Kind vaak antibiotica

06-11-2017 19:47 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn kind is nu aan de zevende antibiotica kuur begonnen sinds maart vorig jaar. Ik vind het best veel. En baal ervan. De arts schrijft het niet zomaar voor. Veel middenoorontstekingen.
Afspraak kno arts staat. Zijn er al eerder geweest. Maar buisjes oid doen ze niet snel tegenwoordig.

Ben bang dat zijn goede bacteriën gedood worden.
Ervaringen met veel ab kuren bij je kind(eren) of jezelf vroeger?

En ervaringen met buisjes of verwijderden neus of keel amandelen? Daarna verbetering?

Bedankt alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik vroeger ook heel vaak antibiotica gehad tegen oorontstekingen. Uiteindelijk ook buisjes gehad. Niks aan over gehouden, enkel een slechter gebit..

De buisjes zijn niet verwijderd dat ik me kan herinneren..
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-11-2017 20:33
Reden: medisch advies
98.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oudste heeft hier heel veel antibiotica gehad. En in de winter een standaard onderhoudskuur. Dit werd steeds voorgeschreven door de KNO-arts. En hij benadrukte steeds dat hij dit niet zomaar deed maar dat zoon het nodig had. Maar terughoudend was in het operen bij een jong kind.
Na ruim 2 jaar antibiotica, heb ik aan de bel getrokken. Kind vaak ziek, verkouden, slecht slapen, spugen (sowieso iedere maand een paar dagen, of soms 1 keer per week).
Ik was er klaar mee en Kno-arts gaf mij gelijk maar zij wel dat het goed was om nu pas te operen omdat sommige kinderen er toch overheen groeien en zo'n operatie best heftig kan zijn.
Nu zijn dus de keel en neus amandelen geknipt en ik vond dat best wel pittig voor hem op dat moment hij heeft echt lang de pijnstillers nodig gehad.
Maar wat ben ik nu al blij dat het gedaan is.
Hij slaapt beter, is fitter activer heeft sinds de operatie niet meer hoeven overgeven en is nog maar 1 keer 'verkouden' geweest zoals ieder kind dat is.
Vooral na de zomer begon de echte ellende weer. En nu pas 1 verkoudheid.

Let wel op de tanden, mijn zoon heeft helaas beschadigde tanden van al die antibiotica. En als je heel goed kijkt zie je dat aan 1 tand. En dat vind ik wel heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk ook buisjes gehad. Niks aan over gehouden, enkel een slechter gebit
[/quote]

Dit wat roosje zegt!

De antibiotica tast de tanden die nog in de kaak zitten aan (Vertelde de tandarts). Googel maar eens op kaasmolare. Mijn zoon heeft ook meerdere x antibiotica gehad door een hardnekkige keelontsteking die steeds terug kwam. Helaas heeft hij daardoor allemaal wit gele vlekjes op zijn tanden :-|

Zijn neus amandelen zijn verwijderd en hij heeft buisjes gehad en heeft nooit meer problemen gehad. (Keelontstekingen, constante loopneus, oorontsteking) De kno arts legde het heel goed uit met een "mona" toetje als voorbeeld. Haal de deksel eraf en je kan hem nog steeds op de kop houden. Prik een gaatje in de achterkant en de boel kan weer doorstromen. De deksel is de neusamandel en de buisjes het gaatje in de achterkant zeg maar.

De buisjes zijn echt piepklein en worden door het lijf vanzelf weer naar buiten gewerkt. Wij hebben er 1 teruggevonden maar dat is meer geluk dan wijsheid.

Sterkte met je kindje.
Mijn jongste had als baby heel erg eczeem en daardoor vaak huidontstekingen die alleen met antibiotica over gingen. Hij is nu zes, heeft denk ik wel een stuk of 8 kuren gehad als baby en nu vier afgebrokkelde kiezen, te wijten aan de ab.
Er was destijds gewoon niet heel veel keus omdat hij heel ziek werd van de ontstekingen,en gelukkig heeft hij geen last van zijn kiezen. We hopen maar dat het gaatjes vrij blijft, de tandarts besteed er wel elke keer extra aandacht aan en ik zorg dat hij goed poetst.
Onze jongste heeft 2 jaar lang een dagelijkse onderhoudsdosering antibiotica gehad vanwege vele luchtweginfecties die erg vaak overgingen in longontstekingen.
Hij is er overheen gegroeid en nu amper nog ziek maar zijn tanden zijn aangetast en zijn darmflora ook; hij komt gemakkelijk aan en moet als 8 jarige al heel erg op zijn voeding letten en dat breekt wel mijn hart: een kind dat op zaterdagavond geen chipjes wil omdat hij niet dik wil worden ( en dat sneller wordt vanwege alle medicatie van vroeger )
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind krijgt bij middenoorontstekingen antibiotica in de vorm van oordruppels, die dus heel lokaal werken. Het effect daarvan is nogal anders dan van een orale kuur. Wat krijgt jouw kind, TO?
J
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:50
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kind met om de haverklap oorontsteking, met al een aantal kuren achter de rug en een verwijzing naar de KNO-arts. We konden meteen op de wachtlijst voor buisjes, maar we wilden eerst weten of er geen andere mogelijkheden waren. Zo zagen wij na elk gebruik van koemelk (kind had een koemelkallergie) meteen een oorontsteking. En elke snotneus ontaarde ook in een oorontsteking.

Wij zijn toen eerst begonnen met bij elke serieuze snotneus meteen neusspray te gebruiken, op voorspraak van de arts. Gewoon xylometozaline, in de dosering die past bij de leeftijd van je kind. Ik weet even niet uit mijn hoofd vanaf welke leeftijd de verdunningen mogen worden gegeven die bij de drogist verkrijgbaar zijn, maar als je kind nog jonger is, dan kun je bij de apotheek een nog meer verdunde versie krijgen, die ook aan jongere kinderen gegeven mag worden. En zoutoplossing. (Gebruik is in de omgekeerde volgorde: eerst zoutoplossing, dan snuiten, daarna neusspray.)

De buisjesoperatie konden we vervolgens laten zitten, want sinds dit regime heeft kind nooit meer oorontsteking gehad.

Ik zou je dus ook aanraden om eerst door te vragen en te vragen of je mag proberen met neusspray oorontstekingen te voorkomen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Bij ons heeft dat goed geholpen. Wie weet raakt jouw kind op deze manier ook wel van de oorontstekingen af.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Dit deden wij dus ook Beeldig. Lekker stomen in de badkamer met een hete douche aan maakt de neus ook vrij, dan spray. Zo konden we het soms voorkomen en verlichten als er wel al oorontsteking was.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wij konden het zelfs altijd voorkomen. Ik was best wel boos dat kind al een paar kuren antibiotica verder was vóórdat iemand ons vertelde dat we bij onze dreumes ook gewoon xylometazoline mochten gebruiken. Moesten gebruiken zelfs, bij de eerste tekenen van een verkoudheid die iets verder ging dan een snotneus. Zodra de kleur anders werd dan doorzichtig, moesten we beginnen met neusspray (en voor die tijd zoutoplossing). Had een dokter (welke dan ook) ons dat eerder verteld, dan was er misschien wel geen een antibioticakuur nodig geweest.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Mijn zoon heeft in zijn eerste 2 levensjaren 9 antibiotica kuren gehad (nierbekkenontsteking, 2 keer longontsteking, 3 keer keelontsteking en chronische oorontsteking, in totaal 3 ziekenhuis opnames) Nog voor zijn 2e verjaardag is hij aan zijn amandelen geopereerd en daarna was het een ander kindje! Nog weleens verkouden, maar dan 'gewoon' zonder de ontstekingen en eeuwige koorts. Gelukkig!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vroeger ook de ene kuur na de andere. Voornamelijk voor oorontsteking, voorhoofdsholteontsteking en bijholteontsteking. Uiteindelijk zijn op dringend verzoek van de huisarts mijn neusamandelen verwijderd (op mijn 4e). Daarna nooit meer een kuur gehad. De KNO-arts wilde het niet doen, heeft letterlijk tegen mijn ouders gezegd, het is dat de huisarts het wil, maar anders gebeurde het niet. En ik ben nu 38.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen voor zoon altijd een orale ab kuur voor looporen die niet na een paar weken over gingen van de huisarts. Totdat we naar kno gingen, die schreef meteen druppels voor. Inmiddels bellen we nu gewoon de huisarts en vragen om de druppels als het weer zo ver is.
Koffiekop schreef:
07-11-2017 01:36
Hm.. mijn oudste heeft tot zijn 3e zeker 4x per jaar (dubbele)middenoorontsteking gehad en looporen. Wij hebben toevallig een huisarts en een kinderarts die erg terughoudend zijn met antibiotica. Mijn kind heeft dus nog nooit antibiotica gehad....

Het advies was altijd: volstoppen met paracetamol, stomen en neus sprayen en afwachten. Het was dan altijd binnen een week over met weinig/minimaal pijn (door de paracetamol en nog een pijnstiller.. ben de naam even kwijt).

Nu vraag ik me af: hebben wij ons kind onnodig laten doorlopen ermee, of genazen jullie kindjes niet binnen een week dat je antibiotica kreeg? Of kregen jullie al direct antibiotica? Ik begrijp het verschil in aanpak niet.
Nee hoor, mijn kinderen hebben ook nog nooit AB gehad maar moesten ook altijd een week afwachten en dan ging het vanzelf weer over. Denk dat de kinderen die AB krijgen er langer mee lopen en het niet overgaat.
Pieps2016 schreef:
07-11-2017 09:44
Nee hoor, mijn kinderen hebben ook nog nooit AB gehad maar moesten ook altijd een week afwachten en dan ging het vanzelf weer over. Denk dat de kinderen die AB krijgen er langer mee lopen en het niet overgaat.
Ja, daar ben ik dus benieuwd naar.

Wat zijn de criteria om een kind met oorontsteking antibiotica te geven? Of doet elke arts wat anders?
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe regels als volgt zoals ik het begrepen heb van de arts; Antibiotica schrijven ze voor bij een dubbele middenoorontsteking bij kinderen onder de 2 jaar omdat in sommige gevallen dit kan leiden tot een hersenvliesontsteking. Dus dat wil je natuurlijk voorkomen!!!
Bovendien lijkt me gehoorschade door langdurige oorontstekingen ook niet wenselijk. En een middenoorontsteking doet echt pijn bij een klein kind.
Je moet kritisch zijn als ouder maar ook een arts kunnen vertrouwen.
R
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:50
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe snel zullen bacteriën resistent worden? Lijkt me dat je dan wel een hoop ab moet krijgen. Toch?
Hier ook kids met regelmatig oorontstekingen..maar antibiotica..nog nooit! Ik ben ook wel benieuwd naar waarom het beleid zo anders kan zijn? Hier gebruiken we dan altijd paracetamol, neusdruppels en Otalgan (verdovende oordruppels) en dat werkt als een tierelier.

Dat verhaal van dat het een dubbele oorontsteking moet zijn en kinderen onder de 2 jaar lijkt me onzin. Onze zijn beide onder de 2 jaar en ook beide dubbele oorontstekingen gehad. Geen woord gerept door artsen over de optie voor een eventuele antibioticakuur.
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
07-11-2017 19:49
Hier ook kids met regelmatig oorontstekingen..maar antibiotica..nog nooit! Ik ben ook wel benieuwd naar waarom het beleid zo anders kan zijn? Hier gebruiken we dan altijd paracetamol, neusdruppels en Otalgan (verdovende oordruppels) en dat werkt als een tierelier.

Dat verhaal van dat het een dubbele oorontsteking moet zijn en kinderen onder de 2 jaar lijkt me onzin. Onze zijn beide onder de 2 jaar en ook beide dubbele oorontstekingen gehad. Geen woord gerept door artsen over de optie voor een eventuele antibioticakuur.
Geen onzin:
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q= ... #idm763040
Eze schreef:
07-11-2017 20:36
Geen onzin:
https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q= ... #idm763040
Goed lezen is ook een kunst. Het is dus zeker niet geïndiceerd om kinderen onder de 2jr met een dubbele oorontsteking antibiotica te geven, maar kan worden overwogen, dat is wel een aanzienlijk verschil.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
07-11-2017 01:36
Hm.. mijn oudste heeft tot zijn 3e zeker 4x per jaar (dubbele)middenoorontsteking gehad en looporen. Wij hebben toevallig een huisarts en een kinderarts die erg terughoudend zijn met antibiotica. Mijn kind heeft dus nog nooit antibiotica gehad....

Het advies was altijd: volstoppen met paracetamol, stomen en neus sprayen en afwachten. Het was dan altijd binnen een week over met weinig/minimaal pijn (door de paracetamol en nog een pijnstiller.. ben de naam even kwijt).

Nu vraag ik me af: hebben wij ons kind onnodig laten doorlopen ermee, of genazen jullie kindjes niet binnen een week dat je antibiotica kreeg? Of kregen jullie al direct antibiotica? Ik begrijp het verschil in aanpak niet.

De topic-titel heeft het over váák antibiotica slikken.
Ik ben verbaasd dat kleine kinderen volgeplempt worden met zoiets heftigs.
Kijk naar de amandelen: die beschermen je, maar ze kunnen slechts 1x tegen iets groots beschermen. Dan zijn ze verzadigd en tot bron van vervuiling geworden.

Bij antibiotica slikken heeft probiotica slikken zin, tenminste als het om 1 portie per dag gaat. Stel 's morgens om 07:30 uur de ab, dan om 19:30 de probiotica. Het helpt heel even, totdat een half etmaal later weer de boel afgebroken wordt door de ab. Het verkleint dus het stapeleffect van elke dag alles afbreken.
Beslist niet zomaar op goed geluk slikken en eerst informatie zoeken welke geschikt is voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.thuisarts.nl/oorontsteking/ ... ontsteking

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven