Thuis wonen

11-01-2018 00:28 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is een 'normale' leeftijd om het huis uit te gaan?

Ik ben nu 24 jaar oud en woon nog bij mijn ouders. Dat ik enigst kind ben heeft hier misschien ook iets mee te maken. De band met mijn ouders is goed, er is voor mij simpelweg geen reden om het huis uit te gaan. Hier heb ik met niemand iets te maken, mijn ouders laten mij rustig mijn gang gaan ( binnen beperken, waar ik mee kan leven ).

Op dit moment volg ik een BBL opleiding waar ik over twee jaar mee klaar hoop te zijn. Dan wil ik wel eens gaan kijken naar een huisje.
Daarnaast heb ik ook een vriend, al bijna drie jaar. Alleen voel ik totaal geen behoefte om samen te gaan wonen met hem.

Wat denken jullie?
Niet iedereen met een relatie wil samenwonen hoor. Daarom hebben ze ook Latten uitgevonden.
Je kunt ook, zoals aangegeven, eerst op jezelf gaan wonen. Dit kan nu, maar ook gerust na je studie.
leeftijd is een getal, ieder mens en iedere situatie is anders.
En in de tussentijd kun je ook beat eens wat vaker en langer bij je vriend zijn. Merk je meteen hoe jullie dat bevalt.

Er zijn best veel mensen die geregeld tijd voor zichzelf nodig hebben en toch samenwonen.
Verschillende werktijden, verschillende hobby's en beiden ook geregeld met vrienden of familie afspreken zijn aspecten die er voor zorgen dat je ook met samenwonen tijd voor jezelf hebt.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
11-01-2018 01:22
Niet iedereen met een relatie wil samenwonen hoor. Daarom hebben ze ook Latten uitgevonden.
Dat snap ik maar vriend wil wel samen wonen, nu zelfs al, hij is daar dus open over. Ik weet niet of TO er naar hem toe open over is geweest dat ze dat (nog) niet wil. Dat alleen wonen ook een optie voor haar is.
Ik bedoel dus steeds dat het mij eerlijk lijkt om dit met vriend te bespreken.
Ik vind 24 vrij oud. Ik snap niet dat iemand niet lekker zelf dingen uit wil vinden. Je eigen leven runnen. Dan is het maar wat minder comfortabel.

Je eigen eetstijl ontwikkelen, je eigen spulletjes gaandeweg verzamelen. Lekker onverwacht een feestje geven. Een hele dag in bed liggen. Iets gaan doen zonder iemand te hoeven zeggen of je mee-eet. En als je geen vriend hebt, af en toe eens iemand meenemen. Of wat luidruchtigere sex in de woonkamer.

En lekker alleen zijn. Als je straks uit huis gaat, probeer dan eerst op jezelf te wonen voordat je gaat samenwonen.

Ik ben op mijn 18e op kamers gegaan en ik heb geen moment spijt gehad. En ik heb echt hele makkelijke ouders met weinig regels.
R00dkapje schreef:
11-01-2018 00:37
Vooral over dat ik thuis woon en dat ik niet wil samenwonen.
Je woont samen...met je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Nick-gewijs zie ik een overeenkomst met D00rnr00sje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
11-01-2018 00:34
Waarom? Een relatie heeft alleen bestaansrecht als je samen woont?
Dat is geen nieuws toch?
Woon je nog steeds niet samen. Uitmaken dan, het mag de naam relatie niet hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 24 wel te oud om nog thuis te wonen, ja. Maar hangt ook van je omgeving af, denk ik. Bij mij deed iedereen een universitaire studie en dan is het normaal om op je 18e op kamers te gaan. Hoe wonen je vriendinnen?
Winter is coming...
LizBakker schreef:
11-01-2018 01:51
Ik vind 24 vrij oud. Ik snap niet dat iemand niet lekker zelf dingen uit wil vinden. Je eigen leven runnen. Dan is het maar wat minder comfortabel.

Dit. Ik vind mensen die op die leeftijd nog in Hotel Mama wonen vaak een stuk minder volwassen en minder zelfstandig dan degenen die al op zichzelf woonden toen ze 18/19/20 waren.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
11-01-2018 06:57
Dit. Ik vind mensen die op die leeftijd nog in Hotel Mama wonen vaak een stuk minder volwassen en minder zelfstandig dan degenen die al op zichzelf woonden toen ze 18/19/20 waren.
Maar wat is daar erg aan?

Ik heb moeite met dat soort generalisaties. Ik ging op mijn 20e uit huis, mijn broer op zijn 27e. Ik heb echt nooit het idee gehad dat dat iets zegt over volwassenheid of wat dan ook.
Het zegt wat mij betreft eigenlijk helemaal niks.
Mijn broer en ik zijn er allebei niet gelukkig van geworden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tr0tter schreef:
11-01-2018 06:57
Dit. Ik vind mensen die op die leeftijd nog in Hotel Mama wonen vaak een stuk minder volwassen en minder zelfstandig dan degenen die al op zichzelf woonden toen ze 18/19/20 waren.

Dit soort reacties lees ik hier vaker. Komt het wel eens in jullie op dat je ook thuis kunt wonen zonder dat dat thuis 'Hotel Mama is?'

En dat het niet voor iedereen weggelegd is om op zijn 18e gelijk op kamers te gaan? Om financiële redenen of juist praktische?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 24 niet oud. Zelf woonde ik op die leeftijd niet meer thuis maar mijn broers kochten pas met 30 een eigen huis. Allemaal goed gekomen. Mijn ouders vonden het prima
Andersom schreef:
11-01-2018 07:25
Dit soort reacties lees ik hier vaker. Komt het wel eens in jullie op dat je ook thuis kunt wonen zonder dat dat thuis 'Hotel Mama is?'

En dat het niet voor iedereen weggelegd is om op zijn 18e gelijk op kamers te gaan? Om financiële redenen of juist praktische?
+1
Ik snap niet dat iedereen tegenwoordig vanuit Hotel Mama op zijn /haar 30e meteen een 2 onder 1 kap moet kopen. Ga op kamers, huur een flatje driehoog achter en ontwikkel je.
Maar tegenwoordig moet echt alles een gespreid bed zijn en dan zijn ze nog niet tevreden.
Als ik moeder was, zou ik er niet blij van worden dat mijn kind tot het 30e thuis woonde.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 23 toen ik huis uitging en alleen ging wonen. Ook enig kind.

Mijn dochter is nu 20 en wil ook thuis blijven wonen. Doe ik toch nog iets goed ;). Ze zit mij niet jn de weg Gezellig juist dat ze er is. Ze studeert nog overigens

Ik zou sowieso mijn kinderen niet snel het huis uit zetten
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
11-01-2018 07:52
Ik snap niet dat iedereen tegenwoordig vanuit Hotel Mama op zijn /haar 30e meteen een 2 onder 1 kap moet kopen. Ga op kamers, huur een flatje driehoog achter en ontwikkel je.
Maar tegenwoordig moet echt alles een gespreid bed zijn en dan zijn ze nog niet tevreden.
Als ik moeder was, zou ik er niet blij van worden dat mijn kind tot het 30e thuis woonde.
Van de week liep er hier een topic over hoe veel mensen spaarden voor hun kind. Veel mensen willen hun kind iets (materieels) meegeven, zodat bijv hun studieschuld niet zo hoog wordt.
Ik ken ook ouders die hun kind de mogelijkheid geven om thuis te blijven wonen en dan flink te sparen van hun eigen inkomen.
Wat mij betreft allemaal prima.
Ik denk dat ik een stuk gelukkiger was geweest als ik niet zo jong al voor mezelf had moeten zorgen, maar mss was ik dan op andere vlakken juist weer minder ver gekomen.

Ik verbaas me eigenlijk vooral over dit soort stellige meningen. Waarin ik elke nuance mis over individuele situaties en karakters.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik was 17 toen ik het huis uitging, als ik de kans had was ik nog eerder gegaan, maar oké ik had het niet fijn thuis. Als jij het fijn hebt in huis en je wilt eerst je opleiding afmaken is dat ook goed toch? Maar over 2 jaar ben je 26 en dan vind ik je wel te oud om nog bij je ouders te wonen.
''Geen woorden maar daden''
Als ouders sparen voor kinderen, ze thuis laten wonen zonder kostgeld te laten betalen, dan is dat toch vragen om moeijkheden?
Die kinderen gaan het huis uit met een bak geld maar hebben nooit geleerd om met geld om te gaan. Het is ook niet gek dat er steeds meer jongeren hoge schulden hebben.
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
11-01-2018 08:13
Als ouders sparen voor kinderen, ze thuis laten wonen zonder kostgeld te laten betalen, dan is dat toch vragen om moeijkheden?
Die kinderen gaan het huis uit met een bak geld maar hebben nooit geleerd om met geld om te gaan. Het is ook niet gek dat er steeds meer jongeren hoge schulden hebben.
Tja, in dat andere topic werd ik bijna als ontaarde moeder neergezet omdat ik het niet belangrijk vond om voor mijn kinderen te sparen.

Dat is dus wat ik bedoel: je doet het niet gauw goed. Dat geldt op Viva, maar ook irl. Wat je ook doet, je krijgt altijd commentaar.

Mijn kinderen zijn allebei noodgedwongen vroeg uit huis gegaan. Ik had ze graag langer thuis gehad, maar wat niet gaat, dat gaat niet.
En er zitten ook voordelen aan dat ze zo vroeg uit huis zijn, qua vrijheid voor mij en hopelijk qua zelfstandigheid voor hen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
11-01-2018 08:17
Tja, in dat andere topic werd ik bijna als ontaarde moeder neergezet omdat ik het niet belangrijk vond om voor mijn kinderen te sparen.

Dat is dus wat ik bedoel: je doet het niet gauw goed. Dat geldt op Viva, maar ook irl. Wat je ook doet, je krijgt altijd commentaar.

Mijn kinderen zijn allebei noodgedwongen vroeg uit huis gegaan. Ik had ze graag langer thuis gehad, maar wat niet gaat, dat gaat niet.
En er zitten ook voordelen aan dat ze zo vroeg uit huis zijn, qua vrijheid voor mij en hopelijk qua zelfstandigheid voor hen.
Ik denk dat het prima is dat je spaart voor je kinderen maar daarnaast moeten kinderen ook de waarde van geld leren kennen en weten hoe ze er mee om moeten gaan. Door te weten wat een budget is, hoe ze dat maken en niet alleen maar kunnen feesten ieder weekend, wat ze wel konden bij Hotel Mama. DAAR ontbreekt het vaak aan.
Maar we dwalen af.

TO: je houdt er van om alleen te zijn, lijkt me des te meer een reden om op jezelf te gaan wonen.
sinnombre schreef:
11-01-2018 00:41
24 jaar oud zijn en nog thuiswonen vind ik niet meer ‘normaal’. Maar wat heb jij aan deze mening? Je wilt niet weg bij je ouders, dus dan is er geen probleem toch als je niet weg hoeft van je ouders?
Dit.

In mijn gezin wordt 18-20 als normaal gezien, mits je verder gezond bent en voor jezelf kunt zorgen.
Mijn zoon is net 25 geworden en woont ook thuis. Hij heeft vorig jaar wel een half jaar op zichzelf gewoond in Spanje omdat hij daar studeerde. Hij hoeft geen kostgeld te betalen en kan lekker sparen. Hij spaart om een huis met mooie tuin te kunnen kopen en niet te hoeven beginnen in een appartement of zo iets.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je ouders het wel weer fijn zouden vinden om weer samen te zijn. Het is tenslotte hun huis. Nu moeten ze nog steeds rekening houden met nog een persoon in het huis. Zeker wanneer die persoon ook een relatie heeft en die partner is er ook regelmatig.

Prima wanneer de kinderen nog klein zijn, maar wanneer je 24 bent, wordt het langzamerhand toch wel tijd om op eigen benen te gaan staan.

ik blijf van mening dat het goed is om eerst zelfstandig te gaan wonen, gewoon op kamers of een huis delen, voordat je gaat samen wonen. Daar leer je heel veel van.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig vind ik het niet zo gek dat studenten thuis blijven wonen. Sinds de afschaffing van de basisbeurs, leen je namelijk elke cent die je uitgeeft. Zelfstandig wonen tijdens een studie van vier jaar levert je alleen al door huur en levensonderhoud een lening van 28.000 op. En da's nog zonder collegegeld, verzekering, boeken, ov, kleding, telefoon en extra's. In totaal geeft een uitwonende student volgens het Nibud gemiddeld €1211,- per maand uit. Dan heb je als je na vier jaar aan een baan, huis & misschien gezin wilt beginnen een schuld van pakweg €58.000,-

Een heel andere situatie dan toen ik op mijn 18e met een basisbeurs en bijbaantje op kamers ging.

Dus als jij en je ouders het zo prima vinden, dan zou ik nog even lekker blijven zitten.

Het lijkt me overigens wel redelijk als je mee betaalt aan de kosten. Als je ouders dat niet willen, zou ik af en toe trakteren op een etentje.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
11-01-2018 09:12
Tegenwoordig vind ik het niet zo gek dat studenten thuis blijven wonen. Sinds de afschaffing van de basisbeurs, leen je namelijk elke cent die je uitgeeft. Zelfstandig wonen tijdens een studie van vier jaar levert je alleen al door huur en levensonderhoud een lening van 28.000 op. En da's nog zonder collegegeld, verzekering, boeken, ov, kleding, telefoon en extra's. In totaal geeft een uitwonende student volgens het Nibud gemiddeld €1211,- per maand uit. Dan heb je als je na vier jaar aan een baan, huis & misschien gezin wilt beginnen een schuld van pakweg €58.000,-

Een heel andere situatie dan toen ik op mijn 18e met een basisbeurs en bijbaantje op kamers ging.

Dus als jij en je ouders het zo prima vinden, dan zou ik nog even lekker blijven zitten.

Het lijkt me overigens wel redelijk als je mee betaalt aan de kosten. Als je ouders dat niet willen, zou ik af en toe trakteren op een etentje.
Ook tegenwoordig is een deel van de studiebeurs nog steeds een gift, als je tenminste binnen (ik dacht) 10 jaar je diploma haalt.
Iedereen roept wel dat het tegenwoordig alleen nog maar een lening is, maar dat is niet waar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven