Overgordijnen zelf maken

12-10-2017 15:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om zelf overgordijnen te maken. Stof is in huis, verduisteringsstof en vlieselineband ook. Toen ik de naaimachine kocht kreeg ik uitleg dat dit nodig was om gordijnen te maken. Nu ik er mee wil beginnen weet ik even niet goed waar te beginnen. Ik snap hoe ik de plooien moet stikken, maar waar laat ik dan de haakjes? Winkel zei: die steek je er dan zo tussen.
Misschien toch een wat te ambitieus plan (zonder enige ervaring gordijnen zelf maken) of komt het nog goed? Normaal zou ik nu Mn tante bellen voor advies, maar helaas is ze overleden en zit ik met mijn handen in het haar met meters stof om me heen.
http://hobby.blogo.nl/2005/11/13/stap-v ... nen-maken/
Heb je al op youtube gekeken? Daar zijn vast filmpjes te vinden die dit stap voor stap uitleggen. Dan is het denk ik ook makkelijker te volgen, dan wanneer iemand hier uitleg geeft. Tenminste: ik vind het prettig om te zien hoe anderen het voordoen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip. als je er geen verstand van hebt moet je het ook niet doen. Bij de kwantum is het nu gratis maken van gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
Hi, als je gordijnenband gekocht hebt, steek je de haakjes tussen de lusjes in het band. Dan hoef je ook geen plooien te stikken. Aan dit band zitten touwtjes die je aantrekt en dan trek je zo de plooien erin. Gewoon vlieselineband is voor de zoom, zodat deze mooi strak valt.
Alle reacties Link kopieren
7102 schreef:
12-10-2017 15:16
Mijn tip. als je er geen verstand van hebt moet je het ook niet doen. Bij de kwantum is het nu gratis maken van gordijnen.
Dus jij leert nooit meer iets nieuws bij?

Ik zeg ook you tube. Zo heb ik me al aan behoorlijk van nieuwe dingen gewaagd.
Vlieselineband behoort aan de bovenkant zodat de kop goed strak hangt.


Breng ze alsjeblieft weg, want dat wordt niks zo.
7102 schreef:
12-10-2017 15:16
Mijn tip. als je er geen verstand van hebt moet je het ook niet doen. Bij de kwantum is het nu gratis maken van gordijnen.

En zelfs die krijgen ze niet eens recht.
Alle reacties Link kopieren
Als je even zoekt naar gordijnenband zie je zo hoe het werkt. Supersimpel.

Dit band is superstevig zodat je geen extra vlieseline bovenin hoeft te strijken/naaien. Je plaatst je haakjes en je trekt aan de touwtjes en vooral het touwtje niet afknippen, maar netjes oprollen en opknopen, anders krijg je later problemen met het wassen/stomen van de gordijnen of je wilt een keer anders plooien.

Zelf doe ik loodkoord in de zoom zodat ze mooi strak vallen.
Youtube.
7102 schreef:
12-10-2017 15:16
Mijn tip. als je er geen verstand van hebt moet je het ook niet doen. Bij de kwantum is het nu gratis maken van gordijnen.
Ze heeft al stof, dat gratis is echt niet voor mensen die hun stof zelf gaan meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Er kan heel veel misgaan. Een simpel voorbeeldje is dat je de banen op exact dezelfde lengte aan elkaar moet zetten.

In naaiateliers hebben ze enorme tafels en de mogelijkheid om de banen exact gelijk af te snijden zodat ze niet gaan trekken als ze aan elkaar zitten.

Dit zijn de juiste haken voor gemiddeld zware en zware gordijnen:

Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Of deze:

Afbeelding

Deze NIET (zijn ouderwets en de plooien vallen niet mooi):

Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Om te voorkomen dat de banen ongelijke lengte hebben en gaan trekken, kan je alleen de bovenste 20 cm aan elkaar vastnaaien, daarna de bovenzoom en de haken erin.

Dan hang je ze op en hangend speld je de banen aan elkaar. Haken van de rail, alles onder de naaimachine, weer vastmaken en daarna de onderzoomlengte bepalen en stikken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
12-10-2017 19:43
Om te voorkomen dat de banen ongelijke lengte hebben en gaan trekken, kan je alleen de bovenste 20 cm aan elkaar vastnaaien, daarna de bovenzoom en de haken erin.

Dan hang je ze op en hangend speld je de banen aan elkaar. Haken van de rail, alles onder de naaimachine, weer vastmaken en daarna de onderzoomlengte bepalen en stikken.
Maar waarom zou je banen aan elkaar zetten? Is nergens voor nodig toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst losse banen gehad. Leek me handig ivm zon in appartement. Dan hoefde niet steeds het hele gordijn dicht. Maar later toch maar eerst de bovenkanten aan elkaar gemaakt. Toen vielen ze niet mooi en dus alles maar aan elkaar gemaakt (en halve dagen in het donker gezeten. Bovenste verdieping van gebouw en zon steeds pal op mijn woonkamer die van links tot rechts glas had)
Alle reacties Link kopieren
Een korte update, de gordijnen hangen en ik vind ze nog mooi ook. Tweede project gordijnen maken ligt al klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven