Geen vlees en wel sporten

12-09-2017 13:58 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Sinds kort eet ik geen vlees meer, maar ik sport wel graag. Kom ik nu stoffen tekort die alleen in vlees zitten? Ik eet wel gevarieerd wat betreft groenten, fruit en peulvruchten. Toch heb het idee dat ik het minder lang volhoud en sneller duizelig wordt. Herkent iemand dit? Heeft iemand tips? Ik zou het zonde vinden als ik moet stoppen met vlees eten of minder zou moeten sporten dus ik zou hier graag een oplossing voor vinden :)

Extra vraag: gebruiken jullie nog andere supplementen naast eiwitpoeders?
anoniem_354557 wijzigde dit bericht op 12-09-2017 15:23
Reden: extra vraag
20.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe zorg je ervoor dat je de voedingsstoffen die je nu mist vanuit vlees compenseert? Waar heb je aandacht voor, wat voor eetpatroon heb je... Zoals je het nu omschrijft is er geen zinnig woord op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen vlees te eten in te sporten, wel zou ik me goed verdiepen in een gezonde en gebalanceerde vegetarische levensstijl. Er komt wel meer bij kijken dan alleen vlees weglaten als je alles binnen wil krijgen. Dus ga onderzoek doen. Wat heeft het lichaam nodig en hoe geef je het dat.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ziet je voedingspatroon er nu uit? Compenseer je of laat je gewoon vlees weg zonder verder aan te vullen?

Ben je niet gewoon wat gedehydrateerd of heb je een suikerdipje? Ga je te hard over je eigen grenzen?
Alle reacties Link kopieren
Vul je eiwitten aan met eieren, kwark of shakes
Ohja joh?
Alle reacties Link kopieren
Denk je er wel om dat je genoeg eiwitten en vitamine B12 binnenkrijgt?
Met name op je eiwitten letten, zeker als je aan krachttraining doet. Vlees is en blijft gewoon een hele makkelijke manier om eiwitten binnen te krijgen. Ik was vegetariër, maar ben sinds ik krachttraining doe weer begonnen met vis eten.

Als je niet aan krachttraining doet zou ik me er niet zo heel druk om maken, gewoon zorgen voor gevarieerde voeding en je eiwitten halen uit zuivel (kwark en skyr!), soja, eieren, vleesvervangers en peulvruchten.
Alle reacties Link kopieren
Je moet er wel op letten dat je genoeg ijzer binnenkrijgt.

Ik zelf eet elke dag 2 boterhammen met appelstroop, en ik kies in de winkel altijd de appelstroop uit met het hoogste ijzergehalte, dat scheelt echt. Ik hou eigenlijk niet echt van appelstroop maarja.
Soms eet ik vleesvervangers met ijzer ter aanvulling.

Ik gebruik geen supplementen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik eet steeds meer veganistisch en doe veel krachttraining (soort crossfit 4x per week). Aangezien ik ongeveer 100gr eiwit per dag binnen wil krijgen eet ik naast gewoon gezonde en gevarieerde voeding (en ook allerlei ongezonde dingen) vegan eiwitshakes. Ideaal, vind ik. Ik bestel vegan eiwitpoeder bij Orangefit (webshop, en geen aandelen). Er zijn genoeg topsporters die helemaal plantaardig eten, dus het idee dat je vlees nodig zou hebben voor sportprestaties is echt onzin.
Ik eet al sinds m'n 14e geen vlees meer (en bijna 2 jaar 80% vegan intussen) en zeker in mijn puberteit heb ik aan topsport gedaan (2 wedstrijden, 3-4x per week trainen). Nooit ergens last van gehad :)
Alle reacties Link kopieren
Wat voor sport doe je en hoe intensief? Je klachten klinken eerder als te weinig koolhydraten en/of laag hb (dat laatste kan komen door tekort aan B12).

Behalve eiwitshakes gebruik ik magnesium met vitamine D en slik ik een multivitamine. Vitamine D is bij mij anders heel laag (nu precies binnen de marge terwijl ik 300% vd ADH slik iedere dag en veel buiten sport). Magnesium tegen spierpijn en multivitamine omdat mijn lichaam wel wat extra dingen kan gebruiken na ziekte/operaties/chemotherapie.

Eiwitshakes en magnesium zou ik overigens alleen gebruiken als je sportactiviteiten dat vragen. Voor een uurtje volleybal is het niet nodig :P
Je hoeft niet te stoppen met sporten omdat je geen vlees eet. Er zijn ook veganistische topsporters. Maar je moet je misschien wel wat meer verdiepen in voeding en zorgen dat je gevarieerd genoeg eet. Slik je supplementen erbij of eet je producten met toegevoegde B12?

Dat je nu al het idee hebt dat je het minder lang volhoudt en sneller duizelig bent vind ik wel apart. Wellicht neem je niet genoeg calorieën?

Ik gebruik geen eiwitpoeders (er is ook geen enkele plantaardige eiwitpoeder die ik te drinken vind, maar ik vind het ook bij een beetje gewoon sporten ook niet nodig, pas als je echt heel intensief zou trainen) en eigenlijk ook geen supplementen, eet wel producten met toegevoegde B12. Suppleren van B12 wordt wel aangeraden ook vaak ook vitamine D.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vegetarische renners van de Tour de France geweest, dan moet het jou toch zeker lukken!
...
Alle reacties Link kopieren
Ik eet al een jaar of 10 geen vlees meer en heb nergens last van hoor.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eet je onbewust teveel koolhydraten of (fruit)suikers?

Normaal wordt je absoluut niet moe van geen vlees. Vlees is dood en altijd in een staat van ontbinding, het moet normaal met 1 a 2 dagen onder de grond liggen, maar wordt goedgehouden met allerlei chemische middelen. En daarnaast worden er heel veel andere chemische stoffen zoals groeihormonen en antibiotica aan toegevoegd. Energie kun je dus niet bepaald van vlees krijgen, iets wat dood is, is geen energie. Juist in levend, plantaardig niet-dood voedsel zit veel energie. Kijk maar naar hoe bizar sterk en krachtig bijvoorbeeld chimpansees, olifanten, paarden en koeien zijn. Allemaal door het eten van plantaardige voeding, dus bladgroen. In groene bladgroenten en broccoli zit superveel ijzer, eiwit en andere voedingsstoffen. Veel meer dan in een portie vlees. Dus misschien kun je meer groene bladgroenten eten in de vorm van salade op je werk, en smorgens een groene smoothie blenden (samen met een stukje fruit, samen met wat vitamine C neemt ijzer namelijk nog beter op) Ook in gedroogde vruchten zit veel ijzer, en in Rinse appelstroop.

Aan vleesdieren wordt b12 toegevoegd omdat die arme dieren dat tegenwoordig allang niet meer zelf aanmaken door het doorfokken in die massa industrieën. B12 zit dus niet in vlees, je hebt het weinig nodig ook. Ijzer is belangrijker. Maar In zeewier zit in ieder geval B12, evenals in vleesvervangers (toegevoegd).

Biologische vegan erwten-, rijst-, en hennep eiwitshakes zijn ook super goed en bevatten gemiddeld 17-18 gram eiwitten per shake. Ik gebruik Sunwarrior, via Duitsland vaak in de aanbieding en goede kwaliteit.

Het is heel goed om te leren over voedingsstoffen en wat het werkelijk voor je lichaam doet.

Ik geloof dat vlees=zowieso duivels want dieren worden zwaar mishandeld en veld vormen van kanker komt van vlees-voeding, daar is inmiddels genoeg onderzoekbewijs van. Van planten genees je en krijg je energie, planten worden ook al van oudsher overal voor gebruikt.

Mocht je vragen hebben kun je me altijd een pb sturen.

Succes!!
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 21:35
29.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 21:36
Reden: Foutje
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ongelooflijk wat een flauwekul. Eten (dus ook vlees) zijn kcal, oftewel joules, oftewel energie. Leeuwen (vleeseters) zijn niet zo sterk als paarden en koeien?
Vlees is dood, maar planten leven nog als ze als voedsel in de supermarkt liggen?
Alle reacties Link kopieren
Eens met Marana. Ik ben al 15 jaar bewust vegetariër en ik geloof zeker dat vegetarisch eten gezond is, maar het betoog van Hoezoos mist werkelijk iedere wetenschappelijke onderbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Geen enkel probleem, plantaardige voeding en (top)sport gaan prima samen.

Gebruik www.cronometer.nl om je macro's/micro's bij te houden als je je zorgen maakt.
Alle reacties Link kopieren
Hoezoos, je kraamt zóveel belachelijke onzin zonder wetenschappelijke onderbouwing uit dat ik niet eens weet waar te beginnen. Heel erg kwalijk dat je dit verkondigt aan mensen. En nee, ik ben absoluut niet tegen een vegetarisch eetpatroon en denk dat dit heel erg gezond kan zijn (en voeding is mijn vak), maar wat je nu rondbazuint vind ik echt niet ok. Ik hoop dat mensen je post op waarde(loos) kunnen schatten.
Alle reacties Link kopieren
Eet al bijna tien jaar geen vlees meer en in die tijd behoorlijk gesport. Nooit enig verschil gemerkt op vlak van energie.
Ik ben ook niet superbewust bezig met vlees te vervangen door allerlei dingen. Ik eet gewoon gezond en gevarieerd, met voldoende fruit en groenten, en (plantaardige) zuivel. Nooit ergens last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen vlees eet hoor je B12 supplementen te slikken. Waarschijnlijk ligt het hieraan. Je kunt ook even je bloed laten controleren, dan weet je het zeker.
Alle reacties Link kopieren
Dionne36 schreef:
21-09-2017 18:51
Als je geen vlees eet hoor je B12 supplementen te slikken. Waarschijnlijk ligt het hieraan. Je kunt ook even je bloed laten controleren, dan weet je het zeker.

Wat een onzin!
Alle reacties Link kopieren
Grote onzin!
Je hebt helemaal geen vlees nodig!
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
21-09-2017 13:25
Hoezoos, je kraamt zóveel belachelijke onzin zonder wetenschappelijke onderbouwing uit dat ik niet eens weet waar te beginnen. Heel erg kwalijk dat je dit verkondigt aan mensen. En nee, ik ben absoluut niet tegen een vegetarisch eetpatroon en denk dat dit heel erg gezond kan zijn (en voeding is mijn vak), maar wat je nu rondbazuint vind ik echt niet ok. Ik hoop dat mensen je post op waarde(loos) kunnen schatten.

Geen wetenschappelijke onderbouwing? Het is wel duidelijk dat jij je niet serieus hebt verdiept hebt in deze hele industrie en haar achtergronden en dus geen kennis hebt van de feiten. En daarnaast is het een kwestie van gewoon logisch nadenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven