slimme meters

31-10-2017 16:32 69 berichten
Hallo allemaal!

Heb net een brief binnen gekregen van Stedin, dat ze slimme meters komen installeren.
Nou is er veel gedoe geweest over zowel een gasmeter als die voor stroom, de laatste zou veel te snel werken zodat je veel meer kwijt bent op jaarbasis.
Stedin stelt dat ik de meter kan weigeren, maar vertellen er ook bij dat het dag- en nachttarief voor oude meters wordt uitgezet, dus in feite ben ik gedwongen om die slimme meters wel te nemen.

Heeft iemand van jullie die meters al? Wat is de ervaring? Ben je echt meer kwijt voor stroom elk jaar of valt dat wel mee?
Hoe zit dat met die gasmeter, is dat probleem van die schroefdraad al verholpen, of zit ik met m'n gat op een tijdbom?

Ik twijfel. Wie helpt mij over de streep?
Ik heb gewoon geweigerd.
Interessant, ik lees mee.
Pantax schreef:
31-10-2017 16:33
Ik heb gewoon geweigerd.
Waarom heb je geweigerd?
Omdat de beveiliging in slimme apparaten slecht is.
Pantax schreef:
31-10-2017 16:36
Omdat de beveiliging in slimme apparaten slecht is.
Precies de reden waarom ik ook geweigerd heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een jaar of twee slimme meters in huis en mijn verbruik op jaarbasis is nog steeds hetzelfde. Nergens last van.
Ik heb ook geweigerd. Inderdaad vanwege de beveiliging.
Hoef niet op afstand bespioneerd te worden.

Doorgaans zijn de tarieven van geen dag/nachttarief wel iets lager.
Reken anders even op hun website (of die van gaslicht.com) even uit of het nu echt zoveel uitmaakt als je naar het andere tarief overgaat.

En je zou natuurlijk kunnen kijken of het wel rechtmatig is dat ze jouw contract eenzijdig aanpassen. Geen idee hoor maar klinkt eigenlijk raar dat dat zo maar kan.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even bij radar. Die hebben er veel aandacht aan besteedt. Mensen waren echt heel veel meer kwijt en konden dit ook onderbouwen (omdat men bijvoorbeeld al jaren maandelijks de standen noteerde en daar nu ineens grote verschillen inzaten). Wij hebben ook geweigerd en nog steeds beiden tarieven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze ook geweigerd, o.a. om de al eerder genoemde privacy-redenen. als een slimme inbreker de slimme meter hackt weet hij precies wanneer ik wel en niet thuis ben.
Daarbij kost de slimme meter geld, bij Eneco 4,50 euro per maand, oftewel 54 euro per jaar. Dan moet je toch heel wat gaan besparen om eerst die kosten eruit te krijgen!
En niet te vergeten: de slimme meter gebruikt zelf ook stroom; niet veel, maar toch .....
Joyce48 schreef:
31-10-2017 16:48
Daarbij kost de slimme meter geld, bij Eneco 4,50 euro per maand, oftewel 54 euro per jaar.
Echt? :O
Ze durven wel...
Joyce48 schreef:
31-10-2017 16:48
Ik heb deze ook geweigerd, o.a. om de al eerder genoemde privacy-redenen. als een slimme inbreker de slimme meter hackt weet hij precies wanneer ik wel en niet thuis ben.
Daarbij kost de slimme meter geld, bij Eneco 4,50 euro per maand, oftewel 54 euro per jaar. Dan moet je toch heel wat gaan besparen om eerst die kosten eruit te krijgen!
En niet te vergeten: de slimme meter gebruikt zelf ook stroom; niet veel, maar toch .....
De oude meter kost ook geld, dat zit inbegrepen bij je jaarnota en kost evenveel.
Je kan het aflezen door buitenstaanders uitzetten.
Wij hebben m ook geweigerd. Deze meters zijn alleen slim voor de energieleverancier.
Cateautje schreef:
31-10-2017 16:55
De oude meter kost ook geld, dat zit inbegrepen bij je jaarnota en kost evenveel.
Je bedoelt de netwerkkosten?
Ik weet niet of dat bedoeld werd net met die €4,50 voor de meter.
Mijn meter staat in elk geval niet apart op de eindafrekening.

Joyce48 schreef:
31-10-2017 16:48
Daarbij kost de slimme meter geld, bij Eneco 4,50 euro per maand, oftewel 54 euro per jaar. Dan moet je toch heel wat gaan besparen om eerst die kosten eruit te krijgen!
Naar aanleiding van wat Cateautje zegt; daalde je netwerkkosten dan wel?
Of stond de oude meter ook altijd met kosten op de eindafrekening?
Wat erg dat ze dit zo opdringen. Gewoon aankondigen dat ze hem komen plaatsen terwijl er zoveel gedoe over is. En sancties als je weigert.
Dit staat in de brief van Stedin:

Betaal ik extra voor het gebruik van de slimme meter?

Nee, het huurbedrag voor de meters blijft hetzelfde als nu. De meterhuur is verwerkt in de netwerkkosten op de factuur van uw energieleverancier, die het vervolgens met ons verrekend.Het huurbedrag wordt jaarlijks bepaald door onze toezichthouder de autoriteit consument en markt.
Voor de energie die de meters zelf gebruiken betaalt u niet. De gasmeter werkt op een duurzame batterij en het verbruik van de stroommeter wordt niet op de meter geregistreerd. De kosten van dit verbruik zijn voor ons.
Misschien dat het naar aanleiding van die slimme meters is dat de energiebelasting omhoog gaat.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2017 16:55
De oude meter kost ook geld, dat zit inbegrepen bij je jaarnota en kost evenveel.
Je kan het aflezen door buitenstaanders uitzetten.
De slimme meter zelf is voor zover ik weet gratis, maar om er zelf daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken (door middel van een display in je woonkamer en een app op je telefoon) moet je een maandbedrag betalen. Wil je dat niet, dan heb je zelf niets aan het 'slimme' van je meter, want je kunt dan niets meer aflezen dan met een gewone meter. Maar het privacy-gevoelige aspect blijft, want je meter stuurt wel ieder kwartier gegevens over je verbruik via internet naar de energieleverancier die dus precies kan aflezen wat en wanneer je gebruikt.
Hier komen ze de slimme meters donderdag plaatsen. Ben benieuwd hoeveel ze nog gratis moeten vernieuwen om ze aan te kunnen sluiten.De oude meters zijn denk al wel bijna 100 jaar oud zo te zien :biggrin:
Joyce48 schreef:
31-10-2017 17:15
De slimme meter zelf is voor zover ik weet gratis, maar om er zelf daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken (door middel van een display in je woonkamer en een app op je telefoon) moet je een maandbedrag betalen. Wil je dat niet, dan heb je zelf niets aan het 'slimme' van je meter, want je kunt dan niets meer aflezen dan met een gewone meter. Maar het privacy-gevoelige aspect blijft, want je meter stuurt wel ieder kwartier gegevens over je verbruik via internet naar de energieleverancier die dus precies kan aflezen wat en wanneer je gebruikt.
Dat kan je uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
Nee, energiebelasting heeft niks slimme meters te maken.

Ik heb al jaaaaaaren een slimme meter, het heeft mij tot nu toe vooral besparing opgeleverd omdat ik beter inzicht krijg in mijn verbruik en dus gericht kan besparen. Ik ben van 250 naar 80 euro per maand gegaan :)

Verder heb ik een zeer ongeregeld huishouden, knappe jongen die aan de hand van mijn verbruik er uit kan halen wanneer ik thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
ik heb geweigerd. er komt voorlopig geen slimme meter in huis.
1) de beveiliging is gewoon ruk
2) de energieleverancier kan dan ook een goede inschatting maken wat ik wel of niet doet. wanneer ik thuis ben, etc. dat geeft ze veel te veel informatie, wat weer tegen me gebruikt kan worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wij hebben de slimme meter ruim een jaar. We hebben
vandaag net de eindafrekening voor het lopende jaar gekregen
en er is niks geks gebeurd. Ook vorig jaar niet.
thistle schreef:
31-10-2017 17:22
Nee, energiebelasting heeft niks slimme meters te maken.

Ik heb al jaaaaaaren een slimme meter, het heeft mij tot nu toe vooral besparing opgeleverd omdat ik beter inzicht krijg in mijn verbruik en dus gericht kan besparen. Ik ben van 250 naar 80 euro per maand gegaan :)

Verder heb ik een zeer ongeregeld huishouden, knappe jongen die aan de hand van mijn verbruik er uit kan halen wanneer ik thuis ben.
Zoveel besparing? Hoe heb je dat gedaan als ik vragen mag? Ons energieverbruik is best heel hoog, maar ik zou niet weten wat ik daaraan moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
31-10-2017 17:20
Dat kan je uitzetten.
Dat zeggen ze, ja. Maar dat kun je dus zelf helemaal niet controleren. Misschien registreert die meter alsnog wel ieder uur je verbruik (zonder het meteen door te sturen) - en kunnen ze dat alsnog opvragen als er aanleiding is om dat te doen (bv als de gemeente wil controleren hoe vaak je thuis bent, ivm een controle op een uitkering ofzo - niet dat ik zeg dat dat per se op jou van toepassing is, maar op anderen mischien wel). Dat kun je niet weten - je moet ze maar op hun blauwe ogen vertrouwen. Je krijgt nooit zoveel zekerheid als met een oude analoge meter.
carooo1985 wijzigde dit bericht op 31-10-2017 17:36
11.41% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven