Werk & Studie alle pijlers

Lager loon accepteren?

14-11-2017 11:28 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn huidige baan begonnen met een half jaar contract. Ik ben toen akkoord gegaan met een (veel) lager loon omdat ik nogal wat werkzaamheden moet doen waar ik weinig ervaring in heb (het is de bedoeling dat ik dat ga leren/opbouwen). Ik was blij dat ik die kans kreeg en ben akkoord gegaan. Mijn werkgever zei wel dat hij wel van plan was om stapsgewijs naar het salaris te gaan dat ik had gevraagd. Hij heeft er inderdaad elke 2 maanden € 100,- bruto bij gedaan.

Zes maanden later wil mijn werkgever een vast contract geven… over mijn inzet is hij tevreden. Ik zit echter nog steeds 300 bruto onder het gevraagde salaris. Hij zegt nog te weinig te kunnen zeggen van het niveau/snelheid van de werkzaamheden waarin ik ervaring zou gaan opbouwen. Maar dat is lastig, omdat ik deels ook in beslag word genomen door andere werkzaamheden (die waar ik veel ervaring in heb en waar ik wel snel in ben). Daarnaast is me verteld dat ik altijd vragen kan stellen maar in de praktijk is daar weinig tijd voor. Moet ik het vooral zelf (online turturials) uitzoeken en kom dan niet uit met mijn te schrijven uren. Best frustrerend. Ik heb dus zelf ook meer de neiging om werkzaamheden naar me toe te trekken waar ik niet zoveel (uitzoek)energie in hoef te steken om uit te voeren. Maar op deze manier kan mijn werkgever het wel lang volhouden om me minder te hoeven betalen.

Komt bij dat de andere werknemers in het bedrijf zijn overgenomen… met alle rechten die daarbij horen. Een telefoon van de zaak is voor mij niet zo nodig. Maar ik krijg bijvoorbeeld ook geen pensioen, terwijl zij dat wel krijgen… dat vind ik wel scheef, of gebeurt dit vaker? Ik heb een (nog ongetekend) nieuw contract op mijn bureau liggen en ben bang dat ik op een te laag salarisniveau blijf hangen als ik dit nu ga tekenen… Een vast contract is leuk, maar geeft ook geen onderhandelings- of evaluatie-moment… en onderhandelen heb ik altijd moeilijk gevonden! Ik heb het wel naar mijn zin hier, dat is ook veel waard… zeker omdat ik de afgelopen jaren niet zoveel geluk heb gehad kwa werkplezier… Tja, wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Onderhandelen dus. Op z'n minst inzetten op dat pensioen en die 300 euro meer. Evt genoegen nemen met nu alleen dat pensioen, en doorgaan met de 100 euro per 2 maanden meer.
(beter nog: inzetten op pensioen en telefoon en andere secundaire voorwaarden die anderen hebben, en 500 euro bruto; en dan uitkomen bij pensioen en 300 euro bruto).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor een hoger salaris, maar ik daar tegenover stellen dat ik in mijn privétijd middels online tutorials mijn kennis/vaardigheden naar het gevraagde niveau breng.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
14-11-2017 11:58
Ik zou gaan voor een hoger salaris, maar ik zou daar tegenover stellen dat ik in mijn privétijd middels online tutorials mijn kennis/vaardigheden naar het gevraagde niveau breng.
Alle reacties Link kopieren
In de praktijk komt het er op neer dat ik sowieso al in mijn eigen tijd mijn kennis bijspijker. Soms in werktijd google naar een probleem waar ik dan tegenaan loop. Maar ik ben nog niet behendig, lees: snel.

Ik denk eigenlijk dat dit me altijd zal achtervolgen. De programma's zijn ook zo uitgebreid en ontwikkelen zich zo snel dat je altijd achter de feiten aan loopt. Waarschijnlijk heeft iedereen daar last van, maar komen anderen ermee weg door een zelfverzekerde(re) opstelling ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Als een collega onder dezelfde cao valt, of je hebt beiden geen cao, dan is bij wet verboden dat de één wel een pensioen krijgt en de ander niet
Alle reacties Link kopieren
Tenminste, de laatste keer dat ik de wet daar op nasloeg, kan intussen anders zijn
Alle reacties Link kopieren
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Bij (redelijke groot) bedrijf waar man werkt, worden alle nieuwe mensen nu aangenomen als werknemer van werkmaatschappij X. Zij krijgen bijvoorbeeld alleen verlof en geen Atv-dagen, terwijl mensen die er al langer werken onder een CAO vallen en dat soort dagen wel krijgen.
Je krijgt daar echt een tweedeling van mensen die wel en niet onder CAO vallen.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
14-11-2017 13:04
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Bij (redelijke groot) bedrijf waar man werkt, worden alle nieuwe mensen nu aangenomen als werknemer van werkmaatschappij X. Zij krijgen bijvoorbeeld alleen verlof en geen Atv-dagen, terwijl mensen die er al langer werken onder een CAO vallen en dat soort dagen wel krijgen.
Je krijgt daar echt een tweedeling van mensen die wel en niet onder CAO vallen.
En nu even echt lezen wat ik schreef?

Dank voor exact bevestigen wat ik schreef
Pensioen zou ik wel iets vinden om even heel goed over te onderhandelen, maar qua salaris vind ik het helemaal niet zo gek klinken. Je hebt elke 2 maanden € 100,- bruto erbij gekregen. Dat is een verhoging die je in geen enkele cao of salarisschaal zult vinden. En dan gaat het nu om het salaris dat je gaat krijgen na 6 maanden. Zes maanden! Dat vind ik echt heel kort om het nogmaals over honderden euro's omhoog te hebben. Denk echt dat dat niet realistisch is. Dat je met een veel lager salaris bent begonnen dan bij je vorige baan is je eigen beslissing geweest. Je kunt niet verwachten dat je na slechts 6 maanden dan wel ineens een veel hoger salaris krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven