Zoon hoogbegaafd en adhd diagnose, wellicht naar cluster 4.

06-12-2017 14:46 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 6 (groep 3) is onlangs gediagnosticeerd op adhd en hoogbegaafdheid. Best een pittige combinatie dus.
Heeft er misschien iemand ervaring met een cluster 4 school ivm adhd en/of hoogbegaafdheid?
We krijgen al daghulp (vooral voor school).
Cluster 4 en hoogbegaafd is over het algemeen geen gelukkige combinatie, maar misschien kun je dit beter navragen op een forum voor ouders van hoogbegaafde kinderen? Hier kun je veel informatie vinden: http://www.hb-kind-forum.nl/
Hoogbegaafd en cluster 4 is idd geen gelukkige combi.
Alle reacties Link kopieren
Jammer ik had op wat positieve verhalen gehoopt. Niemand anders miss ervaring met een hoogbegaafde adhd'er en hoe verder op school? Huidige school is vastgelopen. Dit is sowieso een school waar de uitstroom naar voortgezet onderwijs behoorlijk laag ligt. Met zijn hogere intelligentie kunnen ze hem niet zoveel bieden hebben ze aangegeven?! Dus het word sowieso een andere school.
Ga eens rondneuzen op het forum waar ik de link van geplaatst heb. Ik weet zeker dat je daar veel informatie kunt vinden!
Ik heb een zoon met ADHD die hb is. Zit inmiddels in 4 gymnasium met lichte medicatie op schooldagen. Hij heeft nooit echt problemen gehad op school, behalve extreme vermoeidheid na langere tijd concentreren. Dus speciaal onderwijs is nooit aan de orde geweest.

Ik zou ook het hb-kindforum proberen. Of misschien kun je wat meer vertellen over de problemen die er zijn op school en thuis.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Phineas. Ik heb daar ook een account maar reden dat ik het hier vraag is omdat ik vind dat het hier iets actiever is ;)
Problemen zijn gedragsproblemen. Druk, blijft niet stil zitten, sterke eigen wil (zo zit het in mijn hoofd). Ze vonden hem ook autistische trekjes hebben maar niet genoeg voor een diagnose.
Kind is ook nooit uitgedaagd. Dat is probleem nummer 1. Maar toen gingen we het op een school proberen waar hoogbegaafd onderwijs word gegeven en daar vonden ze weer dat hij niet tot leren kwam wegens te snel afgeleid.
Hij slikt (nog) geen medicatie.
Alle reacties Link kopieren
De ene school is de andere niet. Ga gewoon eens kijken, praat met ouders (er zijn er toch altijd wel een paar die hun kind zelf halen) Er zit best een hoop verschil tussen de ene en de andere school . In amsterdam is cluster 4 om te huilen, in flevoland is dat stukken beter bv.
xelesia schreef:
06-12-2017 23:39
Bedankt Phineas. Ik heb daar ook een account maar reden dat ik het hier vraag is omdat ik vind dat het hier iets actiever is ;)
Problemen zijn gedragsproblemen. Druk, blijft niet stil zitten, sterke eigen wil (zo zit het in mijn hoofd). Ze vonden hem ook autistische trekjes hebben maar niet genoeg voor een diagnose.
Kind is ook nooit uitgedaagd. Dat is probleem nummer 1. Maar toen gingen we het op een school proberen waar hoogbegaafd onderwijs word gegeven en daar vonden ze weer dat hij niet tot leren kwam wegens te snel afgeleid.
Hij slikt (nog) geen medicatie.
Op dat andere forum zitten professionals. Heel handig. Toch ff proberen. Druk, niet stil zitten en sterke eigen wil lijken mij geen reden om naar soeciaal onderwijs te gaan. Eerst maar eens flink uitdagen lijkt mij. Dat is stap 1. Als dat niet voldoende effect heeft dan medicatie. Dat lijkt me stap 2. Een hb kind naar speciaal onderwijs met lage uitstroom lijkt mij vragen om nog veel meer problemen. Aansluiting, zelfbeeld. Lijkt me het worst case scenario. Er zijn trouwens wel speciale scholen waar de uitstroom hoger is, gericht op asperger-kinderen. Dat zou een goede plek kunnen zijn.
mamajobsa schreef:
06-12-2017 20:45
Hoogbegaafd en cluster 4 is idd geen gelukkige combi.
Wij hebben het juist erg getroffen indertijd. De SO waar mijn zoon zat werkte sowieso met drie niveaugroepen, en voor mijn zoon (die voor alle kernvakken in het verdiepte arrangement zat) gooiden de leerkrachten er uit eigen beweging nog een schepje bovenop door extra te compacten en veel meer verrijkingsstof aan te bieden.

Er zijn natuurlijk genoeg SO-scholen waar het niet zo'n feest is en het hangt allemaal ook heel erg af van de leerkrachten die je treft, maar om nou het SO als geheel maar meteen af te schrijven vind ik ook weer zoiets. Je kunt allicht gaan informeren.
Alle reacties Link kopieren
Compleet eens met Pippo.
Ik denk ook dat stap 1 het meer uitdagen is. Vervolgens misschien kijken naar medicatie. Alles eerder dan naar cluster 4.
Eens met de rest. Uitdaging is zoooooo belangrijk.
Ik had een doodongelukkige kleuter die groep 3 heeft overgeslagen en na een week in groep 4 haar oude zelf weer was.
En daarna eventueel medicatie.
En ga scholen kijken, elke school is anders, speciaal onderwijs hoeft niet direct
Alle reacties Link kopieren
"Pharos hoogbegaafd" is een redelijk actieve facebookgroep, misschien kun je daar je vragen stellen? Je moet je wel aanmelden, het is een besloten groep.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het is ook een kip-ei kwestie natuurlijk. Komt dat drukke gedrag door gebrek aan uitdaging of staat het op zichzelf, je weet het niet. Veiligste weg is om eerst de hb-aanpak te proberen (uitdagen, verrijken, versnellen) en als dat niet werkt kun je altijd nog zien. Maar sluit niet uit dat er werkelijk sprake is van comorbiditeit.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de regio zijn ook HB coaches actief, die de opleiding in Nijmegen (ECHA) hebben gedaan. Waarschijnlijk bij jou in de regio ook. Ik zou eens opzoeken of je met zo iemand kan praten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd naar zijn IQ. En dan met name, heeft hij een disharmonisch profiel? ADHD hoeft geen reden te zijn voor verwijzing en HB ook niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat een disharmonisch profiel én ADHD leidt toch zware frustraties op leergebied.
fring wijzigde dit bericht op 07-12-2017 21:09
0.38% gewijzigd
Hier geen adhd maar wel een ass-vermoeden in combinatie met hb. Enkel vermoeden omdat destijds te jong bevonden was en ass symptomen niet continue even sterk aanwezig waren. Niet meer opnieuw laten beoordelen omdat t tot nu toe nog niet nodig is.

Zoon zit op regulier onderwijs. Na 2 zware kleuterjaren kwam in groep 3 de omslag. Zoon ging als een raket en heeft groep 4 overgeslagen. Groep 5 gestart met hoge cijfers en deelname aan verrijkingsgroep.

Zoon had ook moeite met stilzitten (gaat steeds beter) en met concentratie. Laatste zien we nu nog terug in relatief lage score op tempotoetsen.

Alles valt of staat met een goede leerkracht die je kind begrijpt. Wij hebben daar (vooral vanaf groep 3) veel geluk mee gehad.
Fring schreef:
07-12-2017 20:30
Ik ben wel benieuwd naar zijn IQ. En dan met name, heeft hij een disharmonisch profiel? ADHD hoeft geen reden te zijn voor verwijzing en HB ook niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat een dysharmonisch profiel én ADHD leidt toch zware frustraties op leergebied.
Disharmonisch profiel zegt ook niet alles.
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2017 21:06
Disharmonisch profiel zegt ook niet alles.
Nee, klopt. Mijn hb ADHDer heeft ook een disharmonisch profiel. Heel veel hbers hebben dat en ook veel ADHDers, dus bij die combinatie is het vrij gebruikelijk. Maar met wat kleine aanpassingen was het geen probleem op de basisschool. Rijtjes sommen niet helemaal overschrijven maar alleen de uitkomst opschrijven, wit blad gebruiken met lezen van lange teksten of een brij aan verhaaltjessommen. Achterin de klas zitten in plaats van voorin. Zorgen dat het rustig is bij toetsen (daar hebben alle kinderen wat aan).

Maar geen gedragsproblemen hier, dus dat maakte het voor school een stuk makkelijker denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-12-2017 20:07
Het is ook een kip-ei kwestie natuurlijk. Komt dat drukke gedrag door gebrek aan uitdaging of staat het op zichzelf, je weet het niet. Veiligste weg is om eerst de hb-aanpak te proberen (uitdagen, verrijken, versnellen) en als dat niet werkt kun je altijd nog zien. Maar sluit niet uit dat er werkelijk sprake is van comorbiditeit.
Bedankt, toevallig een schoolgesprek gehad van de week en dit is er ook gezegd. De onderwijs adviseur wil dit ook eerst goed bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Verder natuurlijk ook bedankt iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Fring schreef:
07-12-2017 20:30
Ik ben wel benieuwd naar zijn IQ. En dan met name, heeft hij een disharmonisch profiel? ADHD hoeft geen reden te zijn voor verwijzing en HB ook niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat een disharmonisch profiel én ADHD leidt toch zware frustraties op leergebied.
Zijn PIQ is 139 en zijn VIQ is 118. Kloof van 21 punten en precies de "omgekeerde" kloof zoals ik begreep. Ze kunnen er niet een vast TIQ aan geven maar als het zou moeten zou het 132 zijn heb ik begrepen.
De test heeft hij wel erg onrustig gemaakt ook, miss dat zijn VIQ daarom ook wat "laag" is. Wij hadden dit niet verwacht, juist eerder andersom omdat hij altijd best mondig is. Hij heeft de laatste tijd ook echt last van zijn zelfvertrouwen (niet zo gek natuurlijk)
Hij is nu 6
Alle reacties Link kopieren
Uit het gesprek is ook gekomen dat het nog helemaal geen speciaal onderwijs hoeft te worden, wellicht ook gewoon een andere school die beter met "dit soort" kinderen kunnen omgaan.
xelesia schreef:
08-12-2017 12:27
Uit het gesprek is ook gekomen dat het nog helemaal geen speciaal onderwijs hoeft te worden, wellicht ook gewoon een andere school die beter met "dit soort" kinderen kunnen omgaan.
Dat lijkt mij ook, er zijn vast scholen die dit kunnen. Idd een omgekeerde kloof dan mijn zoon heeft. School doet vooral een beroep op het viq.
Alle reacties Link kopieren
xelesia schreef:
06-12-2017 22:59
Jammer ik had op wat positieve verhalen gehoopt. Niemand anders miss ervaring met een hoogbegaafde adhd'er en hoe verder op school? Huidige school is vastgelopen. Dit is sowieso een school waar de uitstroom naar voortgezet onderwijs behoorlijk laag ligt. Met zijn hogere intelligentie kunnen ze hem niet zoveel bieden hebben ze aangegeven?! Dus het word sowieso een andere school.
Wij hebben ze wel op het gym zitten hoor. Ik ken alleen deze kinderen en jouw kind niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven