Werk & Studie alle pijlers

Pabo of docent VO hoe maak je die keuze?

07-12-2017 10:51 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me laten omscholen. Ik twijfel tussen Pabo en docent op het vo. Hoe zouden jullie die keuze maken?

Voors Pabo
Basisschoolkinderen zijn over het algemeen leergieriger
Je geeft alle vakken
Je maakt een heel jaar mee met de kinderen. Dus sinterklaas, kerst, pasen enz
makkelijk om parttime te werken

Nadelen Pabo
Wat als ik er geen werk in kan vinden


Voors Vo
Je geeft 1 vak dus lekker overzichtelijk
Heb het idee dat de werkdruk minder is
Oudere kinderen hebben hun eigen charmes vind ik
Als je bv een taalvak geeft kun je ook bv bijles geven oid ipv voor de klas te staan

Nadelen
Ik was echt de hel op aarde voor menig middelbare school docent. Zou ik zulke kinderen zelf aankunnen ;-)

Zijn er mensen hier die dezelfde twijfel hebben gehad? Hoe zou ik voor mezelf een keuze kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn nicht is wiskundedocent en de werkdruk op VO is echt wel hoog ook hoor. Zij vindt het erg leuk. Als wiskundedocente kon ze gelijk op meerdere scholen aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Nou geen werk kunnen vinden in PO lijkt me momenteel geen enorm risico toch? Voordeel van PO lijkt me vooral dat je echt een klas hebt waar je een band mee opbouwt doordat je ze elke dag ziet. VO lijkt me wel leuk dat je iets meer verdieping hebt in de inhoud (dat argument zie ik nog niet terug bij jou, hoe sta jij hierin?).
Alle reacties Link kopieren
Benbits schreef:
07-12-2017 10:51
[...]
Nadelen Pabo
Wat als ik er geen werk in kan vinden
[...]
Je hebt de laatste tijd het nieuws niet gezien?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat je totaal geen werk zou kunnen vinden met een pabo diploma. Daarnaast ligt het ook aan het VO vak dat je zou kiezen of je daar gemakkelijk werk mee kan vinden.

Voordelen van het VO kan ik ook meteen onderuit halen. Je geeft maar één vak, maar je bent ook mentor (met die groep maak je de feestdagen dus ook gewoon mee) en geeft dat ene vak aan verschillende niveaus en verschillende leeftijden. Dat wil dus zeggen dat je alsnog uit verschillende boeken en met verschillende hoofdstukken tegelijk bezig bent.
Daarnaast is de werkdruk naar mijn idee (ben docent VO) niet minder dan in het PO.

Wat voor mij de keuze duidelijk maakte was dat ik mezelf niet alle vakken in het PO zie geven (rekenen en taal zijn totaal niet mijn ding) en een andere belangrijke overweging zijn toch de leerlingen. Denk dat dat uiteindelijk toch het belangrijkste is, wie zie jij jezelf lesgeven, kinderen of pubers?
Welk vak zou je gaan geven op het vo? Voor bijv. Geschiedenis is de werkgelegenheid slecht, voor exacte vakken juist goed.
En vind je jouw vak echt helemaal te gek?
Alle reacties Link kopieren
Geen werk kunnen vinden gaat bij de pabo waarschijnlijk geen probleem zijn, ik weet niet in welke regio je woont, maar in regio Haaglanden, Leiden, Amsterdam, Rotterdam wordt zelfs al gezocht naar 3e en 4e jaars pabostudenten. Geen werk kunnen vinden kan wel een probleem worden bij vo geschiedenis, maar bij vo wiskunde is dat dan weer geen probleem.

Zelf heb ik voor de pabo gekozen, mijn voornaamste reden is dat ik het leuk vind om een band op te bouwen met een klas en dat heb je echt wel in het basisonderwijs, terwijl je in het voortgezet onderwijs de zoveelste docent van de leerlingen bent, zelfs als mentor van een klas is de band maar een fractie vanwat je hebt met je leerlingen op de basisschool.

"Als je bv een taalvak geeft kun je ook bv bijles geven oid ipv voor de klas te staan" en hierover: bijles geven kun je ook doen aan basisschoolleerlingen, maar uit bijles kun je waarschijnlijk (zowel po als vo) geen volwaardig salaris halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou regelen dat je een dagje in het bo gaat meekijken en een dagje op het vo. Dan wordt het vanzelf duidelijk waar je het meest op je plek bent:). De meeste scholen staan hier wel voor open.
Alle reacties Link kopieren
Als het VO wordt dan zou ik voor Nederlands gaan.

Florita, dat je het ene vak kunt verdiepen bedoelde ik ook als voordeel dat je maar 1 vak geeft. Op de basisschool moet je alles geven.

Promethium, ik woon in het zuiden van het land. Ik heb hier het regionale rapport van het UWV liggen van een maand geleden over de werkgelegenheid en de prognose in mijn woongebied. Hoewel ik in een krimpregio woon zouden er de komende jaren veel banen vrijkomen hier doordat leerkrachten met pensioen gaan.

Daarbij denk ik zelf dat nu de crisis vrijwel voorbij is er ook wel weer meer kinderen geboren gaan worden. Dus dat probleem van te weinig kinderen zal op den duur ook wel weer verdwijnen.
Hier randstad. In mijn omgeving een aantal PO-docenten en een VO-docent.

Iedereen geeft aan dat de werkdruk hoog is. De VO-docent zit zelfs tegen burn-out aan en ze is in haar team niet de enige.

De PO-docenten geven aan dat er veel vacatures open staan. En dat ze in een normale week standaard meer werken dan haar uren zijn. Ze staken niet voor niets. Het is namelijk vaak niet zo dat ze met lesgeven, lessen voorbereiden of nakijken bezig zijn in die extra uren, maar met administratie, oudergesprekjes, extra zorg regelen voor de zorgleerlingen, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
To, gewoon uit interesse: waarom omscholen en hoe oud ben je? Als je het vertellen wilt.
Ik overweeg (soms) ook die switch.
Voordeel van VO: als je niet zo'n leuke klas hebt (als mentor), zit je er in elk geval niet de hele dag mee opgescheept ;-). Contacturen met leerlingen ligt lager dan in het PO.

Voordeel van VO: salaris en doorgroeimogelijkheden. Het salaris ligt hoger en er is op (grotere) VO-scholen ruimte om je te ontwikkelen tot expert van een bepaald gebied (RT/IB/counselor/coach) of mogelijkheden tot leidinggevende.

Voordeel van VO: leukere excursies.

Ik betwijfel het of een basisschoolleerling van nature leergieriger is dan in het VO. Daar zitten ook leerlingen die graag iets willen leren, iets willen ontdekken.


Je moet echt kijken waar je gelukkig van wordt. Wordt het een plussen- en minnenlijstje? Of ga je kijken waar je hart ligt? Ligt het jonge kind je beter dan de puber? Dan moet je gaan voor PO. Word je waarschijnlijk blijer van een klas vol pubers en een verdieping van een vak, dan moet je voor VO gaan.

Een vak als LO, geschiedenis of aardrijkskunde kun je beter links laten liggen. Als leraar wiskunde, natuurkunde of Nederlands kun je vaak al tijdens je studie aan de slag.
Van de VO-raad: De vacaturedruk is in 2016 het hoogst in de vakken: informatica, scheikunde, natuurkunde, Duits, klassieke talen, Frans en wiskunde. En voor deze vakken zal de vacaturedruk de komende jaren (tot 2020) alleen maar toenemen. Voor het vak wiskunde ontstaat absoluut gezien het grootste tekort in fte
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vo docent. Voor mij lag het voor een groot deel aan de doelgroep (ik had niet zoveel met de leeftijd van basisschool kinderen, vind het fijn dat ik ,met pubers echt een gesprek aan kan gaan) en mijn liefde voor het vak (dat had ik in het po nooit zo kunnen uitdiepen). Succes met het maken van je keus. Wellicht kun je een meeloopdag bij beide opleidingen organiseren?
Alle reacties Link kopieren
Batjang
Ik ben 38 en ik werk in de hulpverlening. En dat wil ik niet meer. Altijd maar mensen die in de problemen zitten. Ik heb het gehad.

Vajana dat is het probleem. Waar ligt mijn hart. Ik heb nu zelf een puber een basisschoolkind en een kleuter en ik vind het alle drie leuk.

Kate670
Misschien is dat wel een goed idee ja zo n meeloopdag.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk je dan wel dat je straks een klas van 25 leerlingen krijgt waarvan er minstens 7 een rugzakje/nare thuissituatie hebben.
Alle reacties Link kopieren
Peach0909 schreef:
07-12-2017 22:19
Bedenk je dan wel dat je straks een klas van 25 leerlingen krijgt
Zeg maar 30 leerlingen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor de pabo gekozen, omdat mijn vriendin de studieboeken al had en ik toch iets moest gaan doen na 3 studies.

Nooit spijt gehad, behalve dan na de laatste cao. Die vind ik negatief uitwerken.

Ook als leraar kun je aardig doorgroeien hoor, heb inmiddels de directieopleiding gedaan. Maar met zo'n klas worstelen (ik hou van lastige klassen) en ze laten groeien is fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in september de pabo doen.
Mijn voorkeur zou voor nu uitgaan naar de bovenbouw, maar het kan zomaar zijn dat onderbouw me beter ligt dat zal tzt de praktijk ( stages ) moeten gaan uitwijzen.

Vo heb ik ook aan gedacht maar heb toch de keuze voor de pabo laten vallen.
Bang voor werkgelegenheid ben ik niet, het nieuws staat bol over de te korten en gisteren las ik in de krant dat de eerste twee studiejaren nu de helft goedkoper worden om het aantrekkelijker te maken.
Of dit ook zal gelden voor een deeltijd opleiding ( waar ik voor kies ) weet ik niet, maar sinds dit jaar is er ook stufi mogelijk voor 30/55 jarigen wat ik wel weer heel gunstig vind.

So neig ik ook naar, maar eerst maar eens aan de pabo beginnen.
Zo jammer dat het pas september 2018 wordt want ik heb er zoveel zin in.

Meeloop dagen is wel een goede tip overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het po op een cluster IV school.

Ik zou het erg leuk vinden (misschien zelfs wel leuker) om met pubers te werken. Maar ik heb geen speciale interesse in één vak.
Ik vind het charmante van het po ook wel dat je met allerlei vakgebieden bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
08-12-2017 06:06
Ik ga in september de pabo doen.
Mijn voorkeur zou voor nu uitgaan naar de bovenbouw, maar het kan zomaar zijn dat onderbouw me beter ligt dat zal tzt de praktijk ( stages ) moeten gaan uitwijzen.

Vo heb ik ook aan gedacht maar heb toch de keuze voor de pabo laten vallen.
Bang voor werkgelegenheid ben ik niet, het nieuws staat bol over de te korten en gisteren las ik in de krant dat de eerste twee studiejaren nu de helft goedkoper worden om het aantrekkelijker te maken.
Of dit ook zal gelden voor een deeltijd opleiding ( waar ik voor kies ) weet ik niet, maar sinds dit jaar is er ook stufi mogelijk voor 30/55 jarigen wat ik wel weer heel gunstig vind.

So neig ik ook naar, maar eerst maar eens aan de pabo beginnen.
Zo jammer dat het pas september 2018 wordt want ik heb er zoveel zin in.


Meeloop dagen is wel een goede tip overigens.
Ga daar vooral wel ook kijken. Eventueel stagelopen als het mogelijk is.
Gewoon kijken of het wat voor je zou zijn.
Benbits schreef:
07-12-2017 21:02
Ik ben 38 en ik werk in de hulpverlening. En dat wil ik niet meer. Altijd maar mensen die in de problemen zitten. Ik heb het gehad.
Dat kun je in het onderwijs ook treffen. Ik werk in het basisonderwijs. Veel kinderen hebben problemen: armoede thuis, verslaving, slechte woonsituaties, echtscheiding. Ik voel me soms meer maatschappelijk werker en psycholoog (voor kinderen en ouders) dan leerkracht. Onderschat dat aspect niet. We hebben bovendien passend onderwijs. Je zult in het PO en het VO kinderen met allerlei stoornissen in de klas krijgen, die soms ook in moeilijke thuissituaties leven.
Alle reacties Link kopieren
Ladylola
Ik wil ook de deeltijdvariant doen. Blijf jij ernaast werken?

Elske1975
Dat realiseer ik me goed dat dit soort problemen er ook bij kunnen komen.

Ik zie dat je de pabo deeltijd in 3 jaar kunt doen. Als ik Nederlands doe duurt het hoe dan ook 4 jaar. Dan zal ik het misschien toch moeten combineren met een kleine baan ernaast.

Ik ga het nog eens uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
08-12-2017 06:25
Ga daar vooral wel ook kijken. Eventueel stagelopen als het mogelijk is.
Gewoon kijken of het wat voor je zou zijn.
Ga ik zeker doen, mijn jongste zit op cluster IV heeft eerder in de deeltijd gezeten daardoor heeft het ook mijn interesse.
Mogelijk nog meer dan regulier onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Tiktaktok schreef:
08-12-2017 01:39
Zeg maar 30 leerlingen
Haha ik dacht, laat ik het nog positief proberen te brengen.
Heb al het idee dat ik heel negatief klink in dit topic, maar het blijft een prachtig vak :D Wil alleen wel zeker zijn dat to het niet gaat onderschatten. In het onderwijs ben je vaak ook een halve hulpverlener, zeker in het PO met je eigen klas of in het VO met je mentorklas.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet negatief hoor. Ik snap ook wel dat het niet altijd koek en ei is. Dat is het nergens.

Maar dan heb ik liever met kinderen te doen dan met volwassenen die elkaar de koppen in slaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven