lekkerder eten dan je thuis gewend was

06-12-2017 18:27 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik opgroeide bij mijn ouders thuis was het eten dat we kregen saai en karig, en vooral: altijd hetzelfde. Altijd aardappels met jus, groente en een heel klein stukje vlees (de keren dat we macaroni, patat of Chinees aten zijn volgens mij ieder op 1 hand te tellen). Krentenbol of croissant alleen op zaterdag. Gebak alleen op verjaardagen en feestdagen. Op zaterdagavond bij de t.v. 1 bakje chips/nootjes (ieder apart, dan 'hoefden we geen ruzie te maken", volgens mijn moeder, en 1 glaasje cola. Op zondagmiddag 1 in reuzel gebraden kip voor 7 man (gezin plus oma), en dan moest er eigenlijk nog wel iets overblijven voor later in de week. Dit had niets te maken met financiële noodzaak, mijn ouders verdienden prima. Mijn vader drukte nogal zijn stempel op hoe er bij ons gegeten werd, en niet alleen had hij nogal een zuinigheids-mindset, bovendien wilde hij uit een soort autisme alleen maar eten dat hij kende en waar hij zelf mee was opgegroeid. Mijn moeder vertelde eens dat zij toen ze pas getrouwd waren een keer een bavarois gemaakt had, en dat mijn vader toen reageerde: mwâh, ik heb liever griesmeelpudding.
En dan ontdek je, tijdens vakantie, bij andere mensen thuis, als je op eigen benen staat, dat er nog veel meer is en dat het heel anders, en veel lekkerder kan.
Een kleine greep:

vakantie in Luxemburg: èchte aardbeien-confiture ipv die gelatinepuddingachtige jam van thuis; boterhammen met rosbief, krokante kip uit de oven in een restaurant, choco-prince koeken zomaar tussendoor.

Bij een vriendinnetje: gevulde eieren en andere lekkere kleine hapjes; bügels met kaasspread, wentelteefjes die we zelf mochten bakken.

Eenmaal volwassen: die eerste tijd was ik vegetarisch dus ging ik sowieso hele andere dingen eten, en vond ik het leuk om er werk van te maken. Toen ik een tijdje opeen biologische boerderij werkte at ik voor het eerst vàstkokende aardappelen ipv de kruimige van thuis; oh, dus aardappels konden wèl lekker zijn! en spinazie zònder papje. Toen ik weer later (vegetariér af inmiddels) in goede restaurants ging eten, ging er werkelijk een wereld voor me open.

Ik vroeg me af: zijn er anderen die dit herkennen? Wat waren jullie eet-ontdekking buiten het ouderlijk huis?
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Mooi, dat respect voor je ouders :yes:
Dat je zonder pakjes en zakjes veel lekkerder kunt koken :)

En ik herinner me nog goed mijn eerste frikadel, smullen was dat.
Soort autisme?
Vroeger als kind zijnde lustte ik amper iets van wat mijn moeder maakte, maar sinds ik uit huis ben realiseer ik mij dat ze juist zalig kan koken en alles(na) kan maken. Ik eet nergens zo lekker als bij haar.
anoniem_359193 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 18:35
2.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe ouder hoe meer ik mijn moeders rcepten waardeer. Oost, west, mijn moeder maakt de beste gehaktballen
Hoe jong ben jij dat je alles nog zo afzeikt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij een vriendin thuis was dat vroeger ook zo. Vreselijk vond ik het daar.
Ze is nu 45 en doet eigenlijk zelf ook zo met haar gezin.
Karig, goedkoop.
:(
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden het thuis niet zo breed, maar mijn mam kon lekker koken, de kleine stukjes vlees herken ik wel.

Ik at mijn eerste varkenshaas op mijn huwelijksreis en niet eens in een restaurant, geloof dat ik er een pond van heb gegeten.
die ik wilde bestaat al...
LeesMee schreef:
06-12-2017 18:29
Mooi, dat respect voor je ouders :yes:
:blabla:
blijfgewoonbianca schreef:
06-12-2017 18:35
Hoe ouder hoe meer ik mijn moeders rcepten waardeer. Oost, west, mijn moeder maakt de beste gehaktballen
Hoe jong ben jij dat je alles nog zo afzeikt ?

Gezien deze geweldige ontdekking: bügels met kaasspread, denk ik dat ze ouder is dan je denkt.
Wel enigszins herkenbaar ja. Mijn ouders waren (en zijn) ook nogal van de aardappelen, gekookte groenten en vlees. En dan een keer in de week spaghetti en iets van nasi. Dingen met spannende kruiden aten we niet, knoflook was uit den boze.

Nu ik op mezelf woon heb ik veel meer ontdekt en kook ik een stuk avontuurlijk en lekker dan mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
greenbean schreef:
06-12-2017 18:29
Dat je zonder pakjes en zakjes veel lekkerder kunt koken :)

En ik herinner me nog goed mijn eerste frikadel, smullen was dat.
In mijn jeugd waren er nauwelijks pakjes en zakjes.
Gelukkig tegenwoordig wel. Wordt het eten wat mij betreft een stuk lekkerder van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Jemig, ik vind het wel een grappige OP. Wat een gezeur over respect enz. To beschrijft gewoon hoe het vroeger was.

Wij aten over het algemeen vrij gevarieerd en uitgebreid. Er was weinig tot niets dat ik niet kende toen ik het zelf mocht bepalen of wat ik ergens anders at. Dus ik heb eigenlijk geen bijdrage.
Mijn moeder kan over het algemeen heel goed koken, maar was in mijn jeugd niet zo'n held met groenten bereiden. Nagenoeg alles werd zacht gekookt en opgediend met zout en boter.

Toen ik op mezelf ging wonen en vele brakke dagen op de bank met 24Kitchen doorbracht, kwam ik erachter dat de meeste groenten ook gewokt of geroosterd kunnen worden. Bloemkool, broccoli en spruitjes heb ik sindsdien nooit meer gekookt gegeten (en mijn moeder inmiddels ook niet meer :D ).
Wel kregen wij alleen in het weekend chips en hadden we nooit zomaar gebak o.i.d. maar dat was gewoon uit gezondheidsoverwegingen.
blijfgewoonbianca schreef:
06-12-2017 18:35
Hoe ouder hoe meer ik mijn moeders rcepten waardeer. Oost, west, mijn moeder maakt de beste gehaktballen
Hoe jong ben jij dat je alles nog zo afzeikt ?

:zzz:

Hoe help je een potentieel leuk topic om zeep.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
06-12-2017 18:43
:zzz:

Hoe help je een potentieel leuk topic om zeep.
Vind jij dit echt een potentieel leuk topic?
Ja, het onderwerp misschien, maar de OP is behoorlijk denigrerend.
Ik geloof niet dat bgb degene is die het om zeep helpt, dat deed TO zelf al.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Vroeger was er simpelweg nog niet alles of t was te duur om als dagelijkse kost te eten. Maar uit eten gingen we wel dus luxe gerechten als gebakken zeetong en scampis leerde ik als kind al kennen. Mm moeder ging ook een kookcursus doen en er zijn nog steeds recepten van in gebruik door ons. Alleen in biefstuk bakken is ze niet goed en dat heb ik geerfd, dus een goeie steak eet ik wel af en toe op restaurant.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
06-12-2017 18:43
:zzz:

Hoe help je een potentieel leuk topic om zeep.
Door reacties zoals die van jou. Want daar ga ik weer op reageren en jij dan weer op mij en dan komt er altijd nog wel iemamd zich er mee bemoeien en voor we het weten gaat het weer over racisme of het belid hier.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
De eerste happen vond ik wel te eten maar voordat ik bij de helft was aangeland zat ik echt tegen heug en meug te slikken. Ik vond eten gewoon geen plezier. Snoep vond ik veel lekkerder.

Achteraf gezien kookten mijn ouders best goed. Wel veel vette spek maar weinig vlees. Vooral groente en aardappelen.

Af en toe heb ik er nog last van het gevoel (diepe weerzin) als ik op het middaguur ergens langsloop waar ze warm eten aan het maken zijn.

Maar als avondeten; ik zou het nu meteen opeten als ik dat vanwege de calorieën kon doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Solomio schreef:
06-12-2017 18:40
In mijn jeugd waren er nauwelijks pakjes en zakjes.
Gelukkig tegenwoordig wel. Wordt het eten wat mij betreft een stuk lekkerder van.
Ow echt? Toen ik uit huis ging was koken voor mij een kant-en-klaarpakket van de Knorr. Ik had geen idee dat het ook anders kon. Maar al snel ontdekte ik dat je met weinig moeite ook gewoon alles zelf kunt maken en kruiden en dat dat ook nog eens veel lekkerder is.
Grappig dat het voor jou net andersom is!
Solomio schreef:
06-12-2017 18:45
Vind jij dit echt een potentieel leuk topic?
Ja, het onderwerp misschien, maar de OP is behoorlijk denigrerend.
Ik geloof niet dat bgb degene is die het om zeep helpt, dat deed TO zelf al.

En daarnaast ook al tig keer in de herhaling geweest dit soort onderwerpen.
Ik wacht op de Viënetta en de ragoutbakjes.
blijfgewoonbianca schreef:
06-12-2017 18:46
Door reacties zoals die van jou. Want daar ga ik weer op reageren en jij dan weer op mij en dan komt er altijd nog wel iemamd zich er mee bemoeien en voor we het weten gaat het weer over racisme of het belid hier.

Ik ken slechtere pogingen hoor, TO heeft nog haar best gedaan op een leuke openingspost. Om dan over 'afzeiken' te gaan praten vind ik zo flauw.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 06-12-2017 18:49
4.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
06-12-2017 18:38
Gezien deze geweldige ontdekking: bügels met kaasspread, denk ik dat ze ouder is dan je denkt.
Dat denk ik ook. Dit klinkt als mijn jeugd, maar dan zonder de cola. dat was alleen voor verjaardagen. En ik ben uit de jaren '60.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
redbulletje schreef:
06-12-2017 18:46
Vroeger was er simpelweg nog niet alles of t was te duur om als dagelijkse kost te eten. Maar uit eten gingen we wel dus luxe gerechten als gebakken zeetong en scampis leerde ik als kind al kennen. Mm moeder ging ook een kookcursus doen en er zijn nog steeds recepten van in gebruik door ons. Alleen in biefstuk bakken is ze niet goed en dat heb ik geerfd, dus een goeie steak eet ik wel af en toe op restaurant.

Jij wordt ook met de tijd zuidelijker :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven