'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Thanks Cygnus.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
12-10-2017 18:37
Ik lees je uitleg nu pas.
Dank je voor de geruststellende feiten. :-] Ik zal een volgende keer nog meer vertrouwen erin hebben dat het helemaal goed komt.
Graag gedaan. Mijn ervaring is dat onbekendheid met de vliegoperatie soms tot onterechte ongerustheid kan leiden, vandaar dat ik dit topic ook gestart ben. Jammer genoeg kunnen we niet meer laten zien wat we doen.

Een mooi verhaal wat ik wel eens gehoord heb. Tijdens een vlucht zit een passagier met serieuze vliegangst vlak voor de galley. Tijdens de vlucht komt de gezagvoerder langs en die zegt tegen een stewardess dat ze het waarschijnlijk niet gaan halen. Daarna zat deze passagier natuurlijk nog ongemakkelijker in zijn stoel. De vlucht verloopt verder zonder problemen en ze landen gewoon op de geplande bestemming. Opgelucht gaat deze passagier van boord. Bij de deur staan dezelfde stewardess en de gezagvoerder, en hij hoort haar zeggen tegen hem: “Je had gelijk. Met deze vertraging halen we het busje naar de shoppingmall niet meer.”
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
In het kader van leuke verhalen...
Één van mijn laatste vluchten op de Europa-vloot was naar Athene. We gingen daar ‘er af’, dus hotel in, volgende dag weer terug naar Amsterdam. Op de heenvlucht komt één van de stewardessen langs in de cockpit en we kletsen wat met elkaar. Op een gegeven moment vraagt ze aan ons: “Athene, heeft dat eigenlijk een oude stad?” Wist even geen adremme opmerking te verzinnen.
Fate is just the weight of circumstances
Ben je nu in Nederland of en-route? Waar gaat je volgende vlucht heen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu op de route inderdaad. Morgen weer terug naar Amsterdam. Mijn volgende vlucht weet ik nog niet, want ik heb reservedienst. Kan dus alles worden...
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
12-10-2017 14:48
Verschilt per maatschappij. Wettelijk gezien vervalt het brevet bij 65 jaar. Maar in de CAO kan wat anders geregeld zijn.
Bij KLM is de pensioenleeftijd 58 bij 100% werken (2 jaar gelden 2 jaar verhoogd). Er is een afbouwregeling: als je vanaf je 40e 80% gaat werken kan je doorvliegen tot 62. Het idee daarachter is dat je evenveel productie levert en niet de collega’s onder je op de senioriteitslijst in hun promotie blokkeert. De verhoging van de pensioenleeftijd was daardoor ook een bijzonder heikel punt.
Voor welke optie heb jij gekozen? Lijkt me wel lekker met 58 klaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-10-2017 12:56
Voor welke optie heb jij gekozen? Lijkt me wel lekker met 58 klaar te zijn.
Ik heb niet voor de afbouwvariant gekozen. Maar die leeftijd van 58 zie ik nog wel omhoog gaan voordat het mijn tijd is. Kijk maar naar de maatschappelijke discussie hierover. Bovendien maakt de fiscus het steeds onaantrekkelijker. Tot nu toe viel het nog steeds te repareren, maar ook met een deel nettopensioen. Het gaat gewoon meer geld kosten om eerder dan 67 met pensioen te gaan.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
5 dagen geen relevante reactie meer, dan trek ik de conclusie dat alle vragen wel zo’n beetje gesteld zijn. Dat is mooi, misschien heb ik wat mensen gerust kunnen stellen (zou fijn zijn) en sommigen gewoon de interesse in de luchtvaart kunnen voeden, ook leuk!
Wat me wel is opgevallen, is dat er weinig tot niets is gevraagd over de salarissen van vliegers. Een enkele opmerking... Terwijl in de media, als het gaat om arbeidsvoorwaarden van vliegend personeel, er altijd vrij spastisch mee om wordt gegaan.
Volgens een lijstje gepubliceerd in Elsevier staat gezagvoerder Boeing 747 bij KLM op nummer 4 van best betaalde banen in loondienst in Nederland. Bovendien krijgen we nog een vergoeding als we op reis zijn voor eten & drinken. Best betaalde vakantiejob die je kunt verzinnen toch? We zijn per slotte niet meer dan buschauffeurs? Vooral Yteke de Jong van De Telegraaf (voorheen FD) is die mening toegedaan.
Toch wil ik daar wat over kwijt. Als vliegers zijn we meer dan buschauffeurs. Ten eerste is er het ‘kapstokprincipe’: wij tekenen voor alle aspecten van de vliegveigheid is onze eigen naam, niet die van het bedrijf. Als er is misgaat buiten ons zichtsveld, mogen we dat ultimo bij de rechter komen uitleggen, in persoon.
Ten tweede zijn we aan boord tijdens de vlucht vertegenwoordiger van het Nederlands gezag, met alle rechten en plichten die daar aan vast zitten (vrijheidsbeperking, verklaring van overlijden en ja, zelfs voltrekking van huwelijken). Dat hebben buschauffeurs niet, die rechten maar zeker ook de plichten.
Wij worden betaald voor de verantwoordelijkheid die we op ons nemen, in persoon, voor de veilige vluchtuitvoering. Als er iets misgaat, gaat het OM achter de gezagvoerder aan, niet het bedrijf (zie Sully). Dat is waarom het salaris boven dat van een buschauffeur ligt, omdat we elke vlucht eigenlijk weer ons nek uitsteken. En dit geldt echt niet alleen voor gezagvoerders, maar ook voor copiloten en cabinepersoneel.
Misschien iets om in het achterhoofd te houden als het in de media weer eens over vliegend personeel & arbeidsvoorwaarden gaat.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Er is ook vliegend personeel dat heel beroerd betaald krijgt trouwens...
Want piloten zitten niet alleen in een cockpit van een 747 :P
Want daar denken de meeste mensen toch aan als het woord piloot valt.
Dat zijn meestal de mensen die zo gepassioneerd zijn dat ze anderen willen opleiden. En daarmee soms zelfs in levensgevaar komen ( denk maar aan je eigen rijlessen, die gingen ook niet vanzelf perfect) en dan supersnel kundig moeten kunnen ingrijpen. Hulde voor die mensen.
:cheer: :cheer: :cheer:
Hi Cygnus, je hebt mij iig wel een beetje gerust kunnen stellen met dit topic!, dank daarvoor! Zit ook meestal met zweethandjes in het vliegtuig, en helemaal met turbulentie....

Maar het zou jammer zijn als dit topic zo’n beetje af zou lopen.
Het zou misschien ook leuk als je nu en dan zou willen vertellen over dingen die he hebt meegemaakt tijdens je vluchten en in andere landen.

Ik heb me trouwens nog nooit iets afgevraagd over de salarissen van vliegpersoneel, en vind de vergelijking met een busschauffeur zeker niet van toepassing.
cygnus schreef:
21-10-2017 22:21
5 dagen geen relevante reactie meer, dan trek ik de conclusie dat alle vragen wel zo’n beetje gesteld zijn.

Goh, ik vond dit één van de leukste topics hier. Wat enorm leuk om een inkijk te hebben in iemands beroep.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Cygnus,

Het topic heeft mij absoluut geholpen! Bedankt daarvoor. Ik stap volgende keer (hoop ik) meer ontspannen in het vliegtuig.
Heel veel zaken die ik hoor en zie in het vliegtuig zijn nu toch beter te verklaren en dat scheelt een hoop.
En niets ten nadele van buschauffeurs maar je kan deze beroepen totaal niet met elkaar vergelijken denk ik.
Een goede beloning vind ik zeker op zijn plaats. Misschien dat daarom niemand erover schreef.
Lang niet iedereen is geschikt voor het beroep. Vooral die verantwoording die je draagt mag goed beloond worden.
Hopelijk stopt het topic nog niet, ik vind het erg interessant en leuk!
Alle reacties Link kopieren
En niet te vergeten de enorme opleidingskosten. Komt toch al gauw op €150.000,-, dus daar mag best een aardig salaris tegenover staan. Hier ook een kind die vlieger is geworden :)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo'n zoon. En dan heeft ie ook nog een paar jaar op een baan moeten wachten en in de tussentijd alle tests zelf moeten ophoesten. Maar nu heeft ie de baan van zijn leven. En gezagvoerder ben je ook niet meteen. Daar gaan heel wat jaren overheen..
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
21-10-2017 22:21
5 dagen geen relevante reactie meer, dan trek ik de conclusie dat alle vragen wel zo’n beetje gesteld zijn. Dat is mooi, misschien heb ik wat mensen gerust kunnen stellen (zou fijn zijn) en sommigen gewoon de interesse in de luchtvaart kunnen voeden, ook leuk!
Wat me wel is opgevallen, is dat er weinig tot niets is gevraagd over de salarissen van vliegers. Een enkele opmerking... Terwijl in de media, als het gaat om arbeidsvoorwaarden van vliegend personeel, er altijd vrij spastisch mee om wordt gegaan.
Volgens een lijstje gepubliceerd in Elsevier staat gezagvoerder Boeing 747 bij KLM op nummer 4 van best betaalde banen in loondienst in Nederland. Bovendien krijgen we nog een vergoeding als we op reis zijn voor eten & drinken. Best betaalde vakantiejob die je kunt verzinnen toch? We zijn per slotte niet meer dan buschauffeurs? Vooral Yteke de Jong van De Telegraaf (voorheen FD) is die mening toegedaan.
Toch wil ik daar wat over kwijt. Als vliegers zijn we meer dan buschauffeurs. Ten eerste is er het ‘kapstokprincipe’: wij tekenen voor alle aspecten van de vliegveigheid is onze eigen naam, niet die van het bedrijf. Als er is misgaat buiten ons zichtsveld, mogen we dat ultimo bij de rechter komen uitleggen, in persoon.
Ten tweede zijn we aan boord tijdens de vlucht vertegenwoordiger van het Nederlands gezag, met alle rechten en plichten die daar aan vast zitten (vrijheidsbeperking, verklaring van overlijden en ja, zelfs voltrekking van huwelijken). Dat hebben buschauffeurs niet, die rechten maar zeker ook de plichten.
Wij worden betaald voor de verantwoordelijkheid die we op ons nemen, in persoon, voor de veilige vluchtuitvoering. Als er iets misgaat, gaat het OM achter de gezagvoerder aan, niet het bedrijf (zie Sully). Dat is waarom het salaris boven dat van een buschauffeur ligt, omdat we elke vlucht eigenlijk weer ons nek uitsteken. En dit geldt echt niet alleen voor gezagvoerders, maar ook voor copiloten en cabinepersoneel.
Misschien iets om in het achterhoofd te houden als het in de media weer eens over vliegend personeel & arbeidsvoorwaarden gaat.

Misschien wordt er niet naar je salaris gevraagd omdat het daadwerkelijk de viva forum leden weinig interesseert? Laat die vrouw van de Televaag lekker schrijven. We weten allemaal dat de cockpit riant verdiend, maar het zal mij verder een worst wezen hoe en wat. Denk dat de personen hier op het forum het vliegen an sich vele malen interessanter vinden dan de hoogte van je salaris.

Ik vind het superleuk dat je mensen een kijkje geeft in jullie cockpitwereld, maar vind deze post wel wat overdreven en misschien wel een klein beetje opschepperig overkomen. Ik kom hier ook niet de hoogte van mijn cabinesalaris vermelden zonder dat daarom gevraagd wordt, inclusief de uitleg hoe en wat en waar de overige voordeeltjes vandaan komen. Net zoals dat hier allerlei mensen zitten met allerlei banen die niet uit het niks hun salaris delen.

Nogmaals, mijn vriend stuurt ook dus ik weet prima hoe en wat, maar vind dit een nutteloze toevoeging waar geen vraag naar wordt gesteld. Bovendien heeft een buschauffeur ook verantwoordelijkheden, ook qua veiligheid, als hij een ongeluk maakt omdat hij zat te suffen zal hij net zo goed aansprakelijk worden gesteld.
Alle reacties Link kopieren
Salaris mag best heel goed zijn, tenslotte is het een beroep waar veel eisen aan gesteld worden. Ikzelf vind het eerder vreemd dat sommige maatschappijen hun piloten slecht betalen.
En ik vind het inderdaad interessant om eens wat meer te lezen. Ook leuk dat er een collega spontaan mee gaat schrijven toch?
Het topic gaat wat langzamer lopen omdat de meeste voor de hand liggende vragen nu wel gesteld zijn, maar wat mij betreft mag het 'sticky' gemaakt worden.
Wat een leuk topic, net alle pagina’s bijgelezen dus niet stoppen hoor.

Mijn vraag: Last call for Mr. X, we will start to unload your luggage. Gebeurt dit echt? Gebeurt dit vaak? Weten jullie precies waar de koffer van elke passagier in het vliegtuig ligt? Wie is de sjaak om deze koffer op te zoeken?
anoniem_19055 wijzigde dit bericht op 22-10-2017 13:19
Reden: Typo
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jusa schreef:
22-10-2017 13:19
Wat een leuk topic, net alle pagina’s bijgelezen dus niet stoppen hoor.

Mijn vraag: Last call for Mr. X, we will start to unload your luggage. Gebeurt dit echt? Gebeurt dit vaak? Weten jullie precies waar de koffer van elke passagier in het vliegtuig ligt? Wie is de sjaak om deze koffer op te zoeken?
Ja dit gebeurt echt.
In de luchtvaart is sinds Lockerbie de regel dat bagage niet aan boord mag zijn zonder dat de passagier aan boord is. ( nagezonden bagage daargelaten maar dan heeft de passagier al gevlogen)
Op het moment dat de passagier niet bij de gate is terwijl ze bijna gaan sluiten, gaan ze omroepen. Vaak zitten de passagiers in een bar of zijn verdwaald. Het is dan in principe een wedstrijd geworden. Wie is eerder? Is de passagier eerder dan dat de bagage-afhandelaar de koffer heeft gevonden, mag hij nog mee. Is de koffer eerder gevonden dan de passagier aan de gate is, dan is het jammer en heeft de passagier zijn vlucht gemist. Een vlucht moet tenslotte ook zoveel mogelijk op tijd vertrekken. Er zijn meer passagiers die op tijd willen aankomen of nog een andere overstap moeten halen.

Zodoende
Alle reacties Link kopieren
Hierboven staat het antwoord en ter aanvulling: elk stuk bagage van een passagier wordt gelabeled met een barcode, je krijgt hier als passagier zelf ook een stukje van bij de checkin (claimtag). Het ruim van een vliegtuig is verdeeld in verschillende compartimenten. Elk stuk bagage wordt gescant en hier wordt aan vastgehangen in welk compartiment van het ruim het stuk bagage is geplaatst. Vervolgens moeten de grondcollega's nog wel in het desbetreffende compartiment op zoek gaan, dat wel. Daarom gaat er soms ook weer bagage uit wanneer er wordt gezocht: dit wordt zodra de koffer is gevonden uiteraard weer teruggeplaatst. De grondafhandeling verricht deze werkzaamheden.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Leentje, goede aanvulling!
:cheer:
Ter info; Een ' beetje oude' klokhuisvideo over de bagage op Schiphol.

https://www.schooltv.nl/video/het-klokh ... fhandeling
Alle reacties Link kopieren
hvm schreef:
22-10-2017 04:34
Er is ook vliegend personeel dat heel beroerd betaald krijgt trouwens...
Want piloten zitten niet alleen in een cockpit van een 747 :P
Dat is waar hvm.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
22-10-2017 05:03
Hi Cygnus, je hebt mij iig wel een beetje gerust kunnen stellen met dit topic!, dank daarvoor! Zit ook meestal met zweethandjes in het vliegtuig, en helemaal met turbulentie....

Maar het zou jammer zijn als dit topic zo’n beetje af zou lopen.
Het zou misschien ook leuk als je nu en dan zou willen vertellen over dingen die he hebt meegemaakt tijdens je vluchten en in andere landen.
Ik zal mijn best doen Taralina...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
bording schreef:
22-10-2017 11:02
En niet te vergeten de enorme opleidingskosten. Komt toch al gauw op €150.000,-, dus daar mag best een aardig salaris tegenover staan. Hier ook een kind die vlieger is geworden :)
Helemaal mee eens bording! Fijn dat de KLM Flight Academy nu een goede regeling heeft, want het moet geen rijkeluisbaan worden.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Leentjes89 schreef:
22-10-2017 12:22
Misschien wordt er niet naar je salaris gevraagd omdat het daadwerkelijk de viva forum leden weinig interesseert? Laat die vrouw van de Televaag lekker schrijven. We weten allemaal dat de cockpit riant verdiend, maar het zal mij verder een worst wezen hoe en wat. Denk dat de personen hier op het forum het vliegen an sich vele malen interessanter vinden dan de hoogte van je salaris.

Ik vind het superleuk dat je mensen een kijkje geeft in jullie cockpitwereld, maar vind deze post wel wat overdreven en misschien wel een klein beetje opschepperig overkomen. Ik kom hier ook niet de hoogte van mijn cabinesalaris vermelden zonder dat daarom gevraagd wordt, inclusief de uitleg hoe en wat en waar de overige voordeeltjes vandaan komen. Net zoals dat hier allerlei mensen zitten met allerlei banen die niet uit het niks hun salaris delen.

Nogmaals, mijn vriend stuurt ook dus ik weet prima hoe en wat, maar vind dit een nutteloze toevoeging waar geen vraag naar wordt gesteld. Bovendien heeft een buschauffeur ook verantwoordelijkheden, ook qua veiligheid, als hij een ongeluk maakt omdat hij zat te suffen zal hij net zo goed aansprakelijk worden gesteld.
Als het opschepperig overkwam mijn excuses, dat was niet zo bedoeld. Maar dat is wel vaak de perceptie als het om de arbeidsvoorwaarden gaat. Een kennis van me denkt dat ik de hele dag in Hugo Boss loop en wil eten bij De Librije. Het tegendeel is waar...

En ja, een buschauffeur heeft ook verantwoordelijkheden, maar de vergelijking wordt me iets te vaak gemaakt, zeker in de media, vandaar mijn post.
Fate is just the weight of circumstances

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven