Werk & Studie
alle pijlers
Vragen aan stewardessen
vrijdag 12 januari 2018 09:40
Ik weet dat er vroeger een topic was van cabin attendants, maar dat is volgens mij lang geleden. Vorige week heb ik weer gevlogen, als passagier, en ik wilde eigenlijk wat vragen aan mensen die beroepsmatig vliegen.
Zijn jullie wel eens bang tijdens een vlucht? Hoe kun je ontspannen blijven tijdens het opstijgen als je weet dat je daarna weer uren op 10 km hoogte bent, overgeleverd aan het gezonde verstand van de piloot en andere piloten die ook in de lucht zijn? Weten jullie altijd wat er aan de hand is als een vliegtuig ineens lager gaat vliegen, of als ineens de motoren een ander geluid maken dan het monotone gebrom, en maak je je daar dan zorgen over?
Misschien hoort dit eigenlijk bij psyche omdat ik zo'n passagier ben die in tranen is tijdens het opstijgen, en tijdens de hele vlucht alert is op vreemde geluiden en bewegingen. En ook altijd het cabinepersoneel observeert of ze nog blijven lachen. Laatste vlucht hadden we een dame die de hele rijd chagrijnig keek, dat vind ik dan best wel verontrustend (al kan het net zo goed te maken hebben met de vertraging waardoor ze drie uur later dan gepland thuis was).
Zijn jullie wel eens bang tijdens een vlucht? Hoe kun je ontspannen blijven tijdens het opstijgen als je weet dat je daarna weer uren op 10 km hoogte bent, overgeleverd aan het gezonde verstand van de piloot en andere piloten die ook in de lucht zijn? Weten jullie altijd wat er aan de hand is als een vliegtuig ineens lager gaat vliegen, of als ineens de motoren een ander geluid maken dan het monotone gebrom, en maak je je daar dan zorgen over?
Misschien hoort dit eigenlijk bij psyche omdat ik zo'n passagier ben die in tranen is tijdens het opstijgen, en tijdens de hele vlucht alert is op vreemde geluiden en bewegingen. En ook altijd het cabinepersoneel observeert of ze nog blijven lachen. Laatste vlucht hadden we een dame die de hele rijd chagrijnig keek, dat vind ik dan best wel verontrustend (al kan het net zo goed te maken hebben met de vertraging waardoor ze drie uur later dan gepland thuis was).
vrijdag 12 januari 2018 10:01
vrijdag 12 januari 2018 10:08
Er loopt alweer een tijdje een topic over vliegen, waarin je vragen kan stellen aan een piloot: reizen/ask-the-captain/list_messages/390737. Inmiddels zijn er meerdere piloten en stewardessen die in dat topic vragen beantwoorden, en zijn er al een aantal vragen voorbijgekomen over vliegangst en 'rare geluiden'. Misschien dat je wat aan dat topic hebt?
vrijdag 12 januari 2018 10:10
Ja zo kan je aan iedere angst een tegenhanger hanger. Mensen die bang zijn voor spinnen en niet bang zijn voor honden. Spinnen, in Nederland doen niks honden kunnen bijten.
vrijdag 12 januari 2018 10:11
ben geen stewardess (n net zo´n vliegangsthaas als jij), maar ik denk aan de ene kant, dat ze de geluiden gewoon niet meer horen. Zoals je thuis ook niet elke keer rechtop zit, als de koelkast begint te brommen.
En aan de andere kan, omdat zij niet angstig zijn (anders kies je dat beroep niet) ook niet gefixeerd zijn op geluidjes.
En aan de andere kan, omdat zij niet angstig zijn (anders kies je dat beroep niet) ook niet gefixeerd zijn op geluidjes.
vrijdag 12 januari 2018 10:14
vrijdag 12 januari 2018 10:17
Gemiddeld komt er ongeveer 1 persoon om het leven per 10.000.000 vluchten. In 2017 kwam er zelfs niemand om het leven bij commerciële vluchten.
Per jaar vliegen er ongeveer 1.825.000.000 mensen. Daar kwamen er in 2017 dus 0 bij om.
Ter vergelijking, in Nederland komen ruim 600 mensen per jaar om in het verkeer. En dan zijn wij maar met 17 miljoen in totaal...
Als je bang bent om te vliegen, zou je dus in ieder geval niet buiten moeten komen en al helemaal niet in een auto moeten rijden. Het stukje van en naar de luchthaven is veel gevaarlijker dan de vlucht.
Per jaar vliegen er ongeveer 1.825.000.000 mensen. Daar kwamen er in 2017 dus 0 bij om.
Ter vergelijking, in Nederland komen ruim 600 mensen per jaar om in het verkeer. En dan zijn wij maar met 17 miljoen in totaal...
Als je bang bent om te vliegen, zou je dus in ieder geval niet buiten moeten komen en al helemaal niet in een auto moeten rijden. Het stukje van en naar de luchthaven is veel gevaarlijker dan de vlucht.
vrijdag 12 januari 2018 10:19
winkelfanaat schreef: ↑12-01-2018 10:14Nou ik kan me een piloot herinneren die psychisch, laten we zeggen 'onstabiel' was. Heeft heel wat mensenlevens gekost.
O echt, denk je daar aan? Dat geldt dan ook voor een buschauffeur. Of een treinmachinist. Of hell, je partner die ineens kan doorslaan.
vrijdag 12 januari 2018 10:20
En dat was een uitzondering. Het percentage vluchten dat wel goed gaat ligt bijna bij de 100%.winkelfanaat schreef: ↑12-01-2018 10:14Nou ik kan me een piloot herinneren die psychisch, laten we zeggen 'onstabiel' was. Heeft heel wat mensenlevens gekost.
vrijdag 12 januari 2018 10:22
Ik vlieg niet meer, maar ben jaren werkzaam geweest als purser.
De piloten zijn gewoon met hun werk bezig, willen aan het eind vd werkdag ook gewoon naar huis. De cockpit wordt regelmatig gecheckt en je staat er verder niet bij stil.
De geluiden ken en herken je allemaal en als er een ongewoon geluid is of beweging dan voel of hoor je dat en dan wordt het aan de cockpit gemeld.
Ik ben weleens bang geweest, maar dat was in een bijzondere situatie.
Als je bang bent moet je dit gewoon melden aan het cabinepersoneel, ze houden je dan extra in de gaten en stellen je gerust. Geloof me, er zijn veel mensen bang om te vliegen.
De piloten zijn gewoon met hun werk bezig, willen aan het eind vd werkdag ook gewoon naar huis. De cockpit wordt regelmatig gecheckt en je staat er verder niet bij stil.
De geluiden ken en herken je allemaal en als er een ongewoon geluid is of beweging dan voel of hoor je dat en dan wordt het aan de cockpit gemeld.
Ik ben weleens bang geweest, maar dat was in een bijzondere situatie.
Als je bang bent moet je dit gewoon melden aan het cabinepersoneel, ze houden je dan extra in de gaten en stellen je gerust. Geloof me, er zijn veel mensen bang om te vliegen.
Cum non tum age
vrijdag 12 januari 2018 10:24
Ik ken de statistieken, maar dat stelt me niet echt gerust. Als dat vliegtuig neer gaat zijn er in een klap 250 mensen dood, met de auto hooguit een stuk of vijf. Plus dat ik er zelf invloed op heb.Stampertje12 schreef: ↑12-01-2018 10:17Gemiddeld komt er ongeveer 1 persoon om het leven per 10.000.000 vluchten. In 2017 kwam er zelfs niemand om het leven bij commerciële vluchten.
Per jaar vliegen er ongeveer 1.825.000.000 mensen. Daar kwamen er in 2017 dus 0 bij om.
Ter vergelijking, in Nederland komen ruim 600 mensen per jaar om in het verkeer. En dan zijn wij maar met 17 miljoen in totaal...
Als je bang bent om te vliegen, zou je dus in ieder geval niet buiten moeten komen en al helemaal niet in een auto moeten rijden. Het stukje van en naar de luchthaven is veel gevaarlijker dan de vlucht.
Zijn er in 2017 geen vliegtuigen neergestort?
vrijdag 12 januari 2018 10:29
Hoe heb jij zelf invloed op een vrachtwagen die je van de weg veegt? Of een auto die achterop klapt omdat hij niet zag dat er een file begint?MinkeDeWit schreef: ↑12-01-2018 10:24Ik ken de statistieken, maar dat stelt me niet echt gerust. Als dat vliegtuig neer gaat zijn er in een klap 250 mensen dood, met de auto hooguit een stuk of vijf. Plus dat ik er zelf invloed op heb.
Zijn er in 2017 geen vliegtuigen neergestort?
vrijdag 12 januari 2018 10:34
Nee, maar ik let altijd goed op vrachtwagens en ga er niet vrijwillig tussen rijden. Een paar jaar geleden is er een auto met 70 achterop geklapt, terwijl ik stil stond in de file. Dat was een heftige ervaring, en ik let dus altijd goed op achterop komend verkeer. Maar zelfs zo'n klap hoeft niet fataal te zijn, zo blijkt, terwijl dat met een vliegtuig wel zo is.Lady_Vintage schreef: ↑12-01-2018 10:29Hoe heb jij zelf invloed op een vrachtwagen die je van de weg veegt? Of een auto die achterop klapt omdat hij niet zag dat er een file begint?
Maar goed, het lullige van angsten is dat ze vaak niet reëel zijn. In bussen en treinen heb ik nergens last van, terwijl daar toch ook wel eens wat fout gaat.
vrijdag 12 januari 2018 10:34
Hier een reactie van een stewardess. Met gequote stukje tekst doe je ons echt zwaar tekort. Veiligheid is iets wat door een ieder van ons heel serieus wordt genomen en we krijgen uitgebreide training op dit gebied.
Dus nee, er 'niet bij stilstaan' klopt niet. We staan er heel bewust bij stil, iedere vlucht weer. Met de gehele bemanning bespreken we voor iedere vlucht een aantal veiligheidsituaties, om zo de kennis van elkaar te testen, om elkaar scherp te houden en om bij te blijven. Daarnaast krijgen we ieder jaar meerdere trainingen op veiligheidsgebied.
Aan boord zijn we scherp. We zijn alert en horen en zien alles, meer dan menig passagier denkt. Als we iets zien of horen wat afwijkt, bespreken we dat met elkaar. Niet alleen met betrekking tot het vliegtuig, maar ook onze passagiers.
Veiligheid speelt dus altijd mee. We hebben echter ook een eindeloos vertrouwen in elkaar, in de piloten en in het vliegtuig. Angst is er gewoon niet bij.
Als je weer eens vliegt de volgende keer, schroom dan alsjeblieft niet om je vragen en/of angsten kenbaar te maken! We helpen je graag, echt Als een passagier me laat weten een beetje nerveus te zijn om te vliegen, doe ik er echt alles aan om diegene gerust te stellen. En ik weet dat mijn collega's ook zo zijn, dus spreek ons gewoon eens aan als je vragen hebt
anoniem_64a07e9384330 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 10:36
0.17% gewijzigd
vrijdag 12 januari 2018 10:35
Joh! Maar de automatische piloot deed niks verder, om in te grijpen of whatever. Je bent juist wel compleet overgeleverd aan de piloot
vrijdag 12 januari 2018 10:38
Natuurlijk, het is de meest veilige manier van reizen. Uitzondering of niet, er kan altijd wat misgaan.JulienClerc schreef: ↑12-01-2018 10:20En dat was een uitzondering. Het percentage vluchten dat wel goed gaat ligt bijna bij de 100%.
vrijdag 12 januari 2018 10:45
Behalve het vliegtuig in costa Rica...Stampertje12 schreef: ↑12-01-2018 10:17Gemiddeld komt er ongeveer 1 persoon om het leven per 10.000.000 vluchten. In 2017 kwam er zelfs niemand om het leven bij commerciële vluchten.
vrijdag 12 januari 2018 10:46
winkelfanaat schreef: ↑12-01-2018 10:35Joh! Maar de automatische piloot deed niks verder, om in te grijpen of whatever. Je bent juist wel compleet overgeleverd aan de piloot
Ik bedoelde dus dat de automatische piloot het meeste werk doet.
vrijdag 12 januari 2018 10:48
Hier had je dus geen invloed op.MinkeDeWit schreef: ↑12-01-2018 10:34Nee, maar ik let altijd goed op vrachtwagens en ga er niet vrijwillig tussen rijden. Een paar jaar geleden is er een auto met 70 achterop geklapt, terwijl ik stil stond in de file. Dat was een heftige ervaring, en ik let dus altijd goed op achterop komend verkeer.
Eigenlijk ben je overal overgeleverd aan iedereens gezond verstand. Helpt dat?
vrijdag 12 januari 2018 10:57
Geen commerciële verkeersvliegtuigen. Wel militaire (bijvoorbeeld een Birmees vliegtuig), maar het is met die toestellen altijd de vraag hoe goed ze zijn onderhouden en aan welke regels zij zich hielden. Er gelden voor die vliegtuigen andere regels dan voor verkeersvliegtuigen. Ook zijn er wel ongelukken geweest met kleine particuliere vliegtuigjes. Van die Cessna's met een of twee personen erin. Dat is natuurlijk totaal andere categorie vliegen en die vliegtuigen zijn erg gevoelig voor slecht weer en de mate van onderhoud die een particuliere eigenaar erin steekt.MinkeDeWit schreef: ↑12-01-2018 10:24Ik ken de statistieken, maar dat stelt me niet echt gerust. Als dat vliegtuig neer gaat zijn er in een klap 250 mensen dood, met de auto hooguit een stuk of vijf. Plus dat ik er zelf invloed op heb.
Zijn er in 2017 geen vliegtuigen neergestort?
Maar dit geeft maar aan dat dus wereldwijd, inclusief alle rare landen die vage oude toestellen hebben, er heel veilig wordt gevlogen. De huidige generatie vliegtuigen (waarvan de oudste zo'n 30 jaar geleden zijn opgeleverd) zijn verschrikkelijk veilig en dat wordt alleen maar beter. Immers: als een vliegtuig met techniek van 30 jaar geleden al zonder crashes kan vliegen, kun je nagaan hoe met drie decennia aan meer kennis en strengere regels er gebouwd wordt!
Hoeveel invloed heb je zelf in de auto? Vraag je dat maar eens af. In de auto heb je geen systeem dat je automatisch waarschuwt als een andere auto in jouw buurt rijdt zodat je kunt ingrijpen. In de auto heb je geen communicatiemiddelen naar iedere auto die om je heen rijdt. In de auto zit er niemand in een toren die jouw rijplan controleert en zorgt dat je voldoende afstand houdt. In de auto heb je te maken met weggebruikers die 30, 40, 50 of 60 jaar geleden voor het laatst instructie of les hebben gehad en daarna nooit meer.
Bedenk zelf maar even hoeveel invloed je hebt als passagier, of zelfs als bestuurder, in een auto. Heel weinig...
vrijdag 12 januari 2018 10:59
En dat heeft direct geleid tot nieuwe regels waarmee dat vrijwel onmogelijk is geworden. Dat is een groot verschil tussen de luchtvaart en bijvoorbeeld de auto-industrie. Als daar een bejaarde spook gaat rijden en 3 mensen met zich meeneemt het graf in, wordt niet verplicht gesteld dat bejaarden vaker rijtesten moeten doen of altijd met een bijrijder moeten rijden. Dan zegt men: ach, kan gebeuren.winkelfanaat schreef: ↑12-01-2018 10:14Nou ik kan me een piloot herinneren die psychisch, laten we zeggen 'onstabiel' was. Heeft heel wat mensenlevens gekost.