Diner bruiloft

29-11-2017 15:55 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik en mijn vriend gaan volgend jaar trouwen. We zijn dus druk bezig met de gastenlijst en inplannen hoe we dat allemaal gaan doen. Onze dag gaat er ongeveer zo uit zien.

14:00-15:00 ceremonie
15:00-17:30 borrel
17:30-20:00 diner
20:00-1:00 feest

ik wil eigenlijk alleen onze ouders, broers en zussen(en hun kinderen natuurlijk ook) en getuigen uitnodigen voor diner, kan dat? Of moet ik iedereen uitnodigen die bij de ceremonie en borrel aanwezig zijn? Want ik hoor altijd of je bent heledag uitgenodigd of alleen op het feest.
Het komt wel vaker voor dat gasten de hele dag komen, maar geen eten krijgen. Ik vind het zelf geen porem, en vind dat je gasten dan overdag echt alleen maar als zaalvulling op laat draven. Dus: Ja, het kan, en meningen zullen verschillen, maar ik vind het geen gastvrije houding.
Wil je dan dat bepaalde mensen wel op ceremonie/borrel komen, niet bij diner en dan wel met feest? Of zijn dat verschillende groepen mensen vóór en na het diner?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gasten of voor alles uitnodigen of alleen voor het feest. In ieder geval geen programma waarbij er een gat in de dag zit.
Het kan, het gebeurt en het is mega ongastvrij in mijn boek.
Ik vind het niet altijd ongastvrij, ligt eraan hoe het gebracht wordt. Als ik bijvoorbeeld voor het feest uitgenodigd word, maar ook welkom ben om aan te sluiten bij de ceremonie vind ik het anders dan wanneer ik voor beide onderdelen expliciet word uitgenodigd en dan met zo'n gat in de dag zit. Ik vind het wel ongastvrij als het vrij snel op elkaar volgt zoals hier. Dat je 1-3 uur jezelf moet vermaken en voederen. Als ik wel eens word uitgenodigd voor een bruiloftsdag waarbij ik bij losse onderdelen aanwezig kan zijn kies ik er voor één. Dus óf ceremonie óf feest.

Zelf wilde ik dit echt niet, sowieso geen gat in de dag voor wie dan ook, dus bij de ceremonie waren ook alleen onze naasten en later op de dag sloten meer mensen aan.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 29-11-2017 16:07
36.07% gewijzigd
Wat moeten de gasten dan doen als jij aan het eten bent?
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
29-11-2017 16:00
Wil je dan dat bepaalde mensen wel op ceremonie/borrel komen, niet bij diner en dan wel met feest? Of zijn dat verschillende groepen mensen vóór en na het diner?
De mensen die we willen uitnodigen voor ceremonie en borrel zijn ook uitgenodigd op het feest.
Alle reacties Link kopieren
Wil je alle mensen van de borrel ook op het avondfeest zien? Dan is het not done wat mij betreft om ze voor het eten weg te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Oh mosterd.

Waarom wil je die mensen ook bij de borrel hebben? De ceremonie is altijd openbaar he, daar kan iedereen zelf voor kiezen, ook mensen die je alleen voor het feest 's avonds hebt uitgenodigd.
Of de hele dag of alleen voor het feest. Wat zeg je anders? Om half 6, u mag nu weg en zelf avondeten regelen, zie ik je om 8 uur terug.
Dan kon t bruidspaar voor mij afbranden.
Alle reacties Link kopieren
Het kan, maar echt aardig is het niet (...)
Kun je niet met die specifieke groep mensen gaan lunchen, daarna ceremonie met de andere gasten, borrel, eten en feest...?
Ik zou het niet zo doen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjesolifant schreef:
29-11-2017 16:00
Het komt wel vaker voor dat gasten de hele dag komen, maar geen eten krijgen. Ik vind het zelf geen porem, en vind dat je gasten dan overdag echt alleen maar als zaalvulling op laat draven. Dus: Ja, het kan, en meningen zullen verschillen, maar ik vind het geen gastvrije houding.
Dit. Ik vind het altijd zo raar als we als daggasten op mogen komen draven, maar dan na de receptie/borrel weggestuurd worden en zelf de dichtstbijzijnde friettent op mogen gaan zoeken om dan 's avonds weer terug te komen. Vooral als er helemaal geen restaurant of snackbar in de buurt is vind ik het nogal naar. Mensen doen toch vaak moeite om naar je bruiloft te komen, reizen vaak over langere afstand, kopen nieuwe kleding en geven een duur cadeau. Beetje ondankbaar om ze dan weg te sturen.

Dat je geen zin hebt om voor tachtig man een viergangendiner te betalen begrijp ik, maar daar valt omheen te werken. Huur een foodtruck in of trouw 's avonds zodat iedereen van tevoren zelf kan eten. Tussendoor je gasten wegsturen vind ik zeer ongastvrij.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wat de rest zegt. Je nodigt een aantal mensen uit voor de hele dag, ceremonie, borrel, eten en feest en andere mensen alleen voor het feest. Die mensen kunnen als ze willen komen naar de ceremonie, maar gaan daarna naar huis tot het feest.
Alle reacties Link kopieren
In het kader van "wat hoort" misschien ook handig om te weten voor je de uitnodigingen verstuurt: "ik en mijn vriend" is misschien wel correct in feitelijkheid, maar "mijn vriend en ik" is de juiste vorm.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het kunnen mits:
- Je het oke vindt als gasten besluiten om òf alleen de ceremonie en borrel te doen òf alleen het feest. Mensen daarin dus ook de vrijheid geven en niet teleurgesteld zijn als ze niet overal bij zijn.
- Het op een locatie is waar genoeg keuze is aan restaurants (ook in lagere prijsklasse) en/of veel gasten dicht bij huis zijn dus thuis kunnen eten

Ik heb het vaak meegemaakt en vind het geen probleem want dan ga ik òf eten met de groep vrienden die er ook bij zijn òf ik kom pas 's avonds na het eten die kant op.
Alle reacties Link kopieren
Geen gat inderdaad, dat is niet gastvrij. Hier was een diner destijds ook veel te duur, dus wij hebben afgesloten met een luxe broodmaaltijd, dat viel wel binnen budget, en zo hoefden gasten niet met lege maag naar huis.
Alle reacties Link kopieren
doe dan geen diner maar voor iedereen een lopend buffet...
Alle reacties Link kopieren
Sunin schreef:
29-11-2017 16:07
De mensen die we willen uitnodigen voor ceremonie en borrel zijn ook uitgenodigd op het feest.
Dan zou ik ze ook uitnodigen voor het diner. Wij hadden het zo:
Wij trouwen op datum X om Y uur in het gemeentehuis van Z.
We willen dit met jullie vieren 's avonds vanaf 20 uur op locatie A.
Voor de borrel en het diner (broodmaaltijd bij ons) alleen ouders, broers/zussen, opa en oma en getuigen.

Ieder die wilde was vrij om ook bij de ceremonie te komen. 2 stellen die het feest 's avonds niet konden vieren (lichamelijk) hebben gevraagd of er een andere optie was, die hebben we alsnog uitgenodigd voor de borrel.
Ben je nu serieus van plan om gasten weg te sturen om ze vervolgens om 8 uur weer op te komen laten draven. Bij zo'n uitnodiging zou ik alleen 's avonds naar het feest gaan.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het op zich een prima indeling . Maar verwacht niet dat de avond mensen die niet bij het eten zijn wel op de borrel en ceremonie komen. Het is wel echt gescheiden zo. Een klein ploegje de ceremonie, wat mensen die je feliciteren op je receptie Er is niemand zo gek dat ze en ceremonie en avond feest doen als ze een paar uur zichzelf moeten vermaken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor het antwoorden van mijn vraag en mijn idee te geven.

Om even duidelijk te maken wil ik natuurlijk niet onbeschoft of ondankbaar zijn of niemand wegsturen of iets. Maar met mijn gedachte dat we een momentje willen met onze familie en getuigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij mijn eigen bruiloft 3 groepen:
- De daggasten (dus ceremonie + diner + feest)
- De diner + feestgasten
- De feestgasten

Op die manier konden we wel onderscheid maken in de groepen maar had niemand een gat in de dag.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Sunin schreef:
29-11-2017 16:34
Bedankt allemaal voor het antwoorden van mijn vraag en mijn idee te geven.

Om even duidelijk te maken wil ik natuurlijk niet onbeschoft of ondankbaar zijn of niemand wegsturen of iets. Maar met mijn gedachte dat we een momentje willen met onze familie en getuigen.
In dat geval zou ik met jullie dagplanning voorafgaand aan de ceremonie een lunch regelen voor deze groep.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven