Gezondheid alle pijlers

Altijd vaak plassen

13-11-2017 16:27 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje gek onderwerp misschien maar ik hoop dat mensen dit herkennen. Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik altijd al veel vaker moet plassen dan anderen. Sowieso kun je de klok erop gelijk zetten dat ik ongeveer 45 minuten na het drinken van een kop thee, glas sap of water moet plassen. En dat kan ik niet lang ophouden. Als ik naar de wc ga, komt er ook echt een flinke plas uit dus het zit niet tussen mijn oren. De zeldzame keer dat ik naar de bios of het theater ga, drink ik daar dus helemaal niets. Ook voor en tijdens vergaderingen hou ik er rekening mee. Collega's drinken de ene kop thee na de andere leeg terwijl ik van één kop vaak al twee keer kort na elkaar moet plassen. Als ik de weg op moet, kijk ik altijd eerst of er file staat. Zo ja, dan stel ik mijn reis uit want het idee dat ik straks geen kant op kan maakt sowieso al dat ik moet plassen.

Het is geen blaasontsteking want ik heb dit altijd al gehad. Ik kan er opzich goed mee leven hoor en maak er vaak maar een grapje van als iemand er wat over zegt. Maar het is wel irritant en soms word ik er ook echt zenuwachtig van in situaties waarin het niet handig is om naar de wc te moeten. En van zenuwen moet ik júist. (Dit is overigens echt niet de oorzaak hoor want gewoon op mijn vrije dag thuis loop ik ook gerust iedere anderhalf uur naar de wc).

Herkenbaar?
Heb ik ook, 's nachts bv. een keer of 3 eruit moeten. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar als klein kind had ik een blaassteentje en ik ben geopereerd om "mijn plasbuis op te rekken". Zo is het mij in elk geval verteld.
Alle reacties Link kopieren
hoe doe je dat ´s nachts dan?
Heb ik ook, gek genoeg hoef ik er 's nachts niet zo vaak uit. Komt misschien ook omdat ik 's avonds niets drink. Maar ik moet er ook echt rekening mee houden. Ik ben een buitenmens, wandelen, fotograferen etc. Dan ben ik soms uren buiten. Drink dan van tevoren heel weinig, maar meestal moet ik dan toch een keer (meestal vaker) de bosjes opzoeken.
Ik zeg altijd dat ik een hele actieve doorstroming heb.

Gekke is, soms hoef ik helemaal niet zo vaak, dat valt me dan echt op. Ik hou dan blijkbaar meer vocht vast. Maar dan komt er ook weer een moment dat het vocht er allemaal binnen een paar uur uit moet en ik echt helemaal leegloop. Dan moet ik wel 5 keer per uur naar de wc.

Gelukkig heb ik er geen last van, buiten dat het onhandig is.
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar. Ik houd er ook rekening mee maar ik word er niet zenuwachtig van. Ik ervaar dit niet echt als een heel groot probleem.
Alle reacties Link kopieren
klinkt misschien duf, maar drink je niet gewoon veel te veel overdag?
(je weet, dat minstens 2 liter water een fabeltje is?)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

's Nachts moet ik minimaal 1 keer maar meestal wel 2 of 3 keer. En de laatste twee uur voordat ik naar bed ga drink ik dus expres al niks meer.

@ Hommeltjes; ja de bosjes opzoeken... Ik wandel graag en als ik dan in de bossen ben doe ik dat dus ook regelmatig. Ik weiger me door mijn blaas te laten weerhouden van mooie boswandelingen.
Ik heb dat ook. Ik heb wel in de loop van de jaren gemerkt dat ik veel moet blijven drinken. Als ik te lang te weinig drink krijg ik blaasontsteking. Dan maar een keer in de bosjes plassen, vind ik helemaal niet erg.
Ja hoor, herkenbaar. En het is erger geworden nu ik ouder ben en door de overgang. Blijkbaar word je bindweefsel zwakker dus vaker plassen. Ik krijg er ook stress van als ik niet kan plassen.

Ik las laatst een mooie spreuk : "als er turbulentie in het vliegtuig is en het bordje fasten your seatbelts gaat branden dan denken mannen "hopelijk storten we niet neer" en vrouwen "ik hoop dat het bordje weer uit gaat voor ik heel erg moet plassen".

Een autovakantie vind ik niks, uren in de auto en dan stoppen in een plaatsje waar je moet zoeken naar een café wat open is waar ik kan plassen. Daar krijg ik het al bij voorbaat benauwd van.

's Nachts moet ik er altijd minstens één keer uit maar vaker twee of drie keer. Lastig!

Echt een overactieve blaas (dat kan het ook zijn) is het niet, er komt altijd een grote plas uit. Meer overactieve nieren denk ik :hyper:

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item41559
Herkenbaar! Ik ga ‘s nachts zo’n 3x, maar drink ook veel water.

Altijd al gedaan trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Is de totale hoeveelheid die je per dag plast ook abnormaal hoog? Dan zou je je eens op diabetes moeten laten testen. Heeft het te maken met dat je de hoeveelheid vocht die je op een dag binnenkrijgt niet goed spreidt?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik was al bang dat ik de enige was. Ook heel herkenbaar hier.
Moet erg veel plassen en ook s'nachts

soms ook periodes heel weinig en een andere keer wel 4 keer in een uur. Minder drinken heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat haalt niks uit en heb ik zo een blaasontsteking te pakken.
Bang om niet naar de wc te kunnen ben ik eigenlijk nooit, wel vaak gehad dat ik nodig moet en mij dan pas bedenk dat ik beter eerder had kunnen gaan, bijvoorbeeld in de auto.

Heb het gewoon geaccepteerd als onderdeel van hoe ik ben
fayanna schreef:
13-11-2017 19:23
Is de totale hoeveelheid die je per dag plast ook abnormaal hoog? Dan zou je je eens op diabetes moeten laten testen. Heeft het te maken met dat je de hoeveelheid vocht die je op een dag binnenkrijgt niet goed spreidt?
Ja, de hoeveelheid is ook veel. Ik ben al heel vaak getest, ook als kind.
Ik drink de hele dag door :proud:
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
13-11-2017 19:29
Ja, de hoeveelheid is ook veel. Ik ben al heel vaak getest, ook als kind.
Ik drink de hele dag door :proud:

Dan is de oorzaak duidelijk. En dan kan je het ook zelf sturen door minder te drinken als je bijvoorbeeld de deur uit moet.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
fayanna schreef:
13-11-2017 19:32
Dan is de oorzaak duidelijk. En dan kan je het ook zelf sturen door minder te drinken als je bijvoorbeeld de deur uit moet.
Nee, ik word doodziek als ik minder drink, ook altijd al gehad.
Daarbij is dat ook niet goed voor mijn lithiumspiegel.
Alle reacties Link kopieren
MoirenPhae schreef:
13-11-2017 20:02
Nee, ik word doodziek als ik minder drink, ook altijd al gehad.
Daarbij is dat ook niet goed voor mijn lithiumspiegel.

Bekende bijwerking van lithium inderdaad. En dan komt je water- en zouthuishouding tamelijk precies. Is het geen diabetes insipidus?
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
fayanna schreef:
13-11-2017 21:04
Bekende bijwerking van lithium inderdaad. En dan komt je water- en zouthuishouding tamelijk precies. Is het geen diabetes insipidus?
Nope.
Het hoort gewoon bij mij. Al van baby af aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoeveel andere mensen op een dag plassen qua aantal liters ofzo maar volgens mij is dat wel gewoon normaal. Als ik thee heb gedronken, plas ik behoorlijk veel. Maar als ik 'gewoon' moet plassen zonder direct gevolg van een grote hoeveelheid drinken, is de plashoeveelheid ook minder.

Door de dag heen drink ik ongeveer 1 tot 1,5 liter water/thee dus dat is eigenlijk helemaal niet bijzonder veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink 1.5 tot 2 liter per dag en overdag moet ik 12 tot 15 keer plassen en snachts eigenlijk 1 tot 3 keer er nog bij.
Ik drink s avonds na 19 uur niets meer, maar moet s nachts nog steeds 2 of 3 x naar de wc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven