Thuisonderwijs?

12-01-2018 14:46 132 berichten
Kennissen van ons uit de straat gaan blijkbaar verhuizen naar België, omdat ze besloten hebben hun kinderen van school te halen en thuisonderwijs te gaan geven.
In België schijnt dat gewoon te mogen en is Nederland daar (gelukkig!) strenger in en mag dat niet zomaar.

Nu ken ik thuisonderwijs alleen van extreem gelovige familie's in Amerika, zoals de Duggars daar, maar blijkbaar komt dat hier (en in België) ook voor.
Ik vind het ook wel extreem om er meteen voor te gaan verhuizen naar een ander land, al is het België. Dat gezin is blijkbaar wel Evangelisch, maar ik wist niet dat die dat ook doen.
Ik woon verder op de bible belt dus genoeg reformatorische scholen, dus dat lijkt het me niet.

Wat vind jij van thuisonderwijs? Moet dat (zomaar) toegestaan worden? En zou jij het kunnen?

Ik denk niet dat ik zou weten waar ik moest beginnen, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dan blij met mij zouden zijn :@@:

Wat zijn jullie gedachten?
Ik zou het ook wel willen, maar dat kan niet meer. Tenzij we verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Voor sommige kinderen schijnt het goed te zijn, in mijn omgeving zijn een paar gezinnen die het doen.
Maar dat is absoluut niet zonder slag of stoot gegaan, tot en met rechtszaken aan toe!
Voor mijn kinderen zou het niet werken, maar voor die kinderen lijkt het wel goed te zijn.
ElizabethThatcher schreef:
12-01-2018 14:47
Ik zou het ook wel willen, maar dat kan niet meer. Tenzij we verhuizen.

Interessant! Waarom zou je dat wel willen? Wat is je visie of reden hiervoor?
Had er niet aan moeten denken, vond t wel lekker dat ze op school zaten :-D
QueenArachnia schreef:
12-01-2018 14:53
Voor sommige kinderen schijnt het goed te zijn, in mijn omgeving zijn een paar gezinnen die het doen.
Maar dat is absoluut niet zonder slag of stoot gegaan, tot en met rechtszaken aan toe!
Voor mijn kinderen zou het niet werken, maar voor die kinderen lijkt het wel goed te zijn.

Ik had er nog nooit van gehoord dat dat werd gedaan in Nederland, ik ken het alleen van de fundie families van Amerika.
LAgirl82 schreef:
12-01-2018 14:55
Interessant! Waarom zou je dat wel willen? Wat is je visie of reden hiervoor?
Heb een kind met zwaar adhd, hoog iq dat op school totaal niet uit de verf komt. Geen tijd en geld om extra aandacht aan haar te besteden. Thuis doen we dus het meeste, school zien we maar als sociale activiteit. Het zou voor haar qua belasting fijn zijn als een van beiden niet meer nodig was.
ElizabethThatcher schreef:
12-01-2018 14:58
Heb een kind met zwaar adhd, hoog iq dat op school totaal niet uit de verf komt. Geen tijd en geld om extra aandacht aan haar te besteden. Thuis doen we dus het meeste, school zien we maar als sociale activiteit. Het zou voor haar qua belasting fijn zijn als een van beiden niet meer nodig was.
Ja daarin begrijp ik dat ja.
Dat zijn dan uitzonderingen waarin het misschien wel beter werkt, maar je blijft dan toch zitten met het sociale aspect.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-01-2018 15:00
Ja daarin begrijp ik dat ja.
Dat zijn dan uitzonderingen waarin het misschien wel beter werkt, maar je blijft dan toch zitten met het sociale aspect.
De kinderen die ik ken met thuisonderwijs zitten in speciale groepen met andere thuisonderwijs-gezinnen en er wordt veel samen gedaan. (denk aan museumbezoek, workshops etc.)
Zo leren ze dus ook samen werken en leren.
Kind hier zat een tijdje thuis. Moest toch wat dus ben wat gaan uitvogelen.. Gelukkig zit ie nu weer op school. Vond het om verschillende redenen niks voor mij.
Maar ik begrijp wel dat het voor sommige mensen het antwoord is. Niet ieder kind gedijt bij ons schoolsysteem. Sommige kinderen worden er bijv letterlijk ziek van.
Anderen kiezen om andere redenen (geloof, levensvisie, medisch) voor om hun kinderen thuis onderwijs te geven.

Ik heb zelf een tijdje thuisonderwijs gehad toen wij in het buitenland woonde. Ben ik niet slechter op geworden. Integendeel.

Maar ik ben blij dat iedereen overdag gewoon pleite is.
En ik aan het werk.
Ik vind het allemaal al ingewikkeld genoeg zo.
ik heb er ook wel eens over nagedacht. hie rook een kind met een extreem hoog iq, school is vaak een drama.
mijn grootste obstakel was dat we beide gewoon moeten werken en ook dat ik denk dat ik kinds niveau niet kan bijbenen.
QueenArachnia schreef:
12-01-2018 15:03
De kinderen die ik ken met thuisonderwijs zitten in speciale groepen met andere thuisonderwijs-gezinnen en er wordt veel samen gedaan. (denk aan museumbezoek, workshops etc.)
Zo leren ze dus ook samen werken en leren.
Inderdaad. Er zijn clubjes en activiteiten zat te bedenken om dat op te vangen. Scouting en een teamsport bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
12-01-2018 15:05
Inderdaad. Er zijn clubjes en activiteiten zat te bedenken om dat op te vangen. Scouting en een teamsport bijvoorbeeld.
Dat inderdaad ook!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-01-2018 15:00
Ja daarin begrijp ik dat ja.
Dat zijn dan uitzonderingen waarin het misschien wel beter werkt, maar je blijft dan toch zitten met het sociale aspect.

Dan zijn er nog een heleboel andere manieren om sociale vaardigheden te oefenen.
Ik kan mij voorstellen dat het voor sommige kinderen ook wel teveel kan zijn op school. En leren, stil zitten en sociaal doen/zijn. Voor sommigen zijn er gewoon te veel prikkels.

Ik kan mij echt wel voorstellen dat het voordelen heeft, zeker als je kind niet gemiddeld is. Het lijkt mij wel lastig om als ouder zowel in de rol van docent als in die van ouder te moeten zitten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lisbeth schreef:
12-01-2018 15:04
ik heb er ook wel eens over nagedacht. hie rook een kind met een extreem hoog iq, school is vaak een drama.
mijn grootste obstakel was dat we beide gewoon moeten werken en ook dat ik denk dat ik kinds niveau niet kan bijbenen.
Same here.
Ik ging met kind naar musea en workshops maar ik was toen zelf ook een tijdje parttime thuis. Samen met man om elkaar af te wisselen.
Ik zou daar nu niet (meer) voor kiezen.
Hij heeft nu veel uitdaging buiten school en geeft zelf workshops maar de basisschool was zeg maar niet zijn ding.
Het gaat nu gelukkig na een jaar overslaan een stuk beter.
*klopt af*
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zeer onwenselijk. Uitgezonderd specifieke situaties waarin passend onderwijs door de beperkingen van het kind niet beschikbaar is. Eigenlijk is het dan nog steeds onwenselijk, maar dan kan het de minst slechte optie zijn. Kinderen leren op school veel meer dan enkel schoolse vaardigheden. Samenwerken, sociale vaardigheden, assertiviteit, onderdeel zijn van de samenleving, zelfstandigheid, etc. Allemaal zaken die thuisonderwijs niet, veel minder of anders biedt. Wat mij betreft is samenleven als maatschappij het makkelijkste wanneer je kinderen niet eerst langdurig buiten die samenleving plaatst. Om dezelfde reden ben ik dan ook tegen bijzonder (religieus of levensbeschouwelijk) onderwijs.

Bovendien is onderwijs geven een vak en niet iets wat mensen van nature kunnen (anders hoeven we docenten ook niet meer op te leiden). Verreweg de meeste ouders hebben mijns inziens onvoldoende didactische vaardigheden om kinderen onderwijs van voldoende kwaliteit te bieden. In Nederland is vastgelegd wat het curriculum is dat kinderen aangeboden moeten krijgen op school en welke kennis en vaardigheden ze moeten hebben op een bepaald moment. Ik snap dat er mensen zijn die het niet eens zijn met de inhoud van de lesstof (zeker als het gaat om evolutie, seksuele voorlichting, maatschappijleer, ethiek, burgerschap). Dat betekent niet dat het niet in het belang van de samenleving als geheel is dat kinderen dit wel leren. Juist leren dat mensen verschillende opvattingen hebben helpt om je eigen mening te vormen.

Overigens vind ik wel dat tijdelijk thuisonderwijs ivm een wereldreis oid wel makkelijker zou moeten zijn. Kinderen bv één keer in hun schooltijd de kans geven om maximaal 6 maanden thuisonderwijs te krijgen lijkt me prima. De achterstand blijft beperkt en tijdens een lange reis leren kinderen ook ontzettend veel.
Ik vind het knap, ik zou niet eens weten waar te beginnen en hoe ik dat allemaal moet geven. En de scheiding tussen docent en moeder en je moet dan ook wel heel gestructureerd en gedisciplineerd zijn. Goed onderscheid tussen school en vrije tijd ect.
Het zou echt niks voor mij zijn. Je leeft dan echt met een strak schema denk ik, wat misschien juist voor veel kinderen wel heel erg goed werkt.
Penje af dan!
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
12-01-2018 15:04
ik heb er ook wel eens over nagedacht. hie rook een kind met een extreem hoog iq, school is vaak een drama.
Dit vind ik een heel lastige. Ik snap dat het onderwijs totaal niet aansluit bij deze kinderen. Aan de andere kant moeten ook deze kinderen leren functioneren in een samenleving die niet aan hen is aangepast. Wat mij betreft is thuisonderwijs dus niet de oplossing, maar aangepast onderwijs op school wel noodzakelijk. Helaas is er vooralsnog meer aanpassing mogelijk wanneer je kind aan de onderkant uitvalt dan aan de bovenkant.
sophiax schreef:
12-01-2018 15:10
Ik vind het zeer onwenselijk. Uitgezonderd specifieke situaties waarin passend onderwijs door de beperkingen van het kind niet beschikbaar is. Eigenlijk is het dan nog steeds onwenselijk, maar dan kan het de minst slechte optie zijn. Kinderen leren op school veel meer dan enkel schoolse vaardigheden. Samenwerken, sociale vaardigheden, assertiviteit, onderdeel zijn van de samenleving, zelfstandigheid, etc. Allemaal zaken die thuisonderwijs niet, veel minder of anders biedt. Wat mij betreft is samenleven als maatschappij het makkelijkste wanneer je kinderen niet eerst langdurig buiten die samenleving plaatst. Om dezelfde reden ben ik dan ook tegen bijzonder (religieus of levensbeschouwelijk) onderwijs.

Bovendien is onderwijs geven een vak en niet iets wat mensen van nature kunnen (anders hoeven we docenten ook niet meer op te leiden). Verreweg de meeste ouders hebben mijns inziens onvoldoende didactische vaardigheden om kinderen onderwijs van voldoende kwaliteit te bieden. In Nederland is vastgelegd wat het curriculum is dat kinderen aangeboden moeten krijgen op school en welke kennis en vaardigheden ze moeten hebben op een bepaald moment. Ik snap dat er mensen zijn die het niet eens zijn met de inhoud van de lesstof (zeker als het gaat om evolutie, seksuele voorlichting, maatschappijleer, ethiek, burgerschap). Dat betekent niet dat het niet in het belang van de samenleving als geheel is dat kinderen dit wel leren. Juist leren dat mensen verschillende opvattingen hebben helpt om je eigen mening te vormen.

Overigens vind ik wel dat tijdelijk thuisonderwijs ivm een wereldreis oid wel makkelijker zou moeten zijn. Kinderen bv één keer in hun schooltijd de kans geven om maximaal 6 maanden thuisonderwijs te krijgen lijkt me prima. De achterstand blijft beperkt en tijdens een lange reis leren kinderen ook ontzettend veel.

Ik denk dat dat het ook is waarom deze mensen naar België verhuizen voor het thuisonderwijs.
Ze zijn Evangelisch en ze zijn tegen de evolutieleer en de seksuele voorlichting die kinderen krijgen en tegen homoseksualiteit ect.
Verder ken ik ze niet zo heel goed, maar lijkt me sterk dat er dan een andere reden is dan dit en dat je je kind in je eigen bubbel wilt onderwijzen naar jouw geloof en visie.
Zijn verder leuke sociale kinderen wat ik zo zie met buitenspelen of op het schoolplein.
Maar goed, misschien ben ik wel mis en heeft het een andere reden.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 12-01-2018 15:19
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-01-2018 15:11
Ik vind het knap, ik zou niet eens weten waar te beginnen en hoe ik dat allemaal moet geven. En de scheiding tussen docent en moeder en je moet dan ook wel heel gestructureerd en gedisciplineerd zijn. Goed onderscheid tussen school en vrije tijd ect.
Het zou echt niks voor mij zijn. Je leeft dan echt met een strak schema denk ik, wat misschien juist voor veel kinderen wel heel erg goed werkt.
Penje af dan!
Het zou ook ECHT NIKS voor mij/ons zijn, ik heb ook veel respect voor de ouders die het doen en kunnen hoor. Ik zie dat zijdelings zo aan en het is absoluut niet niks. :)
Alle reacties Link kopieren
Overigens heeft het bij mijn kennissen niets te maken met religie, maar met kinderen die in het reguliere onderwijs niet passen/buiten de boot vallen.
Het énige wat aantrekkelijk lijkt is op vakantie buiten het hoogseizoen! :proud:
sophiax schreef:
12-01-2018 15:14
Dit vind ik een heel lastige. Ik snap dat het onderwijs totaal niet aansluit bij deze kinderen. Aan de andere kant moeten ook deze kinderen leren functioneren in een samenleving die niet aan hen is aangepast. Wat mij betreft is thuisonderwijs dus niet de oplossing, maar aangepast onderwijs op school wel noodzakelijk. Helaas is er vooralsnog meer aanpassing mogelijk wanneer je kind aan de onderkant uitvalt dan aan de bovenkant.
het heeft zeer zeker ook niet mijn voorkeur, als ik juf had willen worden had ik wel de pabo gevolgd. maar als je je kind met de dag ongelukkiger ziet worden dan grijp je naar zaken zoals thuisonderwijs.
er moeten meer aanpassingen komen, zowel aan de bovenkant als de onderkant als naar zijkanten. zolamng die er niet zijn zijn sommige ouders genoodzaakt om op een andere manier onderwijs te geven.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-01-2018 15:18
Het énige wat aantrekkelijk lijkt is op vakantie buiten het hoogseizoen! :proud:


Gewoon onderdeel maken van het curiculum. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lisbeth schreef:
12-01-2018 15:26
het heeft zeer zeker ook niet mijn voorkeur, als ik juf had willen worden had ik wel de pabo gevolgd. maar als je je kind met de dag ongelukkiger ziet worden dan grijp je naar zaken zoals thuisonderwijs.
er moeten meer aanpassingen komen, zowel aan de bovenkant als de onderkant als naar zijkanten. zolamng die er niet zijn zijn sommige ouders genoodzaakt om op een andere manier onderwijs te geven.
Dit ja.

Ik doe het nu toch al grotendeels zelf in de avonduren. Kan het net zo goed omdraaien: 's avonds werken en overdag mijn kind lesgeven. Scheelt haar zoveel energie.

Maar ja, het mag niet he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven