt een happening in de klas georganiseerd, dus verjaardagen gaan niet zomaar voorbij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Water vragen in plaats van chocomel vind ik niet gek. Je hoeft niet alles op te eten en op te drinken wat je aangeboden krijgt, en zeker als de school dit aanbiedt vind ik het gewoon gezeur als ze daarover vallen. Als ze drinken als een traktatie zien moeten ze ook zorgen dat er genoeg keus is, niet iedereen houdt van chocomel.

Maar een traktatie hoef je niet ter plekke op te eten, die kan je gewoon in je tas doen en er na schooltijd mee doen wat je wil inclusief weggeven of weggooien, en dat is net even wat aardiger ten opzichte van het jarige kind. Dus dat ze daarover vallen snap ik wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:27
Dat is een leuk idee maar dat gaat niet met onverpakte traktaties.
Bij ons komen er zo vaak onverpakte traktaties mee, die zitten dan gewoon in haar broodtrommel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:27
Dat is een leuk idee maar dat gaat niet met onverpakte traktaties.
Pff, stopt ze het in haar lege broodtrommel of een plastic zakje voor de gelegenheid.
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:26
Tot zover ik weet niet. Het is wel een grote dag en er is vaak een middag dat ze tv kijken en chocomelk krijgen maar ze wil liever water of appelsap en dat is dan weer niet goed omdat het weigeren van traktaties is.

Maar dit is toch geen verjaardagstraktatie? Maar gewoon iets van de juf. Dat mag mijn kind dan wel weer weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Meenemen en thuos weggooien..of krijgen ze het niet pas einde schooltijd.
Alle reacties Link kopieren
SorghvlietDenHaag schreef:
20-09-2017 13:25
Ze heeft liever dingetjes met kaas dan hele zoete dingen... En de cadeautjes die weleens worden uitgedeeld vindt ze niet altijd leuk.
Dit klinkt als prinsessengedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven