Gezonde roker sleept de tabaksindustrie voor de rechter.

01-12-2017 10:49 183 berichten
Gelezen in het AD;

Voor het eerst heeft nu ook een gezonde roker aangifte gedaan tegen de tabaksindustrie wegens zware mishandeling.
De 25-jarige Charlotte Pelt is al 10 jaar verslaafd en vindt dat dus níet haar eigen schuld. ,,Verslaving is een ziekte.’'

,,Ik vind het niet mijn schuld dat ik verslaafd ben,’’ zegt de studente rechtsgeleerdheid. ,,Als je jong bent, ben je helemaal niet bezig met de gevolgen van wat je doet. Ik ben op een schoolfeest begonnen, toen was ik 14 of zo. Veel oudere leerlingen rookten al. Vanaf mijn 15de begon ik echt regelmatig te roken. Pas jaren later kom je erachter dat mensen longkanker krijgen en waardoor. Toen rookte ik al jaren. Dat is wat de rookindustrie wil: jonge mensen verslaafd maken. Om geld te verdienen. Dat is zo naar. Ik hoop dat meer gewone rokers gaan inzien wat ze is aangedaan.’’
Dan denk ik....
Waar zijn haar ouders geweest al die tijd? Of rookte de ouders zelf ook?
Waar ligt de verantwoordelijkheid van de ouders hierin?
Beetje dubbel wat ik allemaal denk
Ene kant denk ik gezonde roker? Maar ik snap het nu
Daarna denk ik ja het klopt dat ze jongeren verslaafd maken. Daarna dacht ik; er zijn toch al zoveel maatregelen genomen dat jongeren niet mogen roken. Maar nu denk ik ja misschien heeft ze nog gelijk ook.

Weet je nog de eerste persoon die naar de rechter ging omdat ze een rookvrije ruimte eisten. Wat was dat vreemd zich. En kijk nu.
Dus wie weet kan dit jonge dame ook al wat bereiken. Niet meer voor zichzelf, maar voor de generatie die er nu aankomt.

We zullen het zien.
Roken is nu allang niet meer in. Als iemand rookt, kijk ik vaak even achterom. Van huh. Ohja.
Dus wie weet verdwijnt roken straks helemaal uit het zicht.
Alle reacties Link kopieren
:facepalm: van de oudere generatie kan ik het mij nog voorstellen (toen de effecten van roken nog onbekend waren en de propagandamachine nog volop draaide). Maar om als 25 jarige je eigen verantwoordelijkheid zo af te schuiven en alle schuld buiten jezelf te plaatsen.....zielig gedrag. De effecten van roken waren 10 jaar geleden ook al ruimschoots bekend, voor minderjarigen is roken niet voor niets verboden. Het staat ook al meer dan 10 jaar op de pakjes sigaretten.
miek_ wijzigde dit bericht op 01-12-2017 10:54
0.11% gewijzigd
10 jaar geleden was er toch ook al voorlichting?
En de verantwoordelijkheid van de ouders dan?
Ze was minderjarig toen ze met roken begon.
damesbril schreef:
01-12-2017 10:57
En de verantwoordelijkheid van de ouders dan?
Ze was minderjarig toen ze met roken begon.
Die kan ze ook aanklagen. Daar kwam immers het geld vandaan waarmee ze het kocht ;-)
damesbril schreef:
01-12-2017 10:51
Dan denk ik....
Waar zijn haar ouders geweest al die tijd? Of rookte de ouders zelf ook?
Waar ligt de verantwoordelijkheid van de ouders hierin?
Jij hebt nooit stiekem wat gedaan toen je puber was? Ook nooit in het fietsenhok?
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
01-12-2017 10:57
En de verantwoordelijkheid van de ouders dan?
Ze was minderjarig toen ze met roken begon.
Ik denk dat het gros van de mensen die beginnen met roken minderjarig zijn. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar ik ken niemand die pakweg na zijn 23 ofzo is begonnen met roken.
De meeste rokers beginnen in de periode in hun leven dat ze het meest beïnvloedbaar zijn. De invloed van de ouders is in deze periode vaak een invloed waar ze zich willen tegen afzetten. Met hun leeftijdsgenoten wordt gezocht naar een soort van verbondenheid. Als je minderjarig bent, mag je nog zo de negatieve gevolgen van roken kennen, de meeste tieners wanen zich onsterfelijk, zijn helemaal niet bezig met de vreselijke gezondheidsgevolgen. Als die er al zijn, overkomt het hen waarschijnlijk toch niet (in hun beleving).
Stoppen doen ze wel een keer, als vrouw als ze zwanger zijn ofzo. Lijkt ook heel eenvoudig. Ze beseffen niet dat de gemiddelde roker 5 à 6 stoppogingen nodig heeft om ervan af te raken.

Ik ben het er wel mee eens hoor dat het misdadig is om mensen aan te zetten tot verslaving, verslaving mogelijk te maken in de periode van hun leven dat ze het meest beïnvloedbaar zijn. En als ouder ben je niet continu bij je kind om elke sigaret af te nemen en hoe meer je zegt dat iets niet mag, hoe aantrekkelijker het ook lijkt. Ik wil het je zien doen hoor, voorkomen dat je kind rookt.
Wat een kansloze missie dit. Welke advocaat wil hier geld aan verdienen?
8102 schreef:
01-12-2017 11:03
Jij hebt nooit stiekem wat gedaan toen je puber was? Ook nooit in het fietsenhok?
Ik niet. Ben vast niet de enige.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
01-12-2017 11:05
Ik denk dat het gros van de mensen die beginnen met roken minderjarig zijn. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar ik ken niemand die pakweg na zijn 23 ofzo is begonnen met roken.
De meeste rokers beginnen in de periode in hun leven dat ze het meest beïnvloedbaar zijn. De invloed van de ouders is in deze periode vaak een invloed waar ze zich willen tegen afzetten. Met hun leeftijdsgenoten wordt gezocht naar een soort van verbondenheid. Als je minderjarig bent, mag je nog zo de negatieve gevolgen van roken kennen, de meeste tieners wanen zich onsterfelijk, zijn helemaal niet bezig met de vreselijke gezondheidsgevolgen. Als die er al zijn, overkomt het hen waarschijnlijk toch niet (in hun beleving).
Stoppen doen ze wel een keer, als vrouw als ze zwanger zijn ofzo. Lijkt ook heel eenvoudig. Ze beseffen niet dat de gemiddelde roker 5 à 6 stoppogingen nodig heeft om ervan af te raken.

Ik ben het er wel mee eens hoor dat het misdadig is om mensen aan te zetten tot verslaving, verslaving mogelijk te maken in de periode van hun leven dat ze het meest beïnvloedbaar zijn. En als ouder ben je niet continu bij je kind om elke sigaret af te nemen en hoe meer je zegt dat iets niet mag, hoe aantrekkelijker het ook lijkt. Ik wil het je zien doen hoor, voorkomen dat je kind rookt.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar hoe wil ze bewijzen dat de rookindustrie actief jongeren tot roken aanzet? De jongere is zelf degene die de wet overtreed, door sigaretten aan te (laten) schaffen. Een producent kan toch niet vervolgd worden omdat zijn product door de verkeerde mensen gebruikt wordt?
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Ach, je moet er een beetje uitspringen als je rechten studeert, denk ik. Veel te veel mensen die dat doen, dus een beetje aandacht en bekendheid is mooi meegenomen. Ze is ook al 25, dus dat heeft ze ook al niet mee.
Alle reacties Link kopieren
nederlandsevrouw schreef:
01-12-2017 11:11
Ik ben het helemaal met je eens. Maar hoe wil ze bewijzen dat de rookindustrie actief jongeren tot roken aanzet? De jongere is zelf degene die de wet overtreed, door sigaretten aan te (laten) schaffen. Een producent kan toch niet vervolgd worden omdat zijn product door de verkeerde mensen gebruikt wordt?
Tja, hoe ze dat wil bewijzen? Geen idee. Het is natuurlijk gewoon wel zo dat de tabaksindustrie floreert op het zo jong mogelijk verslaafd maken, hoe ze daar actief op inspelen, geen idee. Ik vraag me ook af of dat nodig is, als jongeren dat blijven doorgeven aan mekaar.
Als het mogelijk zou zijn om mensen effectief van sigaretten te houden tot ze volwassen zijn (of voorbij pakweg 20), zou de tabaksindustrie niet zo veel meer voorstellen, me dunkt.
Dat ze verslaafd is geworden is haar eigen verantwoording. Dat roken slecht is was al bekend toen ik 14 was en begonnen ben met roken. Ben nu 52. Ik geef niemand behalve mezelf de schuld van mijn verslaving.
Dit grietje is deze studie gaan doen, omdat ze geld rook.
Ze kan beter haar ouders aanklagen. Of haar school.
Ik denk dat ik haar ga aanklagen. Meerokers hebben grote kans op kanker. Zij doet dit andere mensen dus aan. Even denken, wat kunnen we hiervan maken; dood door schuld als er iemand in haar omgeving kanker krijgt en eraan overlijdt?!
Jongeren kunnen niet gaan roken als er geen rookwaar wordt geproduceerd.
De vraag is of het zelfs maar in ze op zou komen.
Waarschijnlijk niet.
Dus natuurlijk is het de schuld van iedereen die er geld aan verdient en die het produceert en de handel in leven houdt.
Je moet ergens beginnen met aanklagen om er ooit eens echt een einde aan te maken.

Nog steeds is tabak iets waarmee veel geld wordt verdiend, ook via de belastingen.
Ik kan nergens terugvinden waar staat dat ze gedwongen is om te gaan roken....
Helemaal mee eens dat verslaving een ziekte is, maar dit is er wel een waar ze zelf voor heeft gekozen.
Ben een vredelievend persoon maar zo'n troela zou ik graag een schop onder d'r kont geven, in de hoop dat er een beetje normaal gedrag terugkomt en realiteitszin. Tjongejonge.
Zolang er reclame/marketing is en er bijna 100 extra stoffen in de sigaret zitten, waarvan een groot deel bewust is toegevoegd om je verslaaft te maken en te houden vind ik dat ze een punt hebben.

Ook sjoemelen ze al jaren met de testen om dit te verbloemen. Ik vind het een goede zaak.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 01-12-2017 11:36
4.92% gewijzigd
Ik vind niet dat ouders hier schuld aan hebben. Toen mijn ouders er achter kwamen dat ik rookte was ik al lang verslaafd.
Alle reacties Link kopieren
Als 14 jarige mag je geen sigaretten kopen, dus lijkt me nogal vreemd dat de producent daar dan verantwoordelijk voor is.
damesbril schreef:
01-12-2017 10:51
Dan denk ik....
Waar zijn haar ouders geweest al die tijd? Of rookte de ouders zelf ook?
Waar ligt de verantwoordelijkheid van de ouders hierin?
Het gaat hier niet om de ouders.
Het gaat om de tabaksindustrie.
Om er een einde aan te maken dat het nog geproduceerd wordt zul je ergens moeten beginnen.
Aanklagen dus.
Gewoon een strategische zet in de hoop dat al die geldwolven stoppen met de productie en de verkoop, zodat zowel jonge mensen als oude mensen niet meer verslaafd kunnen raken.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
01-12-2017 11:31
Dit grietje is deze studie gaan doen, omdat ze geld rook.
Ze kan beter haar ouders aanklagen. Of haar school.
Ik denk dat ik haar ga aanklagen. Meerokers hebben grote kans op kanker. Zij doet dit andere mensen dus aan. Even denken, wat kunnen we hiervan maken; dood door schuld als er iemand in haar omgeving kanker krijgt en eraan overlijdt?!

Eigenlijk vind ik dat je hier wel een (grappig) punt hebt. Zou toch lollig zijn als een medestudent haar nu aan zou klagen :-D
Toen ik begon met roken was het wel al bekend dat dit schadelijk was. Maar ik wist niet hoe schadelijk. Ik wist ook niet hoe een verslaving werkte en dat ik er bijna niet meer van af zou komen. Ik vond roken vies, het stonk en toch nam ik er een. Binnen no time was ik verslaafd en tegen de tijd dat mijn ouders er achter kwamen was het al te laat. Toen kon je ook nog kopen als minderjarige. Natuurlijk begin jezelf. Om het meedoen of uit nieuwsgierigheid. Maar als ik toen had geweten wat ik nu weet had ik er niet aan begonnen.
Ik vind wel dat ze een goed punt heeft. Ze stoppen er stoffen in die je verslaafder maken en 10 jaar geleden mocht er ook nog reclame voor gemaakt worden.
Wat ik niet snap (eigenlijk wel: geld!) is dat de overheid dit toelaat. Een roker is een goedkope dooie (longkanker gaat vaak snel). De belasting die ze ervoor vangen compenseert denk wel de ziektekosten van de roker.

Of verslaving echt een ziekte is weet ik niet zeker. De meningen zijn daar toch wat over verdeeld. Wel is duidelijk dat een een stuk verslavingsgevoeliger is dan de ander. Sommige stoppen erg makkelijk met roken. Voor een ander is het zelfs met COPD nog geen doen.

Het liefst zou ik willen dat het helemaal niet meer te koop is. Dan kom ik er ook vanaf! Beginnen onze kinderen er niet meer aan en rookt er niemand meer mee. Zou dat ooit nog eens gebeuren? Denk het eigenlijk niet )0:
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
01-12-2017 11:45
Als 14 jarige mag je geen sigaretten kopen, dus lijkt me nogal vreemd dat de producent daar dan verantwoordelijk voor is.
Als je het dan twee jaar opschuift wel?

Als we sigaretten nu eens niet sigaretten noemen, maar 'een middel gemaakt om verslaafd aan te worden, met een kans van 1 op 6 op longkanker' (betere kansen dan loterij he).

Veertienjarigen, maar ook zestienjarigen zijn niet capabel genoeg om hier weerstand tegen te bieden, zo blijkt.

Als de tabaksindustrie er niet in zou slagen jongeren verslaafd te maken, zou ze maar een zielige industrie zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven