Asielkat

07-11-2017 12:02 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen graag een kat uit het asiel adopteren. We hebben een redelijk groot appartement, zijn overwegend vaak thuis, financieel is het geen probleem en we hebben zat oppasadresjes in de buurt. En een groot hart (-: Ik ben echter alleen maar honden gewend (en dat vinden we niet haalbaar met onze agenda en ons appartement) en vriend heeft alleen een kat meegemaakt toen hij klein was. We zijn nu dus een lijstje met vragen aan het opstellen voordat we voor het eerst richting asiel gaan volgende week, maar ik heb het idee dat ik wellicht van alles vergeet. Misschien kunnen de kattenliefhebbers hier me helpen? Tot nu toe hebben we:
* Is de kat geholpen?
* Is het wel een binnenkat?
* Heeft hij/zij geen maatje nodig?
* Welke gezondheidsproblemen spelen er?
* Wat weten jullie van het karakter?
* Kan de kat omgaan met kinderen? (soms komt er een neefje van 7 langs, en we hebben een kinderwens waar we geen 5 jaar meer mee willen wachten)

Daarnaast vragen we ons af met wat voor zaken we binnenshuis allemaal rekening moeten houden of niet over het hoofd moeten zien. Uiteraard stellen we deze vragen ook aan de kattenbezitters uit onze sociale kring, maar hoe meer input hoe beter wat mij betreft; de kat in kwestie moet immers ook blij van ons worden! Dus advies, tips, wat dan ook; kom maar door!
Alle reacties Link kopieren
Alle katten in het asiel worden mits nog niet gebeurt meteen geholpen. Verder heb je dierenasiels.com hier kun je alles meteen bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Zelf een week geleden 2 katten uit het asiel opgehaald.
Denk dat je qua vragen rijtje wel een compleet beeld hebt.
Bij ons vroeg het asiel zelf eerst een aantal zaken en op basis daarvan zijn we door de hokken gelopen en hebben ze ons een aantal katten aangewezen. Uiteindelijk hebben we 2 beestjes gekozen die waar we gelijk een goed gevoel bij hadden. En tot nu toe geen spijt, zou ze al niet meer willen missen.

Voor in huis:
- Regel een reistas/mand
- Kattenbak+grid
- Krabpaal
-Mandje en/of kleedje waar het beestje op kan liggen
- Voer +voer en water bakje

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Katten worden in het asiel altijd geholpen, dus die vraag hoef je niet te stellen. In beginsel zijn katten solitaire dieren en kunnen ze alleen. Echter, soms zijn ze verknocht aan bijvoorbeeld hun broertje/zusje/moeder/vader, en dan kun je ze wel beter samen adopteren.

Naast karakter en gezondheid zou ik ook goed vragen naar eventuele bekende gedragsproblemen (bijv. in huis plassen bij stress ed). Gedragsproblemen vloeien overigens ook vaak voort uit het verblijf in het asiel, en kunnen thuis met de juiste begeleiding weer afnemen of zelfs stoppen. Maar, je neemt wel een risico dat de klachten blijven, of weer terugkomen als er thuis iets verandert (zoals de komst van een baby).

Als je de kat(ten) binnenhuis wil houden, is het belangrijk dat er thuis genoeg te doen is voor de kat, zodat ze hun energie kwijt kunnen. Dus, voldoende speeltjes in huis halen en actief met ze spelen. Ook vinden katten het vaak prettig om vanuit de hoogte de situatie (binnen en buiten) te kunnen overzien, dus het is goed om daar een mogelijkheid voor te creëren.

Daarnaast zou ik voor de eerste periode investeren in een middel waar ze rustig van worden, zoals Bach Rescue oid. Dat helpt ze om met minder stress aan de nieuwe situatie te wennen.

Als je van plan bent het gezin uit te breiden, kies dan liever niet voor een heel aanhankelijke knuffelkat die veel aandacht wil. Alhoewel dat wel gezelliger is voor jezelf, zul je er met baby minder aan toe komen, en dat is dan zielig voor de kat. Kies dus liever een wat zelfstandiger exemplaar die zichzelf ook prima kan redden als er wat minder tijd voor aandacht is.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 07-11-2017 12:23
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
07-11-2017 12:17

-Mandje en/of kleedje waar het beestje op kan liggen
Ter aanvulling hierop: doe je vooral veel moeite een mooi mandje of kleedje uit te zoeken, ga serieus shoppen en geef er flink geld aan uit, zodat je erna kunt accepteren dat het beest er met geen geweld op te krijgen is. Kat wil alleen maar zitten waar jij wilt zitten. ;)
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
07-11-2017 12:23
Ter aanvulling hierop: doe je vooral veel moeite een mooi mandje of kleedje uit te zoeken, ga serieus shoppen en geef er flink geld aan uit, zodat je erna kunt accepteren dat het beest er met geen geweld op te krijgen is. Kat wil alleen maar zitten waar jij wilt zitten. ;)

I could not agree more. De enige die hier 'braaf' op haar plek ligt is de hond..de poezen gaan echt overal liggen.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
07-11-2017 12:23
Ter aanvulling hierop: doe je vooral veel moeite een mooi mandje of kleedje uit te zoeken, ga serieus shoppen en geef er flink geld aan uit, zodat je erna kunt accepteren dat het beest er met geen geweld op te krijgen is. Kat wil alleen maar zitten waar jij wilt zitten. ;)
Of in de doos waar die heerlijk zachte kussen /te gekke krabmeubel uit kwam :hyper:

TO: Heel veel plezier met gekozen worden door een kattebeest! Want zo gaat dat :D :cat:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
:biggrin:
Ik geloof niet meer in sprookjes.
florence13 schreef:
07-11-2017 12:23
Ter aanvulling hierop: doe je vooral veel moeite een mooi mandje of kleedje uit te zoeken, ga serieus shoppen en geef er flink geld aan uit, zodat je erna kunt accepteren dat het beest er met geen geweld op te krijgen is. Kat wil alleen maar zitten waar jij wilt zitten. ;)
Yep. Hier van alles gehad, mooie mandjes een hangmand aan de verwarming etc. Mevrouw gaat liggen waar zij wil....
Alle reacties Link kopieren
Hahaha onze kat gaat gewoon in het gekochte mandje liggen hoor. Je moet ze gewoon net te klein kopen. Ze vinden het fijn als ze zich erin moeten proppen
Alle reacties Link kopieren
Als je honden gewend bent, zal een kat daar niet snel aan kunnen tippen. Met een hond heb je meer interactie omdat hij meer gefokt is om met mensen samen te leven. Zo zijn honden bijvoorbeeld in staat om uitdrukkingen van mensen op de juiste manier te interpreteren. Er zijn geen andere dieren die dat kunnen. Maar katten hoef je niet uit te laten en kunnen beter tegen alleen zijn. Maar dat houdt níet in dat ze hele dagen altijd maar alleen kunnen zitten.

Een kat kan best solitair bewegen, maar dan moet hij weer voldoende prikkels hebben, leven om zich heen. Dat is niet op een appartement. En dan is gezelschap soms weer prettiger.
Ik weet niet hoeveel jullie van huis zijn om je kat genoeg gezelschap te bieden.

Ik zou gewoon eens naar een goed asiel gaan en daar je vragen voorleggen. En dan kunnen zij je vertellen of ze een kat hebben die voor je geschikt is.
Katten in een asiel zijn al geholpen en gechipt, en ook gevaccineerd en ontwormd. En je kunt daar vragen of jouw situatie voldoet voor een van hun katten.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de vele reacties! Ze helpen ons zeker. Om de reacties over de dure ongebruikte mandjes, kartonnen dozen en eigengereidheid moest ik erg lachen. Ben erg benieuwd met wat voor diva we thuis komen ;-) .

Fijn te weten dat ze altijd gechipt en geholpen zijn, dan streep ik die vragen af.

@ Nummer*Zoveel: ik heb heel veel aan je reactie, dank je wel. Heb je punten opgeschreven en neem ze mee.

@ iones: klopt helemaal. Ik zal ook altijd een hondenmens blijven denk ik. Heb zóveel steun aan de honden in mijn jeugd gehad en koester die warme herinneringen enorm. Ik besef ook dat een kat een compleet ander dier is en heb ook geen onrealistische verwachtingen denk ik, behalve de hoop een maatje te vinden met wie het klikt. Wat betreft een appartement en veel van huis zijn: we zoeken specifiek naar een binnenkat, en zitten niet opgepakt in een hokje van 50 m2 of zo. Ook zal de kat dagelijks niet langer dan 6 uur achtereenvolgens alleen zijn, dus vereenzamen zal zeker niet gebeuren. Maar we zullen onze situatie en vragen voorleggen aan een asiel en hen ons laten voorstellen aan de katten die geschikt zouden kunnen zijn (mochten die er zijn). Ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Katten in assielen worden direct geholpen of je mag een kitten wel al mee naar huis nemen (moet wel voorlopig binnenblijven) en mag je op hun kosten bij hun dierenarts laten helpen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Weet je zeker dat je een kat wilt, als je ook een kinderwens hebt? Asiels zitten vaak vol met katten die weggedaan zijn, omdat ze toch niet samen konden met de baby. Even ter overweging hoor, niks persoonlijks.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
07-11-2017 12:23
Ter aanvulling hierop: doe je vooral veel moeite een mooi mandje of kleedje uit te zoeken, ga serieus shoppen en geef er flink geld aan uit, zodat je erna kunt accepteren dat het beest er met geen geweld op te krijgen is. Kat wil alleen maar zitten waar jij wilt zitten. ;)
Zeg dat wel :D

Wij hebben een poosje geleden een asielkat in huis genomen. Hele leuke krabpaal voor de kat gekocht met meerdere niveau's/comfy hutjes/speelbal, enfin... zelfs met lokspray is de kat er niet op te krijgen. Geloof zelfs dat het beestje de krabpaal nog geeneens een blik waardig heeft gegund in al die tijd @( .
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
Overigens hebben wij (jonge) kinderen en na overleg met de asielmedewerkers hadden we nog steeds keuze genoeg. Het is een leuke volwassen kat, een aanwinst ;-D
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
Alle reacties Link kopieren
Poppy4 schreef:
07-11-2017 13:14
Zeg dat wel :D

Wij hebben een poosje geleden een asielkat in huis genomen. Hele leuke krabpaal voor de kat gekocht met meerdere niveau's/comfy hutjes/speelbal, enfin... zelfs met lokspray is de kat er niet op te krijgen. Geloof zelfs dat het beestje de krabpaal nog geeneens een blik waardig heeft gegund in al die tijd @( .
Dan hebben wij toch wel twee zeer uitzonderlijke exemplaren in huis ;-D Gebruiken vanaf het begin af aan netjes de krabpaal (en de cocosmat, soit) en liggen toch echt het grootste gedeelte van de tijd in hun eigen mandjes.
Proberen wel alle deuren te openen en zitten het liefst op de kop in de prullenbak, dus ik weet wel zeker dat het katten zijn :proud:
Alle reacties Link kopieren
-Julia- schreef:
07-11-2017 13:08
Weet je zeker dat je een kat wilt, als je ook een kinderwens hebt? Asiels zitten vaak vol met katten die weggedaan zijn, omdat ze toch niet samen konden met de baby. Even ter overweging hoor, niks persoonlijks.
Willen; absoluut. Ik wil ook dat ons kind (mocht het ons gegund zijn uiteraard) een huisdier meemaakt. Heel erg waardevol in mijn ogen. Of dat 100% zeker goed gaat? Dat weet je nooit denk ik en kun je enkel proberen in te schatten vooraf. Vandaar ook dat het op het vragenlijstje voor het asiel staat.
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
07-11-2017 13:18
Dan hebben wij toch wel twee zeer uitzonderlijke exemplaren in huis ;-D Gebruiken vanaf het begin af aan netjes de krabpaal (en de cocosmat, soit) en liggen toch echt het grootste gedeelte van de tijd in hun eigen mandjes.
Proberen wel alle deuren te openen en zitten het liefst op de kop in de prullenbak, dus ik weet wel zeker dat het katten zijn :proud:
Daar heb ik een beeld bij :HA:
Alle reacties Link kopieren
Je bent in ieder geval al onderzoek aan het doen, geweldig van je! Schoenendozen zijn ook heel erg in trek.

Nog iets anders, je kunt ook een verzekering nemen voor de kosten van de dierenarts die je hopelijk niet nodig zult hebben. Mijn ouders hadden er ook een en we waren er toen heel blij mee toen mijn kat gewond was geraakt aan zijn oog in een gevecht met de buurkat.

Wat ik zelf vervelend zou vinden zijn de vakanties, hoe doen jullie dat met een kat?
Alle reacties Link kopieren
FemmieG90 schreef:
07-11-2017 13:23
Je bent in ieder geval al onderzoek aan het doen, geweldig van je! Schoenendozen zijn ook heel erg in trek.

Nog iets anders, je kunt ook een verzekering nemen voor de kosten van de dierenarts die je hopelijk niet nodig zult hebben. Mijn ouders hadden er ook een en we waren er toen heel blij mee toen mijn kat gewond was geraakt aan zijn oog in een gevecht met de buurkat.

Wat ik zelf vervelend zou vinden zijn de vakanties, hoe doen jullie dat met een kat?
Ook goede tips, dank! Een schoenendoos met wat zachts erin bedoel je dan of gewoon zo? (al zullen we uiteraard wel op z'n minst een luxere plek probéren :biggrin: )

Die verzekering is een goed idee, die heb ik opgeschreven.

Vakanties worden geen probleem. We gaan af en toe een weekendje weg en eens per jaar een week, soms 2. Hier in de buurt hebben we 3 oppasadresjes, waarvan 1 vriendin van mij die gewoon bij ons in huis kan en wil komen gedurende zo'n periode.
Ik heb een asiel kat die volgens hen niet met andere katten kon.
Als je er dus maar 1 wil is dat een goede vraag om te stellen.
De mijne is hier dolgelukkig, hij ligt as we speak heel ongemakkelijk op een veel te klein kussentje te slapen :proud:

Wel een buitenkat overigens, want ik ben zelf van mening dat een kat naar buiten hoort te kunnen.
Koffiehagedis schreef:
07-11-2017 13:19
Willen; absoluut. Ik wil ook dat ons kind (mocht het ons gegund zijn uiteraard) een huisdier meemaakt. Heel erg waardevol in mijn ogen. Of dat 100% zeker goed gaat? Dat weet je nooit denk ik en kun je enkel proberen in te schatten vooraf. Vandaar ook dat het op het vragenlijstje voor het asiel staat.
Ik vind huisdieren absoluut ook waardevol voor kinderen. Je hebt er goed over nagedacht lees ik wel. Mooi, veel plezier met je kat(ten) binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn inderdaad katten die absoluut niet met andere katten kunnen of willen.
Alle reacties Link kopieren
In geval van een kinderwens. Dan hebben jullie nu al waarschijnlijk bepaald wat ooit de baby/kinderkamer gaat worden. Dan is het verstandig om de kat nu al aan te leren dat deze niet in die kamer mag komen. Dat hoeft natuurlijk niet streng nageleefd te worden maar slechts ontmoedigd. Wanneer die kamer duidelijk niet als deel van de kat zijn territorium is bestempeld, heb je ook minder last van de kat wanneer dat een kinderkamer is geworden waar die niet (meer) mag komen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven