Zwemles:zoon al 2 jaar bezig en ineens bang

11-01-2018 11:38 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mijn zoon is inmiddels 7,5 jaar oud en is bijna 2 jaar geleden begonnen met zwemles eerst bij een kleine zwemschool die nog ouderwets alles met de hand noteert in een schriftje daar schoot het voor geen meter op en 1.5 jaar later was ik het zat
Hij had nog bandjes en kurkjes om en nog niet volledig watervrij
En daar waren we ook onderhand bijna 800 euro armer met maar half uur zwemmen per week
Wel moet worden vermeld dat zoonlief meermaals buisjes heeft gekregen zodat hij ook weleens paar weken niet heeft kunnen zwemmen maar goed uiteindelijk overgestapt naar andere zwemschool waar je leert zwemmen met zwempak dat is dus vest en broekje ze werken daar met gekleurde bandjes 1 tot 10 bij 8 heb je je A 9 B en 10 C nu ging hij als n speer van 1 naar 5 en nu komt het hij moest 3 weken terug oefenen in het diepe wedstrijdbad en sinds vorige week is hij dus ontzettend bang en gisteren was het een uur lang huilen huilen erg naar nu oefenen we steeds daar op zondagmorgen
Ik weet echt niet waar die angst vandaan komt hij is verder supergoed heeft alle zwemslagen goed onder de knie
Iemand soortgelijke ervaring? Of tips?
Tijdelijk stoppen is geen optie voor ons aangezien hij in juli al 8 jaar wordt
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet een dagje naar een groot zwemparadijs? Centerparcs oid? Mijn kind heeft dat heel goed gedaan. Gewoon even een dag lol in het water i.p.v. bezig zijn met verplichte dingen. Zo heeft hij daar goed uit zichzelf geoefend met duiken en onderwaterzwemmen. Dat vond hij in het warme water veel lekkerder en ging toen op zwemles ook gelijk beter.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
11-01-2018 15:56
Als hij al aardig wat kon, mocht hij wel afzwemmen lijkt me.
En zelfs dan nog, als ik zie hoe dochter hier zwemt met haar A-diploma is dat echt nog niet voldoende om zich goed te kunnen redden in het water. Zwemmen is vooral uithoudingsvermogen hebben en zwemslagen onder de knie hebben. En dat komt als ze ouder worden en door te oefenen. Maar goed, ik vind in een land als Nederland met zoveel water overal een diploma of iig goede zwemles krijgen erg belangrijk.
De vraag is dan waarom een kind goed moet kunnen zwemmen.
Mijn ene kind heeft geen zwemdiploma's. Wel een poosje schoolzwemmen gehad en regelmatig met mij gezwommen.
Zijn hobby zal het niet worden, maar hij weet wel zo'n beetje hoe het werkt.
Voor z'n plezier gaat ie niet zwemmen en in de sloot vallen is ook maar een heel klein kansje, zeker omdat hij zich bewust is van de gevaren van water en dus extra uitkijkt in de buurt van water.
Dan vind ik het nergens voor nodig om daar een jarenlang zwemlesdrama voor door te moeten.
Mijn andere kind was altijd dol op zwemmen, maar zwemles was een ramp.
Op zijn 12e wilde hij ineens zwemdiploma's gaan halen en is ie daarvoor lid geworden van een zwemclub. En haalde daar in een paar maanden a en b.
En sindsdien heeft ie een hekel aan zwemmen en zijn die diploma's tot nu toe volstrekt nutteloos.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Voor mij moet ze dus goed kunnen zwemmen, omdat in de sloot vallen hier een reeële mogelijkheid is. Diepe sloten in de buurt, speeltuin met water er omheen en in de zomer gaan we regelmatig naar een plas bij de lek om te recreëren. Ook met de bso gaan ze daar heen in de zomer als ze wat ouder zijn. Ik vind hier in onze omgeving de noodzaak van goed kunnen zwemmen gewoon wel heel belangrijk. En het is ook fijn voor mijn eigen gemoedsrust als ze buiten speelt of dus op de bso is. En op de camping in de zomervakantie. Toch wat meer rust voor mezelf als ik weet dat ze zich goed kan redden. En dat ze dat kan, bewijzen haar zwemdiploma’s dus voor mij :)
Zwemles vind ik wel belangrijk. Of in ieder geval dat een kind leert zwemmen. We hebben nogal wat water in Nederland en ook als mensen met kinderen op vakantie gaan kan het handig zijn als ze kunnen zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
In heel Nederland is in de sloot vallen een reële mogelijkheid, dus dat geldt hier net zo goed.
Maar ik denk dat de risico's enorm overdreven worden.

Laat ik het zo zeggen: ik begrijp niet dat er zo veel meer aandacht besteed wordt aan zwemles dan aan bijv verkeersles.
En ik neem gemakshalve maar even aan dat er meer kinderen omkomen in het verkeer dan in het water.

Maar goed, deze discussie dus. Zodra er een zwemlestopic geopend wordt krijg ik wel ergens een melding, want blijkbaar vinden mensen het leuk als ik die discussie steeds maar weer opnieuw voer.
En soms trap ik er weer in. :facepalm:

Ik denk dat die angst voor in-de-sloot-vallen een vorm van massahysterie is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
11-01-2018 17:30
In heel Nederland is in de sloot vallen een reële mogelijkheid, dus dat geldt hier net zo goed.
Maar ik denk dat de risico's enorm overdreven worden.

Laat ik het zo zeggen: ik begrijp niet dat er zo veel meer aandacht besteed wordt aan zwemles dan aan bijv verkeersles.
En ik neem gemakshalve maar even aan dat er meer kinderen omkomen in het verkeer dan in het water.

Maar goed, deze discussie dus. Zodra er een zwemlestopic geopend wordt krijg ik wel ergens een melding, want blijkbaar vinden mensen het leuk als ik die discussie steeds maar weer opnieuw voer.
En soms trap ik er weer in. :facepalm:

Ik denk dat die angst voor in-de-sloot-vallen een vorm van massahysterie is.
Dat denk ik niet, maar dat is mijn mening. Maar ik ben wel met je eens dat verkeerslessen ook beter mogen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een boel reacties!
Ook over het wel of geen nut hebben van de zwemdiploma
In beide kan ik me vinden hoor heb zelf ook geen zwemdiploma we waren allemaal bang vroeger heb het mezelf aangeleerd haha dus ja ik kan zwemmen maar duiken enzo nee.. dus ik snap maar al te goed voor hem dat het eng is maar dat probeer ik niet te laten merken en nee hij is nog echt niet klaar voor afzwemmen hij durft nog niet in het diepe zonder drijfmiddelen dus vrees dat die laatste stappen wat langer gaan duren dan ik eerst had gedacht
Zn oren blijft een getob hij heeft wel al een jaar zwemdoppen op maat dat helpt hem wel goed
Alle reacties Link kopieren
Hoe benader jij je zoon? Hierboven geef je aan je eigen angst niet aan hem te laten merken, maar in je OP staat dat hij gisteren een uur lang heeft gehuild. Een uur bij een 7,5-jarige? Hier eentje van 9, iets ouder dus, maar die huilt al jarenlang alleen als hij echt pijn heeft en dan is het met een paar minuten over. Kun je niet tot hem doordringen op zo'n moment? Een harde vraag wellicht, maar ben jij wel de 'baas' over hem?
liane77 schreef:
11-01-2018 20:43
Hoe benader jij je zoon? Hierboven geef je aan je eigen angst niet aan hem te laten merken, maar in je OP staat dat hij gisteren een uur lang heeft gehuild. Een uur bij een 7,5-jarige? Hier eentje van 9, iets ouder dus, maar die huilt al jarenlang alleen als hij echt pijn heeft en dan is het met een paar minuten over. Kun je niet tot hem doordringen op zo'n moment? Een harde vraag wellicht, maar ben jij wel de 'baas' over hem?

:wtf:
Alle reacties Link kopieren
Om eerlijk te zijn . Ik zou stoppen. Je bent al 2 jaar bezig en hij is nog steeds niet toe aan afzwemmen. Hoelang wil je dit nog doen? Straks is hij 8 of 9... En hij heeft er duidelijk geen plezier meer in als hij zo aan het huilen is.

Waarom moet hij een diploma halen? Hij kan de basis en zwemslagen toch.
En een kind van 8 kan je prima uitleggen wat het betekend. Dat hij niet zonder toezicht in de buurt van water mag. Niet mee zwemmen met andere kinderen etc.
Ik zou een paar maanden stoppen. En over een maand of 3 à 4 (of zelfs na de zomer) kijken hoe hij reageert en wat hij wil.

Eventueel tussendoor wel es zonder lessen of stress met zijn twee naar 't zwembad trekken. Of naar een subtropisch zwembad.

Eerst maar es terug wat plezier krijgen in water en zwemmen.
En hij misschien zin in zwemles als vriendjes naar zwemfeestjes gaan, wel kunnen zwemmen, ... en hij mee wil doen.
Hier had zoon zijn twee diploma's binnen, toen ik bij de balie van het zwembad een memo las dat je vooral regelmatig moet blijven zwemmen na het behalen van je diploma's, anders ging de kwaliteit weer hard achteruit, dus die papiertjes geven ook geen garanties.
Ik zou daarom niet tegen heug en meug doorgaan met lessen.
Je zoon lijkt gewoon bang voor het diepe bad. Ik zou er absoluut niet voor kiezen om dat door te drukken, als ze eenmaal bang zijn krijg je dat er heel moeilijk uit. Terug naar een minder diep bad, hij moet vertrouwen krijgen in zijn eigen zwemkunsten, zodat hij er achter komt dat het niet uitmaakt hoe diep het water is.

Mijn jongste ging als een speer met zwemmen, maar heeft een enorme angst voor afzwemmen. Dat is in een ander zwembad, kouder water, groter en dieper bad... De zwemjuf wil hem in het voorjaar laten afzwemmen, ik wil eerst dat hij vertrouwen in zichzelf krijgt. Ik laat hem pas afzwemmen als hij daar zelf een goed gevoel bij heeft. Hij weet dat en dat geeft hem een beetje rust.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2018 17:30


Maar goed, deze discussie dus. Zodra er een zwemlestopic geopend wordt krijg ik wel ergens een melding, want blijkbaar vinden mensen het leuk als ik die discussie steeds maar weer opnieuw voer.
En soms trap ik er weer in. :facepalm:

Hej solomio! Gezellig jou ken ik nog uit de vorige zwemles topic ;-). Ik vraag mij vooral af wat je zoontje zegt over de zwemles. Waarom hij huilt? En of de juf het ook echt vraagt. Hier uit ervaring als je een beetje doorvraagt tijdens de les kom je echt wel met antwoorden waarop je weer kan inspelen.
Ik ben echt voor zwemles maar met 8 jaar oud al 2 jaar bezig en nog niet in het diepe durven... haal hem eraf. Wat doe je dat kind aan?

Je kan kijken of je een privezwemles bij een andere zwemvereniging of school kan regelen en zien of hij dan meer wil en durft.... of een zomercurcus ergens anders of op vakantie.

Maar anders is het jammer.
Zou hem er daar in ieder geval meteen afhalen.
Solomio schreef:
11-01-2018 17:30
In heel Nederland is in de sloot vallen een reële mogelijkheid, dus dat geldt hier net zo goed.
Maar ik denk dat de risico's enorm overdreven worden.

Laat ik het zo zeggen: ik begrijp niet dat er zo veel meer aandacht besteed wordt aan zwemles dan aan bijv verkeersles.
En ik neem gemakshalve maar even aan dat er meer kinderen omkomen in het verkeer dan in het water.

Maar goed, deze discussie dus. Zodra er een zwemlestopic geopend wordt krijg ik wel ergens een melding, want blijkbaar vinden mensen het leuk als ik die discussie steeds maar weer opnieuw voer.
En soms trap ik er weer in. :facepalm:

Ik denk dat die angst voor in-de-sloot-vallen een vorm van massahysterie is.
Ik ga geen discussie aan hoor :) wat jullie doen moeten jullie zelf weten. Ik geef alleen aan waarom ik het voor onze dochter wel een belangrijk iets vind. En daar kunnen we van mening over verschillen, geen probleem.
Wat betreft verkeerslessen ben ik het eens hoor. Al doet onze school daar wel ook aan en dat vind ik erg goed. Maar hier doen wij zelf ook zeker wat aan, aangezien dochter voor school sowieso al 2 best drukke wegen over moet.
evelien2010 schreef:
11-01-2018 22:19
Om eerlijk te zijn . Ik zou stoppen. Je bent al 2 jaar bezig en hij is nog steeds niet toe aan afzwemmen. Hoelang wil je dit nog doen? Straks is hij 8 of 9... En hij heeft er duidelijk geen plezier meer in als hij zo aan het huilen is.

Waarom moet hij een diploma halen? Hij kan de basis en zwemslagen toch.
En een kind van 8 kan je prima uitleggen wat het betekend. Dat hij niet zonder toezicht in de buurt van water mag. Niet mee zwemmen met andere kinderen etc.
Ik begrijp van TO dat hij in het diepe zich zonder bandjes niet kan redden. Dat zou voor mij toch wel echt een reden zijn om door te gaan met zwemles. Ik vind dat wel heel belangrijk om te kunnen. En of dat nou netjes met een schoolslag gaat of rommelig “op z’n hondjes” zou voor mij dan minder belangrijk zijn. Maar je kunnen redden in dieper water zou wel iets zijn wat hier zou moeten.
Ik denk alleen dat nu hiervoor niet het juiste moment is.
Ik zou, zoals iemand hierboven al aangeeft, echt even een paar maanden stoppen en het weer leuk maken voor hem. Zorgen dat hij weer plezier krijgt in zwemmen, want volgens mij is z’n eigen zelfvertrouwen hierin gewoon weg. En dat begrijp ik ook wel na 2 jaar en als je steeds andere kinderen wel ziet doorgaan/afzwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Luna-Lovegood schreef:
11-01-2018 23:36
Hej solomio! Gezellig jou ken ik nog uit de vorige zwemles topic ;-). Ik vraag mij vooral af wat je zoontje zegt over de zwemles. Waarom hij huilt? En of de juf het ook echt vraagt. Hier uit ervaring als je een beetje doorvraagt tijdens de les kom je echt wel met antwoorden waarop je weer kan inspelen.
ZoonTJE.....
Zoon is inmiddels 19. Heeft dat vreselijk gevaarlijke zwemdiploma-loze leven tot nu toe godzijdank overleefd. :hihi:
Hij huilde helemaal niet, was ook niet bang. Zwemles was gewoon vreselijk.
En ik vind het dus niet belangrijk genoeg om daar enorm veel moeite voor te doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lisaviva schreef:
11-01-2018 23:13
Hier had zoon zijn twee diploma's binnen, toen ik bij de balie van het zwembad een memo las dat je vooral regelmatig moet blijven zwemmen na het behalen van je diploma's, anders ging de kwaliteit weer hard achteruit, dus die papiertjes geven ook geen garanties.
Ik zou daarom niet tegen heug en meug doorgaan met lessen.
Dat heb ik gezien toen ik als ouder meeging met schoolzwemmen.
Kinderen die al een paar jaar hun zwemdiploma's hadden en dus gelijk het diepe in mochten. En waar serieus de badmeester achteraan moest springen omdat kind bijna verzoop.
Dan liever mijn methode, wasrbij de kinderen zich bewust zijn van de gevaren van het water en iig enigszins geleerd hebben (door regelmatig met ze te gaan zwemmen) om zich te redden.
Overigens denk ik dat je sowieso moet afwachten wat een kind doet als het daadwerkelijk in een sloot valt. Ik denk dat er zeker kinderen zijn die dan van schrik helemaal niks meer kunnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 07:10
ZoonTJE.....
Zoon is inmiddels 19. Heeft dat vreselijk gevaarlijke zwemdiploma-loze leven tot nu toe godzijdank overleefd. :hihi:
Hij huilde helemaal niet, was ook niet bang. Zwemles was gewoon vreselijk.
En ik vind het dus niet belangrijk genoeg om daar enorm veel moeite voor te doen.
Ik denk dat het over zoontje van TO gaat :lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Solomio schreef:
12-01-2018 07:17
Overigens denk ik dat je sowieso moet afwachten wat een kind doet als het daadwerkelijk in een sloot valt. Ik denk dat er zeker kinderen zijn die dan van schrik helemaal niks meer kunnen.
Dat is ook zo. Maar op dit soort situaties is de methode die dochter volgt wel gebaseerd. Op onverwachte situaties en wat dan te doen. Ze moeten ook met kleren aan door een wak enz. Het is meer gericht op situaties die in het echte leven kunnen gebeuren (zoals dus in de sloot vallen, in een drukker zwembad ondergeduwd worden, leren uit het water te klimmen op een hoge rand of in een boot enz) dan echt baantjes zwemmen en de zwemslagen netjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
12-01-2018 07:30
Ik denk dat het over zoontje van TO gaat :lol:
Hahaha oops indd. Maar blij dat solomios zoon niet moest huilen :lol:
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
12-01-2018 07:30
Ik denk dat het over zoontje van TO gaat :lol:
Ja, dat denk ik ook. Maar ik koos ervoor om het anders te lezen, omdat het net zo goed over mijn zoonTJE kon gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
12-01-2018 07:48
Dat is ook zo. Maar op dit soort situaties is de methode die dochter volgt wel gebaseerd. Op onverwachte situaties en wat dan te doen. Ze moeten ook met kleren aan door een wak enz. Het is meer gericht op situaties die in het echte leven kunnen gebeuren (zoals dus in de sloot vallen, in een drukker zwembad ondergeduwd worden, leren uit het water te klimmen op een hoge rand of in een boot enz) dan echt baantjes zwemmen en de zwemslagen netjes doen.
Ik weet hoe zwemles werkt.

Ik ben er alleen behoorlijk van overtuigd dat mijn oudste in een sloot zou verdrinken, al had hij 6 diploma's. En dat mijn jongste uit die sloot zou komen, ook zonder diploma's.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-01-2018 08:04
Ik weet hoe zwemles werkt.

Ik ben er alleen behoorlijk van overtuigd dat mijn oudste in een sloot zou verdrinken, al had hij 6 diploma's. En dat mijn jongste uit die sloot zou komen, ook zonder diploma's.
heb je de laatste tijd nog zwemlessen gezien?
Er is een hoop veranderd qua zwemles hoor. Als ik kijk naar hoe ik zelf zwemles heb gehad en hoe het nu is, dan is dat een wereld van verschil. Als je zoon nu 19 is, dan is je “ik weet hoe zwemles werkt” denk ik niet meer zo up to date :) de methode die dochter volgt is er ook nog niet zo lang.
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 08:11
19.35% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven