Thuisonderwijs?

12-01-2018 14:46 132 berichten
Kennissen van ons uit de straat gaan blijkbaar verhuizen naar België, omdat ze besloten hebben hun kinderen van school te halen en thuisonderwijs te gaan geven.
In België schijnt dat gewoon te mogen en is Nederland daar (gelukkig!) strenger in en mag dat niet zomaar.

Nu ken ik thuisonderwijs alleen van extreem gelovige familie's in Amerika, zoals de Duggars daar, maar blijkbaar komt dat hier (en in België) ook voor.
Ik vind het ook wel extreem om er meteen voor te gaan verhuizen naar een ander land, al is het België. Dat gezin is blijkbaar wel Evangelisch, maar ik wist niet dat die dat ook doen.
Ik woon verder op de bible belt dus genoeg reformatorische scholen, dus dat lijkt het me niet.

Wat vind jij van thuisonderwijs? Moet dat (zomaar) toegestaan worden? En zou jij het kunnen?

Ik denk niet dat ik zou weten waar ik moest beginnen, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dan blij met mij zouden zijn :@@:

Wat zijn jullie gedachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die het doet en het kan legaal in Nederland. Er zit een soort uitzonderingen in de wet... Je moet je kind dan nooit voor zijn 4e jaar ergens inschrijven en geeft bij de gemeente aan dat geen enkele school voldoet aan jouw visie. De uitzondering is er ooit gekomen via de religieuze partijen maar tegenwoordig maken veel antroposofie mensen hier gebruik van. De gemeente kan dan niets tenzij er vermoedens zijn van mishandeling ofzo. Dit is legaal (je beroept je op een vrijstelling in de wet). Maar er is dus ook geen enkele vorm van controle op jouw onderwijs of je kinderen! Je valt overal buiten. Dus als ze niets leren ziet ook niemand dat. In België is die controle er dus wel. Maar daar is thuisonderwijs ook legaal.
Ik ben er niet tegen. Genoeg kinderen die verzuipen in ons schoolsysteem; dat is echt niet zaligmakend. Zelf zou ik er trouwens niet aan moeten denken om thuisonderwijs te geven.
evelien2010 schreef:
12-01-2018 15:35
Ik ken iemand die het doet en het kan legaal in Nederland. Er zit een soort uitzonderingen in de wet... Je moet je kind dan nooit voor zijn 4e jaar ergens inschrijven en geeft bij de gemeente aan dat geen enkele school voldoet aan jouw visie. De uitzondering is er ooit gekomen via de religieuze partijen maar tegenwoordig maken veel antroposofie mensen hier gebruik van. De gemeente kan dan niets tenzij er vermoedens zijn van mishandeling ofzo. Dit is legaal (je beroept je op een vrijstelling in de wet). Maar er is dus ook geen enkele vorm van controle op jouw onderwijs of je kinderen! Je valt overal buiten. Dus als ze niets leren ziet ook niemand dat. In België is die controle er dus wel. Maar daar is thuisonderwijs ook legaal.

Klopt, dat heb ik ook gelezen. Maar als je je kinderen al hebt ingeschreven in een school en ze al naar school gaan dan mag het niet meer.

Deze regel van Nederland vind ik dan ook niet goed dat er totaal geen toezicht op is, lijkt me erg gevaarlijk!
Dan krijg je dus zoals deze mensen, ik ken die kerk een beetje waar ze naar toe gaan en die leren dus dat de aarde pas 6000 jaar oud is en dat alle homoseksuelen naar de hel gaan en ook als je seks hebt voor het huwelijk ect.
Zo groeien er in Nederland dan kinderen op "in een bubbel" die niks weten over de huidige maatschappij en krijg je religieus fanatisme. Lijkt me echt niet goed!
Alle reacties Link kopieren
De personen die ik ken doen het bij het 1e gezin vanwege zeer extreem religieuze denkbeelden. Daar heb ik geen goed gevoel bij...

De ander is juist heel actief. Die kinderen zitten op clubs, ontmoeten andere kinderen van het thuisonderwijs en krijgen dus echt individueel onderwijs (ook veel online). Gaan ook veel op pad naar musea open dagen of werken mee op een boerderij om dingen te leren. De kinderen kunnen via het staatsexamen hun diploma halen maar dat hoeft niet (alleen als ze het zelf willen). Daar heb ik wel vraagtekens bij. Hoe moet dat met vervolgonderwijs? Maar daar hechten ze dus minder waarde aan (een van de ouders is zelfstandig ondernemer de ander kunstenaar en daar heb je natuurlijk ook geen papieren voor nodig).

Ik denk dat het juist voor kinderen met een zeer hoog of laag iq kan werken. En voor kinderen met gedragsproblemen.
Maar er zou zeker controle op moeten zijn! Ook op de capaciteiten van ouders.
Ze kunnen het dan beter wel toestaan onder voorwaarden en dan met controle zoals in België.
evelien2010 schreef:
12-01-2018 15:42
De personen die ik ken doen het bij het 1e gezin vanwege zeer extreem religieuze denkbeelden. Daar heb ik geen goed gevoel bij...

Ja, dit gezin dus ook. Kinderen mochten ook niet op zwemles wegens onzedelijkheid van kleding of zoiets

Ik denk dat het juist voor kinderen met een zeer hoog of laag iq kan werken. En voor kinderen met gedragsproblemen.
Maar er zou zeker controle op moeten zijn! Ook op de capaciteiten van ouders.

Inderdaad. Toestaan onder voorwaarden met het indienen van bv een leerplan en controle daarop.
Alle reacties Link kopieren
Sinds de uitvinding van het Passend Onderwijs is het aantal thuiszitters op grond van artikel 5a van de Leerplichtwet toegenomen.
Deze ouders hebben niet voor "thuisonderwijs" gekozen, hun kinderen (soms nog maar 7 jaar) zijn uitgekotst door het systeem.

Ik ken er meerdere in mijn omgeving.....

https://www.volkskrant.nl/binnenland/du ... ~a4387972/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Meld! Mijn kinderen krijgen thuisonderwijs. Kom maar door met de vragen hoor... Ivm de herkenbaarheid zal ik alleen geen hele gedetailleerde vragen beantwoorden.
anoniem_64484 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 23:35
1.86% gewijzigd
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
http://terpstralegal.com/2016/steeds-me ... plichtwet/

In de afgelopen vijf jaar is het aantal vrijstellingen op grond van dit artikel met 60 procent gestegen. Waar er in het schooljaar 2010/2011 nog 3100 vrijstellingen werden verleend waren er dit in 2014/2015 zo’n 5000.

Kijken naar alternatieven
Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs wil nu dat er onderzoek wordt gedaan naar deze stijging. Hij vindt het niet aannemelijk dat er steeds meer kinderen een psychische of fysieke beperking hebben en roept daarom alle Nederlandse gemeenten op om de verleende vrijstellingen op grond van artikel 5a nog eens goed te bekijken. Sander Dekker wil dat kinderen met een vrijstelling van de Leerplichtwet, indien mogelijk, alsnog onderwijs krijgen aangeboden en er meer wordt gekeken naar de alternatieven die kunnen worden aangeboden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
VlammendeTroela schreef:
12-01-2018 23:33
Meld! Mijn kinderen krijgen thuisonderwijs. Kom maar door met de vragen hoor... Ivm de herkenbaarheid zal ik alleen geen hele gedetailleerde vragen beantwoorden.
Waarom heb je daarvoor gekozen?
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
12-01-2018 23:42
Waarom heb je daarvoor gekozen?
Volgens de wet moet ik nu zeggen dat dat is omdat er geen school binnen redelijke afstand van ons huis is die past bij onze levensovertuiging. Want dat is officieel de enige reden om een vrijstelling te krijgen op artikel 5B van de leerplichtwet.
anoniem_64484 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 00:36
25.82% gewijzigd
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Ik ben absoluut niet tegen thuisonderwijs (moet er zelf alleen niet aan denken: te weinig geduld voor) vind het slecht dat het hier niet mag tenzij op religieuze gronden, bovendien discrimineert een overheid hiermee ongelovigen.

Zeker sinds de invoering van passend onderwijs vallen steeds meer kinderen buiten de boot. Kijk alleen maar naar de aantallen kinderen die gewoon helemaal geen onderwijs meer hoeven te volgen. En dat wordt geaccepteerd. In een welvarend land als Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
12-01-2018 23:55
Ik ben absoluut niet tegen thuisonderwijs (moet er zelf alleen niet aan denken: te weinig geduld voor) vind het slecht dat het hier niet mag tenzij op religieuze gronden, bovendien discrimineert een overheid hiermee ongelovigen.
De ongelovigen kunnen (in theorie) naar een openbare bassisschool. Om deze reden kun je als ongelovige officieel geen vrijstelling krijgen op artikel 5B van de leerplichtwet.

(N.b: ik wil hiermee niet zeggen dat ik het hiermee eens ben hoor, maar ik zeg het gewoon zoals het is in NL)




Voor de volledigheid: hieronder artikel 5 van de leerplichtwet.

Artikel 5. Gronden voor vrijstelling van inschrijving

De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school onderscheidenlijk een instelling staat ingeschreven, zolang

a. de jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten;

b. zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;

c. de jongere als leerling van een inrichting van onderwijs buiten Nederland staat ingeschreven en deze inrichting geregeld bezoekt.


(Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2017-07-01 )
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Trouwens: de leerplichtwet gaat over enkele jaren veranderen. Hoe deze eruit zal komen te zien is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk gaan daarmee de gronden voor vrijstelling en de mate van controles op thuisonderwijsgezinnen ook veranderen.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
LAgirl82 schreef:
12-01-2018 15:00
Ja daarin begrijp ik dat ja.
Dat zijn dan uitzonderingen waarin het misschien wel beter werkt, maar je blijft dan toch zitten met het sociale aspect.
Sociale aspect kan ook elders opgevangen worden, sportverenigingen etc.

Voor uitzonderingen ben ik voor, dan kan het schoolsysteem te kort schieten of schaden. In het algemene zin ben ik voor een schoolsysteem.
Belangrijkste lijkt mij dat een kind leert rekenen, lezen, ...
Hoe dat gebeurt is voor mij eerder bijzaak.

Wil iemand dus privé-onderwijs, thuis-onderwijs, ... probeer maar te organiseren en te zorgen dat je kind geen achterstanden oploopt.

Tante van mij heeft haar kinderen ook 2 jaar thuis-onderwijs gegeven omdat ze 2 jaar gingen reizen op een zeilboot.

En ik ken bijvoorbeeld voormalige pubers voor wie het op school te traag ging en die met thuisonderwijs sneller hun diploma hebben gehaald en sneller naar de universiteit door konden.
Of die school bijvoorbeeld in pakweg 4 VWO zat beu waren en 5 en 6 op zichzelf hebben gedaan.
VlammendeTroela schreef:
13-01-2018 00:06
De ongelovigen kunnen (in theorie) naar een openbare bassisschool. Om deze reden kun je als ongelovige officieel geen vrijstelling krijgen op artikel 5B van de leerplichtwet.

(N.b: ik wil hiermee niet zeggen dat ik het hiermee eens ben hoor, maar ik zeg het gewoon zoals het is in NL)




Voor de volledigheid: hieronder artikel 5 van de leerplichtwet.

Artikel 5. Gronden voor vrijstelling van inschrijving

De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school onderscheidenlijk een instelling staat ingeschreven, zolang

a. de jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten;

b. zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;

c. de jongere als leerling van een inrichting van onderwijs buiten Nederland staat ingeschreven en deze inrichting geregeld bezoekt.


(Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/2017-07-01 )

Ik zie religie als een overtuiging en zo kun je als ongelovige ook een overtuiging hebben waaruit voortvloeit dat het aanbod in de buurt niet voldoet aan wat de van de ouders wensen als onderwijsvorm voor hun kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2018 00:19
Ik zie religie als een overtuiging en zo kun je als ongelovige ook een overtuiging hebben waaruit voortvloeit dat het aanbod in de buurt niet voldoet aan wat de van de ouders wensen als onderwijsvorm voor hun kinderen.
Tja, als je het mooi verwoordt aan de leerplichtambtenaar, lukt het wellicht :lol:
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Alle reacties Link kopieren
Refarmo-scholen zouden verboden moeten worden, tenminste die met staatssteun....ben je ervan overtuigd dat je het beter kan (??) Doen! Het beste lijkt me regulier onderwijs (openbaar)...en dealen met de consequenties...
VlammendeTroela schreef:
13-01-2018 00:22
Tja, als je het mooi verwoordt aan de leerplichtambtenaar, lukt het wellicht :lol:


:mrgreen:

Nee dank je, hopelijk gaan wij het nooit nodig hebben.


Maar ik ben wel benieuwd, jullie hebben je dus voorgedaan als streng gereformeerd gezin om goedkeuring te krijgen voor het thuisonderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2018 00:24
:mrgreen:

Nee dank je, hopelijk gaan wij het nooit nodig hebben.


Maar ik ben wel benieuwd, jullie hebben je dus voorgedaan als streng gereformeerd gezin om goedkeuring te krijgen voor het thuisonderwijs?
Nee hoor, (ik zou gelijk door de mand vallen :hyper: )
Officieel hoef je je levensovertuiging helemaal niet te noemen. Dit ivm privacy. Je moet (meestal) wel verklaren waarom je overwegende bedenkingen hebt tegen de richtingen van scholen binnen redelijke afstand van jouw huis. Maar wat jouw eigen levensovertuiging is, mag je in principe in het midden laten

De leerplichtwet, en hoe deze geinterpreteerd wordt, is een wonderlijk iets o_o


(Voor wie nu meteen richting leerplichtambtenaar rent met een vrijstellingsbrief in de hand: in sommige gevallen is het echter aan te raden om toch wel je levensovertuiging te noemen...
Wie hier meer over wil weten zou ik aanraden specifiek juridisch advies in te winnen bij iemand met verstand van zaken over dit onderwerp)
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
De dichtstbijzijnde school hier is openbaar. En er zit van alles aan religies in een straal van 2 km.

Zou hier niet gewerkt hebben vrees ik. Wij wachten maar tot ze 18 is of alles geëscaleerd is. :'(
Alle reacties Link kopieren
Op misschien een heel enkele uitzondering na is dat gewoon geen slim idee. Niet alleen omdat kinderen grote kans lopen dat ze niet de beste ouderleraren treffen en dus achter raken bij de stof en uiteindelijk niet mee kunnen komen, maar vooral ook het sociale aspect dat school vormt.

Ruzie maken, vrienden maken, samenwerken, met andere mensen in een ruimte zitten. En lichamelijk: weerstand opdoen zodat ze niet allergisch en ziek worden.

Maar het staat je als ouder natuurlijk vrij om je kind extra les te geven.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
12-01-2018 15:42
De ander is juist heel actief. Die kinderen zitten op clubs, ontmoeten andere kinderen van het thuisonderwijs en krijgen dus echt individueel onderwijs (ook veel online). Gaan ook veel op pad naar musea open dagen of werken mee op een boerderij om dingen te leren. De kinderen kunnen via het staatsexamen hun diploma halen maar dat hoeft niet (alleen als ze het zelf willen). Daar heb ik wel vraagtekens bij. Hoe moet dat met vervolgonderwijs? Maar daar hechten ze dus minder waarde aan (een van de ouders is zelfstandig ondernemer de ander kunstenaar en daar heb je natuurlijk ook geen papieren voor nodig).
Lekker van die ouders... Ze krijgen zelf alle kansen om te doen wat ze willen, maar ze zorgen ervoor dat het voor hun kinderen vrij lastig is om terug te vallen op de "normale" weg. Wat als die kinderen aan de universiteit willen studeren en het blijkt dat ze toch wat achterlopen op de examenstof?
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
13-01-2018 02:22
Lekker van die ouders... Ze krijgen zelf alle kansen om te doen wat ze willen, maar ze zorgen ervoor dat het voor hun kinderen vrij lastig is om terug te vallen op de "normale" weg. Wat als die kinderen aan de universiteit willen studeren en het blijkt dat ze toch wat achterlopen op de examenstof?
Met twee, drie lesuren per dag kom je prima aan je examenniveau. Moet je kijken hoeveel ballast school biedt, die niet aansluit bij het ene of het andere kind.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven