Overbezorgde vriendin?

07-12-2017 10:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het afgelopen jaar is mijn moeder overleden. Het was een heftige periode, ze was vrij jong en is lang ziek geweest.

Met mij gaat het inmiddels best wel oke. Het enige is dat ik soms wat slecht slaap en daardoor moe ben en last heb van gespannen spieren in mn nek/rug. In het begin was dit slechte slapen/zere rug veel erger, maar hiervoor loop ik nu bij de fysio en het gaat een stuk beter (met soms nog even een terugval). Natuurlijk is het verdriet nog elke dag aanwezig, maar het belemmert me verder niet. Ik ga met plezier naar mn werk, doe genoeg leuke dingen met vrienden.

Nu heb ik een goede vriendin, die zich enorm bezorgd om me maakt. Ik ken haar al jaren, maar zie haar niet veel. Ik waardeer het natuurlijk enorm dat ze er voor me wil zijn en me wil steunen. Maar de manier waarop begint me behoorlijk te irriteren en komt nu op een punt dat ik er zelfs boos van word. Ik vind namelijk dat ze allerlei aannames doet (ze vraag niet hoe het gaat, maar gaat er vanuit dat het allemaal heel erg slecht met me gaat) en daarnaast stuurt ze me (uit het niets) links door naar artikelen over een burnout en vraagt in een gesprek of ik wel eens heb gedacht aan PTSS en zegt dat ik hulp moet zoeken bij een psycholoog.

Nu had ik daar natuurlijk direct op moeten reageren, maar ik stond eigenlijk een beetje met mn mond vol tanden en merkte dat ik vooral in de verdediging schoot ('het gaat echt wel goed hoor'). Eigenlijk doe ik dat continu, dat verdedigen. En dat ben ik nu wel een beetje zat.

Maar hoe kan ik hier op terug komen bij haar zonder dat dit 1 groot drama wordt? Ik heb dit al een paar keer geprobeerd (aangegeven dat ze gewoon moet vragen hoe het met me gaat, met klem gezegd dat ze zich niet zo'n zorgen om me moet maken) maar dit heeft niet geholpen. Ik zal dus duidelijker en in ieder geval minder terloops moeten aangeven dat dit mij niet helpt. Maar hoe doe ik dit zonder haar voor het hoofd te stoten, want ze bedoelt het natuurlijk goed. En hoe doe ik dit zonder teveel drama want dan gaat ze zich natuurlijk alleen nog maar meer zorgen maken.

Heeft iemand hier tips?
(Ik heb overigens wel nog even bij andere vrienden getoetst hoe zij vinden dat het met me gaat, maar zij geven stuk voor stuk aan dat het niet heel gek is dat ik moe ben en nog wat slecht slaap, het is immers nog vers allemaal. En dat vind ik zelf eigenlijk ook.)
Alle reacties Link kopieren
'Ik zou het fijn vinden als je stopt met die ongevraagde links over PTTS en burnout en gewoon vraagt hoe het met me gaat, in plaats van aan te nemen dat het slecht gaat.' Zoiets?

Als je haar voor haar hoofd stoot dan moet dat maar. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat haar steun juist een extra last voor je wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je zegt dat jullie elkaar niet veel zien. Spreek af, zodat ze echt ziet dat het wel oké gaat met je. Zeg haar dat je niet bang bent om om hulp of afleiding te vragen als het niet gaat. Of geef haar een link naar dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel projectie van haar.

Ik zou haar uitnodigen voor een kopje thee. En dan duidelijk vertellen hoe het WEL met je gaat. En wat je van haar nodig hebt hierin en wat niet. Dit concreet en helder benoemen. En bij je punt blijven als zij het zo niet ziet.
Aangeven dat je geen PTSS hebt of een burnout. Dat het prima (naar omstandigheden) met je gaat en dus helemaal niet zit te wachten op zulke linkjes. Dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.

Blijft ze het doen zou ik haar wat minder vriendelijk duidelijk maken dat ze haar redderssyndroom op een ander moet botvieren en helemaal geen contact meer met haar hebben.
Ze wil de rol van hulpverlener spelen, zonder dat jij daarom vraagt en zonder noodzaak. Het gaat om haar niet om jou.
Dus een volgende keer niet zo vriendelijk afkappen.
En word dat aangeven een drama.. helemaal mooie reden om contact met haar te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
07-12-2017 10:47
Ze wil de rol van hulpverlener spelen, zonder dat jij daarom vraagt en zonder noodzaak. Het gaat om haar niet om jou.
Dus een volgende keer niet zo vriendelijk afkappen.
Die indruk krijg ik ook. Zij wil de speciale vriendin zijn, die jou het beste van allemaal kent en die wel even overal doorheen prikt, en die achteraf de reddende engel is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie, ik zou dit ook niet op prijs stellen.

Het hangt een beetje van je vriendin af hoe je dit het beste kan teckelen
1) bedankt voor je steun, maar je bent niet mijn therapeut. En ik zit niet echt te wachten op ongevraagd advies. Het gaat goed met me, naar omstandigheden, en mocht ik je advies willen dan vraag ik dit echt wel.
2) je bemoeid me wel heel erg met mijn situatie en ik zit daar niet op te wachten
3) ik heb een vriendin nodig om vriendinnen dingen te doen, en niet iemand die mij als patient ziet
4) je bent zorgverslaafd, je wil voor iemand (mij) zorgen, zonder dat ik daarom gevraagd heb.
5) bedankt voor je adviezen, maar dit zijn op dit moment niet de adviezen waar ik op zit te wachten. zou je me geen ongevraagde informatie willen sturen over burn-out, depressie, ptss, etc.

Wees heel duidelijk, en zeg niet automatisch dank je wel. Want dat is wat ze dan alleen hoort.

Waardeer wel haar vriendschap en wat ze nog meer goed doet, maar geef wel een grens aan dat je hier niet op zit te wachten. Je wil haar vriendschap graag behouden. Maar dan als een gelijkwaardige vriendschap en geen therapeut/client verhouding.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou niet bedanken voor de adviezen maar juist aangeven dat de adviezen niet nodig zijn omdat TO geen PTSS of een burnout heeft. Heel duidelijk aangeven dat dus niet aan de hand is en daarom dat soort adviezen niet gewenst zijn.
Alle reacties Link kopieren
anders stuur je haar wat leuke artikelen over munchhausen by proxy
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
07-12-2017 11:03
anders stuur je haar wat leuke artikelen over munchhausen by proxy
:-D
Alle reacties Link kopieren
Of het negeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
07-12-2017 11:03
anders stuur je haar wat leuke artikelen over munchhausen by proxy
Haha :-D

Thhnx iedereen voor de adviezen, hier kan ik wel wat mee!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-12-2017 11:06
Of het negeren.
Dat was inderdaad in het begin mn tactiek, maar merk nu dat ik er zo boos om word dat ik er echt iets van moet gaan zeggen voordat een keer de bom barst
Gaat 't wel goed met je vriendin? Vaak geven mensen aan hun dierbaren waar ze zelf op hopen het terug te krijgen. Dus misschien is zij het juist die steun en aandacht van jou nodig heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er zeker niet onderuit om dit face to face te doen he?
Liefst zou ik gewoon een berichtje sturen, maar dit is denk ik niet handig.
Pff ik heb zo geen zin in dit gedoe. Wachten tot ze weer wat stuurt of zegt lijkt me ook niet slim, ik vrees dat dan bij mij echt de bom barst.
Lastige is dat afspreken ook niet een twee drie geregeld is, ze woont niet in de buurt, heeft een baby die veel tijd vraagt en is aan het re-integreren op werk...
Alle reacties Link kopieren
Als je haar zo weinig ziet dan vind ik op zich best dat je het telefonisch of in een mailtje kan doen. Anders blijft het zich opstapelen en wordt 'iets ervan zeggen' een hele onderneming waar je als een berg tegenop ziet. Plus dat het ook gewoon een grens is die je nu wil aangeven en niet pas als zij een keer kan afspreken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-12-2017 11:13
Gaat 't wel goed met je vriendin? Vaak geven mensen aan hun dierbaren waar ze zelf op hopen het terug te krijgen. Dus misschien is zij het juist die steun en aandacht van jou nodig heeft?
Dit zou best kunnen. Ze heeft zelf ook een nare tijd gehad. En ik ben er toen niet voor haar geweest omdat ik zelf al genoeg op mn bordje had (ze wilde dit ook niet en liet me niet toe). Maar ze heeft gelukkig wel genoeg anderen om haar heen die er wel voor haar konden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
07-12-2017 11:17
Als je haar zo weinig ziet dan vind ik op zich best dat je het telefonisch of in een mailtje kan doen. Anders blijft het zich opstapelen en wordt 'iets ervan zeggen' een hele onderneming waar je als een berg tegenop ziet. Plus dat het ook gewoon een grens is die je nu wil aangeven en niet pas als zij een keer kan afspreken.
Klopt dat het een hele drempel wordt. Ik had me eigenlijk de vorige keer al voorgenomen er wat van te zeggen maar toen begon ze dus over PTSS en was ik eigenlijk te verbouwereerd om er wat van te zeggen.

Bellen en mailen doen we eigenlijk nooit. En ik ben al helemaal geen held ook aan de telefoon, ik mis dan zo de nonverbale reactie. Dus het zou dan een appje worden. Maarja ik twijfel nog.

Ik wil er ook eigenlijk helemaal niks zwaars van maken, maar ik wil wel dat ze het snapt verdorie.
Lief dat je je zorgen maakt maar is echt niet nodig. Ik heb geen PTSS of een burnout. Het gaat naar omstandigheden best goed. X
vicky87 schreef:
07-12-2017 11:14
Ik kom er zeker niet onderuit om dit face to face te doen he?
Liefst zou ik gewoon een berichtje sturen, maar dit is denk ik niet handig.
Pff ik heb zo geen zin in dit gedoe. Wachten tot ze weer wat stuurt of zegt lijkt me ook niet slim, ik vrees dat dan bij mij echt de bom barst.
Lastige is dat afspreken ook niet een twee drie geregeld is, ze woont niet in de buurt, heeft een baby die veel tijd vraagt en is aan het re-integreren op werk...
En stuurt jou links over burnout :-D Ik zie de reden verschijnen waarom ze zich zo met jou bezighoudt.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt mij ook als iemand die haar 'hulp' aan een ander opdringt om zo voor zichzelf te kunnen weglopen.
Je moet je daar echt niet toe lenen, en drama kap je gewoon af. Je hoéft niet op berichtjes te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt erop dat je vriendin zich geen houding weet te geven tegenover de situatie, ze wil je graag helpen maar weet niet hoe. Ik denk dat ze vanuit een soort onmacht jou maar linkjes gaat sturen van PTSS. Misschien kan je haar een beetje opweg helpen door te zeggen dat je weet dat ze het lief bedoelt maar dat ze hiermee alleen maar het tegenovergestelde bereikt. En dat als je een keer verdrietig bent je niet gelijk mentale problemen hebt, verdriet is normaal en je zegt dat het naar omstandigheden goed gaat. Helaas zijn sommige mensen niet zo goed in aanvoelen hoe je iemand moeten helpen en dan krijg je dit soort tafarelen. Misschien kan je zelf met iets concreets komen waar ze je wél mee helpt, bijvoorbeeld samen naar de bios wanneer jullie een keer tijd hebben, en dan ook zo benoemen dat leuke dingen doen je helpt (bijvoorbeeld) dus dat zij je hiermee helpt ;). En gewoon duidelijk zijnn!! Daar heeft ze het meest aan!

Verder zou het ook nog kunnen dat het niet goed met haar gaat en dat ze dat projecteert op jou, maar dat is lastig beoordelen zo.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort dingen kun je beter niet via app of mail doen en zelf niet via de telefoon.

Wat is de reden dat je je zo stoort aan haar adviezen? Je kunt het naast je neerleggen. Wanneer je haar ziet iets zeggen in de trant van: je hebt mij wat adviezen gestuurd maar ik kan daar niets mee want ik herken mij er niet in. Gef eventueel ook aan dat het ongevraagde advies je irriteert. Je kunt haar wel opleggen hoe zij zich moet gedragen, wat zij wel en niet mag zeggen en vragen maar je helaas je bent niet zo machtig dat je 100% controle hebt over de mening en reacties van een ander. Daarom kun je het beter bij jezelf houden van vanuit jezelf aangeven wat het met je doet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven