Alleen op reis naar de Filipijnen (Palawan)

09-10-2017 11:21 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, met kerst heb ik een reis geboekt naar Palawan op de Filipijnen. Ik vind het best spannend, uiteraard ook veel zin in, maar ik wil zo goed mogelijk voorbereid op reis. Zijn hier mensen op dit forum die ook recent op Palawan zijn geweest? Hoe is het met de veiligheid momenteel gesteld? En weet hier iemand waar je wel veilig kunt eten op El Nido, zonder ziek te worden? Ik bevind me tijdens de reis van 12 dagen op Coron en El Nido, waar ik een paar dagen nog een boottocht ga doen.

Hebben jullie preventief malariatabletten ingenomen?
anoniem_356213 wijzigde dit bericht op 09-10-2017 12:17
23.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mwah...ik heb veel gereisd maar in mijn uppie naar de Filipijnen zou niet boven aan mijn to do lijstje staan gezien de onrust daar steeds.

En serieus???
Jij wilt medicatie overnemen van een vreemde????
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daar geweest. Is wel al enkele jaren geleden. Heb me op geen enkel moment onveilig gevoeld. Ik vind de Filipijnse bevolking enorm vriendelijk en behulpzaam, er wordt goed Engels gesproken. Toen ik er was waren er geen ATMs behalve in Puerto Princesa. Heb niet erg op eten gelet, wat wel wat niet. Vlees is over het algemeen heel goed gegaard en vis vers uit de zee. Kijk uit met groenten (zijn ze niet zo van sowieso), die worden vaak gewassen met water waar je diarree van kunt krijgen. Fruit is er in overvloed (mmm mango's). Ga je nog naar meer plekken of enkel El Nido?
.
Alle reacties Link kopieren
Het is er inderdaad wel stuk onrustiger geworden de afgelopen jaren, maar ik vraag me af of je daar op het toeristische El Nido veel van merkt..
.
Ben je totaal niet op de hoogte? Ik begrijp eigenlijk niet waarom je eerst de reis boekt en dan de vraag komt stellen "hoe is het met de veiligheid gesteld momenteel?"

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... filipijnen

"Er zijn aanwijzingen dat terroristische groepen ontvoeringsoperaties plannen in de provincie Palawan. Vooral buitenlanders zouden hiervan het slachtoffer worden. De waarschuwing geldt ook voor de stad Puerto Princesa en de omgeving van Puerto Princesa Subterranean River National Park. Reis daarom alleen als het noodzakelijk is naar het overgrote deel van de kuststreek van het eiland Palawan."
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
09-10-2017 11:40
Ben je totaal niet op de hoogte? Ik begrijp eigenlijk niet waarom je eerst de reis boekt en dan de vraag komt stellen "hoe is het met de veiligheid gesteld momenteel?"

Googlen is blijkbaar moeilijk
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... filipijnen
Inderdaad niet handig: eerst boeken en dan uitzoeken..... Blijkbaar levert één google al voldoende info op om te weten dat het geen toptijd is om voor vertier in je eentje naar Palawan te gaan.

El Nido ligt echter in het noorden en ik zie dat het zuiden benadrukt wordt als gevaarlijk (wat niet betekent dat je in het noorden niet op hoeft te passen). Ik ben toentertijd ook in gebieden geweest die door reisgidsen werden afgeraden (had er mijn redenen voor en had vooraf wel alles goed gepland en geregeld). Heb geen problemen gehad. Dit zegt niet zoveel over hoe het nu is en hoe het jou zal vergaan. Ik raad je aan zoveel mogelijk informatie in te winnen (ook buiten dit forum), je goed voor te bereiden, te zorgen dat je vooraf een fijn hostel/hotel boekt, precies weet hoe je van vliegveld bij El Nido komt, juiste spullen mee te nemen (medicatie, kleding, klamboe, etc.) En je pillen natuurlijk niet tweedehands regelen!!
.
OKcomputer schreef:
09-10-2017 12:16
Inderdaad niet handig: eerst boeken en dan uitzoeken.....Blijkbaar levert één google al voldoende info op om te weten dat het geen toptijd is om voor vertier in je eentje naar Palawan te gaan.

El Nido ligt echter in het noorden en ik zie dat het zuiden benadrukt wordt als gevaarlijk (wat niet betekent dat je in het noorden niet op hoeft te passen).
Op de kaart van BuZa kun je zien welk reisadvies wordt gegeven per gebied (rood/oranje/geel/groen) en kan een ieder voor zichzelf bepalen of ze op dat moment daar wil reizen of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er drie jaar geleden geweest en voelde me niet heel onveilig. Ik was wel alerter dan in bijvoorbeeld Thailand, vooral in het donker. Geld pinnen deed ik bijvoorbeeld alleen bij banken binnen, nooit buiten op straat.

Ik heb er geen malariatabletten geslikt, wel heel consequent en goed gesmeerd met muggenspray (OFF is er goed te verkrijgen).

Eten kun je overal in El Nido wel redelijk, zelfs in toeristische restaurants kun je ziek worden. Dat zegt allemaal niks. Ik vond de Filipijnse keuken niet lekker (als vegetariër had ik er niks te zoeken eigenlijk...), maar in El Nido hebben ze vanalles.

Toentertijd kon je niet pinnen of met je creditcard betalen in El Nido, Puerto Princessa was de 'dichtstbijzijnde' stad met een pinautomaat (zes uur reizen ofzo...). Wellicht is dat iets om rekening mee te houden of om uit te zoeken hoe dat nu is. Er was toen ook maar de halve dag elektriciteit.
Momenteel is het er erg onrustig. De boottrip zou ik achterwege laten ivm gevaar op kidnapping op dit moment. Ook ‘s avonds alleen op straat om te gaan eten alleen is nu helaas niet zo’n goed idee. Pinnen kan niet overal en als je dat doet binnen bij een bank en kleine hoeveelheden.
Boottocht;

Sea travel
There is a high level of piracy and armed robbery against ships in and around Philippine waters.

Commercial shipping companies have been advised to adopt a heightened vigilance when navigating the Sulu and Celebes Seas. Most maritime incidents occur in the Sulu Sea in the area between Mindanao, the Sulu archipelago, Palawan
and Sabah (Malaysia).

The Regional Co-operation Agreement on Combatting Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia (ReCAAP) advise all ships to re-route from the area where possible.

Avoid travel on ferries and passenger boats if possible. They are often overloaded, lack necessary lifesaving equipment, are not adequately maintained and have incomplete passenger manifests. Storms can develop quickly.

There are frequent accidents involving ferries and other forms of sea transport, resulting in loss of life. Two large ferries sank in 2013 causing a substantial number of casualties and injuries. Another incident in July 2015 in the Visayas led to over 60 deaths when a boat overturned in strong waves.

Maritime rescue services in the Philippines may be limited.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
12-10-2017 16:47
Boottocht;

Sea travel
There is a high level of piracy and armed robbery against ships in and around Philippine waters.

Commercial shipping companies have been advised to adopt a heightened vigilance when navigating the Sulu and Celebes Seas. Most maritime incidents occur in the Sulu Sea in the area between Mindanao, the Sulu archipelago, Palawan
and Sabah (Malaysia).
Dit gebied is totaal de andere kant van Palawan dan waar El Nido ligt, daar zitten echt honderden kilometers tussen.

Ik denk dat TO met boottocht de eilandhop tochten in de Bacuit archipel bedoelt die vanuit El Nido veel worden georganiseerd, die zijn hartstikke veilig (mits je een aanbieder kiest die reddingsvesten/zwemvesten aan boord heeft).
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
12-10-2017 18:46
Dit gebied is totaal de andere kant van Palawan dan waar El Nido ligt, daar zitten echt honderden kilometers tussen.

Ik denk dat TO met boottocht de eilandhop tochten in de Bacuit archipel bedoelt die vanuit El Nido veel worden georganiseerd, die zijn hartstikke veilig (mits je een aanbieder kiest die reddingsvesten/zwemvesten aan boord heeft).
Want een reddingsvest helpt zo lekker bij piraterij en een overval?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
12-10-2017 18:59
Want een reddingsvest helpt zo lekker bij piraterij en een overval?
Haha ;-D ik bedoelde dat je aan die kant waar El Nido ligt, niet te maken hebt met de piraten waar voor gewaarschuwd wordt. De kans dat je een niet-zeewaardige boot treft, is waarschijnlijk groter.
Alle reacties Link kopieren
2 jaar terug geweest, geweldig!
Ga je mrt tao de boottocht doen, ik kan hen echt echt echt echt aanraden!
Ik voelde me er helemaal veilig en eigenlijk was al t eten heerlijk!
Geniet ervan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven