Zwemles:zoon al 2 jaar bezig en ineens bang

11-01-2018 11:38 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mijn zoon is inmiddels 7,5 jaar oud en is bijna 2 jaar geleden begonnen met zwemles eerst bij een kleine zwemschool die nog ouderwets alles met de hand noteert in een schriftje daar schoot het voor geen meter op en 1.5 jaar later was ik het zat
Hij had nog bandjes en kurkjes om en nog niet volledig watervrij
En daar waren we ook onderhand bijna 800 euro armer met maar half uur zwemmen per week
Wel moet worden vermeld dat zoonlief meermaals buisjes heeft gekregen zodat hij ook weleens paar weken niet heeft kunnen zwemmen maar goed uiteindelijk overgestapt naar andere zwemschool waar je leert zwemmen met zwempak dat is dus vest en broekje ze werken daar met gekleurde bandjes 1 tot 10 bij 8 heb je je A 9 B en 10 C nu ging hij als n speer van 1 naar 5 en nu komt het hij moest 3 weken terug oefenen in het diepe wedstrijdbad en sinds vorige week is hij dus ontzettend bang en gisteren was het een uur lang huilen huilen erg naar nu oefenen we steeds daar op zondagmorgen
Ik weet echt niet waar die angst vandaan komt hij is verder supergoed heeft alle zwemslagen goed onder de knie
Iemand soortgelijke ervaring? Of tips?
Tijdelijk stoppen is geen optie voor ons aangezien hij in juli al 8 jaar wordt
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
12-01-2018 08:09
Er is een hoop veranderd qua zwemles hoor. Als ik kijk naar hoe ik zelf zwemles heb gehad en hoe het nu is, dan is dat een wereld van verschil.
Mijn jongste heeft 4 jaar geleden zwemles gehad. Ik geloof niet dat er sindsdien heel veel veranderd is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-01-2018 08:11
Mijn jongste heeft 4 jaar geleden zwemles gehad. Ik geloof niet dat er sindsdien heel veel veranderd is.
Zie mijn toevoeging. Wel dus. Deze methode is in ons zwembad nu pas 2 jaar. Dochter was in september 2016 de eerste groep die dit ging doen.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
12-01-2018 08:12
Zie mijn toevoeging. Wel dus. Deze methode is in ons zwembad nu pas 2 jaar. Dochter was in september 2016 de eerste groep die dit ging doen.
Dus alle kinderen die daarvoor hun diploma gehaald hebben kunnen nu ineens niet zwemmen?
Mijn zoon heeft ook les gehad in wat te doen als je door het ijs zakt. Dat was 5 jaar geleden (de 4 jaar in mijn vorige post moet 5 zijn).
Dat was in mijn tijd nog niet.
Terwijl er toen veel vaker ijs was.
Ik zie toch echt een toename in overdreven angst, voor situaties die nauwelijks (nog) voorkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
12-01-2018 08:19
Dus alle kinderen die daarvoor hun diploma gehaald hebben kunnen nu ineens niet zwemmen?
Mijn zoon heeft ook les gehad in wat te doen als je door het ijs zakt. Dat was 5 jaar geleden (de 4 jaar in mijn vorige post moet 5 zijn).
Dat was in mijn tijd nog niet.
Terwijl er toen veel vaker ijs was.
Ik zie toch echt een toename in overdreven angst, voor situaties die nauwelijks (nog) voorkomen.
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de methode die onze dochter krijgt veel meer gericht is op de situaties die ze in het dagelijks keven tegen kan komen en dat ik dat prettig vind. Je zoekt de discussie zelf op, maar ik heb geen behoefte aan discussie. Ik geef alleen aan hoe deze methode werkt en dat dat redelijk nieuw is. En dat ik het dus fijn vind en dochter ontzettend leuk :)
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
12-01-2018 08:55
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat de methode die onze dochter krijgt veel meer gericht is op de situaties die ze in het dagelijks keven tegen kan komen en dat ik dat prettig vind. Je zoekt de discussie zelf op, maar ik heb geen behoefte aan discussie. Ik geef alleen aan hoe deze methode werkt en dat dat redelijk nieuw is. En dat ik het dus fijn vind en dochter ontzettend leuk :)
Toch vind ik dat jij ook de discussie opzoekt, door te veronderstellen dat ik een verouderd beeld heb van zwemles bijvoorbeeld.
Terwijl mijn redenen om zwemdiploma's niet zo belangrijk te vinden daar niets mee te maken hebben.
Jouw dochter vindt het leuk, dan praat je toch over iets heel anders dan in het geval van TO, of in mijn geval?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Mijn dochter vond de stap naar diep ook heel eng, huilen, huilen, huilen. Ze deden haar op haar zwemschool steeds eerst in het ondiepe en dan de laatste 10 minuten in het diepe om te wennen, dat werkte dus niet. Het ondiepe water was ook warmer dan het diepe... zou ik ook niet blij van worden eerlijk gezegd ☺️
In overleg met de badjuf besloten om haar de keer daarna gelijk naar het diepe te laten gaan en even geen aandacht te geven aan het huilen, oftewel de schop onder haar kont. Het hielp, daarna was er niets meer aan de hand en zwom ze vrolijk en blij in het diepe. Nou is mijn dochter ook altijd wel voorzichtig en bangig is nieuwe situaties, dus dat zal ook meegespeeld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 08:11
Mijn jongste heeft 4 jaar geleden zwemles gehad. Ik geloof niet dat er sindsdien heel veel veranderd is.
Weet je wat ik heel erg jammer vind? Dat we zoveel aandacht besteden aan de schoolslag in de zwemles. De schoolslag is een erg tegennatuurlijke en technisch ingewikkelde slag. Kinderen kunnen m.i. beter de vereenvoudigde borstcrawl (hondjes) aanleren.
In zoverre ben ik het met je zwemleskritiek helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2018 11:44
Haal
Hem
Van
Zwemles
Af
.
Natuurlijk niet.
Doorzetten en angsten overwinnen. Hele waardevolle lessen in het leven.

En zwemmen is gewoon belangrijk in ons land.

Pech, maar hij komt er wel overeen.. en dan voelt het heel goed dat je iets tóch hebt volbracht.
Daar heb je uiteindelijk meer aan, dan aan opgeven.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
12-01-2018 10:13
Natuurlijk niet.
Doorzetten en angsten overwinnen. Hele waardevolle lessen in het leven.
Welnee, doorzetten en angsten overwinnen zijn wat mij betreft ook overschat. Daar krijg je niet per se leuke mensen van. Integendeel vaak, dat zijn mensen die hebben geleerd hun gevoelens te onderdrukken en die denken dat alles aan eigen inzet te danken is.
Leer ze vooral dat je mag genieten van dingen, er zijn al genoeg zaken die moeten, daar leren ze al 'doorzetten'. Laat ze daarnaast vooral een beetje leren ontspannen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 09:45
Weet je wat ik heel erg jammer vind? Dat we zoveel aandacht besteden aan de schoolslag in de zwemles. De schoolslag is een erg tegennatuurlijke en technisch ingewikkelde slag. Kinderen kunnen m.i. beter de vereenvoudigde borstcrawl (hondjes) aanleren.
In zoverre ben ik het met je zwemleskritiek helemaal eens.

Daar zijn heel goede redenen voor:

"Borstcrawl is sportief, hip en uitermate geschikt voor wedstrijdverband, maar het biedt niet de zwemvaardigheid en zelfredzaamheid die wij in een waterrijk land als Nederland nodig hebben. Borstcrawl is een slag die veel meer energie kost dan schoolslag en de enkelvoudige rugslag. De enkelvoudige rugslag en de schoolslag zijn de overlevingsslagen, waarbij zwemmers wordt geleerd het gezicht uit het water te houden om zo natuurlijk mogelijk te kunnen ademen en te oriënteren. Wie van een boot valt kan met een rustige schoolslag heel lang door zwemmen naar de kant. Daarom kiezen wij bewust voor het goed aanleren van deze slagen."
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-01-2018 11:13
Daar zijn heel goede redenen voor:

"Borstcrawl is sportief, hip en uitermate geschikt voor wedstrijdverband, maar het biedt niet de zwemvaardigheid en zelfredzaamheid die wij in een waterrijk land als Nederland nodig hebben. Borstcrawl is een slag die veel meer energie kost dan schoolslag en de enkelvoudige rugslag. De enkelvoudige rugslag en de schoolslag zijn de overlevingsslagen, waarbij zwemmers wordt geleerd het gezicht uit het water te houden om zo natuurlijk mogelijk te kunnen ademen en te oriënteren. Wie van een boot valt kan met een rustige schoolslag heel lang door zwemmen naar de kant. Daarom kiezen wij bewust voor het goed aanleren van deze slagen."
Dit. Geneuzel ineens over die borstcrawl, nieuwlichterij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 10:56
Welnee, doorzetten en angsten overwinnen zijn wat mij betreft ook overschat. Daar krijg je niet per se leuke mensen van. Integendeel vaak, dat zijn mensen die hebben geleerd hun gevoelens te onderdrukken en die denken dat alles aan eigen inzet te danken is.
Leer ze vooral dat je mag genieten van dingen, er zijn al genoeg zaken die moeten, daar leren ze al 'doorzetten'. Laat ze daarnaast vooral een beetje leren ontspannen.
Precies, genieten en ontspannen in het leven- en daarnaast leren dat er een paar dingen zijn die echt moeten. Zoals een zwem- en een schooldiploma halen.

Het is raar om 'doorzetten en iets dat van belang is afmaken' gelijk te stellen met gevoelens onderdrukken. Of beter, het slaat nergens op.

En een diploma halen heb je grotendeels ook aan eigen inzet te danken en daar is helemaal niks mis mee.

Genoeg andere zaken in je lange leven waarbij je ook nog leert dat niet alles maakbaar is en waarbij je geniet en ontspant.
Zwemles zou ik daar nou net niet voor uitverkiezen.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
12-01-2018 11:53
Precies, genieten en ontspannen in het leven- en daarnaast leren dat er een paar dingen zijn die echt moeten. Zoals een zwem- en een schooldiploma halen.

Het is raar om 'doorzetten en iets dat van belang is afmaken' gelijk te stellen met gevoelens onderdrukken. Of beter, het slaat nergens op.

En een diploma halen heb je grotendeels ook aan eigen inzet te danken en daar is helemaal niks mis mee.

Genoeg andere zaken in je lange leven waarbij je ook nog leert dat niet alles maakbaar is en waarbij je geniet en ontspant.
Zwemles zou ik daar nou net niet voor uitverkiezen.
+100, totaal mee eens!

Ik ben een groot voorstander van zwemles. Dat mensen hun kinderen tijdelijk van zwemles afhalen omdat hun kinderen zó bang zijn, daar kan ik me iets bij indenken. Maar om dan vervolgens te doen alsof het zwemdiploma een overschat fenomeen is en de kans op verdrinking bij kinderen nihil is als ze bijvoorbeeld in een sloot vallen ( ik heb dit helaas namelijk zelf in mijn omgeving meegemaakt), dàt snap ik dan weer niet. Kortom, mijn tip zou zijn: doorzetten, met alle rust, aandacht en creativiteit die je kunt bedenken. Dus niet (tijdelijk) stoppen want daarmee wordt de drempel mogelijk nog hoger. En een goede korte lijn leggen met de zwemjuf of meester om echt samen te werken en vaak gezellig vrijzwemmen, om de boodschap mee te geven dat zwemmen natuurlijk ook gewoon heel leuk is als er geen druk is.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-01-2018 11:13
Daar zijn heel goede redenen voor:

"Borstcrawl is sportief, hip en uitermate geschikt voor wedstrijdverband, maar het biedt niet de zwemvaardigheid en zelfredzaamheid die wij in een waterrijk land als Nederland nodig hebben. Borstcrawl is een slag die veel meer energie kost dan schoolslag en de enkelvoudige rugslag. De enkelvoudige rugslag en de schoolslag zijn de overlevingsslagen, waarbij zwemmers wordt geleerd het gezicht uit het water te houden om zo natuurlijk mogelijk te kunnen ademen en te oriënteren. Wie van een boot valt kan met een rustige schoolslag heel lang door zwemmen naar de kant. Daarom kiezen wij bewust voor het goed aanleren van deze slagen."
En daar ben ik het niet mee eens, met uitzondering van de enkelvoudige rugslag.
De schoolslag is uitermate vermoeiend, omdat je vrij intensief moet bewegen (vooral met de armen) , waarbij je relatief weinig water verplaatst (dus vooruitkomt). Daarnaast vraagt de schoolslafmethode die op zwemles wordt aangeleerd extra energie omdat het HOOFD BOVEN WATER wordt gehouden. Mede daardoor kan men de schoolslag niet lang volhouden. De armbewegingen dienen op die manier alleen maar om het hoofd boven water te houden, zodat de afstand volledig voor rekening van de benen komt Komt iemand op wedstrijdzwemmen, dan zal een van de eerste technieken die men bij schoolslag leert, het zwemmen met uitademing met hoofd onder water leren, het tweede wat men leert is om de armbewegingen in plaats van zijwaarts meer onderwaarts te richten. Kijk en dan begin je wat te hebben aan je schoolslag.

Mijn pleidooi is ook niet om bijvoorbeeld voor het A diploma volledig de te hniek van de borstcrawl aan te leren, maar om bij de zwemlessen te beginnen de kinderen op zijn hondjes (rauwe crawlvorm) te laten zwemmen. Het is voor de kinderen natuurlijker (de armen zijn niet constant onder water, dus ervaren ze minder weerstand). Zo kunnen de kinderen makkelijker ervaren hoe hun lichaam zich in het water gedraagt, en je zal merken dat ze al spelenderwijs snel aan de A-eisen kunnen voldoen. Nog een reden: in paniek, het hier genoemde in de sloot vallen, is het hebben van een crawlvaardigheid een voordeel, omdat deze slag de eerste paniekbewegingen kan opvangen. Voor schoolslag moet men eerst een goede drijfpositie innemen, zeker als men een onervaren zwemmer is (wat op A niveau altijd het geval is).

Bij het B-diploma zou men v olgens mij pas echt een slag moeten aanleren. Schoolslag kan dan een keuze zijn.
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 12:15
En daar ben ik het niet mee eens, met uitzondering van de enkelvoudige rugslag.
De schoolslag is uitermate vermoeiend, omdat je vrij intensief moet bewegen (vooral met de armen) , waarbij je relatief weinig water verplaatst (dus vooruitkomt). Daarnaast vraagt de schoolslafmethode die op zwemles wordt aangeleerd extra energie omdat het HOOFD BOVEN WATER wordt gehouden. Mede daardoor kan men de schoolslag niet lang volhouden. De armbewegingen dienen op die manier alleen maar om het hoofd boven water te houden, zodat de afstand volledig voor rekening van de benen komt Komt iemand op wedstrijdzwemmen, dan zal een van de eerste technieken die men bij schoolslag leert, het zwemmen met uitademing met hoofd onder water leren, het tweede wat men leert is om de armbewegingen in plaats van zijwaarts meer onderwaarts te richten. Kijk en dan begin je wat te hebben aan je schoolslag.

Mijn pleidooi is ook niet om bijvoorbeeld voor het A diploma volledig de te hniek van de borstcrawl aan te leren, maar om bij de zwemlessen te beginnen de kinderen op zijn hondjes (rauwe crawlvorm) te laten zwemmen. Het is voor de kinderen natuurlijker (de armen zijn niet constant onder water, dus ervaren ze minder weerstand). Zo kunnen de kinderen makkelijker ervaren hoe hun lichaam zich in het water gedraagt, en je zal merken dat ze al spelenderwijs snel aan de A-eisen kunnen voldoen. Nog een reden: in paniek, het hier genoemde in de sloot vallen, is het hebben van een crawlvaardigheid een voordeel, omdat deze slag de eerste paniekbewegingen kan opvangen. Voor schoolslag moet men eerst een goede drijfpositie innemen, zeker als men een onervaren zwemmer is (wat op A niveau altijd het geval is).

Bij het B-diploma zou men v olgens mij pas echt een slag moeten aanleren. Schoolslag kan dan een keuze zijn.

Leuk bedacht. Maar je redenaties deugen niet.
Ja, de schoolslag is technisch moeilijker (en wordt daarom in fases aangeleerd) dat is zo ongeveer het enige dat klopt.


Nederland heeft zo ongeveer het beste zwemonderwijs ter wereld: men leert kinderen zelfreddend te worden in het water en dat kost tijd.
Dat is de essentie, niet of het sneller kan of natuurlijker of makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-01-2018 12:52
Leuk bedacht. Maar je redenaties deugen niet.
Ja, de schoolslag is technisch moeilijker (en wordt daarom in fases aangeleerd) dat is zo ongeveer het enige dat klopt.


Nederland heeft zo ongeveer het beste zwemonderwijs ter wereld: men leert kinderen zelfreddend te worden in het water en dat kost tijd.
Dat is de essentie, niet of het sneller kan of natuurlijker of makkelijker.
Ja, en daar verschillen we van mening. Ik heb jarenlang zweminstructie gegeven en ik ben van mening dat we schijnveiligheid bieden. Of een kind zelfreddend is in het water, is overigens van heel veel andere factoren afhankelijk (denk aan spierkracht en drijfvermogen).
Als je, waar jij voor pleit echt veiligheid biedt, dan moet er pas echt tijd ingestoken worden, want dan leren we voor het in de sloot vallen een crawlslag, en voor het van de boot vallen en lange afstand overbruggen een zijslag (mijn voorkeur zou de zeemanslag zijn). De schoolslag met het hoofd omhoog is ongeschikt.
Haal hem van zwemles af.
Zo wordt zwemmen niet leuk en zal hij er geen plezier aan beleven.
Hij wordt nu tegen heug en meug dat zwembad in geduwd, terwijl hij 0 motivatie heeft om te leren. Zo gaat het alleen maar langer duren in plaats van korter.

Ga lekker zelf met hem naar zwembaden en ga weer terug naar de basis: plezier maken in het water!
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
12-01-2018 11:53
Precies, genieten en ontspannen in het leven- en daarnaast leren dat er een paar dingen zijn die echt moeten. Zoals een zwem- en een schooldiploma halen.

Het is raar om 'doorzetten en iets dat van belang is afmaken' gelijk te stellen met gevoelens onderdrukken. Of beter, het slaat nergens op.

En een diploma halen heb je grotendeels ook aan eigen inzet te danken en daar is helemaal niks mis mee.

Genoeg andere zaken in je lange leven waarbij je ook nog leert dat niet alles maakbaar is en waarbij je geniet en ontspant.
Zwemles zou ik daar nou net niet voor uitverkiezen.
En ik vind zwemles dus uitgesproken zoiets waar je heel prima zonder kunt.
Zeker als het zo veel stress oplevert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pienpie schreef:
12-01-2018 12:12
+100, totaal mee eens!

Ik ben een groot voorstander van zwemles. Dat mensen hun kinderen tijdelijk van zwemles afhalen omdat hun kinderen zó bang zijn, daar kan ik me iets bij indenken. Maar om dan vervolgens te doen alsof het zwemdiploma een overschat fenomeen is en de kans op verdrinking bij kinderen nihil is als ze bijvoorbeeld in een sloot vallen ( ik heb dit helaas namelijk zelf in mijn omgeving meegemaakt), dàt snap ik dan weer niet. Kortom, mijn tip zou zijn: doorzetten, met alle rust, aandacht en creativiteit die je kunt bedenken. Dus niet (tijdelijk) stoppen want daarmee wordt de drempel mogelijk nog hoger. En een goede korte lijn leggen met de zwemjuf of meester om echt samen te werken en vaak gezellig vrijzwemmen, om de boodschap mee te geven dat zwemmen natuurlijk ook gewoon heel leuk is als er geen druk is.
Dit is dus het irritante: dat mensen woorden herhalen, maar dan net de essentie veranderen.
Ik zeg namelijk juist niet dat de kans nihil is, ik zeg dat de kans klein is.
En ook ik heb het meegemaakt, waarbij het godzijdank goed afliep, maar dat heeft mijn mening eigenlijk alleen nog maar versterkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 13:05
Ja, en daar verschillen we van mening. Ik heb jarenlang zweminstructie gegeven en ik ben van mening dat we schijnveiligheid bieden. Of een kind zelfreddend is in het water, is overigens van heel veel andere factoren afhankelijk (denk aan spierkracht en drijfvermogen).
Als je, waar jij voor pleit echt veiligheid biedt, dan moet er pas echt tijd ingestoken worden, want dan leren we voor het in de sloot vallen een crawlslag, en voor het van de boot vallen en lange afstand overbruggen een zijslag (mijn voorkeur zou de zeemanslag zijn). De schoolslag met het hoofd omhoog is ongeschikt.
Vergeet daarbij ook het karakter van het kind niet.
Ik heb een kind dat verstijft als er iets misgaat. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat hij zijn zwemlessen in de praktijk zal brengen als hij in een sloot valt.
En ik heb een kind dat exact tegenovergesteld reageert. Ik ben ervan overtuigd dat die zelfs zonder zwemdiploma's uit de sloot zou zijn gekomen.

In het algemeen wordt zwemmen vooral gedaan in zwembaden of meertjes, in veilige omstandigheden. Daarvoor is het handig als je kunt zwemmen. Dat soort dingen kunnen mijn kinderen dus niet doen en willen ze ook niet.
Voor het in de sloot vallen vind ik het idd overdreven om dat hele zwemonderwijs op te tuigen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar lijkt mij zo onhandig als je niet kunt zwemmen.
Want dan kan je ook alle andere watersporten op je buik schrijven. Je kan dan ook niet snorkelen, duiken. Niet even een frisse duik nemen in zee op vakantie. Je kan niet surfen. Alles wat zich rond het water afspeelt kan je eigenlijk niet.
Het lijkt mij zo'n gedoe dan steeds geconfronteerd te worden met dat je niet kunt zwemmen. Zwemles lijkt me minder gedoe..
Alle reacties Link kopieren
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 12:15
En daar ben ik het niet mee eens, met uitzondering van de enkelvoudige rugslag.
De schoolslag is uitermate vermoeiend, omdat je vrij intensief moet bewegen (vooral met de armen) , waarbij je relatief weinig water verplaatst (dus vooruitkomt). Daarnaast vraagt de schoolslafmethode die op zwemles wordt aangeleerd extra energie omdat het HOOFD BOVEN WATER wordt gehouden. Mede daardoor kan men de schoolslag niet lang volhouden. De armbewegingen dienen op die manier alleen maar om het hoofd boven water te houden, zodat de afstand volledig voor rekening van de benen komt Komt iemand op wedstrijdzwemmen, dan zal een van de eerste technieken die men bij schoolslag leert, het zwemmen met uitademing met hoofd onder water leren, het tweede wat men leert is om de armbewegingen in plaats van zijwaarts meer onderwaarts te richten. Kijk en dan begin je wat te hebben aan je schoolslag.

Mijn pleidooi is ook niet om bijvoorbeeld voor het A diploma volledig de te hniek van de borstcrawl aan te leren, maar om bij de zwemlessen te beginnen de kinderen op zijn hondjes (rauwe crawlvorm) te laten zwemmen. Het is voor de kinderen natuurlijker (de armen zijn niet constant onder water, dus ervaren ze minder weerstand). Zo kunnen de kinderen makkelijker ervaren hoe hun lichaam zich in het water gedraagt, en je zal merken dat ze al spelenderwijs snel aan de A-eisen kunnen voldoen. Nog een reden: in paniek, het hier genoemde in de sloot vallen, is het hebben van een crawlvaardigheid een voordeel, omdat deze slag de eerste paniekbewegingen kan opvangen. Voor schoolslag moet men eerst een goede drijfpositie innemen, zeker als men een onervaren zwemmer is (wat op A niveau altijd het geval is).

Bij het B-diploma zou men v olgens mij pas echt een slag moeten aanleren. Schoolslag kan dan een keuze zijn.
Dat is dus de easyswimmethode, die Whomi ook bedoeld. https://www.easyswim.com/nl/ouders/easyswim-diploma/

Overigens leert mijn kind wel nog de schoolslag
wilma36 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 14:21
1.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
12-01-2018 13:42
Vergeet daarbij ook het karakter van het kind niet.
Ik heb een kind dat verstijft als er iets misgaat. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat hij zijn zwemlessen in de praktijk zal brengen als hij in een sloot valt.
En ik heb een kind dat exact tegenovergesteld reageert. Ik ben ervan overtuigd dat die zelfs zonder zwemdiploma's uit de sloot zou zijn gekomen.

In het algemeen wordt zwemmen vooral gedaan in zwembaden of meertjes, in veilige omstandigheden. Daarvoor is het handig als je kunt zwemmen. Dat soort dingen kunnen mijn kinderen dus niet doen en willen ze ook niet.
Voor het in de sloot vallen vind ik het idd overdreven om dat hele zwemonderwijs op te tuigen.
Ik ben het met je eens dat onze zwemlessen de kinderen voornamelijk voorbereiden op recreatief zwemmen in zwembaden, meertjes, etc. En als voorbereiding op de zwemvereniging.

Met je slootvalverhaal ben ik het eens. Karakter speelt een rol. Daarnaast ook: hoeveel ervaring heeft een kind met vallen? Daar speelt het verhaal van buitenspelen, bomenklimmen en geschaafde knietjes een grote rol.
En wat denk je als een kind van een boot valt? De schrik, de kou .....
Iemand, (Vrouwtje Jagersma?) schreef hier in het topic dat ze het zo belangrijk v ond dat haar kinderen het echte zwemmen leerden in kou en wind, en volgens mij heeft ze gelijk.
Mijn advies: als je kinderen A, B en C hebben, je zit op zeilboot en er steekt een windje op: zwemvesten aan, want daar kan je beter op vertrouwen dan op de redzaamheid van je kinderen in golvend water.
Alle reacties Link kopieren
Onkruit schreef:
12-01-2018 13:57
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar lijkt mij zo onhandig als je niet kunt zwemmen.
Want dan kan je ook alle andere watersporten op je buik schrijven. Je kan dan ook niet snorkelen, duiken. Niet even een frisse duik nemen in zee op vakantie. Je kan niet surfen. Alles wat zich rond het water afspeelt kan je eigenlijk niet.
Het lijkt mij zo'n gedoe dan steeds geconfronteerd te worden met dat je niet kunt zwemmen. Zwemles lijkt me minder gedoe..
Dat hangt dus van je referentiekader af.
Zowel ik als mijn kinderen komen nooit in de buurt van water.
Nou ja, we hebben een sloot aan de overkant van de straat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Watisernouweer schreef:
12-01-2018 13:05
Ja, en daar verschillen we van mening. Ik heb jarenlang zweminstructie gegeven en ik ben van mening dat we schijnveiligheid bieden. Of een kind zelfreddend is in het water, is overigens van heel veel andere factoren afhankelijk (denk aan spierkracht en drijfvermogen).
Als je, waar jij voor pleit echt veiligheid biedt, dan moet er pas echt tijd ingestoken worden, want dan leren we voor het in de sloot vallen een crawlslag, en voor het van de boot vallen en lange afstand overbruggen een zijslag (mijn voorkeur zou de zeemanslag zijn). De schoolslag met het hoofd omhoog is ongeschikt.

Ik vraag me af of je weet wat kinderen vandaag leren voor hun diploma's...
Verder is schoolslag heel belangrijk omdat je deze lang kunt volhouden net als de rugslag. Dat het moeilijkis om aan te leren moet er helemaal niet toe doen.

Maar goed we dwalen af: TO haal je kind niet van zwemles af maar haal de druk ervan af. Het komt echt wel, zeker als hij eerst niet bang was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven