Moeite met Engels (havo). Bijles?

20-09-2017 13:51 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij merken dat ons kind moeite heeft met Engels, zit nu in 2 Havo. Heeft alleen in groep 7-8 wat Engels gehad maar dat stelde niet veel voor.

Vorig jaar zagen we dit ook al. Ook toen al bij de vakdocent aangekaart maar die gaf weinig sjoege. Uiteindelijk had hij op het eindrapport wel een 6.1 geloof ik, nog niet dramatisch dus, maar dat is vooral te danken aan de simpele woordjes SO's waar hij wel goede cijfers haalt en het gemiddelde dus telkens weer iets omhoog haalt. Rijtjes woordjes leren kan hij wel. Maar de proefwerkweek was (ondanks goed leren) weer garant voor een 4.5-5 die dan 3x meetelt natuurlijk. En we zakken weer flink...
We zien het probleem vooral bij invul teksten. Hij ziet het gewoon echt niet. Kent veel van de woorden niet en ziet ook geen verband in het verhaal. Ook grammatica wordt een ding zie ik. Laatst was hij voor een stukje (huiswerk) invultekst van ca. 8-10 regels meer dan een uur bezig. (en in tranen want snapte er niets van). En dan nog gemaakt m.b.v. Google Translate maar ja, die iPad heb je ook niet met een toets bij je. Geen oplossing dus.
Hij heeft er gewoon geen feeling voor.

Hij is al bij de docent geweest en zijn probleem aangekaart. Maar meer dan "goed lezen, rustig blijven en niet in paniek raken" kwam er eigenlijk niet qua tips. Hij kon wel wat oefenbladen meekrijgen voor thuis maar dat was het dan wel. De docent gaf zelf geen bijles helaas.

Aangezien het Engels een steeds belangrijkere rol in de maatschappij inneemt en ook vervolgopleidingen steeds meer geheel in het Engels zijn, denken wij dat we op tijd stappen moeten ondernemen. Het is natuurlijk ook een verplicht kernvak dus we hebben er nog jaren mee te dealen.

Wij overwegen dus bijles. Welke vorm is naar jullie ervaring de beste?
Via een student (welk niveau/leerjaar dan), via het huiswerkinstituut dat ook bijles aanbiedt of via een bedrijf hier in de woonplaats (doet bijles, vertaalwerk, redigeerwerk etc).

Had al een Engelse Donald Duck gekocht maar zelfs dat vind hij te moeilijk. En leest al niet graag, laat staan dan ook nog es in het Engels dat hij zo moeilijk vindt.
(ik hou m'n hart vast voor een Engelse boekbespreking tzt!)

Tips?
Biedt de school geen steunlessen aan? Vaak hebben scholen steunlessen voor Engels, Nederlands en wiskunde. Even bij de mentor navragen?
Alle reacties Link kopieren
Denk je dat bijles helpt? Ziet hij dat zelf in? Heeft hij een hobby? Kun je daar geen Engelstalig boek over vinden?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor het huiswerkinstituut, dat lijkt me praktischer. Ik neem tenminste aan dat hij dan meteen op school kan blijven. En misschien zou je tijdens een vakantie eens kunnen kijken voor een soort intensieve training. Ik ben het met je eens dat Engels belangrijk is en dat het ook in veel vervolgopleidingen belangrijk is om Engels te beheersen. Het zou jammer zijn als hij alleen daarom niet zijn gewenste vervolgopleiding zou kunnen doen. Is er iets wat hij leuk vindt, bijvoorbeeld gamen, dat hij ook in het Engels zou kunnen doen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb een enorme spurt gemaakt in mijn engels toen ik rond mijn 18-19e internationale vrienden kreeg. En helemaal, toen ik op mijn 22e een Britse vriend kreeg. Ik zou kijken of je een native speaker kan regelen, waarmee hij zijn huiswerk in het engels traint en ook gewoon kan kletsen.
Alle reacties Link kopieren
Filmpjes kijken op YouTube mbt dingen die hij leuk vindt en dan in Engels. Kinderfilms in Engels zonder ondertiteling ?
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend om te lezen dat de Engelse taal voor jouw kind zo'n struikelblok is. Dat was het voor mij toen ook. Op de havo bakte ik er niks van en nu als twintiger beheers ik de Engelse taal goed genoeg dat ik wetenschappelijke teksten kan lezen en schrijven én kan discussieren in het Engels.

Boekbesprekingen en spreekbeurten in het Engels verliepen voor mij ook niet altijd geweldig. Maar een goede voorbereiding was vaak wel genoeg om een 6 en heel soms een 7 te halen. Ik schreef van te voren helemaal uit wat ik exact wilde vertellen en leerde dat vervolgens helemaal uit mijn hoofd (+ papier met steekwoorden).

Mijn Engels docent zei zelfs dat ik nooit Engels zou kunnen spreken en ze deden geen moeite om mij extra te helpen. Fijn dat jullie dat wel willen doen. Ik zou inderdaad is kijken voor een bijles. En het heeft mij vroeger ontzettend geholpen om in mijn vrije tijd Engelstalige boeken te lezen die ik écht interessant vond, Engelstalige series kijken (eventueel met Engelse ondertiteling) en ik was actief op internationele fora over onderwerpen die ik interessant vond. Op ten duur ging het mij steeds beter af om toch de Engelse taal te gebruiken.

En nu heb ik veel internationale vrienden. Ik zal altijd wel iets onzekerder blijven, maar dat is dan maar zo.
violetskies wijzigde dit bericht op 20-09-2017 14:03
4.58% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Engelse series kijken, met Engelse ondertiteling.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
20-09-2017 13:57
Filmpjes kijken op YouTube mbt dingen die hij leuk vindt en dan in Engels. Kinderfilms in Engels zonder ondertiteling ?
Idd veel engelstalige films - series kijken en dan zonder ondertiteling of met engelstalige ondertiteling. Ook series die bij zijn leeftijd passen kunnen best.

mijn oudste is een ramp met talen, alleen het engels gaat goed. Omdat het veel gesproken-gekeken wordt: ook chatten of skypen in het engels tijdens het gamen.
rafs wijzigde dit bericht op 20-09-2017 14:03
Reden: aanvulling
3.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat je zoon een achterstand heeft die hij vanzelf weer inhaalt. Dat is waarschijnlijk ook waar de docent op zinspeelt. Ik ben zelf docent Engels en ik zie het vaak dat brugklassers binnenkomen met weinig kennis en dat snel inhalen. Alleen - dat gebeurt meestal binnen het jaar.

De beste manier om Engels te leren blijft om het te doen: veel blootstelling dus, veel luisteren en lezen. Als je hem echter niet zo ver krijgt wordt het moeilijk. Bovendien levert dit geen korte termijnresultaten op.

Bijlesinstituten zijn nogal variabel qua kwaliteit. De een levert echt bijles, de ander alleen een soort controle. Kijk dus even goed wat je doet. Plaats eventueel online (Marktplaats?) een oproepje of er studenten of leraren in de buurt zijn die bijles willen geven. Dan is het een kwestie van gewoon heel erg veel oefenen: met woorden, met invuloefeningen. Loop een leestekst stap voor stap door, zin voor zin. Wat staat er nu echt?

Wellicht dat een digitale methode verder fijn voor hem is. Duolingo biedt een gratis cursus aan als je het uit wilt proberen. Wij werken zelf met Holmwoods, dat is ook erg fijn en je kunt het ook als particulier aanschaffen. Holmwoods begint ook echt bij de basis en je werkt volgens je eigen tempo. Het is wat speelser dan werkbladen of invuloefeningen, maar het sluit waarschijnlijk niet aan bij de methode die er gebruikt wordt (welke is dat, als ik vragen mag?). Het kan er wel voor zorgen dat de basis in orde is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
20-09-2017 14:02
Idd veel engelstalige films - series kijken en dan zonder ondertiteling of met engelstalige ondertiteling. Ook series die bij zijn leeftijd passen kunnen best.

mijn oudste is een ramp met talen, alleen het engels gaat goed. Omdat het veel gesproken-gekeken wordt: ook chatten of skypen in het engels tijdens het gamen.
Een andere mogelijkheid zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het kind dagelijks van 1 Engelstalige serie op Netflix een aflevering kijkt inclusief de Engelse ondertiteling in het begin.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik ken deze serie vrij goed in een andere taal, past perfect bij hem, qua leeftijd en is vrij leerzaam:
https://www.youtube.com/watch?v=fnEvakipktI

Voor de rest kijken of school huiswerkbegeleiding biedt. De mentor van je kind is daar ook een aanspreekpunt. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunnen jullie wellicht ook helpen, bijvoorbeeld met de extra bladen van de docent?
Veel online laten gamen, in teamverband :D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde tip als enkele andere: series kijken in het Engels, eventueel met Engelse ondertiteling.

Op de middelbare school had ik ook veel moeite met Engels, altijd onvoldoendes, en helaas een docent die het wegens mijn (haar woorden) gebrek aan capaciteit op dat gebied ook niet nodig vond om mij te helpen. In de zomer van 5 vwo naar 6 vwo, ben ik een Engelstalige serie gaan kijken, the OC geloof ik. Uiteindelijk heb ik het vak Engels met een 7 af weten te ronden en heb ik gedurende mijn studie nog een Cambrigde cursus in Financial English afgerond met als niveau C1.

Laat hem dus vooral met dingen die hem interesseren, spelletjes, fora, series, Engelstalige stripboeken etc. proberen om het Engels beter onder de knie te krijgen. Zo ontwikkeld hij steeds meer gevoel voor de taal en zal het waarschijnlijk steeds beter gaan!
Alle reacties Link kopieren
Dank al voor de reacties! Zal proberen op e.e.a. te reageren.

Wij zijn geen voorstander veel gamen. Wij stellen hier wel een limiet aan en daarin zij we vrij streng, dat weet ik. Maar iets uitbreiden en dan aan alleen een Engels spel dat zou eventueel kunnen.
Er zit een extern bureau huiswerkbegeleiding op school, dat ook bijlessen verzorgt. Dus zou ik een groot voordeel vinden, direct op school. Wordt door vakinhoudelijke docenten gegeven staat op de site. Maar niet of het in groepjes is of 1:1. Of vooral controlerend of inhoudelijk, dat zou ik eens kunnen vragen.

Filmpje op YouTube kijken kan. Die serie die genoemd worden vindt hij niets, vrees ik. Maar zal het laten zien.
Of iets op Netflix inderdaad. Maar wat?

Duolink lijkt mij ook wel iets, ga ik ook laten zien. Die andere zag er zo op het oog iets onoverzichtelijker uit, maar heb maar vlug gekeken.

Heb ook al eens gedacht aan een zomercursus Engels in Nederland of buitenland, en dat wij dan daar in de buurt vakantie gaan houden. Zo zijn we in de buurt en kan hij overdag dat volgen. Maar ergens vind ik hem daar ook nog weer erg jong voor, afgezien van het feit of hij dat zelf zou willen.
Zag bijv. deze site : https://www.studytravel.nl/taalcursus-e ... taalreizen
Maar het is ook vrij prijzig, daar kun je een hoop bijlessen van betalen, vond mijn man, en daar eerst maar es mee beginnen.

Maar belangrijk is ook: hij moet het zélf willen en ook dóen!
Wij kunnen allerlei hulpmiddelen aandragen maar als meneer er geen zin in heeft, houdt het op. En motivatie is nog wel een dingetje ben ik bang....
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
20-09-2017 15:15

Filmpje op YouTube kijken kan. Die serie die genoemd worden vindt hij niets, vrees ik. Maar zal het laten zien.
Of iets op Netflix inderdaad. Maar wat?

Duolink lijkt mij ook wel iets, ga ik ook laten zien. Die andere zag er zo op het oog iets onoverzichtelijker uit, maar heb maar vlug gekeken.

Heb ook al eens gedacht aan een zomercursus Engels in Nederland of buitenland, en dat wij dan daar in de buurt vakantie gaan houden. Zo zijn we in de buurt en kan hij overdag dat volgen. Maar ergens vind ik hem daar ook nog weer erg jong voor, afgezien van het feit of hij dat zelf zou willen.
Zag bijv. deze site : https://www.studytravel.nl/taalcursus-e ... taalreizen
Maar het is ook vrij prijzig, daar kun je een hoop bijlessen van betalen, vond mijn man, en daar eerst maar es mee beginnen.

Maar belangrijk is ook: hij moet het zélf willen en ook dóen!
Wij kunnen allerlei hulpmiddelen aandragen maar als meneer er geen zin in heeft, houdt het op. En motivatie is nog wel een dingetje ben ik bang....
Dat laatste is sowieso alleen echt alleen effectief als een kind dat zelf echt leuk vind. Waar is je kind in geinteresseerd m.b.t. films etc? Superhelden (bijv. The Defenders/The Punisher) ? Fantasie (bijv. The Shannara Chronicles) ? Of bijv series die zich afspelen op een high school (bijv. Riverdale)?

Je hebt trouwens ook een toffe beetje spannende serie op Netflix die zich bezighoudt met de Engelse taal, namelijk A Series of Unfortunate Events (Verfilming van een Amerikaanse kinderboekenserie) met ook redelijk wat humor. :) En absoluut niet kinderachtig.

En als het nog griezeliger mag zijn: Stranger Things.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Euh.....geen idee?! Er wordt hier bijna geen films gekeken, eerder gewoon tv.
Oorlog vindt hij interessant en houdt ook wel van sport. Maar Harry Potter oid vindt ie niks an. Vindt de serie Brugklas op tv wel leuk, dus misschien is die serie op een high school wel iets ja!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft na een Summerschool Anglia heel veel vertrouwen gekregen, waar ze eerst blokkeerde bij alles wat Engels was.

Verder een film die hij leuk vindt en vaak kijkt, op Engels zetten, met Engelse ondertitels. Engelse luisterboeken van boeken die hij al kent.
Alle reacties Link kopieren
Heb het net gevraagd, hij blijkt enkele games al op Engels te hebben gezet en andere zijn al Engels (hij speelt o.a. Clash Royale, Gangster 5, Clash of Clans, Flip Master).
De laatste film die hij op Netflix aan het kijken was, is een oorlogsfilm over Auschwitz. Die is Engels, maar hij had em op NL-talige ondertiteling staan. Nu gewijzigd naar Engels.
Dus daar kunnen we nu niet veel verder meer aaan doen denk ik.

Op school hebben ze trouwens de methode "All right".
Alle reacties Link kopieren
Hier was de serie scorpion op netflix populair bij onze 2e klasser. Misschien ook iets voor jouw zoon.
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Zit nu aan zijn Engelse huiswerk. Opdracht is zinnen vragend of ontkennend maken. Mijns inziens brugklas niveau dus. En hij heeft geen idee en zowat alles fout. Het bestaan van 'do' en 'did' is hem volledig ontgaan. De regels die hij allemaal geleerd heeft in de brugklas zijn geheel verdwenen lijkt het wel.
Meest simpele woorden weet ie niet. "Wat betekent morgen in het Engels, mam?". "Dat is toch today ??"
Echt. Zo frustrerend dit. Uitspraak is helemaal om te janken.
Wil em graag helpen maar heb het gevoel dat het em gewoon niet wordt dit. Vechten tegen de bierkaai, dat gevoel.
Speelt dit probleem alleen bij Engels, of vindt hij het bij andere vakken ook moeilijk te automatiseren? Vergeet hij vaker dingen?
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
20-09-2017 16:31
Zucht. Zit nu aan zijn Engelse huiswerk. Opdracht is zinnen vragend of ontkennend maken. Mijns inziens brugklas niveau dus. En hij heeft geen idee en zowat alles fout. Het bestaan van 'do' en 'did' is hem volledig ontgaan. De regels die hij allemaal geleerd heeft in de brugklas zijn geheel verdwenen lijkt het wel.
Meest simpele woorden weet ie niet. "Wat betekent morgen in het Engels, mam?". "Dat is toch today ??"
Echt. Zo frustrerend dit. Uitspraak is helemaal om te janken.
Wil em graag helpen maar heb het gevoel dat het em gewoon niet wordt dit. Vechten tegen de bierkaai, dat gevoel.
Frustrerend inderdaad! Maar een zin in de present simple (of past simple) vragend of ontkennend maken gaat heel erg vaak fout. Dat duurt lang voordat het er echt in zit, daar zou ik niet zo over in zitten. Zelfs op Havo-5 lees ik nog wel ooit "See you that tree?". Blijven herhalen, dan sluipt het er op een gegeven moment wel in.

Wat betreft de dagen van de week en zo: blijven herhalen! Op een gegeven moment komt het echt wel binnen. Daar hoef je ook geen uren mee bezig te zijn, maar twee minuten tijdens het eten of 's ochtends bij het ontbijt kan ook al wonderen doen. "Wat is vandaag ook al weer?"
"Today is Wednesday." "And tomorrow? And Tuesday was..."

En verder: het is goed dat je er mee bezig bent, maar waak je er wel voor dat het geen enorm ding wordt? Het kan best dat op een gegeven moment de knop om gaat. Dat zou je niet zeggen maar het komt vaker voor, echt!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Hij is met een 6 overgegaan, vergeet dat niet. Ook dit jaar zal hij met woordjes leren weer een basis voor zijn cijfer kunnen leggen. Het gaat nu vooral om vertrouwd raken met de taal en dat kun je leren door het veel te horen / spreken of te lezen. Maak het zeker niet te zwaar en kijk eventueel samen met hem een leuke serie in het engels. Vooral als het een serie is waardoor hij zich groot gaat voelen is het misschien extra leuk om naar te kijken.

Bij ons gaat het om een andere vreemde taal die wij beide niet spreken. Kind is overgegaan met een echte onvoldoende, dit vak zal altijd een zorgenkindje blijven. Het enige voordeel is dat het een vak is wat niet tot de kernvakken behoord. Het hoeft niet mee naar het eindexamen gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Een uur Engels bijles leer je echt geen goed Engels van. Een taal leer je door te doen. Dus laat hem Engelse boeken lezen, (Brits) Engelse documentaires/films kijken en spreek bijvoorbeeld af dat jullie op een dag in de week Engels met elkaar praten. Je zal zien dat hij in razend tempo Engels leert op deze manier. Bij bijles leer je alleen theorie, maar je moet een taal je eigen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven