De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
09-01-2018 19:31
Tsja ik vind het heel dom van h en m.
In Nederland is het misschien niet echt een item. In Amerika worden donkere mensen nog wel eens ‘monkey’ genoemd en niet als koosnaampje. Michelle Obama werd een tijdje terug nog ‘monkey-face’ genoemd of iets dergelijks. Dus ja dit ligt in bepaalde culturen/samenlevingen heel gevoelig. En dat kan niet goedgepraat worden omdat het hier en in de uk onder blanke mensen gebruikelijk is hun kind liefkozend aapje/monkey te noemen.
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:36
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Maar dat is toch enorm jammer dat een donkerder kind dan geen trui aan kan met een aapje er op of zo'n tekst? Even los van de reclame.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:36
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Precies.

En als je dat niet snapt, dan rot je maar op naar die steen waaronder je de afgelopen eeuw geleefd hebt. Doei!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:36
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Daar heb je ook wel weer een punt. Hm. Ok, ik ben overtuigd, domme actie
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
tonkje schreef:
09-01-2018 19:32
Helemaal mee eens. Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat je er gelazer mee krijgt als een donker jongetje die trui aanheeft?
Dit bedoelde ik ook. Ik ben het er alleen niet mee eens dat het gros associaties met een aap heeft. Maar het ligt gevoelig. Jammer dat dit zo is.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit lees denk ik inderdaad dat ik onder een steen leef.

'...kennelijk ook geen people of colour in dienst heeft is natuurlijk echt best wel bizar.'

People of colour?
Mijn zoontje wil die trui wel aan, die is dol op apen.

Ik vind de reacties ook een beetje stom.
Ik mag hopen dat ze de campagne niet racistisch bedoelt hebben zoals jij je af vraagt .
Het is in elk geval rete dom en ongepast.
Jammer dat er toch door een aantal ook hier weer overgevoelig op gereageerd wordt.

Als een blank jongetje de trui aandoet, is het racisme want waarom geen zwart jongetje? En andersom is het dus ook racisme, blijkbaar...

Ik vind het een leuke trui, ga hem gelijk bestellen voor m’n kids ;-D
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:36
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Ja je hebt natuurlijk gelijk. Als er in het Nederlands iets op had gestaan als ‘leukste aapje van de jungle’ was t net zo fout geweest. Mijn gevoel dat het hier minder speelt komt door het Engelse woord monkey en doordat ik gelukkig nog nooit iemand in mijn omgeving een donker iemand aap heb horen noemen.

Hoe dan ook: oerstomme fout van HenM
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond schreef:
09-01-2018 19:47
Mijn zoontje wil die trui wel aan, die is dol op apen.

Ik vind de reacties ook een beetje stom.
En jouw zoon heeft een donkere huidskleur? Anders vind ik je reactie nogal onnozel
Beláchelijk ! Echt te zot voor woorden. En dan doel ik niet op de reclame.
Aapje kan een koosnaam zijn voor kinderen, net als draakje enz.

Weet je wat pas echt erg is ? Dat er nog steeds mensen zijn die een kind met een andere huidskleur associëren met een aap. In dit geval de “goedmensen” die over elkaar heen struikelen om aanstoot te nemen aan deze reclame en blijkbaar zélf vinden dat een donker jongetje op een aap lijkt. Ze maken het erger in plaats van beter.

We hebben nog een lange weg te gaan met z’n allen.
anoniem_178452 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:05
38.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:36
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Dat H&M de hetze had kunnen voorzien...dat is zo.
Maar als iedereen met een gezond verstand dit jongetje gewoon ziet als een leuk model met een hoodie...dan is er niets racistisch aan!
Of moet ik straks met mijn bruine velletje gaan nadenken als ik in het openbaar een banaantje wil opeten? Want straks gaat iemand roepen...
Alle reacties Link kopieren
Op deze manier houden we de associatie met racisme juist in stand.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
H&M is sowieso niks, slechte kwaliteit en vreselijke kleding!

Los daarvan, ik snap inderdaad niet dat niemand binnen H&M eraan dacht om deze foto zo niet te publiceren. Dat kan je toch verwachten? Er zullen best mensen zijn die zich erdoor gekwetst kunnen voelen. Ze hadden inderdaad beter kunnen opletten bij H&M.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge nu we toch aan het zeuren zijn..
Waarom bestaat de blanke vla nog steeds? :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
tarataz schreef:
09-01-2018 19:52
Beláchelijk ! Echt te zot voor woorden.
Aapje kan een koosnaam zijn voor kinderen, net als draakje enz.

Weet je wat pas echt erg is ? Dat de goedmensen die over elkaar heen struikelen om hier aanstoot aan te nemen blijkbaar zélf vinden dat het jongetje vanwege zijn huidskleur met een aap geassocieerd word. Deze lieden moeten zich schamen !

Mensen gaan daar helemaal niet van uit. Mensen zijn zich er echter bewust van dat ‘aap’, of dus ‘monkey’ nog regelmatig als scheldwoord wordt gebruikt voor donkere mensen.
Hoewel het niet te vergelijken is kan je toch begrijpen dat een shirt met ‘leukste bleekscheet uit t boerengat’ niet erg leuk is op een kindertrui. En dat is dan veel minder erg, aangezien het niet snel zal voorkomen dat een radioprogramma rutte de ‘bleekscheet’ noemt.
Blijkbaar heeft de moeder van het jongetje tijdens de shoot niet gereageerd en zich niet gediscrimineerd gevoeld. Want dan had ze wel ingegrepen. Uit ervaring weet ik dat je er namelijk als ouder altijd bij blijft tijdens zo’n shoot. En zij heeft er wsl dus geen probleem mee. Dan ik ook niet.

Mijn verdere oordeel over de foto; heel mooi jongetje en de trui kleurt prachtig bij zijn teint!
anoniem_323693 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:00
5.43% gewijzigd
Misschien niet zo'n handige actie van H&M maar zwaar overdreven om op boycotten op te roepen.
sophie_emma schreef:
09-01-2018 19:12
Het lijkt mij dat als je het in je opkomt dat met de tekst dit jongetje wordt bedoeld (omdat hij gekleurd is), dat meer zegt over degene die deze associatie heeft dan over H&M.
Dit, x 100. Het zou NOOIT in mij op zijn gekomen om dat schattige ventje te associeren met een aap op DIE belachelijke manier. Wie heeft dat verzonnen?!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het hilarisch, maar ik heb vast geen recht van spreken met mijn lelieblanke huidje en alle kennelijk daarbij behorende 'privileges'.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overdreven, lijkt wel of er overal racisme in gezien wordt.... Aapje is voor mij gewoon een koosnaampje voor kinderen. Mijn neefjes worden ook zo genoemd door mijn ouders (en die zijn blank). Mijn (bijna geboren) kind zal donker(der) zijn aangezien de vader donker is. Ik ga ervan uit dan mijn ouders ook hun volgende kleinkind liefkozend aapje noemen en ik kan mij daar geen moment druk om maken of iets negatiefs in zien (en mijn man ook niet). Vind het eigenlijk ook wel een leuke trui.
sprietgras schreef:
09-01-2018 19:58
Mensen gaan daar helemaal niet van uit. Mensen zijn zich er echter bewust van dat ‘aap’, of dus ‘monkey’ nog regelmatig als scheldwoord wordt gebruikt voor donkere mensen.
Hoewel het niet te vergelijken is kan je toch begrijpen dat een shirt met ‘leukste bleekscheet uit t boerengat’ niet erg leuk is op een kindertrui. En dat is dan veel minder erg, aangezien het niet snel zal voorkomen dat een radioprogramma rutte de ‘bleekscheet’ noemt.
Zou het eerder vergelijken met een tekst als 'leukste melkfles in het kratje' oid. Zou ik ook best om kunnen lachen.

Maar inderdaad, het ligt raciaal gevoelig. Ze hadden het beter dus niet kunnen doen, alleen de trui fotograferen had ook gekund.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga die trui ook kopen.
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:36
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Maar wat wil je nu zeggen? Dat dit jochie bijvoorbeeld geen shirtje met een aapje erop mag dragen? Van wie niet? En wie zit je daarmee dwars? Ik snap dat het in dit geval niet geheel zijn eigen keuze was (hij deed dit immers als modelklus), maar omdat een stel idioten zich niet normaal kan gedragen, mag dit jochie die trui niet dragen en moet H&M verketterd?

M.a.w.: waarom nemen we die idioten die zulke associaties maken zo serieus dat we ons nu ook nog aan hen gaan aanpassen? Maargoed... wie ben ik.

Ik weet zeker dat het pas beledigend werd toen iemand er weer iets van moest vinden. Arm ventje en arme ouders, want DAAR gaat het om. Jochie had een leuk truitje aan, niet meer en niet minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven