De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
carabosse schreef:
09-01-2018 19:55
Op deze manier houden we de associatie met racisme juist in stand.
Eens
😱ohh... ik realiseer me ineens dat mijn zoon een jas draagt van het merk Me&my Monkey... en een trui waar dit groot op staat.. en hij zit in de klas naast een donker jongetje o_o . Al maanden. Oww wat voel ik me nu een vreselijke moeder.. :'(
Labalade schreef:
09-01-2018 20:07
😱ohh... ik realiseer me ineens dat mijn zoon een jas draagt van het merk Me&my Monkey... en een trui waar dit groot op staat.. en hij zit in de klas naast een donker jongetje o_o . Al maanden. Oww wat voel ik me nu een vreselijke moeder.. :'(
Ja echt, ga je schamen ! :-D
Alle reacties Link kopieren
carabosse schreef:
09-01-2018 19:55
Op deze manier houden we de associatie met racisme juist in stand.
Ja!

Die aap van mij noem ik ook heel vaak aap. Niemand die er wat van vindt omdat hij wit is. Als er een donker vriendje bij is, mag ik dus niet 'kom, apen' roepen. In dit geval is het liefkozend.

Schelden met aap vind ik weer anders.
Alle reacties Link kopieren
H&M had zich moeten bedenken dat de wereld tegenwoordig vol zit met zeikerds.

Ik vind een bruine huidskleur niet synoniem met een aap. Vind het ook wel typisch dat de mensen die hier over vallen in dit topic, het wel oké vinden dat een blank kind dat shirt zou dragen. Er zijn ook witte apen.

Ik denk zelf dat je juist door over zulke dingen moeilijk te doen, je die groep (bruine kinderen in dit geval) een negatieve uitzonderingspositie geeft. Terwijl het eigenlijk niet uitmaakt wat voor kleur het kindje is, het gaat erom dat het een kindje is.

"En als je dat niet snapt, dan rot je maar op naar die steen waaronder je de afgelopen eeuw geleefd hebt. Doei!" Ja lekker, zo maak je duidelijk je punt. LOL.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:26
Ik vind het niet overdreven. Ik vind het serieus onbegrijpelijk dat van de tientallen tot 100 mensen langs wie zo'n foto komt voordat ie op de website staat er letterlijk nul zijn die ergens along the way zegt 'hey guys, moeten we dit shirtje niet even door een ander kindje laten modellen?"

Dat zegt iets over hoe inclusief H&M is, want dikke vette kans dat 99% van de zwarte mensen, zeker die met Angelsaksische roots, die opmerking wél gemaakt zou hebben.

Dat anno 2018 een groot bedrijf als H&M dus a) totaal oblivious is voor raciale gevoeligheden in de maatschappij (best bijzonder in deze tijd waarin dat actueler is dan ooit) en b) kennelijk ook geen people of colour in dienst heeft is natuurlijk echt best wel bizar.
Dit!
1000x

Het gaat er natuurljk helemaal niet om of het rascistisch bedoeld is. Het gaat om dat hiermee stereotyperingen bevestigd worden.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat een kind geen trui met een aapje of met een tekst over een aapje aan mag?!

Ja, ik ken de discriminerende teksten vanaf voetbaltribunes. En dat is heel erg verwerpelijk.

Maar als de conclusie dan is dat een lichtgetint kind wel een trui met een aapje aan mag en een donkergekleurd kind niet, dan worden allerlei vooroordelen toch juist bevestigd en in stand gehouden? Dan kiezen we er met zijn allen toch juist voor om donkere kindjes ander te behandelen? Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn.

Dus ik opteer voor: hou kinderen hier buiten en trek ze allemaal een trui met een aapje aan.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
09-01-2018 19:36
Hier in Nederland worden ook apengeluiden gemaakt als zwarte voetballers het veld opkomen, of met bananen gegooid. Of tegen Sylvana wordt online bijvoorbeeld ook gewoon gezegd dat die aap terug naar d'r jungle moet.

Dus los van of je nu wel of niet beledigd bent, IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Eens! Stom gedoe zeg!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
09-01-2018 20:14
H&M had zich moeten bedenken dat de wereld tegenwoordig vol zit met zeikerds.

Ik vind een bruine huidskleur niet synoniem met een aap. Vind het ook wel typisch dat de mensen die hier over vallen in dit topic, het wel oké vinden dat een blank kind dat shirt zou dragen. Er zijn ook witte apen.

Ik denk zelf dat je juist door over zulke dingen moeilijk te doen, je die groep (bruine kinderen in dit geval) een negatieve uitzonderingspositie geeft. Terwijl het eigenlijk niet uitmaakt wat voor kleur het kindje is, het gaat erom dat het een kindje is.

"En als je dat niet snapt, dan rot je maar op naar die steen waaronder je de afgelopen eeuw geleefd hebt. Doei!" Ja lekker, zo maak je duidelijk je punt. LOL.
Ja maar die blanke kinderen zullen nooit in hun leven worden uitgescholden voor aap. En veel donkere kinderen overkomt dat dus wel. Dus dan krijgt zon trui toch een dubbele betekenis.
appeltjesgroen schreef:
09-01-2018 20:15
Het is toch te belachelijk voor woorden dat een kind geen trui met een aapje of met een tekst over een aapje aan mag?!

Ja, ik ken de discriminerende teksten vanaf voetbaltribunes. En dat is heel erg verwerpelijk.

Maar als de conclusie dan is dat een lichtgetint kind wel een trui met een aapje aan mag en een donkergekleurd kind niet, dan worden allerlei vooroordelen toch juist bevestigd en in stand gehouden? Dan kiezen we er met zijn allen toch juist voor om donkere kindjes ander te behandelen? Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn.

Dus ik opteer voor: hou kinderen hier buiten en trek ze allemaal een trui met een aapje aan.
Ja, elk kind moet elke trui aan kunnen trekken. Alle ouders zijn vrij om te kopen wat ze willen.
H&M had zochzelf echter een hoop gezeik bespaard door even een roodharige of pimpelpaars kind te kiezen. Iets met Choose your battles wise..

Overigens een OntZetTend Goede reclamestunt van H&M... beter negatieve aandacht dan geen aandacht!
swaentje71 schreef:
09-01-2018 20:15
Dit!
1000x

Het gaat er natuurljk helemaal niet om of het rascistisch bedoeld is. Het gaat om dat hiermee stereotyperingen bevestigd worden.
Zijn moeder zat er notabene bij! Dat moet namelijk, voordat iets gepubliceerd wordt. Die kan natuurlijk prima blank zijn, maar denk je niet dat die zou hebben ingegrepen als ze denkt dat haar zoon schade wordt aangedaan? Nee, dus waarom moeten wij daar wel iets van vinden?

Waarom mag een donker kindje die trui niet dragen en een wit kindje wel? Omdat er een stel debielen zijn die zo'n associatie hebben? Denk je echt dat, dat meer of minder wordt door een manneke met zo'n trui?

En mijn hemel, generaliseer nog even een eind weg, FV. Iemand met een donkere kleur zal wel jouw mening delen, want ook donker. Newsflash: je huidskleur bepaalt niet jouw visie op - bijvoorbeeld - een kindertrui. Een wit iemand kan er wel aanstoot aan nemen, terwijl een donker persoon het aanstellerij vindt. Gelukkig maar.

En... hoe wordt een stereotypering bevestigd door het dragen van een kindertrui? Denk je echt dat H&M wilde uitdragen dat donkere kinderen apen zijn?
anoniem_281085 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 20:24
7.86% gewijzigd
swaentje71 schreef:
09-01-2018 20:15
Het gaat er natuurljk helemaal niet om of het rascistisch bedoeld is. Het gaat om dat hiermee stereotyperingen bevestigd worden.
Kinderen met alle huidskleuren mogen een trui met een olifantje, puppy of kikker aan. Maar donkere kindjes mogen beslist geen trui met een aapje aan. Hoe gaat dat stereotypering tegen? Hoe zorgt dat dat alle kinderen hetzelfde behandeld worden?

Vraag uit interesse aan moeder met kinderen met een donkere huidskleur: zou jij dit truitje, of een shirt met een vrolijk aapje erop ofzo waar je kind in de winkel dolenthousiast op af vliegt, echt links laten liggen vanwege de associatie met of angst voor racistische uitlatingen? Ik zou het echt heel treurig vinden als dat nodig is :(
Alle reacties Link kopieren
Mijn donkere zoon is dol op aapjes. Een Afrikaans kledingmerk hier heeft een aap op bijna al hun tshirts. En zoonlief heeft ze in bijna alle kleuren. Zelf uitgekozen. En of ze nou bananen op een voetbalveld gooien of niet, nog nooit heb ik in mijn zoon een aap gezien. Ik zie een heel mooi donker knulletje. Met apenstreken, dat dan weer wel. Hij noemt zijn pappa vaak Banaantje. Omdat man dol is op bananen. Maar misschien zijn wij wel gewoon een heel racistisch gezin.
Had de Hema ook niet een keer zo’n stunt met een foto van een donker kindje en een knuffelaap?
sakamanga schreef:
09-01-2018 20:22
Mijn donkere zoon is dol op aapjes. Een Afrikaans kledingmerk hier heeft een aap op bijna al hun tshirts. En zoonlief heeft ze in bijna alle kleuren. Zelf uitgekozen. En of ze nou bananen op een voetbalveld gooien of niet, nog nooit heb ik in mijn zoon een aap gezien. Ik zie een heel mooi donker knulletje. Met apenstreken, dat dan weer wel. Hij noemt zijn pappa vaak Banaantje. Omdat man dol is op bananen. Maar misschien zijn wij wel gewoon een heel racistisch gezin.
worship: dit
sprietgras schreef:
09-01-2018 20:19
Ja maar die blanke kinderen zullen nooit in hun leven worden uitgescholden voor aap. En veel donkere kinderen overkomt dat dus wel. Dus dan krijgt zon trui toch een dubbele betekenis.
En wat doe je dan? Ofwel je schikt je erin en kiest ervoor een donker kind geen trui met een aap aan te trekken en daarmee in stand te houden en te bevestigen dat er 'iets' is met donkere kindjes en apen, ofwel je hebt daar lak aan en vindt dat alle kinderen een trui met een aap aan kunnen trekken.

Vanuit mijn (waarschijnlijk veel te comfortabele) perspectief zou ik voor de tweede optie gaan.
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma schreef:
09-01-2018 19:12
Het lijkt mij dat als je het in je opkomt dat met de tekst dit jongetje wordt bedoeld (omdat hij gekleurd is), dat meer zegt over degene die deze associatie heeft dan over H&M.

Dat dacht ik ook precies; het is omgekeerde discriminatie dat een zwart jongetje nou ineens niet meer zo'n trui aan zou mogen zonder dat de pleuris uitbreekt...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
sakamanga schreef:
09-01-2018 20:22
Mijn donkere zoon is dol op aapjes. Een Afrikaans kledingmerk hier heeft een aap op bijna al hun tshirts. En zoonlief heeft ze in bijna alle kleuren. Zelf uitgekozen. En of ze nou bananen op een voetbalveld gooien of niet, nog nooit heb ik in mijn zoon een aap gezien. Ik zie een heel mooi donker knulletje. Met apenstreken, dat dan weer wel. Hij noemt zijn pappa vaak Banaantje. Omdat man dol is op bananen. Maar misschien zijn wij wel gewoon een heel racistisch gezin.
Dat kan niet, want jouw zoon is donker en daarom MOET hij de mening zijn toegedaan dat het mogelijk bevestigen van een dergelijke associatie ontzettend verwerpelijk is. Dus hup, die truitjes weggeven aan de witte buurtkinderen. Man, kan echt niet....

:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
09-01-2018 20:22
Kinderen met alle huidskleuren mogen een trui met een olifantje, puppy of kikker aan. Maar donkere kindjes mogen beslist geen trui met een aapje aan. Hoe gaat dat stereotypering tegen? Hoe zorgt dat dat alle kinderen hetzelfde behandeld worden?

Vraag uit interesse aan moeder met kinderen met een donkere huidskleur: zou jij dit truitje, of een shirt met een vrolijk aapje erop ofzo waar je kind in de winkel dolenthousiast op af vliegt, echt links laten liggen vanwege de associatie met of angst voor racistische uitlatingen? Ik zou het echt heel treurig vinden als dat nodig is :(
Zoals een witte vriendin met donkere kinderen een keer zei tegen mij: ik hoop dat je nog een keer kleurenblind wordt. Het zou helemaal niet moeten opvallen welke kleur iemand heeft.
Ik vraag me af of Hennes echt niet wist dat mensen hier over konden vallen, of dat het juist expres is gedaan. De hele discussie ten spijt, het zal hun verkoopaantallen enorm opschroeven. Of wilden ze een maatschappelijke tweedeling aan de kaak stellen? Ik geloof in deze in ieder geval niet in de naieviteit van zo'n groot bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Niemand zegt toch dat je je eigen donkere kind dit niet mag aantrekken. Reclame ermee maken op deze manier is echter dom. Veel mensen nemen er nu eenmaal wel aanstoot aan.

Je kan een Indonesisch jongetje ook een shirt met ‘lekkerste pinda uit de pot’ aandoen. Maar ik zou dat shirt niet aanprijzen met een Indonesisch model. Puur omdat er een behoorlijke groep Indonesiërs het pijnlijk zou vinden, aangezien ze regelmatig voor pinda uitgescholden zijn. Als een Indonesiër er geen problemen mee heeft en zon shirt leuk vind is dat geen probleem voor mij.
Joostisandersgeaard2 schreef:
09-01-2018 20:30
Zoals een witte vriendin met donkere kinderen een keer zei tegen mij: ik hoop dat je nog een keer kleurenblind wordt. Het zou helemaal niet moeten opvallen welke kleur iemand heeft.
En dit.
Sprietgras, en wat als een blank kindje een shirt aan heeft met een melkfles en "leukste flesje uit het kratje"? Is het dan ook discriminerend of valt het dan ineens mee?
Alle reacties Link kopieren
.
ibaohi wijzigde dit bericht op 10-01-2018 08:15
99.79% gewijzigd
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Overigens ben ik het met je eens dat "pinda" gevoelig kan liggen, maar dat het prima is als een Indonesisch iemand er zelf geen problemen mee heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven