Werk & Studie alle pijlers

Dochter van 18 met VMBO van school

13-11-2017 14:35 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 18 jaar en is gestopt met haar opleiding en wil graag gaan werken. Ze heeft al sollictaties in de horeca en de supermarkt.
Nu hoorde ik van haar vorige studei begeleider dat ze kwalifacatie plicht nieveau 2 heeft. met andere woorden ze is verlicht tot haar 23ste een opleiding te volgen. Ze zei dat ze wel een tussenjaar mag doen maar wel moet uitkijken naar een opleiding.

Wat nou als mijn dochter dol gelukkig is in haar werk, is ze dan toch verplicht om te werken?

wat ik op de site van de Rijksoverheid vind dus niet, maar haar studiebegeleidster blijft vol houden?

Dit lees ik op die site:
In kopie:
Leerlingen tussen 18 en 23 jaar zonder startkwalificatie
Leerlingen die ouder zijn dan 18 hoeven niet meer verplicht naar school. Maar als een leerling tussen 18 en 23 jaar van school gaat zonder startkwalificatie, meld de school dit wel bij de gemeente.

De gemeente geeft de melding door aan het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC). Een RMC-medewerker probeert om toch een geschikte opleiding, werk of een leerbaan te vinden voor uw kind.
Alle reacties Link kopieren
Laat je dochter alsjeblieft door leren!! Je kan nog zo lang werken, neem een tussenjaar om te kijken wat ze leuk vindt.
Supermarkt is nu leuk maar als je 50 bent is er geen supermarkt waar je nog kan werken want je bent te oud!
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter dol gelukkig in haar werk zal zijn is het juist misschien een goed idee een opleiding in dat vakgebied te volgen?
Alle reacties Link kopieren
Verplicht is het niet, maar verstandig natuurlijk wel. Kan ze niet een opleiding gaan doen met 4 dagen werken en 1 dag naar school?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook op mijn 18e gestopt, gewerkt, en daarna op mijn 21e weer een opleiding gedaan. Het enige dat ik heb gemerkt is één brief en ooit één keer gebeld. En wanneer ik zei dat ik aan het werk was was dat prima.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je er als ouder achter staan dat je dochter geen startkwalificatie haalt? Nu blij met haar werk; super. Maar ze heeft ook een toekomst om aan te denken, en die toekomst is op zijn zachtst gezegd niet rooskleurig te noemen wat carrière-opties betreft zonder startkwalificatie. Jij bent er om haar te beschermen tegen slechte korte termijn-keuzes...
Alle reacties Link kopieren
ednaloy schreef:
13-11-2017 14:35
[...]
Sorry, forum doet raar. Ik kan veel reacties niet lezen, en ik kan alleen reageren als ik quote.
Je dochter is ofwel leerplichtige tot 23, ofwel kwalificatieplichtig, wat wil zeggen dat ze mag stoppen met leren als ze een startkwalificatie heeft (bijvoorbeeld mbo niveau 2).
Stop je eerder en zonder kwalificatie, dan kan dat gevolgen hebben. Heeft ze iets van doen gehad met Duo? Dan daar even informeren. Anders kan de studieadviseur van haar vorige opleiding je misschien verder informeren.
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 25-02-2019 07:45
Reden: OP verwijderd, quoten van de OP is niet toegestaan.
48.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ednaloy schreef:
13-11-2017 14:35

Wat nou als mijn dochter dol gelukkig is in haar werk, is ze dan toch verplicht om te werken?

deze zin snap ik niet.

Verder: voor zover ik zie geldt er geen kwalificatieplicht na je 18e. Dus ze kan gerust gaan werken.
Ook hier niets gemerkt van eventuele opvolging vanuit de gemeente. Stelt geen moer voor.

Wel twee kinderen die vastliepen in de havo en later alsnog een opleiding zijn gaan volgen. Soms hebben ze gewoon wat levenservaring nodig... Een paar jaar werken kan ook een heel goede leerschool zijn.

Ik propageer hiermee niet dat je niet moet proberen om je dochter te motiveren, maar soms zijn de omstandigheden - of het kind - er gewoon niet aan toe. Dan kun je op je kop gaan staan, maar verander je niets aan hun keuze. En als ze eenmaal 18 zijn mogen ze een heleboel zelf bepalen. Steun je dochter in haar keuze, maar blijf wel kritisch. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
13-11-2017 14:42
Sorry, forum doet raar. Ik kan veel reacties niet lezen, en ik kan alleen reageren als ik quote.
Je dochter is ofwel leerplichtige tot 23, ofwel kwalificatieplichtig, wat wil zeggen dat ze mag stoppen met leren als ze een startkwalificatie heeft (bijvoorbeeld mbo niveau 2).
Stop je eerder en zonder kwalificatie, dan kan dat gevolgen hebben. Heeft ze iets van doen gehad met Duo? Dan daar even informeren. Anders kan de studieadviseur van haar vorige opleiding je misschien verder informeren.
Waar komt die leeftijd van 23 vandaan? ik kan alleen vinden dat er leerplicht is tot 16, en kwalificatieplicht tot 18 jaar. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht
Alle reacties Link kopieren
Ik heb te maken gehad met het rmc. Erg vermoeiende instantie maar ze hebben niet echt invloed uiteindelijk. Ik zou je dochter stimuleren om te zoeken naar een opleiding die haar interesseert. Dat is voor de toekomst een goed idee en voor haar ontwikkeling nu.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
13-11-2017 14:42
Waarom zou je er als ouder achter staan dat je dochter geen startkwalificatie haalt? Nu blij met haar werk; super. Maar ze heeft ook een toekomst om aan te denken, en die toekomst is op zijn zachtst gezegd niet rooskleurig te noemen wat carrière-opties betreft zonder startkwalificatie. Jij bent er om haar te beschermen tegen slechte korte termijn-keuzes...
Omdat ik een beetje naar mijn eigen loopbaan kijk, ik was ook geen school kind en ben ook met mijn opleiding gestopt rond die leeftijd. Wanneer ze iid weer een opleiding wil gaan doen zal ik haar geen stro breed in de weg leggen. Maar ik was ook veel gelukkiger in mijn baantjes. Mijn dochter is een type die beter tot haar recht komt op de werkvloer in plaats van op school, wanneer ze naar school gaat is ze niet gemotiveerd en gaat alleen spijbelen (aangezien ze nu de leeftijd heeft dat ze zichzelf ziek kan melden).
Alle reacties Link kopieren
Pastelblauw schreef:
13-11-2017 14:38
Als je dochter dol gelukkig in haar werk zal zijn is het juist misschien een goed idee een opleiding in dat vakgebied te volgen?
Dat heb ik haar ook al voor gelegd maar een jaartje praktijk ervaring op doen kan geen kwaad. Ik vind het alleen vervelend dat er weer allerlei verplichtingen zijn. Ik wist op die leeftijd ook nog niet wat ik wilde.
Als ze nu graag wil werken ... Gewoon laten doen.

Stel dat ze over 5 of 10 jaar toch wil studeren, dan beslist ze dat dan maar.

Sommige kinderen / pubers / jong-volwassenen zijn het schoolleven nu éénmaal gewoon rot-beu op een bepaald moment.
Alle reacties Link kopieren
Zeepdoos25 schreef:
13-11-2017 14:37
Laat je dochter alsjeblieft door leren!! Je kan nog zo lang werken, neem een tussenjaar om te kijken wat ze leuk vindt.
Supermarkt is nu leuk maar als je 50 bent is er geen supermarkt waar je nog kan werken want je bent te oud!
dat ja
dochter van een vriendin van mij, begon ook in de horeca, geen opleiding afgemaakt. Ondertussen is ze 25 en hobbelt nog steeds van ene kleine contractje (aangevuld met zwart geld) in het volgende. En ze wordt steeds vervangen door ´kinderen´van 16, lekker goedkoop.
Nu 25, met een kind, in een volstrekt uitzichtloze situatie
Alle reacties Link kopieren
Als jouw dochter een fulltime baan heeft met bijbehorend inkomen welke hoger ligt dan minimumjeugdloon, oftewel, een inkomen boven bijstandsniveau, dan zal men niet zo snel moeilijk gaan doen over een eventuele verplichting om weer te gaan leren. Dit doordat zulk soort banen ook ervaringscertificaten genereren. Komt ze echter achter de kassa ergens te zitten onder een tijdelijk contract, dan kan ze ervan uitgaan, wat de overheid ook doet, dat ze geen contract verlenging gaat krijgen omdat ze te duur gaat worden. Er zijn namelijk voldoende andere 18 jarigen die tegen een lager loon bereid zijn dat werk te doen dan wat ze aan een 19 jarige moeten betalen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
ednaloy schreef:
13-11-2017 14:47
Omdat ik een beetje naar mijn eigen loopbaan kijk, ik was ook geen school kind en ben ook met mijn opleiding gestopt rond die leeftijd. Wanneer ze iid weer een opleiding wil gaan doen zal ik haar geen stro breed in de weg leggen. Maar ik was ook veel gelukkiger in mijn baantjes. Mijn dochter is een type die beter tot haar recht komt op de werkvloer in plaats van op school, wanneer ze naar school gaat is ze niet gemotiveerd en gaat alleen spijbelen (aangezien ze nu de leeftijd heeft dat ze zichzelf ziek kan melden).
OK, prima, maar als je graag een baan wilt hebben en houden, kun je toch beter een startkwalificatie in huis hebben. Hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker het straks wordt om werk te vinden/houden. Voor zo'n startkwalificatie kun je toch ook een werken/leren traject doen en hoef je niet perse 5 dagen per week naar school.
Laat haat een BBL opleiding doen,is dat mogelijk met de baan die ze nu zo leuk vindt?
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
13-11-2017 14:54
Laat haat een BBL opleiding doen,is dat mogelijk met de baan die ze nu zo leuk vindt?
precies, 1 dag per week naar school en verder lekker werken.
Woont ze nog thuis?

Want dan zou mijn vereiste wel zijn dat ze ook effectief werk heeft na een tijdje.

Zit ze bijvoorbeeld augustus volgend jaar nog altijd thuis zonder werk, dan zou ik de optie "opleiding" toch echt terug gaan overwegen.
Ze weet ook dus ze minstens tot ze 70 is moet werken? Ze zal zonder diploma's straks overal gewieberd worden, te oud. Ik zou haar zeker motiveren om toch een opleiding te doen. Horeca is zwaar hoor, dat hou je geen 50 jaar vol.
Alle reacties Link kopieren
ednaloy schreef:
13-11-2017 14:47
Omdat ik een beetje naar mijn eigen loopbaan kijk, ik was ook geen school kind en ben ook met mijn opleiding gestopt rond die leeftijd. Wanneer ze iid weer een opleiding wil gaan doen zal ik haar geen stro breed in de weg leggen. Maar ik was ook veel gelukkiger in mijn baantjes. Mijn dochter is een type die beter tot haar recht komt op de werkvloer in plaats van op school, wanneer ze naar school gaat is ze niet gemotiveerd en gaat alleen spijbelen (aangezien ze nu de leeftijd heeft dat ze zichzelf ziek kan melden).
Snap ik ergens wel, en 18 is ook gewoon jong om al te weten wat je wilt, en daarnaast ook om al de volwassenheid te hebben om de verantwoordelijkheid daarvoor te dragen. Maar afhankelijk van de richting die ze dan hopelijk later wel op wil en gemotiveerd voor is, staat dit wel heel rot op een CV en kan het (flinke) consequenties hebben. Ik hoop dat je haar daar in ieder geval wel over probeert voor te lichten.
Alle reacties Link kopieren
Het korte termijn probleem: geen startkwalificatie en vervangen door een jongere (lees:goedkopere kracht) dan mag jij het onderhoud subsidiëren. De eerste gang bij een aanvraag voor bijstand is terug naar school. Sta je dan met 23 ergens mbo niveau 1 te doen. Want zelfs met een overgangsbewijs vmbo-t 3-4 mag je alleen onder strikte voorwaarden nog toegelaten worden op niveau 2 (en heel zelden niveau 3). Dus bedenk ook voor jezelf wat je je op de hals haalt.

Rijksoverheid:
Teruggaan naar school of een opleiding volgen
Heb je nog geen startkwalificatie (mbo-2, havo of vwo), dan ben je verplicht die te halen voordat je in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering. Het kabinet wil jongeren zoveel mogelijk stimuleren te werken of te leren, om te voorkomen dat ze afhankelijk worden van bijstand.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 13-11-2017 15:13
27.42% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
13-11-2017 15:05
Het korte termijn probleem: geen startkwalificatie en vervangen door een jongere (lees:goedkopere kracht) dan mag jij het onderhoud subsidiëren. De eerste gang bij een aanvraag voor bijstand is terug naar school. Sta je dan met 23 ergens mbo niveau 1 te doen. Want zelfs met een overgangsbewijs vmbo-t 3-4 mag je alleen onder strikte voorwaarden nog toegelaten worden op niveau 2 (en heel zelden niveau 3). Dus bedenk ook voor jezelf wat je je op de hals haalt.
Maar op dat moment is ze dus waarschijnlijk wel gemotiveerd.
Nu niet.

Wat heb je aan een (halve) puber die nu voortdurend ziektebriefjes schrijft en waarschijnlijk haar jaar zo niet haalt?

Laat haar eerst maar es zelf ontdekken welke richting ze uit wil.
En welk diploma daar eventueel handig bij kan zijn later.

Dan is ze op haar 23ste of 28ste of whenever waarschijnlijk veel gemotiveerder om dat ding te halen.
Alle reacties Link kopieren
Dat moet iedereen zelf weten Tornacense. Ik zou het in ieder geval nooit stimuleren. Genoeg VSV-ers gezien die na de eerste 3 jaar zogenaamd op hun pootjes zijn terecht gekomen maar met 22, 23 erbij zitten zoals Lilalinda al beschreef.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven