Gezondheid alle pijlers

Lage rughernia, bomen en bos

13-10-2017 21:28 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs is bij mij na een MRI een lage rughernia geconstateerd (L5S1). Ik loop er nu een halfjaar mee rond (lang verhaal: huisarts, fysio en osteopaat dachten geen van alleen aan een hernia dus de MRI kwam erg laat). Ik weet even niet meer wat ik het beste kan doen. De neuroloog kwam niet verder dan 'moet vanzelf overgaan en hier is een strip diclofenac'. Ik ben benieuwd naar waar andere rugherniapatienten baat bij hebben (gehad). Dus vertel!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem geloven. Waarom niet? :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mc kenzie therapie, blijven bewegen, zo weinig mogelijk zitten en je tijd uitzitten (of nou ja, niet zitten dus) Sterkte!
Pingu schreef:
13-10-2017 21:28
Onlangs is bij mij na een MRI een lage rughernia geconstateerd (L5S1). Ik loop er nu een halfjaar mee rond (lang verhaal: huisarts, fysio en osteopaat dachten geen van alleen aan een hernia dus de MRI kwam erg laat). Ik weet even niet meer wat ik het beste kan doen. De neuroloog kwam niet verder dan 'moet vanzelf overgaan en hier is een strip diclofenac'. Ik ben benieuwd naar waar andere rugherniapatienten baat bij hebben (gehad). Dus vertel!

Andere neuroloog zoeken.

Eentje die je naar een pijnpoli kan sturen en/of weet dat na 6-8 weken een operatie ook een mogelijkheid is eventueel en na 18 weken afzien zeker een goede optie die ze de patient moeten aanbieden. Protocol.

Ik word over 2 weken geopereerd en loop er ook al bijna 6 maanden mee.Met de pijn dan. Met andere klachten al langer, zeker 9 maanden.
Ik heb ondertussen opiatenpleisters en dat helpt echt beter dan diclofenacjes.

Omdat HA en Fysio ook bleven volhouden dat het geen hernia was heb ik er onnodig lang mee moeten lopen.

Dat was het wel bleek uit MRI en foto's.

En nadat na maanden pijn ook nog 2 weken volgepomt met pijnstillers alleen op een luchtbed op de grond kon liggen (op vakantie ipv leuke dingen doen) het echt zat van was, kreeg ik een doorverwijzing en tada een dikke vette hernia. Eentje die op 2 kanten duwde op mijn zenuwen.

Zolang jij niet in je broek piest is er geen absolute operatie indicatie. Dan word je meteen geopereerd... Maar ook met flinke pijnklachten en lichte uitval kan je een operatie vragen. Wel pas na 8 weken.
Dus als je leven al langer stilstaat en je niet kan werken, zitten en slapen, sexen en fietsten mag je gewoon geopereerd worden als jij aangeeft er klaar mee te zijn.

Wil een neurochirurg dat niet bel je je zorgverzekeraar op en zoekt een ander voor second opinie.

Wil je geen operatie, kan je altijd vragen om de pijn poli. Die hebben echt meer te bieden dan diclofenac.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 23:32
13.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
13-10-2017 21:41
Ik zou hem geloven. Waarom niet? :)
Omdat het fokking veel pijn doet.
't Is al met al een heel gedoe
retrostar schreef:
13-10-2017 21:41
Ik zou hem geloven. Waarom niet? :)
Omdat er al jaren andere protocollen zijn en het totaal onnodig is om maanden en soms jaren pijn te hebben.

Injecties met pijnstillers of operatie zijn beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Fee, een operatie zie ik niet zitten, ik hoor van meerdere kanten en ook van veel herniapatienten dat operaties nauwelijks werken. Een pijnpoli heb ik ook aan gedacht. En een chiropractor.
't Is al met al een heel gedoe
Ow en fysio en andere therapieen waarbij ze drukken of je benen bewegen ect hebben geen enkele nut bij een hernia. Kan zelfs de klachten verergenen. Gewoon elke dag proberen te lopen en soms zwemmen als dat nog lukt is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ben nog steeds heel erg blij met mijn hernia-operatie. Eindelijk af van de doorstralende pijn naar mijn been.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
13-10-2017 21:52
Ow en fysio en andere therapieen waarbij ze drukken of je benen bewegen ect hebben geen enkele nut bij een hernia. Kan zelfs de klachten verergenen. Gewoon elke dag proberen te lopen en soms zwemmen als dat nog lukt is voldoende.
Ja goffer, ik ben door de fysio te grazen genomen die aan mijn bilspier ging hangen en ik zat dan in de auto te huilen van de pijn. Dacht dat dat erbij hoorde. :facepalm: En de osteopaat heeft me meermaals gekraakt en ik vraag me af of dat wel goed is geweest.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
13-10-2017 21:53
Ben nog steeds heel erg blij met mijn hernia-operatie. Eindelijk af van de doorstralende pijn naar mijn been.
Echt?? Was het meteen weg? Hoe lang duurde je herstel?
't Is al met al een heel gedoe
Pingu schreef:
13-10-2017 21:50
Fee, een operatie zie ik niet zitten, ik hoor van meerdere kanten en ook van veel herniapatienten dat operaties nauwelijks werken. Een pijnpoli heb ik ook aan gedacht. En een chiropractor.

Dat is gek, ik hoor juist van veel kanten ( huisarst, neuroloog, pijnpoli en neurochirurg en mede herniaklanten) dat ze juist heel vaak wel werken en mensen na de operatie meteen flinke verlichting hebben.

Als je lichaam na zo'n lange tijd het niet zelf kan opruimen kan het een lange lijdensweg worden.

Maar je kan de pijn poli zeker eerst proberen. Misschien kan je dan goede medicatie/pijnstillers krijgen en kijken of het idd bij jou wel vanzelf weggaat.

Maar ik kan amper lopen en heb nog pijn met de opiaten en diclofenac enz dus ik ga echt niet een dag langer dan nodig nog pijn hebben.
Van mij mogen ze de onderkant er wel afhakken als dat het enige is wat zou helpen. ;-)
Ik heb een acute hernia gehad, 6 jaar terug, omdat de zenuwen in mijn rechtervoet en onderbeen aan het afsterven waren, werd ik binnen 24 uur geopereerd. Ik liep toen wel al bijna 1,5 jasr rond met mijn hernia. Zelfde plek als jij trouwens en had dus ineens uitval met een klapvoet.
Toen ik uit de narcose kwam, was mijn rugpijn weg. HEERLIJK!!! Dus ook al was dit acuut, maar ik was erg blij dat ik na de operatie pijnvrij was.

Nu 6 jaar later ben ik aan het genezen van mijn tweede hernia op dezelfde plek. Deze keer ook weer met uitval van gehele rechterbeen...ik heb een jaar met chiropractor en pijnstillers getest. Uiteindelijk is de hernia een jaar later (dat is nu 4 maanden geleden) vanzelf verdwenen. Hoe t kan, geen idee maar opereren was op zich ook een optie bij mij, met extra risico’s omdat ik op die pel ook al littekenweefsel heb zitten van de vorige operatie. Dus ja, het kan twee kanten op.
Ik sport nu thuis en eens per twee weken met een sportfysiotherapeut om zo alle spieren sterker te maken. Vooral je buikspieren zodat ik mijn rug beter ontlast. Sterkte en als je t niet meer ziet zitten, misschien een second opinion bij een andere neuro/zkh?
Pingu schreef:
13-10-2017 21:56
Ja goffer, ik ben door de fysio te grazen genomen die aan mijn bilspier ging hangen en ik zat dan in de auto te huilen van de pijn. Dacht dat dat erbij hoorde. :facepalm: En de osteopaat heeft me meermaals gekraakt en ik vraag me af of dat wel goed is geweest.
Ik 8 sessies manueel therapie. De neuroloog en de neurochirurg zeiden meteen dat huisartsen en fysio's beter naar hun patienten moeten gaan luisteren. Als de tussenwervel uitpuilt en je gaat er dan nog meer druk op uit oefenen is dat niet goed. En bij een lekkende schijf al helemaal niet.

Dus geen chiropractor.

Vraag de verzekeraar om hulp second opinie. Al was het voor de pijnpoli.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 22:04
7.37% gewijzigd
Pingu schreef:
13-10-2017 21:57
Echt?? Was het meteen weg? Hoe lang duurde je herstel?
Er is tegen mij gezegd dat de pijn meteen weg is. Soms treed er zwelling op en heb je dan och nog even wat druk op de zenuwvlies en de zenuwen maar minder, dat moet ook na een paar dagen helemaal weg zijn.
Ik mag na een dagopname ( als alles goed gaat) gewoon naar huis en na een week rust autorijden. Na 6 weken terug komen en dan zou je het meeste gewoon weer moeten kunnen.
Je hoeft daar verder geen therapie of fysio voor te volgen.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
13-10-2017 21:57

Van mij mogen ze de onderkant er wel afhakken als dat het enige is wat zou helpen. ;-)
Dat heb ik ook weleens gedacht, maar dan zit je weer met fantoompijn :-)
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werden twaalf jaar geleden twee hernia's vastgesteld. Ook na een langdurige geschiedenis van pijnklachten. In overleg met de chirurg heeft de osteopaat een uitgebreid oefenprogramma van zes weken aangeraden. Veel bewegen, behoorlijk intensief maar niet met een al te hoge belasting. Daarna waren de klachten enorm verminderd. Sindsdien blijven bewegen, ca. 4-5 uur per week. Nu al twaalf jaar vrijwel pijnvrij.
Pingu schreef:
13-10-2017 22:05
Dat heb ik ook weleens gedacht, maar dan zit je weer met fantoompijn :-)
:-D
Alle reacties Link kopieren
Martine, de osteopaat? Wat deed die behalve oefeningen geven? Ik zit nu nog bij een osteopaat, maar ik twijfel of ik moet blijven.
't Is al met al een heel gedoe
Het is wel zo dat bij een grote groep mensen een hernia vanzelf weggaat. Maar dat zou met rust, gepaste beweging en wat pijnstilling echt niet langer dan 2 maanden moeten duren als je al een half jaar pijn hebt val je niet binnen die groep waarvan het lichaam het zelf makkelijk ( of helemaal niet) zelf kan oplossen.

De ene hernia is de andere niet. Qua pijn niet maar ook qua duur. Soms is de pijn vervelend maar niet te erg, soms word het langzaam erger en soms word het minder met de tijd.

Maar soms is het een 24uurs hel aan constante zenuwpijn en kan je nog maar weinig tot niks.. en gaat het helemaal niet over zonder opereren. En heel soms werkt dat ook niet. Maar meestal wel.

Het is een ingreep van 45 minuten.
Ik wil je geen ingreep aanpraten maar ik zou na een half jaar echt wel betere pijnstillers willen. En na gaan denken over opereren.

Sterkte in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
13-10-2017 21:57
Echt?? Was het meteen weg? Hoe lang duurde je herstel?
Een week of vier voordat de pijn in het geheel weg was, maar bij mij had het ook lang geduurd tot de operatie. Dus mijn zenuw had tijd nodig om tot rust te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat hij precies deed kan ik niet goed uitleggen. Op een bepaalde manier manipuleerde hij mijn lichaam. Eigenlijk vooral heupen en schouders. En hij deed iets met mijn hoofd. Daarmee zou hij de beweeglijkheid van de schedel beïnvloeden. Hij beschreef zijn behandeling als een manier om de gevolgen van een jarenlange aangeleerde houding te verhelpen. Hij liet me zien dat ik zelf de betreffende wervels scheef trok.
Daarna hebben de oefeningen geholpen om blijven mijn spieren soepel en voldoende sterk te houden.
En echt, het betekende een nieuwe leven. Ik weet niet of ik hier namen mag noemen maar als je dat op prijs stelt wil ik best de gegevens sturen.
anoniem_356568 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 22:28
Reden: Taalfoutje geconstateerd. ("als je dat wil" vervangen door "als je dat op prijs stelt")
0.99% gewijzigd
Fee: bij mijn man was het na zes maanden ineens weg! Was al bij de neurochirurg geweest,
operatie was ingepland.
Overigens ook begonnen met foute diagnose huisarts en fysiotherapie die het nog
erger maakte. Op de MRI duidelijke dubbele lage hernia.
Ik heb zelf zeker 5 jaar (waarschijnlijk) langer met een hernia gelopen. Door behandelingen van orthomanueel arts ben ik telkens periode pijn en klachtenboek geweest. Ken meer mensen due dit zo hebben ervaren.


Helaas zat er vorig jaar zomer niets anders oo dan een operatie. Zenuw had nog 10% ruimte, zeer grote hernia.
Na de operatie moest ik 3 dagen in ziekenhuis blijven (dit is t minimum). Waarvan de eerste dag complete bedrust. Daarna 6 weken revalidatie waarin ik alleen maar mocht opbouwen met lopen. 6 weken geen auto rijden of meerijden in de auto, niet fietsen etc (wel oo hometrainer omdat je dan geen onverwachtse bewegingen kan maken). Na 5 weken terug veel pijn, nieuwe mri omdat bepaalde reflexen weg waren gevallen. Godzijdank door een opgezwollen zenuw en geen nieuwe hernia.

En uiteindelijk dus 5-6 maanden thuis gezeten na de operatie maar het was het waard! Ik voel me weer jong, fit en kan alles weer. Maar in het eerste jaar na de eerste klachten is de kans op natuurlijk herstel het grootst. Dus ik zou echt wel serieus overwegen of je dat niet wil afwachten ipc de operatie die toch zwaar is (ruim 2 uur duurde die bij mij) en waardoor je dus wel blijvend schade hebt (littekenweefsel).
Alle reacties Link kopieren
Martine, graag! Ik ben erg benieuwd naar deze wonderdokter :)
't Is al met al een heel gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven