Gezondheid alle pijlers

Ziek en tijdelijk contract verloopt

12-01-2018 19:26 21 berichten
Beste lezers,

Misschien dat iemand wat tips of advies voor me heeft. Dat zou ik erg fijn vinden, want ik weet even niet hoe en wat. Ik maak me behoorlijk zorgen.
Vandaag had ik een gesprek met de eigen bedrijfsarts van het bedrijf. Het ging erom dat ik de BA moest bezoeken zodat mijn werkgever mij ziek kon melden bij het uwv ivm de ziektewetuitkering. Echter vond de BA dat ik niet kon aantonen dat ik fysieke problemen heb, dus zal hij niet melden dat ik arbeidsongeschikt ben. Uit eerdere bloedonderzoek waren geen afwijkingen gevonden. Ondertussen zit ik twee maanden ziek thuis. In deze tijd heb ik de POH ggz nog maar één keer gezien (wegens operatie bij hem) welke een burnout vermoed en depressie.
BA adviseerd om een WW aan te vragen.
Betekent dit dat ik door zijn oordeel geen recht heb op een ziektewetuitkering?
Als je het niet eens bent met de bedrijfsarts kan je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV, hoe of wat kan je vinden op de site van het UWV.
Ik heb al op de site van het uwv gekeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Als jij vind dat je ziek ben, dan moet je blijven roepen dat je ziek bent.

Bel maandag het UWV voor advies.

Kan je huisarts een verklaring afgeven dat je ziek ben?
Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij de HA, dus kan ik het vragen. Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Laat de bedrijfsarts gegevens opvragen bij de huisarts, dan krijgt hij ook de bevindingen van de POH. Ook kan je een second opinion bij een andere bedrijfsarts vragen, dit kan je regelen bij je bedrijfsarts. Je hebt kans dat hij je al serieuzer neemt als jij deze dingen aandraagt om de ernst aan te tonen. Het deskundigenoordeel is een andere optie, maar ik zou eerst voor de second opinion gaan.

Ga je toch uit dienst voordat dit geregeld is, dan meld je zelf ziek bij het UWV op je laatste werkdag. Houd er bij je ww-aanvraag rekening mee dat je geen recht hebt op ww als je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Of dat is omdat je geen zin hebt in werken of omdat je ziek bent maakt daarvoor niet uit. Ben je te ziek om te werken nadat je uit dienst bent, dan heb je recht op een ziektewetuitkering. Geef in je eventuele ww-aanvraag duidelijk aan dat je de aanvraag doet met voorbehoud van je gezondheid, anders geef je door de aanvraag eigenlijk aan dat je wel beschikbaar bent en dus niet ziek meer. Overleg dit goed met het uwv, die kunnen nog wel eens een stuk menselijker zijn dan de boemannen zoals ze soms worden afgeschilderd.

En maak je niet á te druk hierover... Je belangrijkste taak nu is beter worden en daar doet dit geneuzel geen goed aan! Beterschap en sterkte met dit administratieve deel!
https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... nemer.aspx
Ik snap iets niet.

Je bent al twee maanden thuis en het enige dat je hebt geregeld om beter te worden is 1(!) afspraak met een POH?

Ik snap de bedrijfsarts wel.
Alle reacties Link kopieren
Hi chamilla,

Eerst je HA of je psycholoog bezoeken, zorgen dat die het zwart op wit zet dat je aan een burnout & depressie lijdt, zodat je dat bij het UWV kan aantonen.

En dan pas een afspraak maken bij het UWV.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij werkt het zo: Je tijdelijk contract loopt af en dat wordt niet verlengd, naar ik aanneem. Nu zijn er 2 mogelijkheden. Je gaat gewoon uit dienst of je gaat ziek uit dienst. Omdat het een tijdelijk contract is, maakt dat voor de werkgever totaal niet uit. Zij zullen niet opdraaien voor jouw ziekte-uitkering. Ze moeten alleen als extra handeling een formulier aan UWV sturen.
Je kunt het beste dus even contact opnemen met UWV.
Ik snap ook best wel dat een bedrijfsarts je niet direct arbeidsongeschikt wil melden. Daar gaat echt wel wat meer onderzoek aan vooraf. Dat neemt niet weg dat je wel ziek bent en dus ziek uit dienst gaat.

https://www.uwv.nl/particulieren/veelge ... -uitkering
Alle reacties Link kopieren
Je mag altijd een second opinion aanvragen.

Je tijdelijk contract verloopt bij ziekte. Immers was dat vooraf al vastgesteld en heeft je ziekte daar niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
[quote=agnesm post_id=28017194 time=1515800284 user_id=72068]
Volgens mij werkt het zo: Je tijdelijk contract loopt af en dat wordt niet verlengd, naar ik aanneem. Nu zijn er 2 mogelijkheden. Je gaat gewoon uit dienst of je gaat ziek uit dienst. Omdat het een tijdelijk contract is, maakt dat voor de werkgever totaal niet uit. Zij zullen niet opdraaien voor jouw ziekte-uitkering. Ze moeten alleen als extra handeling een formulier aan UWV sturen.
Je kunt het beste dus even contact opnemen met UWV.


Dat is niet waar de werkgever krijgt de kosten bij ziek uit dienst wel degelijk doorbelast.

https://vangelderen.nl/arbeidsrecht/zie ... ek-dienst/
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
12-01-2018 21:59
Ik snap iets niet.

Je bent al twee maanden thuis en het enige dat je hebt geregeld om beter te worden is 1(!) afspraak met een POH?

Ik snap de bedrijfsarts wel.
Dit dus, het is maar de vraag of de POH de juiste zorg kan bieden. Waarom geen verwijzing naar ee psycholoog?
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
13-01-2018 08:35
Dat is wel waar. Zie de pagina van het UWV
https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer ... uit-dienst.

Overigens hebben wij dit ook zelf ondervonden. Een werknemer met een tijdelijk contract werd ziek. Het contract werd niet verlengd. Hij is ziek uit dienst gegaan en wij hebben het formulier ingevuld en dat was dat!
Alle reacties Link kopieren
agnesm schreef:
13-01-2018 09:38
Dat is wel waar. Zie de pagina van het UWV
https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer ... uit-dienst.

Overigens hebben wij dit ook zelf ondervonden. Een werknemer met een tijdelijk contract werd ziek. Het contract werd niet verlengd. Hij is ziek uit dienst gegaan en wij hebben het formulier ingevuld en dat was dat!
De financiële consequenties komen nog wel... Als je als werkgever geen eigenrisicodrager bent voor de ziektewet, dan krijg je over 2 jaar een premieverhoging van het UWV, waarmee deze kosten gedekt worden.
Ik ben dankbaar voor alle reacties en jullie moeite. Ik ga eens alles op een rijtje zetten. Het is een hoop info :-) Fijn weekend iedereen.
Waarom zijn er bloedonderzoeken gedaan?
Je komt niet terug om het uit te leggen van die bloedonderzoeken?
tijdelijk contract?
en 2 mnd ziek en 1 keer poh?
Alle reacties Link kopieren
MysticaX schreef:
13-01-2018 00:14
Hi chamilla,

Eerst je HA of je psycholoog bezoeken, zorgen dat die het zwart op wit zet dat je aan een burnout & depressie lijdt, zodat je dat bij het UWV kan aantonen.

En dan pas een afspraak maken bij het UWV.
Kan/ mag een POH zo'n diagnose stellen?
lila01 schreef:
15-01-2018 19:26
Kan/ mag een POH zo'n diagnose stellen?
Nee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven