Gezondheid alle pijlers

Risico van mammografie

11-10-2017 11:48 41 berichten
Ik heb last van mastopathie. Hierdoor kun je eventuele knobbeltjes niet goed voelen. Ik heb nu al 3 mammografieën gehad en de huisarts heeft me nu verwezen voor de vierde. Ik ben 43 jaar oud. Ik maak me eigenlijk best zorgen om de risico's van de straling van de mammografien.

De mastopathie zal niet vanzelf over gaan denk ik. Dus dan blijf ik vast zitten aan eens in de tijd een mammografie.

Weet iemand hier meer van. Of het risico inderdaad groot is en of het erg schadelijk is? Ik heb wel wat zitten googelen natuurlijk. Maar ik weet niet of ik de juiste sites lees. Soms zijn het nogal zweverige sites die de mammografie afraden......
Vraag 20 :)

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolk ... _s#rontgen
Alle reacties Link kopieren
Klaar, slotje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nou, bij bevolkingsonderzoek gaat het om mammografie eens in de twee jaar. Dat is wat anders dan wat TO vraagt.
Bovendien is zij jonger, en weten we niet hoe direct achter elkaar die onderzoeken gedaan worden.
Ik heb ook geen antwoord op je vraag, Rinkels. Bevraag de mensen die dat onderzoek bij je doen kritisch, en laat je niet gek maken door allerlei alarmistische internetsites. :)
nounou
Voor en tijdens de overgang had ik vaak cysten in mijn borsten. Nadat ik een keer of 4 (ik weet het juiste aantal niet meer) voor borstfoto's was geweest om te controleren of het wel cysten waren en niet toch iets anders zei mijn huisarts dat ik nu toch wel vaak voor borstfoto's was geweest. Daar zaten volgens hem wel risico's aan. Helaas weet ik niet meer precies wat hij en ik daar toen over hebben afgesproken en het was ook niet meer aan de orde want ik heb geen cysten meer gehad. Overigens heb ik nu wel borstkanker.
Wellicht kun je de risico's een keer met de radioloog bespreken. Of met je huisarts, als je dat nog niet gedaan hebt.
Ik heb het besproken met de huisarts en zij zegt dat het risico van de mammografie heel klein is. Toch lees ik in de link van Star van het rivm dat de risico's groter zijn bij vrouwen onder de 50. Dat er elk jaar 1 vrouw overlijdt aan de mammografie van het bevolkingsonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik voor de tweede keer een mammografie liet doen in het kader van het bevolkingsonderzoek ben ik ook eens gaan doorvragen hoe het vordert met de nieuwe technieken om mammografie te doen. Dat gaat om manieren om niet door middel van 'platdrukken' ( hoe het nu gaat, dat is erg pijnlijk voor sommige vrouwen) toch een goed beeld te krijgen.
Door het antwoord dat ik toen kreeg viel me op dat de medewerkster van de 'borstenbus' helemaal niet goed op de hoogte was van de nieuwste ontwikkelingen, in het buitenland.
Dit is een ander onderwerp, ik weet het, maar helaas zijn niet alle huisartsen en andere betrokkenen goed op de hoogte van de nieuwste onderzoeken en ontwikkelingen. Eigenlijk wel heel erg, omdat we toch op hen zouden moeten kunnen vertrouwen.
Het is niet zo gek dat de 'googelisering' (is dat een woord ?) van mondige patiënten soms wat ook de hand loopt. ;-D
nounou
Alle reacties Link kopieren
Rinkels schreef:
11-10-2017 13:18
Ik heb het besproken met de huisarts en zij zegt dat het risico van de mammografie heel klein is. Toch lees ik in de link van Star van het rivm dat de risico's groter zijn bij vrouwen onder de 50. Dat er elk jaar 1 vrouw overlijdt aan de mammografie van het bevolkingsonderzoek.
Tegen weet ik hoe veel vrouwen als het bevolkingsonderzoek er niet was.

In jouw geval is het risico van geen mammografie wrsch groter dan het risico van een mammografie. Daar worden namelijk dat soort beslissingen en protocollen op gebaseerd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het bevolkingsonderzoek wordt toch juist gedaan bij vrouwen boven de 50?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook jaarlijks een mammografie laten doen en halfjaarlijks een echo. En bij is het ook zoals Solomio hierboven al zei. Ik heb meer risico zonder mammo dan met mammo. Ik ben 40j en doe dit van mijn 35.
Alle reacties Link kopieren
Het risico op borstkanker is 1 op 7. Het risico van een mammografie is er, maar staat niet in verhouding tot de dodelijke ziekte die je er in een vroeg stadium mee op kunt sporen.

Ik heb dit jaar de diagnose borstkanker gekregen en daardoor dit jaar een aantal mammografieën gehad en vanaf nu jaarlijkse controles. Die doe ik met liefde, omdat borstkanker een ziekte is die je maar beter zo vroeg mogelijk kunt ontdekken. Dan is de behandeling minder zwaar en dan zijn je overlevingskansen een stuk groter.

Ik wil niet zeggen dat je je voor niets zorgen maakt, ik zou er niet elke maand eentje laten uitvoeren. Maar in vergelijking met het risico op borstkanker is het een risico waarvan ik denk dat je het zonder zorgen kunt nemen.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je per jaar 2 röntgenfoto's laten maken zonder dat dit nadelige gevolgen heeft. En ik denk ook dat het risico groter voor je is als je de mammo niet laat uitvoeren. Is het niet een optie om zo nu en dan een echo te laten maken?
Solomio schreef:
11-10-2017 15:59
Tegen weet ik hoe veel vrouwen als het bevolkingsonderzoek er niet was.

In jouw geval is het risico van geen mammografie wrsch groter dan het risico van een mammografie. Daar worden namelijk dat soort beslissingen en protocollen op gebaseerd.
Dit!!
*Beeldig* schreef:
12-10-2017 00:20
Het risico op borstkanker is 1 op 7. Het risico van een mammografie is er, maar staat niet in verhouding tot de dodelijke ziekte die je er in een vroeg stadium mee op kunt sporen.
.
Klopt. Bovendien duurt het een tijd voordat er eventueel kanker ontwikkeld wordt door mammografie of andere scans.

Bijvoorbeeld, het is bekend dat jonge vrouwen die mantelveldbestraling hebben gehad op de borstregio (vanwege hodgkin lymfeklierkanker) vanaf ongeveer 10 tot 15 jaar daarna een behoorlijk verhoogde kans op borstkanker hebben. Vergelijkbaar met vrouwen met een brca-mutatie als ik het goed onthouden heb. Ook blijkt dat hoe jonger de vrouw is tijdens de mantelveldbestraling, hoe groter de kans is dat zij op termijn borstkanker ontwikkelt.

Maar dan heb je het dus wel over hele intense bestralingen, niet vergelijkbaar met die ene mammografie per jaar of paar jaar. Er wordt daarom geadviseerd die vrouwen te laten onderzoeken. Een mammografie voegt relatief weinig toe aan hun risico, maar als ze borstkanker krijgen wil je dat zo vroeg mogelijk ontdekken.

Het is dus een risicoafweging. Een incidentele mammografie bij een jonge vrouw die iets voelt, of het tweejaarlijkse bevolkingsonderzoek bij vrouwen vanaf 50 jaar weegt imo ruimschoots op tegen het risico van een gemiste borstkankerdiagnose.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
12-10-2017 15:15
Volgens mij kun je per jaar 2 röntgenfoto's laten maken zonder dat dit nadelige gevolgen heeft. En ik denk ook dat het risico groter voor je is als je de mammo niet laat uitvoeren. Is het niet een optie om zo nu en dan een echo te laten maken?
Waar baseer je dat nou op?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-10-2017 20:12
Waar baseer je dat nou op?
Nergens op natuurlijk, maar dat soort 'wijsheden' zijn zo heerlijk geruststellend.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Risico van de mammografie tov detectiekans met een mammografie is dusdanig klein, dat je beter wel mammografieonderzoek kan laten doen. De risico's zijn goed onderzocht. In de Nederlandse screeningsbussen is een heel strikt protocol voor de dosis versus de kwaliteit van de foto. De dosis is geoptimaliseerd voor screening.

De laborantes, dames in de bus, hebben geen wetenschappelijke opleiding gehad en zijn meestal niet op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen. De systemen met lage of geen compressie zijn nog in ontwikkeling. Zonder compressie moet de dosis verhoogd worden en neemt de beeldkwaliteit af. Alternatieve methoden, zoals optisch of optoakoestisch hebben een veel lagere resolutie.
Alle reacties Link kopieren
Thruuske, ik mag hopen dat dat protocol niet alleen in de bus geldt. ;-))

TO is te jong voor de bus in ieder geval. (En ik ook trouwens.)
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
thruuske schreef:
12-10-2017 22:23
Risico van de mammografie tov detectiekans met een mammografie is dusdanig klein, dat je beter wel mammografieonderzoek kan laten doen. De risico's zijn goed onderzocht. In de Nederlandse screeningsbussen is een heel strikt protocol voor de dosis versus de kwaliteit van de foto. De dosis is geoptimaliseerd voor screening.

De laborantes, dames in de bus, hebben geen wetenschappelijke opleiding gehad en zijn meestal niet op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen. De systemen met lage of geen compressie zijn nog in ontwikkeling. Zonder compressie moet de dosis verhoogd worden en neemt de beeldkwaliteit af. Alternatieve methoden, zoals optisch of optoakoestisch hebben een veel lagere resolutie.
Ik voel me als voormalig röntgenlaborant toch een tikje neerbuigend omschreven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Met (ik vrees) nog bijna 30 jaar aan mammografieën voor de boeg hoop ik dat ze voortmaken met die nieuwe systemen.. Maar ik ga sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-10-2017 22:41
Ik voel me als voormalig röntgenlaborant toch een tikje neerbuigend omschreven.
Het enige wat we de hele dag doen is een beetje op knopjes drukken, toch? (1 van de minder erge opmerkingen die je als röntgenlaborant te horen krijgt...)
Alle reacties Link kopieren
badmuts111 schreef:
14-10-2017 09:21
Het enige wat we de hele dag doen is een beetje op knopjes drukken, toch? (1 van de minder erge opmerkingen die je als röntgenlaborant te horen krijgt...)
Precies. En we zijn volstrekt niet geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en verdiepen ons daar ook niet in.
Daarom ben ik wat anders gaan doen. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook al jaren mammografie vanwege cysten en familiaire toestanden. Nu kreeg ik de laatste 2x na het pletten dat er groen spul uit mijn tepel kwam, dat waren cystes die geplet werden😬, ik had er geen fijn gevoel meer bij. Toen ben ik me gaan verdiepen in alternatieven en ben in Augustus bij de Groene Zuster geweest, en heb ik thermografie onderzoek gedaan . Wat een verademing, geen geplet meer!! Als ze wat verdachts vinden, is t vaak stadia 1 of 2, vinden ze bij mammogram iets, is dit vaak al 6! Ik heb alle foto’s met een verslag via mail ontvangen. Over een half jaar moet ik terug, omdat er een laag risico van zorg is in mijn rechterborst . Ik hoop met de tips van hun, dit op te kunnen lossen.
Geen mammogram meer voor mij, ik ben blij dat ik dit ontdekt heb!
Cloudy, er bestaat geen stadium 6, dan ben je dood. Dit is de indeling (omdat er recent wat veranderd is een link naar ACS, BVN heeft nog de oude indeling).

Thermografie is niet bewezen effectief en even betrouwbaar als mammografie. Eigenlijk is geen van de onderzoeken 100% betrouwbaar, dus je zult altijd zelf ook alert moeten zijn op veranderingen in je borsten.

Ik ben fel op dit soort foute adviezen want het kan jou of een ander het leven kosten.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
15-10-2017 20:35
Cloudy, er bestaat geen stadium 6, dan ben je dood. Dit is de indeling (omdat er recent wat veranderd is een link naar ACS, BVN heeft nog de oude indeling).

Thermografie is niet bewezen effectief en even betrouwbaar als mammografie. Eigenlijk is geen van de onderzoeken 100% betrouwbaar, dus je zult altijd zelf ook alert moeten zijn op veranderingen in je borsten.

Ik ben fel op dit soort foute adviezen want het kan jou of een ander het leven kosten.
Ter aanvulling:

https://borstkanker.nl/nl/thermografie
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven