Burgemeester Eberhard van der Laan overleden.

06-10-2017 10:02 154 berichten
Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam is gisteravond overleden. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt.

Van der Laan was ongeneeslijk ziek. Hij had uitgezaaide longkanker. Toch werkte Van der Laan door tot kort voor zijn overlijden. Maandag 18 september legde hij zijn taken als burgemeester neer en nam hij in een brief afscheid van de Amsterdammers.

De gemeente schrijft in een persbericht dat Van der Laan als burgemeester menselijkheid met daadkracht combineerde. "Het gemeentebestuur en de medewerkers van de gemeente Amsterdam betreuren het verlies van een geliefde burgemeester en leven mee met zijn familie en andere naasten."

Van der Laan werd op 28 juni 1955 in Leiden geboren en groeide op in Rijnsburg. Hij studeerde rechten in Amsterdam. Hij begon in de Amsterdamse politiek als assistent van de toenmalige wethouder Jan Schaefer. Later werd hij fractievoorzitter van de PvdA in de hoofdstad.

Hij combineerde de lokale politiek een tijd met zijn werk in de advocatuur. Vervolgens werkte hij ook een paar jaar fulltime bij zijn advocatenkantoor. Tot PvdA-leider Bos hem in 2008 vroeg om minister van Wonen, Wijken en Integratie te worden. Hij volgde in die functie Ella Vogelaar op.

Geliefd bij veel Amsterdammers
Toen het kabinet twee jaar later viel, keerde Van der Laan terug naar Amsterdam. Hij werd in 2010 burgemeester en was al snel geliefd bij veel Amsterdammers. Ze zagen in hem een verbinder en hij werd geroemd om zijn directe bestuursstijl.

Toen Van der Laan begin dit jaar bekendmaakte dat hij ongeneeslijk ziek was, kreeg hij veel steunbetuigingen. Deze zomer was hij te zien in een aflevering van het VPRO-programma Zomergasten. De uitzending, die vanwege zijn ziekte eerder was opgenomen, was op schermen in Amsterdam te volgen.

Eberhard van der Laan was 62 jaar.
Wat zielig dat hij door gewerkt heeft ondanks dat ie al wist dat 't fout zat. Had zijn laatste maanden beter met zijn familie kunnen doorbrengen dan met werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet steeds aan dat lied wat bij Spijkers met koppen werd gezongen een paar weken terug. Dit gaf met een knipoog precies weer wat Van Der Laan betekende voor Amsterdam
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-10-2017 10:03
Wat zielig dat hij door gewerkt heeft ondanks dat ie al wist dat 't fout zat. Had zijn laatste maanden beter met zijn familie kunnen doorbrengen dan met werken.
Dit was zijn keuze, daar hoef je geen oordeel over te vellen.

Heel erg sneu nieuws.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-10-2017 10:03
Wat zielig dat hij door gewerkt heeft ondanks dat ie al wist dat 't fout zat. Had zijn laatste maanden beter met zijn familie kunnen doorbrengen dan met werken.
Ik vind het niet zielig. Hij heeft de laatste maanden van zijn leven ingevuld zoals hij dat wilde en niet zoals anderen dat wilde. Hij heeft tot het laatst zijn eigen keuzes hierin gemaakt. Mooier kan niet.

Ik ga er vanuit dat hij dit in samenspraak met zijn familie heeft gedaan en dat zij wisten hoe serieus zijn ziekte was. Ik vind het mooi dat zij hem die ruimte hebben gegeven. Zo kon hij tot het einde de man zijn die hij was.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Eberhard van der Laan, dat vond ik altijd zo'n zachtmoedige man, de ideale vader, ook voor zijn stad. Veel te jong heengegaan.

Familie en vrienden, heel veel sterkte toegewenst bij het verwerken van dit enorme verlies. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Mooi mens.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
RIP :rose:

Sterkte voor Femke, zijn kinderen, zijn familie, zijn vrienden, Amsterdam. Sterkte aan allen die hem zullen missen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een fantastische burgemeester is hij geweest voor Amsterdam.
Hij zal zo gemist worden. :redrose:
Hopelijk maakt hij nu een goede reis, waar of hoe hij ook is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zijn laatste openbare optreden, zijn woorden over de kwestie met die radicaliseringsambtenaar, en hoe zwak hij toen klonk herinner ik me nog goed.
Ik vond het bewonderingswaardig maar ook huiveringwekkend hoe goed hij de laatste maanden nog in het openbaar functioneerde.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het nieuws net op fb :(
Heel veel sterkte voor zijn nabestaanden en voor Amsterdam. Ik vond hem nou echt een toffe en warme burgemeester.

Selamat jalan...
:rose: RIP
Schitterend mens inderdaad...
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-10-2017 10:03
Wat zielig dat hij door gewerkt heeft ondanks dat ie al wist dat 't fout zat. Had zijn laatste maanden beter met zijn familie kunnen doorbrengen dan met werken.
Lekker thuis gaan zitten niksen en wachten tot je dood gaat... Nee dank je . Ik zou ook gewoon doorgaan met leven tot het echt niet meer gaat.
Het zat er aan te komen. Ik kon niet voorkomen dat er toch tranen in mijn ogen stonden. Waren er maar meer bestuurders zoals hij.
De Amsterdammers zullen hem missen. En ik ook.
Alle reacties Link kopieren
prachtig mooie man.r.i.p.
nina1966 schreef:
06-10-2017 12:43
Lekker thuis gaan zitten niksen en wachten tot je dood gaat... Nee dank je . Ik zou ook gewoon doorgaan met leven tot het echt niet meer gaat.
Niet zitten niksen natuurlijk, maar er gewoon op uit met vrouw en kinderen. Qualitytime hebben samen. Blij dat ik dat met m'n vader wel heb kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zo'n bericht hoor, denk ik alleen maar hoe lang we nog accepteren dat dat tabaksindustrie zoveel mensen van ons afpakt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
redbulletje schreef:
06-10-2017 13:07
Niet zitten niksen natuurlijk, maar er gewoon op uit met vrouw en kinderen. Qualitytime hebben samen. Blij dat ik dat met m'n vader wel heb kunnen doen.

Hou toch eens op met dat kortzichtige oordelen.Niet iedereen is als jij.
Alle reacties Link kopieren
Laat iedereen in zijn/haar waarde.
Ieder verwerkt tegenslag op zijn/haar eigen manier.
En als E v d Laan als burgervader de laatste maanden van zijn leven zich wilde inzetten voor de samenleving is dat zijn manier van (ver)werken.

Alle condoleances voor de nabestaanden.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Amsterdam heeft op alle gebouwen de vlag halfstok gehangen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
06-10-2017 13:24
Amsterdam heeft op alle gebouwen de vlag halfstok gehangen.
Mooi gebaar.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
06-10-2017 10:22
Ik vind het niet zielig. Hij heeft de laatste maanden van zijn leven ingevuld zoals hij dat wilde en niet zoals anderen dat wilde. Hij heeft tot het laatst zijn eigen keuzes hierin gemaakt. Mooier kan niet.

Ik ga er vanuit dat hij dit in samenspraak met zijn familie heeft gedaan en dat zij wisten hoe serieus zijn ziekte was. Ik vind het mooi dat zij hem die ruimte hebben gegeven. Zo kon hij tot het einde de man zijn die hij was.
Helemaal eens. Hij was een echte burgervader.
redbulletje schreef:
06-10-2017 13:07
Niet zitten niksen natuurlijk, maar er gewoon op uit met vrouw en kinderen. Qualitytime hebben samen. Blij dat ik dat met m'n vader wel heb kunnen doen.

Je hebt gelijk hoor, ik vond het ook raar,
Heb je drie nog erg jonge kin deren en die gun je dan niet om de laatste maanden van je leven alleen met jou te kunnen doorbrengen.
Maar ja, die man is inmiddels zowat heilig verklaard, dus daar mag je niks over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heel triest, ik wens de nabestaande veel sterkte.

Hoe iemand zo een periode invult is heel persoonlijk. De een wil graag zoveel mogelijk met naasten zijn en andere willen juist graag normale dingen doen omdat ze niet maanden lang afscheid willen nemen en/of gewoon houden van wat ze doen. Het is niet aan andere om daarover te oordelen. In zo een proces is er geen goed of fout, het gaat om hoe de betrokkene zich erbij voelen. Wat de rest van de wereld denkt is totaal niet belangrijk.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n fijne burgemeester krijgen we nooit meer. :'(
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven