Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek oversluiten is dat de moeite?

06-12-2017 19:11 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aflossingsvrije hypotheek. 2 jaar terug voor 10 jaar afgesloten tegen 2,5% rente.
Inmiddels al wat extra afgelost. Maar over 8 jaar moet de hypotheek opnieuw verlengd worden. En wat dan als de rente is opgelopen tot zeg 6 a 7%? Dan ga je ineens veel meer betalen. Over 8 jaar ben ik 62, man 64. Je weet niet wat er gebeuren kan. Werkloos, arbeidsongeschikt en dan een veel lager inkomen en nog geen pensioen of AOW.

Ik heb bij de bank geinformeerd wat het gaat kosten als we nu de hypotheek willen verlengen tot 20 jaar. Dat gaat 1700 euro kosten + dat ik per maand 30 euro meer kwijt ben aan rente.

Is dat rendabel? De bank zei, je koopt zekerheid. En dat ik natuurlijk zo. Niemand weet wat de rente doet over 8 jaar.
Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer verwacht je de aflossingsvrije hypotheek af te kunnen lossen? Het bedrag wat je in 8 jaar extra betaald is 4500 euro. Ook een mooi bedrag om af te lossen.
Nou ik zou denken: je koopt zekerheid tot je 72/74 bent. Niet volledige zekerheid.

Daarna is de rente misschien wel 10%

Ik zou eerlijk gezegd zoveel mogelijk extra afbetalen per maand, al is het maar 50 of 100 euro meer. Of zelfs maar de 30 euro die je bij verlengen moet betalen.

De rente verminderd dan ook. Wellicht komt dat dan met de nieuwe rente-periode zo goed uit dat je hetzelfde blijft betalen als wat je nu doet omdat je ipv 'zekerheid' gewoon meer hebt afgelost.

Maar ik ben geen expert, ik geef je gewoon mijn gedachte erover.
Alle reacties Link kopieren
Ik los af als ik geld over heb. Dat is geen vast bedrag per maand. Maar in 8 jaar tijd zal dat wellicht zo'n 10 a 15000 euro zijn. Ik betaal nu aan rente 154 euro. Zodra ik aflos gaat dat bedrag iets omlaag. Is natuurlijk niet veel. Maar stel dat over 8 jaar de rente heel hoog komt dan wordt het een ander verhaal.
Wat waren 2 jaar terug je overwegingen om 10 jaar vast te zetten? Zijn die veranderd?

Ik zou eerder overwegen of je naar variabele rente kunt overstappen. Dan dalen je maandlasten op de korte termijn en je kunt de rente op de langere termijn op elk gewenst moment vastzetten. Dus als het over een paar jaar in de lift gaat kan je dan nog vastzetten.
aflos vrij betekent toch dat je alleen maar rente betaald?

Als je maar 154 euro betaald zou ik die 10-15000 euro apart zetten voor als de rente heel toevallig over 8 jaar superveel is gestegen en je meer moet gaan betalen.

154 is heel erg weinig, dan is er toch bijna geen hypotheek meer over?? o_o
Alle reacties Link kopieren
Inzetten op volledig aflossen binnen 10 jaar?

Ik vind het moeilijk om op basis van deze summiere gegevens een advies te geven, of te vertellen wat ik zou doen.

Persoonlijk heb ik een annuiteitenhypotheek met de rente nog 8.5 jaar vast op 2.1%. Ik wil voor het einde van de looptijd alles afgelost hebben.
Alle reacties Link kopieren
Maar is het verstandig om al je geld in een huis te steken? Kan je het misschien beter opsparen? In een ouwe sok dan want rente krijg je bijna niet en dan weet de belasting het ook niet.
Een collega spaart al jaren 200 euro per maand. Na 10 jaar heeft ze 24000 euro en gaat dat gebruiken als aanvulling op haar aow - pensioen voor extraatjes.
Alle reacties Link kopieren
Als de rente 2 x zo hoog is, zit je op 300 euro. Nog weinig.

Is het bruto of netto, die 154 euro?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad inzetten op aflossen huis.

Geen woonlasten is minstens net zoveel waard als een spaarpotje hebben en nog wel woonlasten moeten betalen. Alleen in laatste geval ben je nog afhankelijk van de grillen van de bank (zie je eigen zorgen). Het hypotheekbedrag is na einde looptijd direct opeisbaar. Jullie zijn dan op leeftijd. Misschien moet je dan wel tegen woekerprijzen herfinancieren.

Cash geld moet je ook opgeven in box3.
Zalmsnipper schreef:
06-12-2017 19:34
Ik zou inderdaad inzetten op aflossen huis.

Geen woonlasten is minstens net zoveel waard als een spaarpotje hebben en nog wel woonlasten moeten betalen. Alleen in laatste geval ben je nog afhankelijk van de grillen van de bank (zie je eigen zorgen). Het hypotheekbedrag is na einde looptijd direct opeisbaar. Jullie zijn dan op leeftijd. Misschien moet je dan wel tegen woekerprijzen herfinancieren.

Cash geld moet je ook opgeven in box3.
Dat is niet per se waar. Het einde van de looptijd van de rentevaste periode is meestal niet hetzelfde als de looptijd van de hypotheek zelf.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie toentertijd 'bewust' voor aflossingsvrij gekozen omdat jullie het geld voor de aflossing niet kunnen missen (de lasten laag moesten houden)?
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
06-12-2017 19:39
Dat is niet per se waar. Het einde van de looptijd van de rentevaste periode is meestal niet hetzelfde als de looptijd van de hypotheek zelf.
Ik bedoel ook einde looptijd hypotheek, niet de rentevast periode.
Onze accountant zegt dat vastgoed de beste investering is. Ik geloof dat echt wel.
Rente van mijn ban is 0,05 %

Ik zou zo snel mogelijk aflossen.
Alle reacties Link kopieren
We hadden op ons vorige huis een behoorlijk overwaarde. Duurder huis gekocht en konden toen daarvoor een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. Dus alleen rente betalen.

Ik zeg stel ik los mijn hypotheek extra af tot 20.000 euro. Als ik het verkoop voor 3 ton hou ik 280.000 euro over.
Zoon zegt niet aflossen maar geld sparen. Als ik dan huis verkoop voor 3 ton hou ik 225.000 euro over. Heb ik inmiddels 50.000 euro op de spaarrekening + rente (hoe weinig dat ook is). Blijft gelijk.
Alleen hij vergeet dan even dat ik door het extra aflossen minder maandelijkse rente ga betalen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er een beetje aan wat voor inkomen je hebt en hoe de oudedagsvoorzieningen eruit zien.
Kennelijk heb je een hypotheek nog van 74000. Zelfs als de rente naar 7% zou stijgen in de komende 8 jaar kom je op nog maar 431 euro aan rente. Dat is nog steeds een heel laag bedrag waar je nauwelijk een huurhuis voor zou hebben.

Ik zou voor een balans kiezen waarbij leuk leven ook nog tot de mogelijkheden hoort. Als je alsmaar aflost en over 6 jaar val je dood neer heb je er nog niets aan gehad.
Hoe groot is je restschuld nog?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
06-12-2017 20:18
Hoe groot is je restschuld nog?
Geen wiskundeknobbel? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
beautyfly schreef:
06-12-2017 19:56
We hadden op ons vorige huis een behoorlijk overwaarde. Duurder huis gekocht en konden toen daarvoor een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. Dus alleen rente betalen.

Ik zeg stel ik los mijn hypotheek extra af tot 20.000 euro. Als ik het verkoop voor 3 ton hou ik 280.000 euro over.
Zoon zegt niet aflossen maar geld sparen. Als ik dan huis verkoop voor 3 ton hou ik 225.000 euro over. Heb ik inmiddels 50.000 euro op de spaarrekening + rente (hoe weinig dat ook is). Blijft gelijk.
Alleen hij vergeet dan even dat ik door het extra aflossen minder maandelijkse rente ga betalen.
En jij dat je door het aflossen minder kunt sparen. Echter, je spaart van je nettosalaris, en over rente krijg je een deel belasting terug. Dus een euro gespaard kost bruto wellicht 1,80. Terwijl een euro afgelost je maar 60 cent kost.
MadameJean schreef:
06-12-2017 20:20
En jij dat je door het aflossen minder kunt sparen. Echter, je spaart van je nettosalaris, en over rente krijg je een deel belasting terug. Dus een euro gespaard kost bruto wellicht 1,80. Terwijl een euro afgelost je maar 60 cent kost.
Precies, investeren in je huis is op dit moment echt handiger dan sparen.

Je hoeft niet gelijk helemaal krom te liggen, je weet niet wat de toekomst brengt en je moet nog wel leuk leven, maar als de keuze is sparen of aflossen, aflossen all the way!
Wij kiezen momenteel vooral voor sparen om ooit af te lossen. Geld staat echt apart, maar kan in nood gebruikt worden. Beetje bij beetje lossen we ook af, tegen dat we met pensioen gaan hopen we de restschuld gehalveerd te hebben en gaan we kijken voor herfinancieren of aflossen uit onze reserves. Wij hebben destijds nog niet de helft van ons huis aflossingsvrij gefinancierd.
Judy_Hopps schreef:
06-12-2017 20:19
Geen wiskundeknobbel? :biggrin:

Ik las het later ook, toen ik dat typte had ik nog niet de pagina ververst.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
06-12-2017 20:20
En je zoon vergeet vooral ook dat je door het aflossen minder kunt sparen. Echter, je spaart van je nettosalaris, en over rente krijg je een deel belasting terug. Dus een euro gespaard kost bruto wellicht 1,80. Terwijl een euro afgelost je maar 60 cent kost.

beautyfly schreef:
06-12-2017 19:56
Alleen hij vergeet dan even dat ik door het extra aflossen minder maandelijkse rente ga betalen.
.
En je box 3 waar je over mag gaan betalen. Aan de andere kant net wat minder HRA bij aflossen.

Het is nogal complex. Ik heb besloten in te zetten op aflossen. Dat geeft mij vrijheid omdat ik dan minder afhankelijk ben van een maandelijks inkomen. (En ook volledig aflossingsvrij afgesloten, dat was normaal 10 jaar geleden)
MadameJean schreef:
06-12-2017 20:20
En jij dat je door het aflossen minder kunt sparen. Echter, je spaart van je nettosalaris, en over rente krijg je een deel belasting terug. Dus een euro gespaard kost bruto wellicht 1,80. Terwijl een euro afgelost je maar 60 cent kost.
Ik doe mijn best, maar ik snap dit echt niet. Kan je het uitleggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven