Werk & Studie alle pijlers

Met een pabo propedeuse naar de universiteit

10-10-2017 15:06 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Momenteel zit ik in het tweede jaar van de pabo en gaandeweg vind ik de studie en het (toekomstig) beroep steeds minder bij mij passen. Heel waarschijnlijk ga ik dan ook stoppen. Omdat ik relatief jong ben (21j) wil ik nog graag een andere studie doen. Op het hbo sprak het aanbod mij niet erg aan, zodoende ben ik gaan kijken op sites van diverse universiteiten. Nu kwam ik de studies sociologie en algemene sociale wetenschappen tegen. Beide studies lijken mij ontzettend interessant, maar ergens ben ik toch bang dat de overstap van hbo naar uni te groot is (Op de middelbare school ingestroomd op vwo, later door persoonlijke omstandigheden afgestroomd naar vmbo. Deze persoonlijke omstandigheden zijn nu niet meer aan de orde.). Naar mijn idee is de pabo al niet een moeilijke hbo studie, waardoor de overstap wellicht nog moeilijker wordt?

Enfin, graag hoor ik ervaringen van (ex)studenten die met een (pabo)propedeuse naar de universiteit zijn gegaan of van mensen die ervaring hebben met de studie sociologie of algemene sociale wetenschappen.

Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Wat wil jeworden behalve werkeloos?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je een idee wat je wilt worden met deze studies? Ik ben het met je eens dat ze ontzettend interessant zijn, maar een beeld hebben bij wat je toekomstig gaat doen lijkt me ook wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Universiteit is wel echt andere koek hoor. Als je 'door persoonlijke omstandigheden' van VWO naar VMBO klettert, dan zit het er denk ik ook gewoon niet in. Wat wil je worden? Want sociologie is wellicht interessant als je verder wilt in onderzoek, maar verder is het qua beroepsvorming niet echt toekomstbestendig ben ik bang.
Ga rondkijken op hogescholen, laat je informeren, pluis vacatures na om te kijken voor welke baan je welke opleiding nodig hebt. Wees realistisch, kijk naar je interesses, naar je zwakke en sterke punten, maar kies niet alleen een opleiding omdat het je 'leuk' of wel interessant lijkt.
Ik heb eerst een sociale wetenschap aan de universiteit gevolgd en ben jaren later aan de Pabo begonnen. Al vrij snel ben ik afgehaakt vanwege het ontzettend lage niveau en met mij een aantal anderen die eerst aan de universiteit hadden gestudeerd. (een verslag maken van het sokpop-maak-proces is ronduit stupide)

Als ik jou was zou ik een andere hbo-opleiding gaan doen. Er zijn er onnoemelijk veel en er zit er vast wel eentje tussen die bij je past. Waar liggen je interesses?
Ik denk dat als je HBO niveau (gemakkelijk) kan, de universiteit ook haalbaar is. Vooral als je gemotiveerd bent! :)

Een universitaire studie is breder en minder specifiek dan een HBO studie. Meer verdieping. Meer lesstof. Erg theoretisch en nog meer gericht op kennis en onderzoek. Ook vergt zo'n studie veel meer zelfstandigheid. En het tempo ligt er beduidend hoger. En: vrij veel in het Engels!

In jouw geval zou ik naar een open dag gaan van de studie waarin je geïnteresseerd bent. Daar krijg je meer informatie en heb je de mogelijkheid om te praten met studenten en docenten. Dan heb je een beter beeld van wat je te wachten staat.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik precies wil worden weet ik nog niet. Het lijkt mij enerzijds leuk om bij een adviesbureau binnen het onderwijs te werken, aan de andere kant spreekt journalistiek mij ook erg aan. Juist omdat sociologie zo breed is, spreekt de studie mij erg aan. Maar inderdaad goed om ook aan een toekomstige baan te denken inderdaad.

@nessemeisje Vandaar mijn vraag. Mijn slb'er, andere leerkrachten, vrienden die een wo studie volgen, en mijn moeder (die ook wo opgeleid is) zijn van mening dat het haalbaar is, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik heb inderdaad mijn interesses en zwakke en sterke punten op een rijtje gezet en ik ben op basis daarvan tot de studies sociologie en algemene sociale wetenschappen gekomen.
Op beide niveaus gestudeerd. Op de universiteit wordt veel meer zelfstandigheid gevraagd. Veel meer leeswerk. Bij sociologie ook veel statistiek. Opleiding verschilt wel erg per universiteit. Veel HBO studenten die ik ken zouden universiteit niet kunnen, simpelweg omdat ze niet zelfstandig genoeg zijn.

Je kunt prima werk vinden met sociologie als je in de loop van de studie ontdekt wat je wilt. Het is niet zo duidelijk als bij bijvoorbeeld pabo, maar die negatieve beelden die geschetst worden vallen best mee. Je moet gewoon weten wat je wilt en daarnaar streven. Kijk eens of je een college bij kan wonen, vraag hoeveel stof je per week bij moet houden etc. Wat ik op het HBO in een blok (1/4e jaar) moest lezen, las ik op universiteit in een week. Dus verschillen zijn er wel degelijk.
Ik ken een paar meiden die vanaf het vmbo-b/vmbo-k naar het MBO zijn gegaan, door middel van een toets of zelfs door eerst niveau 1, 2 & 3 gedaan te hebben op niveau 4 terecht zijn gekomen, een HBO studie zijn begonnen en hun P hebben gehaald of de studie hebben afgerond en vervolgens naar de universiteit zijn gegaan. En daar met succes zijn afgestudeerd.

Laat je dus niet te snel vertellen dat je iets niet kan. :cheer2:
Ik vind dat opmerking dat je het niet kan, omdat je ooit bent afgestroomd wegens persoonlijke omstandigheden trouwens dikke onzin.
Alle reacties Link kopieren
@mejuffrouwmuis Bedankt voor je reactie! Goed om rekening mee te houden. Is het al lang geleden dat je aan de pabo begon? Ik heb begrepen dat het niveau de afgelopen jaren wel wat is opgekrikt, maar toch. Mijn interesses zijn vrij breed; de maatschappij an sich en hoe deze in elkaar zit (verschillen tussen mensen en hoe toch iedereen met elkaar werkt/woont etc). Maar ook journalistiek vind ik interessant.

@lotus90 Bedankt voor je reactie! Ik ga in november inderdaad naar de open dagen en indien ik dan nog interesse heb wil ik ook een meeloopdag aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
@Saga_Röversdotter Bedankt voor je motiverende reacties! Ik hoor en lees overal dat het veel discipline vraagt inderdaad. Binnenkort ga ik naar de open dag en daarna wil ik eigenlijk ook een meeloopdag aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
@lotus90 :heart:
wanderli schreef:
10-10-2017 15:37
@Saga_Röversdotter Bedankt voor je motiverende reacties! Ik hoor en lees overal dat het veel discipline vraagt inderdaad. Binnenkort ga ik naar de open dag en daarna wil ik eigenlijk ook een meeloopdag aanvragen.
Leuk! Hopelijk vind je iets dat goed bij je past. Sociologie is een zeer boeiende studie :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Wanderli,

Ik ben een jaar of 15 terug afgehaakt in het eerste jaar van de PABO en ben daarna een universitaire studie gaan doen. Het verschil tussen die twee vond ik erg groot, maar daar ging ik dan ook voor: op de PABO verveelde ik me stierlijk. Knutselen, verslagen maken over het voorlezen van een prentenboek of sommen 'leren' van iemand die zelf weinig rekenkundig inzicht had: ik was het al snel beu. Mijn studie (uni) vond ik niet moeilijk, maar het vergde soms wel wat inzet en discipline. Wel werd ik van de theorie en het denkwerk erg gelukkig en ondertussen werk ik al bijna tien jaar in de bijbehorende branche.

Maar eigenlijk valt er geen zinnig woord te zeggen over wat dat voor jou betekent: ik weet niet hoe moeilijk jij je studie vindt en ook niet wat de studiebelasting van sociale wetenschappen is. Hopelijk kom je tot een goede beslissing als je je erin gaat verdiepen, succes!
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Volg je hart doen wat jou het beste kijkt, als deze studie niets voor je is stop er mee en ga iets anders doen. Ik deed vorig jaar docent gezondheidszorg ik ben er na 8 weken mee gestopt vanwege het niveau maar ook omdat het simper wel niet mijn ding was. Ik wilde eigenlijk gewoon fysiotherapie doen wat ik nu dus ook doe maar ik merk wel niveau verschil fysiotherapie word op het HBO gegeven omdat er ook veel praktijk bij komt moet wel want je gaat met mensen werken, maar de theorie is vrijwel op univesitair niveau, er wordt dus ook echt wel veel zelfstandigheid gevraagd naast mijn les uren moet ik heel veel zelf doen.

De ene HBO opleiding is de ander niet kijk gewoon waar jij je het gelukkigst mee word en wat jij denk dat je aankan.
Alle reacties Link kopieren
De ene HBO is inderdaad de andere niet. Ik heb eerst een jaar de pabo gedaan en daarna ben ik overgestapt naar een andere hbo-opleiding. Op de pabo verveelde ik me stierlijk (in datzelfde jaar heb ik er zelfs nog een andere opleiding naast kunnen doen), maar die andere hbo was een stuk pittiger qua stof en zelfredzaamheid.

Ik denk dat een meeloopdag wel een goed idee is. Zoek uit in welke werkvelden je terecht kunt komen met de studie die je wilt gaan doen. En hoe die beroepen er dan inhoudelijk precies uitzien en of er veel werkgelegenheid in is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben circa 5 jaar geleden overgestapt met een hbo-propedeuse naar de universiteit. Ik ben toen een studie in een compleet andere richting gaan doen. Ik haalde op het hbo makkelijk cijfers van een 8 of hoger en op de universiteit was mijn gemiddelde een 7,4 of zo. Ik vond het prima te doen en ik vond de universiteit veel relaxter omdat er geen grote projectgroepen waren en het schrijven van reflexieverslagen verleden tijd was geworden. Ik had eindelijk het gevoel dat ik echt nieuwe kennis opdeed en vond het fijn om weinig contacturen te hebben.

Ik hoor van veel mensen altijd dat de PABO eigenlijk totaal niet moelijk is, hooguit erg tijdrovend.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
10-10-2017 15:19
Universiteit is wel echt andere koek hoor. Als je 'door persoonlijke omstandigheden' van VWO naar VMBO klettert, dan zit het er denk ik ook gewoon niet in.
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Soms zijn er persoonlijke omstandigheden die zo'n grote impact op je leven hebben als tiener dat je zeer matig presteert en afzakt. Als die last dan later wegvalt, kan het best wel zo zijn dat je op ten duur wel optimaal kan functioneren en presteren. Ik ken sowieso 3 mensen die daardoor eerst mavo hebben gedaan of zelfs speciaal onderwijs moesten gaan volgen en later hbo of universiteit hebben kunnen doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de pabo afgemaakt en ben toen doorgestroomd naar de universiteit (in een totaal andere richting). Ik vond het vooral wennen dat ik ineens heeeeeel veel leeswerk kreeg, grotendeels in het Engels. De tentamens op zich vond ik goed te doen, maar kostten me wel fors meer voorbereiding. Waar ik echt aan heb moeten wennen, is academisch schrijven. Op de pabo moesten verslagen juist zo wollig mogelijk zijn (..en hoe voelde het toen voor jou?). Wat een omschakeling! Ik heb me daar extra bij laten begeleiden door een student-assistent, omdat ik het graag onder de knie wilde krijgen. Dat heeft goed gewerkt.

Succes met je plannen! Ik zou er gewoon voor gaan als je echt wilt!!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe momenteel de academische pabo, dus deels pabo en deels universiteit (pedagogische wetenschappen) en het valt me wel echt op dat op de pabo het niveau beduidend lager ligt dan op de universiteit. Maar als je pabo makkelijk haalt, dan lukt universiteit je wellicht ook.
Het verschilt ontzettend per persoon of zoiets wel of niet haalbaar is. En ook nog per studie, want de ene universitaire studie is de andere niet.

Ik ben zelf na het behalen van mijn P (pabo) naar de universiteit gehaald. Door persoonlijke omstandigheden heb ik mijn bsa niet gehaald (ik weet eigenlijk niet of dat toen al zo heette) en moest ik stoppen. Ik vond het erg wennen, ondanks het feit dat ik al een vwo-diploma had. Ik denk dat het met een vmbo-diploma erg pittig wordt.

Ik heb later alsnog mijn pabo-diploma behaald en ook nog een master binnen de sociale wetenschappen. Dat vond ik echt wel aanpoten. Nu werk ik zelf op de pabo en ja ik zie wel dat het niveau echt een stuk lager is dan op de universiteit. Het tempo op de universiteit ligt ook veel hoger.

Ik zou je aanraden om vooral eens een dagje mee te lopen met een student en dan vooral veel vragen stellen. Of praat eens met vrienden/kennissen die studeren aan de universiteit en hoe hun weken er uitzien.
-Nienke- schreef:
10-10-2017 17:08
Ik heb de pabo afgemaakt en ben toen doorgestroomd naar de universiteit (in een totaal andere richting). Ik vond het vooral wennen dat ik ineens heeeeeel veel leeswerk kreeg, grotendeels in het Engels. De tentamens op zich vond ik goed te doen, maar kostten me wel fors meer voorbereiding. Waar ik echt aan heb moeten wennen, is academisch schrijven. Op de pabo moesten verslagen juist zo wollig mogelijk zijn (..en hoe voelde het toen voor jou?). Wat een omschakeling! Ik heb me daar extra bij laten begeleiden door een student-assistent, omdat ik het graag onder de knie wilde krijgen. Dat heeft goed gewerkt.

Succes met je plannen! Ik zou er gewoon voor gaan als je echt wilt!!
Dat herken ik wel. Al heb ik op tijdens mijn master ook wel eens moeten reflecteren, maar het zijn toch grotendeels essays die je moet schrijven. Op de pabo leer je waarschijnlijk niet eens (verschilt nogal per pabo) wat APA is en wordt comic sans nog goedgekeurd, alleen dat is al een omschakeling.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
10-10-2017 15:24
Ik heb eerst een sociale wetenschap aan de universiteit gevolgd en ben jaren later aan de Pabo begonnen. Al vrij snel ben ik afgehaakt vanwege het ontzettend lage niveau en met mij een aantal anderen die eerst aan de universiteit hadden gestudeerd. (een verslag maken van het sokpop-maak-proces is ronduit stupide)

Als ik jou was zou ik een andere hbo-opleiding gaan doen. Er zijn er onnoemelijk veel en er zit er vast wel eentje tussen die bij je past. Waar liggen je interesses?
Dit. Ik heb ook deze route gevolgd en vond de pabo weliswaar heel leuk, maar het niveau vond ik bedroevend. Dus als je pabo nebt gedaan geeft dat geen enkele garantie dat je universitair niveau aankunt.
Ik heb zelf HAVO gedaan, en een HBO propedeuse op de lerarenopleiding Engels gehaald. Ik zit nu in mijn tweede jaar van Communicatiewetenschap en had de hoogste cijfers van mijn jaar (8,4 gemiddeld) en volg nu ook het Honoursprogramma. Het is echt mogelijk, maar je moet het wel willen en er hard voor werken :)

Het is heel anders dan op het HBO, je hebt weinig contacturen en er wordt van je verwacht dat je veel zelfstandig doet. Je moet dus echt discipline hebben. Ook is het veel, redelijk saaie, academische teksten lezen en onderzoek doen (vaak komt er ook statistiek bij kijken). Verdiep je hier eerst goed in, loop desnoods een dagje mee, dan weet je zeker of je het wat vindt en je er de tijd in wil stoppen die ervoor nodig is :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven