Zijn we tegenwoordig banger?

10-10-2017 12:20 120 berichten
Ik was net even bij de verloskundige voor controle en op het laatst vertelde ik haar dat ik de laatste tijd naar de serie "call the midwife" aan het kijken ben.
Toen antwoordde ze dat zij dat zelf een geweldige serie vindt en dat ze hem helemaal gekeken heeft.
Ze vertelde dat, toen zij 30 jaar geleden begon als vroedvrouw, het best wel veel leek op zoals het in die serie gaat, al ging ze toen niet met de fiets op huisbezoek.
Ze vertelde over de toch veelal slechtere omstandigheden vroeger, in vergelijking met nu en eindigde met:
"vroeger was alles minder goed en veilig dan nu, maar tegenwoordig lijken we veel banger met z'n allen."

Het zette me aan het denken: zou het zo zijn dat de mensen vroeger minder bang waren dan nu?
Zijn wij een beetje een soort van "kasplantjes" tegenwoordig, overal veel sneller bang voor?
Nee, we weten gewoon meer over mogelijke complicaties.
Van iets waarvan je niet weet dat het bestaat, kan je ook geen schrik hebben.
Ik denk zeker dat zwangere vrouwen zich nu meer zorgen maken, maar dat komt ook omdat er zoveel meer momenten zijn tijdens de zwangerschap dat je mogelijk kan zien dat er iets mis is. Al die echo's zijn steeds weer spannend en de meeste zwangeren zijn goed op de hoogte van alle risicos en wat er allemaal mis kan gaan. Daar komt dan nog de mogelijkheid van een NIPT test bij, waar je ook weer gespannen over kunt zijn.

Vroeger kreeg je geen echo en dan moest je maar gewoon afwachten of alles goed was tijdens de geboorte. Ik denk dat het toen makkelijker was, omdat je geen andere keuze had dan maar gewoon afwachten en vertrouwen hebben.
Alle reacties Link kopieren
In mijn tijd, mn kinderen zijn 17, kreeg je nog geen standaard echo. En dat heeft als groot voordeel dat je niet bang wordt gemaakt bij voor mogelijke afwijkingen. Nadeel voor mij was dat ze dus ook misten dat het een tweeling was. Maar ik heb een extreem relaxte zwangerschap gehad zonder stress.
Alle reacties Link kopieren
We weten en kunnen meer bij complicaties, er kan veel meer getest worden en dat doen we allemaal massa omdat we ook iets kunnen bij de uitslag dat en wat er mis is. Bij een hartproblemen soms een inleiding en een medisch team klaar hebben staan om gelijk te opereren. Vroeger was dat anders, je bent minder bang voor dat wat je niet kent en niks aan kan doen al zou je het weten.
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
10-10-2017 12:23
Nee, we weten gewoon meer over mogelijke complicaties.
Van iets waarvan je niet weet dat het bestaat, kan je ook geen schrik hebben.
Dit. En bovendien, vroegah werd jij, of je kind verminkt/gehandicapt of ging gewoon dood aan de complicaties die destijds nog niet opgelost konden worden, als men al wist wat er aan de hand was.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 10-10-2017 12:31
0.98% gewijzigd
Tuurlijk zijn we tegenwoordig banger. Kinderen krijgen wordt tegenwoordig in de meeste gevallen zorgvuldig gepland, er zijn allerlei tests tijdens de zwangerschap. echo's, voorschriften wat wel en niet te eten, etc.

Vergelijk dat maar eens met vroeger, toen vrouwen er op los baarden, meestal gewoon thuis, zonder te weten wat het ging worden, en zonder het uitsluiten van allerlei afwijkingen. Je had nog vijf kinderen en je moest dóór! (even gechargeerd allemaal hè).
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
10-10-2017 12:30
Dit. En bovendien, vroegah werd jij, of je kind ernstig verminkt/gehandicapt of ging gewoon dood aan de complicaties die destijds nog niet opgelost konden worden, als men al wist wat er aan de hand was.
Vergeet ook niet dat mensen vroeger voor de veiligheid gewoon meer kinderen kregen om te compenseren voor de sterfgevallen. Lang niet alle kinderen werden volwassen.

Nu niet meer in te denken gelukkig.

Dus niet banger, wel realistischer.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we zijn veel banger dan vroeger. Je grootouders kregen gewoon kinderen, die kwamen vanzelf. Niks planning. En sommige van die kinderen gingen dood. Kindersterfte rond 1900 was nog ruim 10%, rond 1940 nog 4%. Dat is veel hoger dan nu (0.4%).

Tegenwoordig zijn kinderen gepland, gewenst, en zijn we veel minder gewend aan ziekte of dood. En dus maken we ons daar veel drukker om. Dat klinkt tegenstrijdig, maar vergelijk het met deelnemen aan het verkeer: In landen waar ze weinig fietsen rijden alle fietsers met een helm op, fluoriserende hesjes, en rijden er zeker geen kinderen rond. Hier fietst iedereen, en dus maken we er ons veel minder druk om.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Quintessa schreef:
10-10-2017 12:31
Vergeet ook niet dat mensen vroeger voor de veiligheid gewoon meer kinderen kregen om te compenseren voor de sterfgevallen. Lang niet alle kinderen werden volwassen.

Nu niet meer in te denken gelukkig.

Dus niet banger, wel realistischer.
Mijn oma kreeg vooral veel kinderen omdat dat moest van meneer pastoor ;-D
Ik heb zelf geen kinderen, maar ik lees weleens een zwangerschapstopic hier en daar, en hoeveel tests er tegenwoordig wel niet zijn. Elke tests en elke echo is weer een angstmoment.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn velen op allerlei gebieden, dus ook wat betreft zwangerschappen, door aan het schieten in de gedachte van 'het maakbare'. Alsof je overal zelf invloed op hebt. Kinderen worden gepland, soms al jaren vantevoren. We beginnen al foliumzuur te slikken ver voor er bevrucht wordt en als het binnen een paar maanden niet raak is, vrezen we het ergste. Want in toevallige pech geloven ze niet meer zo - als er iets mis gaat, krijg je al snel de vraag of je het wel goed hebt aangepakt. Dat legt een enorme druk op je. We worden controlefreaks.
Standaard krijg je nu twee echo's. Eén rond de 11-12 weken om de termijn te bepalen (dit is ook belangrijk voor het bepalen van je verlof) en een rond de 20 weken waarop allerlei aandoeningen gesignaleerd kunnen worden.

Dus op zich valt het mee. Andere tests zijn niet standaard, maar kun je voor kiezen.

Toch heb ik het idee dat heel veel vrouwen meer echo's krijgen om de een of andere reden.
Alle reacties Link kopieren
Ja en nee. Er is meer bekend, we kunnen meer voorkomen maar ik vind wel dat we wat doorgeslagen zijn.
Neem nou de kattenbak.... met voorzorgsmaatregelen kun je die prima verschonen. De kans dat je wat krijgt is kleiner dan de kans op een vliegtuigongeluk. Of tillen.. mijn buur is zwanger en een paar boeken inpakken kan niet want ze mag niet tillen.... Kijk dat je niet met hele balken gaat lopen slepen ala maar we zijn niet van suikergoed en normaal gesproken geeft je lichaam prima aan dat iets niet kan.
Met gezond verstand kom je verder en relaxter dan al die maffe mag niet regeltjes van tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Nou vind ik een verloskundige ook bepaald geen objectief iemand hierin.

Verloskundigen hebben nogal een uitgesproken visie op zwangerschap en bevalling. Totaal anders dan bijvoorbeeld gynaecologen.

In andere westerse landen vinden ze ons maar barbaars met onze thuisbevallingen en geen verdoving.

En feit blijft dat Nederland op gebied van kindersterfte slecht blijft scoren in vergelijking met andere westerse landen.
Kattenbak laat ik graag aan mijn man over :hyper:
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
10-10-2017 12:41
Standaard krijg je nu twee echo's. Eén rond de 11-12 weken om de termijn te bepalen (dit is ook belangrijk voor het bepalen van je verlof) en een rond de 20 weken waarop allerlei aandoeningen gesignaleerd kunnen worden.
Fijn dat het kan. Zo kunnen ook aandoeningen worden opgespoord die behandelbaar zijn mits er direct na de geboorte (of zelfs tijdens de zwangerschap) gehandeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
10-10-2017 12:41
Standaard krijg je nu twee echo's. Eén rond de 11-12 weken om de termijn te bepalen (dit is ook belangrijk voor het bepalen van je verlof) en een rond de 20 weken waarop allerlei aandoeningen gesignaleerd kunnen worden.

Dus op zich valt het mee. Andere tests zijn niet standaard, maar kun je voor kiezen.

Toch heb ik het idee dat heel veel vrouwen meer echo's krijgen om de een of andere reden.
Als je onder begeleiding van een gynaecoloog zwanger wordt krijg je meer echo's met name in het begin. Als er tijdens de zwangerschap complicaties of anderszins twijfels over het een of ander optreden ook. Ik heb bijvoorbeeld een stuk of 3 liggingsecho's gehad bij de laatste omdat de verloskundige niet goed kon voelen hoe het kindje lag en men niet graag verrast wil worden met een stuitligger.
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
10-10-2017 12:41
Standaard krijg je nu twee echo's. Eén rond de 11-12 weken om de termijn te bepalen (dit is ook belangrijk voor het bepalen van je verlof) en een rond de 20 weken waarop allerlei aandoeningen gesignaleerd kunnen worden.

Dus op zich valt het mee. Andere tests zijn niet standaard, maar kun je voor kiezen.

Toch heb ik het idee dat heel veel vrouwen meer echo's krijgen om de een of andere reden.
Misschien verschilt het per verloskundigenpraktijk?
Ik kreeg een echo bij
8 weken
12 weken
20 weken
32 weken
34-35 weken
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
10-10-2017 12:44

Neem nou de kattenbak.... met voorzorgsmaatregelen kun je die prima verschonen.
Ik heb ook gewoon de kattenbak verschoond. Ik had opgezocht en het blijkt dat je die parasiet moet opeten om toxoplasmose te krijgen... nou ik ga bepaald niet met mn handen in de kattenbak en daarna lekker een broodje smeren.

Dus handschoenen aan, oude schuurspons die daarna meteen weg kan en uiteraard goed je handen wassen en het kan gewoon prima.

Sla uit je moestuin is gevaarlijker. Daar poept de kat ook en sla verhit je niet.
dropdrop wijzigde dit bericht op 10-10-2017 12:54
3.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
10-10-2017 12:45
Nou vind ik een verloskundige ook bepaald geen objectief iemand hierin.

Verloskundigen hebben nogal een uitgesproken visie op zwangerschap en bevalling. Totaal anders dan bijvoorbeeld gynaecologen.

In andere westerse landen vinden ze ons maar barbaars met onze thuisbevallingen en geen verdoving.

En feit blijft dat Nederland op gebied van kindersterfte slecht blijft scoren in vergelijking met andere westerse landen.
Een kennis van me is onlangs bevallen. Het zijn ecologisch verantwoorde communebewoners en daar hoorde een holistische vroedvrouw bij, die haar 4 uur lang heeft laten persen voordat ze het nodig vond hulp in te schakelen. Schijnt echt een slagveld te zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf de OP naar van toon vinden.

50 jaar geleden waren mijn kind en ik er niet meer geweest.
LaFleurNoire schreef:
10-10-2017 12:51
Een kennis van me is onlangs bevallen. Het zijn ecologisch verantwoorde communebewoners en daar hoorde een holistische vroedvrouw bij, die haar 4 uur lang heeft laten persen voordat ze het nodig vond hulp in te schakelen. Schijnt echt een slagveld te zijn geweest.
O_O
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
10-10-2017 12:41
Standaard krijg je nu twee echo's. Eén rond de 11-12 weken om de termijn te bepalen (dit is ook belangrijk voor het bepalen van je verlof) en een rond de 20 weken waarop allerlei aandoeningen gesignaleerd kunnen worden.

Dus op zich valt het mee. Andere tests zijn niet standaard, maar kun je voor kiezen.

Toch heb ik het idee dat heel veel vrouwen meer echo's krijgen om de een of andere reden.
Dat verschilt per praktijk, ik heb (buiten de controles van de gynaecoloog) deze echo's gehad:
* vroege echo met 5 weken (niet standaard maar ivm onregelmatige cyclus en dus niet weten hoe ver ik ongeveer was)
* 8 weken groeiecho (standaard bij mijn prakijk)
* 11 weken termijnecho (standaard bij de combinatie test)
* 14 weken echo (standaard bij de combinatie test)
* 16 weken geslachtsbepaling (niet standaard en los voor betaald)
* 20 weken echo (standaard overal)
* 28 weken 3D echo (pret echo om een 3D beeld van de kleine te krijgen)
* 32 weken groei echo (standaard bij mijn praktijk)
* 34 weken liggingsecho (standaard bij mijn praktijk)

Dan kom je al op 6 echo's standaard uit, 1 die ivm persoonlijke situatie nodig was en 2 voor de lol. (Daarnaast bij bij de gynaecoloog ook 4 echo's gehad, maar dat heb je bij een vlekkeloze zwangerschap natuurlijk niet.
Dropdrop schreef:
10-10-2017 12:50
Ik heb ook gewoon de kattenbak verschoond. Ik had opgezocht en het blijkt dat je die parasiet moet opeten om toxoplasmose te krijgen... nou ik ga bepaald niet met mn handen in de kattenbak en daarna lekker een broodje smeren.

Dus handschoenen aan, oude schuurspons die daarna meteen weg kan en het kan gewoon prima.

Sla uit je moestuin is gevaarlijker. Daar poept de kat ook en sla verhit je niet.
Ik snap de noodzaak dan weer niet zo. Hier doet mijn man het. Neem liever geen onnodige risico's en het is net zo goed mijn man zijn kat, dus zou niet weten waarom ik het persé zou moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven