Thuisonderwijs?

12-01-2018 14:46 132 berichten
Kennissen van ons uit de straat gaan blijkbaar verhuizen naar België, omdat ze besloten hebben hun kinderen van school te halen en thuisonderwijs te gaan geven.
In België schijnt dat gewoon te mogen en is Nederland daar (gelukkig!) strenger in en mag dat niet zomaar.

Nu ken ik thuisonderwijs alleen van extreem gelovige familie's in Amerika, zoals de Duggars daar, maar blijkbaar komt dat hier (en in België) ook voor.
Ik vind het ook wel extreem om er meteen voor te gaan verhuizen naar een ander land, al is het België. Dat gezin is blijkbaar wel Evangelisch, maar ik wist niet dat die dat ook doen.
Ik woon verder op de bible belt dus genoeg reformatorische scholen, dus dat lijkt het me niet.

Wat vind jij van thuisonderwijs? Moet dat (zomaar) toegestaan worden? En zou jij het kunnen?

Ik denk niet dat ik zou weten waar ik moest beginnen, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dan blij met mij zouden zijn :@@:

Wat zijn jullie gedachten?
Castor1975 schreef:
13-01-2018 00:23
Refarmo-scholen zouden verboden moeten worden, tenminste die met staatssteun....ben je ervan overtuigd dat je het beter kan (??) Doen! Het beste lijkt me regulier onderwijs (openbaar)...en dealen met de consequenties...

Bedoel je refo-scholen? Reformatorisch onderwijs?
Van mij mag een refo-school best bestaan, maar als ze té zeer afwijken (qua evolutie ect.) van het standaard onderwijs is het misschien beter er privéonderwijs van te maken. Je kan met staatssteun zoiets niet doen vind ik.
Maar ouders zijn wel vrij hun kinderen naar een refo-school te laten gaan.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 06:11
99.64% gewijzigd
Stampertje12 schreef:
13-01-2018 02:08
Op misschien een heel enkele uitzondering na is dat gewoon geen slim idee. Niet alleen omdat kinderen grote kans lopen dat ze niet de beste ouderleraren treffen en dus achter raken bij de stof en uiteindelijk niet mee kunnen komen, maar vooral ook het sociale aspect dat school vormt.

Ruzie maken, vrienden maken, samenwerken, met andere mensen in een ruimte zitten. En lichamelijk: weerstand opdoen zodat ze niet allergisch en ziek worden.

Maar het staat je als ouder natuurlijk vrij om je kind extra les te geven.

In de VS zijn daar onderzoeken naar gedaan, het blijkt dat er geen noemenswaardige verschillen zijn gevonden tussen kinderen die thuis leren en kinderen die naar gewone scholen gaan. Wellicht omdat ouders er zich juist extra van bewust zijn en daarom ook juist veel sociale activiteiten met andere ontplooien. Ik vond het opvallend.

Kinderen hadden gemiddeld wel een hoger niveau en zaten daar ook sneller wat ik wel begrijp want het kind krijgt op maat gemaakt onderwijs en veel meer aandacht.
Ik vind op zich best dat thuisonderwijs mogelijk moet zijn en het ook zo niet per se verkeerd maar wat mij wel altijd verbaast is de keuze waarom mensen het willen. En vinden dat ze zelf een betere leerkracht zijn en betere leeromgeving bieden dan welke ander of welke school dan ook.

Wanneer je kind vastloopt in het onderwijs, ok. Maar er zijn er ook die bij voorbaat al weten dat ze zelf moeder, leerkracht, dansdocent, yogajuf, pianojuf en filosofiedocent in 1 willen zijn en dat er ook geen ander mens op aarde is van wie hun kind iets zou kunnen leren.
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
12-01-2018 15:10
Ik vind het zeer onwenselijk. Uitgezonderd specifieke situaties waarin passend onderwijs door de beperkingen van het kind niet beschikbaar is. Eigenlijk is het dan nog steeds onwenselijk, maar dan kan het de minst slechte optie zijn. Kinderen leren op school veel meer dan enkel schoolse vaardigheden. Samenwerken, sociale vaardigheden, assertiviteit, onderdeel zijn van de samenleving, zelfstandigheid, etc. Allemaal zaken die thuisonderwijs niet, veel minder of anders biedt. Wat mij betreft is samenleven als maatschappij het makkelijkste wanneer je kinderen niet eerst langdurig buiten die samenleving plaatst. Om dezelfde reden ben ik dan ook tegen bijzonder (religieus of levensbeschouwelijk) onderwijs.

Bovendien is onderwijs geven een vak en niet iets wat mensen van nature kunnen (anders hoeven we docenten ook niet meer op te leiden). Verreweg de meeste ouders hebben mijns inziens onvoldoende didactische vaardigheden om kinderen onderwijs van voldoende kwaliteit te bieden. In Nederland is vastgelegd wat het curriculum is dat kinderen aangeboden moeten krijgen op school en welke kennis en vaardigheden ze moeten hebben op een bepaald moment. Ik snap dat er mensen zijn die het niet eens zijn met de inhoud van de lesstof (zeker als het gaat om evolutie, seksuele voorlichting, maatschappijleer, ethiek, burgerschap). Dat betekent niet dat het niet in het belang van de samenleving als geheel is dat kinderen dit wel leren. Juist leren dat mensen verschillende opvattingen hebben helpt om je eigen mening te vormen.

Overigens vind ik wel dat tijdelijk thuisonderwijs ivm een wereldreis oid wel makkelijker zou moeten zijn. Kinderen bv één keer in hun schooltijd de kans geven om maximaal 6 maanden thuisonderwijs te krijgen lijkt me prima. De achterstand blijft beperkt en tijdens een lange reis leren kinderen ook ontzettend veel.
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik krijg trouwens uit sommige Amerikaanse programma's het idee dat thuisonderwijs in de praktijk vaak betekent dat de kinderen een uurtje of twee op de laptop aanklooien en dat was het dan weer voor die dag. Als je thuisonderwijs geeft, zul je heel veel thuis moeten zijn en echt actief met je kind aan de slag moeten. En dan nog lijkt het me uit nood geboren.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld mijn kind regelmatig ren dag ziek, dan kan ze fijn een dag echt dingen leren in plaats van geestdodend meedoen op school. Ze is alleen hoogbegaafd, verder geen afwijkende dingen, maar school is daar niet op ingericht. Als ik haar legaal zou kunnen thuishouden zou dat heerlijk zijn.
Frox schreef:
13-01-2018 15:28
Ik meld mijn kind regelmatig ren dag ziek, dan kan ze fijn een dag echt dingen leren in plaats van geestdodend meedoen op school. Ze is alleen hoogbegaafd, verder geen afwijkende dingen, maar school is daar niet op ingericht. Als ik haar legaal zou kunnen thuishouden zou dat heerlijk zijn.
Mijn kind is van zichzelf al zeer regelmatig ziek van alle prikkels, drukte en het zich moeten aanpassen aan een systeem waar ze niet inpast. Dan kan ze inderdaad uitrusten en haar eigen dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
12-01-2018 15:39
Ik ben er niet tegen. Genoeg kinderen die verzuipen in ons schoolsysteem; dat is echt niet zaligmakend. Zelf zou ik er trouwens niet aan moeten denken om thuisonderwijs te geven.
Dit. Ik ben er ook niet tegen. Voor sommige kinderen is school gewoon geen oplossing. Maar ik vind het wel goed dat het moeilijk gemaakt wordt. Niet iedere gek die dit ongefundamenteerd doet moet zijn gang kunnen gaan. Jammer dat er geen instanties zijn die deze processen mee begeleiden.
Stefke schreef:
13-01-2018 16:41
Maar ik vind het wel goed dat het moeilijk gemaakt wordt.
Ik niet. Voor ons is het nu onmogelijk. Je komt er uiteindelijk pas achter dat je kind niet in het schoolsysteem past als ze al lang en breed zijn begonnen. En dan is er geen weg meer terug.

Nog even een kanttekening: ik pleit voor het Belgische systeem. Open voor iedereen onder strikte voorwaarden en controles. Dan filter je de slechte leerkrachten eruit en leg je meteen een drempel.
Jufjoke schreef:
13-01-2018 15:21
Hier ben ik het 100% mee eens. Ik krijg trouwens uit sommige Amerikaanse programma's het idee dat thuisonderwijs in de praktijk vaak betekent dat de kinderen een uurtje of twee op de laptop aanklooien en dat was het dan weer voor die dag. Als je thuisonderwijs geeft, zul je heel veel thuis moeten zijn en echt actief met je kind aan de slag moeten. En dan nog lijkt het me uit nood geboren.
Het zal in de meeste gevallen inderdaad uit nood geboren zijn. Thuisonderwijzers worden vaak afgeschilderd als wereldvreemde (godsdienst)fanatici, maar de meeste mensen die TO geven of overwegen doen dat omdat het onderwijssysteem hun kind niet past. Vaak ook letterlijk niet: dan is er gewoon geen school te vinden waar die kinderen welkom zijn. En die kinderen moeten toch wat leren he.

En wat die aan TO bestede tijd per dag betreft: toen ik mijn zoon (noodgedwongen inderdaad) TO gaf besteedde ik aan formeel onderwijs zelfs niet meer dan een half uur per dag, en toch was zijn voorsprong alleen maar uitgebouwd toen hij eindelijk elders weer naar school kon. In een één-op-één situatie kun je immers heel veel tijd besparen op groepsgerelateerde rompslomp. En we gingen echt wel buiten klimmen en rennen, of binnen knutselen en tekenen, maar dat noemden we dan geen 'lichamelijke opvoeding' of 'beeldende vorming'.

Wat ik vooral een enorm nadeel vond was het financiële aspect. Met een leerplichtige kleuter de hele dag over huis kon ik meteen stoppen met werken en mijn man had ook geen wereldbaan, dus qua geld werd het een beetje karig allemaal. Wat dat betreft was ik wel blij toen zoon weer naar school kon.
Snoesje666 schreef:
13-01-2018 08:07
Met twee, drie lesuren per dag kom je prima aan je examenniveau. Moet je kijken hoeveel ballast school biedt, die niet aansluit bij het ene of het andere kind.
Inderdaad dat zonder al te veel pauzes, storingen van klasgenoten, bord vegen, ... 2 à 3 uur moet volstaan.

Maar ik zou mijn kind toch écht wel de nationale examens via de examencommissie laten meedoen.
Zodat het wel gewoon een diploma heeft.
En ergens op kan terugvallen na zijn 18de.
Tornacense schreef:
13-01-2018 17:20
Inderdaad dat zonder al te veel pauzes, storingen van klasgenoten, bord vegen, ... 2 à 3 uur moet volstaan.

Maar ik zou mijn kind toch écht wel de nationale examens via de examencommissie laten meedoen.
Zodat het wel gewoon een diploma heeft.
En ergens op kan terugvallen na zijn 18de.
Ja ik ook. Unschoolen kan tijdelijk heel goed zijn, om de wonden te laten helen en zo, maar uiteindelijk moet er later ook bij je kind wel brood op de plank komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met sophiax, ik vind het ook onwenselijk maar ik snap ook dat het voor sommige kinderen de minst slechte oplossing is zeker sinds het gedrocht "passendonderwijs" is ingevoerd. School gaat niet alleen om schoolse vaardigheden maar om veel meer, zeker op sociaal gebied kun je de situatie niet geheel nabootsen en missen kinderen dan wel echt iets.

Ik vind het wel belachelijk dat zodra men ontheffing krijgt er ook niemand meer naar het kind omkijkt. Er zijn ouders die het echt goed aanpakken en hun kinderen hartstikke goed onderwijs geven en zorgen dat ze regelmatig in contact komen met andere kinderen zodat ze sociale vaardigheden ontwikkelen. Maar laatst zag ik een stukje over thuisonderwijs in Nederland en dat ging over mensen die vanuit allerlei zweverige gedachte hun kind niet naar school stuurde want zelfs de vrije school was niet vrij genoeg voor ze. Die kinderen die speelde de halve dag buiten en deden af en toe scrabble om de taalvaardigheid te verbeteren. Bij die kinderen vrees ik dat zij straks echt onvoldoende schoolse vaardigheden hebben om een vervolgopleiding te doen maar ook dat ze straks enorme moeite hebben hun plek in de wereld te vinden want in het echte leven buiten de vrije zweefbubbel van papa en mama houdt niet iedereen rekening met je en moet jij je gewoon aanpassen. Dat moet wat mij betreft dus niet kunnen, er moet gewoon gecontroleerd worden of kinderen voldoende leren. Die kinderen hebben immers geen keus maar zijn straks wel de dupe als ze totaal wereldvreemd en onderontwikkeld de maatschappij in moeten. Wat mij betreft houdt de vrijheid qua wil en wens van de ouders op als het belang van het kind (op de lange termijn) geschaad wordt en naar mijn mening is dat het geval als kinderen niet de minimale vaardigheden leren om zich te redden in de maatschappij doordat ze altijd in een bubbel leven.

Zolang men kinderen geen echt passendonderwijs kan bieden ben ik voor vrijstelling in die gevallen maar dan wel met controle vanuit de overheid. De zweef kliek moet zijn kind gewoon naar (de vrije) school sturen. Simpelweg omdat ik denk dat kinderen moeten leren dat er een wereld buiten die van hun ouders bestaat en school is een goede plek om dat te leren in een veilige omgeving. Ze zullen nu eenmaal niet altijd bij hun ouders blijven en zonder hen moeten ze zich ook kunnen redden tussen mensen die anders in het leven staan en in een maatschappij die bepaalde dingen van ze verwacht.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
MwTheelepel schreef:
13-01-2018 17:25
School gaat niet alleen om schoolse vaardigheden maar om veel meer, zeker op sociaal gebied kun je de situatie niet geheel nabootsen en missen kinderen dan wel echt iets.

Mijn dochter zit het grootste deel van de dag apart: achter een scherm, voorin de klas of alleen in een ander lokaal. Die heeft alleen contact met klasgenoten (en dan nog oppervlakkig) tijdens de pauze en gymles.
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2018 14:36
In de VS zijn daar onderzoeken naar gedaan, het blijkt dat er geen noemenswaardige verschillen zijn gevonden tussen kinderen die thuis leren en kinderen die naar gewone scholen gaan. Wellicht omdat ouders er zich juist extra van bewust zijn en daarom ook juist veel sociale activiteiten met andere ontplooien. Ik vond het opvallend.

Kinderen hadden gemiddeld wel een hoger niveau en zaten daar ook sneller wat ik wel begrijp want het kind krijgt op maat gemaakt onderwijs en veel meer aandacht.
Dat laatste is natuurlijk ook wel logisch. Thuisonderwijs wordt voor een zeer groot deel door hoogopgeleide ouders gegeven en derhalve zullen hun kinderen gemiddeld gezien ook intelligenter zijn en dus ook beter scoren. Als laagopgeleide ouders, met een gemiddeld of laag inkomen, begin je doorgaans niet aan thuisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
13-01-2018 16:31
Mijn kind is van zichzelf al zeer regelmatig ziek van alle prikkels, drukte en het zich moeten aanpassen aan een systeem waar ze niet inpast. Dan kan ze inderdaad uitrusten en haar eigen dingen doen.
Voor mijn dochter net zo, maar dan omgekeerd. School is zo saai dat ze af en toe een dagje input nodig heeft om het vol te kunnen houden. Alles gaat zo langzaam op school dat het bijna letterlijk geestdodend is. Je zou er bijna cynisch van worden als je bedenkt dat het een verplichte verbetering van het kind moet voorstellen :)
Ik ben zeker niet tegen thuisonderwijs en voor heel veel kinderen zal het beter uitpakken. Wellicht voor mijn eigen kinderen zelfs ook wel. Tegelijkertijd zal het voor sommige kinderen minder gunstig uitpakken en moet je het als ouder ook maar kunnen.
Zelf zou ik het niet willen/kunnen. Je gaat wel een hele intensieve relatie aan met je kinderen (vooral ook omdat randactiviteiten in den beginne ook door de ouders geregeld moeten worden),en ik weet niet of ik dat zou willen. Ik vind het eigenlijk wel prettig om de petten van onderwijzer en opvoeder gescheiden te houden. Ik ben bang dat ik het zelf (en wellicht mijn kinderen ook) als vrij benauwend zou gaan ervaren en op financieel gebied moet het ook maar kunnen.

Desalniettemin zie ik wel heel erg op tegen het moment dat mijn jongste naar school moet (hier gelukkig pas als hij 6.5 jaar oud is). Mijn andere kinderen floreren niet echt op school en zien het vooral als iets dat moet, niet iets waar ze veel leren/opsteken.
anoniem_44917 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 17:38
8.18% gewijzigd
En daar gaan we weer. Ik ken behoorlijk wat mensen die TO geven of hebben gegeven, maar daar is niet één zweefteef bij. Het zijn allemaal mensen die hun kind(eren) in goed vertrouwen op hun vierde naar school stuurden, waar het vervolgens om uiteenlopende redenen niet bleek te werken.

Laten we er nou eens met zijn allen mee ophouden om ouders bij voorbaat al als incompetent weg te zetten. Want dat is het probleem met die hele leer (of liever aanwezigheids-) plichtwet in Nederland: hij is ingegeven door wantrouwen. Zorg liever voor fatsoenlijke begeleiding van ouders wier kind onderwijstechnisch tussen wal en schip is gevallen. Controle is er al genoeg, er is immers een kwalificatieplicht en daar moeten thuis onderwezen kinderen ook gewoon aan voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Hear hear, LV.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2018 14:36
In de VS zijn daar onderzoeken naar gedaan, het blijkt dat er geen noemenswaardige verschillen zijn gevonden tussen kinderen die thuis leren en kinderen die naar gewone scholen gaan. Wellicht omdat ouders er zich juist extra van bewust zijn en daarom ook juist veel sociale activiteiten met andere ontplooien. Ik vond het opvallend.

Kinderen hadden gemiddeld wel een hoger niveau en zaten daar ook sneller wat ik wel begrijp want het kind krijgt op maat gemaakt onderwijs en veel meer aandacht.
Je kunt het Amerikaanse onderwijssysteem niet met dat in Nederland vergelijken. In Amerika is het onderwijs op veel gratis scholen ronduit slecht. Dan ben je inderdaad snel beter af met thuisonderwijs. Bovendien wordt in Amerika geen onderwijs op verschillend niveau gegeven, maar krijgt iedereen dezelfde stof. Als "slimmer" kind heb je dus - tenzij je naar een dure priveschool gaat - erg simpel en eenvoudig onderwijs. Die kinderen hebben ook veel baat bij les thuis als ze daar moeilijkere dingen kunnen leren.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
13-01-2018 17:36
En daar gaan we weer. Ik ken behoorlijk wat mensen die TO geven of hebben gegeven, maar daar is niet één zweefteef bij. Het zijn allemaal mensen die hun kind(eren) in goed vertrouwen op hun vierde naar school stuurden, waar het vervolgens om uiteenlopende redenen niet bleek te werken.

Laten we er nou eens met zijn allen mee ophouden om ouders bij voorbaat al als incompetent weg te zetten. Want dat is het probleem met die hele leer (of liever aanwezigheids-) plichtwet in Nederland: hij is ingegeven door wantrouwen. Zorg liever voor fatsoenlijke begeleiding van ouders wier kind onderwijstechnisch tussen wal en schip is gevallen. Controle is er al genoeg, er is immers een kwalificatieplicht en daar moeten thuis onderwezen kinderen ook gewoon aan voldoen.
Je hebt zeker een punt, maar helaas zijn er ook veel mensen die zichzelf en hun kinderen speciaal vinden. We zien nu al gevolgen daarvan: er steken weer epidemieën de kop op omdat mensen stoppen met vaccineren, kinderen worden meer en meer allergisch omdat ze niet meer met ziektekiemen in contact komen en vrijwel ieder kind wordt een persoonlijke boodschap op school afgeleverd: adhd etc.

Veel van die ouders verliezen uit het oog dat ze met hun opvoedingswijze niet altijd in het belang van de kinderen handelen. Vaak is het in het eigen belang. Dat je zelf namelijk onderwijs kunt geven in alle verschillende vakken en beter dan docenten die daarvoor opgeleid zijn is natuurlijk al behoorlijk arrogant. Je hebt uiteraard wat meer speling omdat je minder leerlingen hebt, maar de vraag is hoe goed het onderwijs daadwerkelijk is.

Je kunt dan wel werken naar het eindexamen of een cito-toets. Maar wat ik hier ook teruglees: "dat is genoeg om het examen te halen". Er is ook nog zoiets als: je kind met de maximale voorbereiding afleveren ipv met een nét voldoende. Zet die energie die je hebt in om bijvoorbeeld naast school zelf iedere zaterdagochtend nog een paar uur les te geven in de vakken die je belangrijk vindt of waar je kind behoefte aan heeft. Dan kun je juist voortbouwen op de basis op school ipv dat je zelf net aan die basis toe komt.
Stampertje12 schreef:
13-01-2018 20:58
Je kunt het Amerikaanse onderwijssysteem niet met dat in Nederland vergelijken. In Amerika is het onderwijs op veel gratis scholen ronduit slecht. Dan ben je inderdaad snel beter af met thuisonderwijs. Bovendien wordt in Amerika geen onderwijs op verschillend niveau gegeven, maar krijgt iedereen dezelfde stof. Als "slimmer" kind heb je dus - tenzij je naar een dure priveschool gaat - erg simpel en eenvoudig onderwijs. Die kinderen hebben ook veel baat bij les thuis als ze daar moeilijkere dingen kunnen leren.

Ik vergelijk geen systemen. Ik zeg dat onderwijs op maat beter is dan 'one size fits all'.

Verder klopt je bewering niet die ik heb onderstreept.
R
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:14
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
13-01-2018 17:25
Ik ben het eens met sophiax, ik vind het ook onwenselijk maar ik snap ook dat het voor sommige kinderen de minst slechte oplossing is zeker sinds het gedrocht "passendonderwijs" is ingevoerd. School gaat niet alleen om schoolse vaardigheden maar om veel meer, zeker op sociaal gebied kun je de situatie niet geheel nabootsen en missen kinderen dan wel echt iets.
Oprechte vraag: waarom zou je de situatie van op school willen nabootsen? Op school worden vijfentwintig kinderen van dezelfde leeftijd in een klas gezet, ongeacht ontwikkelingsniveau of interesses. Leert een kind daarvan sociaal te zijn? Wat is precies de meerwaarde op sociaal gebied van een school tegenover het echte leven?

Ik geef sinds twee jaar zelf thuisonderwijs aan mijn twee oudste zonen van 9 en 8 jaar (mijn jongste zoon is nog een peuter). Ze zitten op twee sportclubs, gaan wekelijks naar de kunstacademie, spelen vaak met de kinderen van de buren en we spreken heel geregeld af met andere gezinnen die al dan niet ook aan thuisonderwijs doen. Ik denk oprecht niet dat ze sociaal iets te kort komen.

Ze zijn naar school gegaan tot midden tweede leerjaar (groep 4) en derde kleuterklas (groep 2). We hebben de stap naar thuisonderwijs gezet omdat het vooral met de oudste niet meer ging op school. Hij is hb en was diep ongelukkig, werd gepest, vond geen aansluiting bij zijn klasgenootjes, onderpresteerde enorm, was al zijn leergierigheid kwijt en had psychosomatische klachten.

Uiteraard hebben we geprobeerd om de situatie op school op te lossen. Er zijn ontelbare gesprekken met de juf en zorgjuf geweest, er zijn aanpassingen gebeurd aan zijn lesprogramma, er is in de klas gepraat over pesten,... Ik kan niet zeggen dat de school haar best niet heeft gedaan, maar het was gewoon niet voldoende voor onze zoon. De beslissing is genomen in samenspraak met het CLB (ik weet niet hoe dat in NL heet), waar hij is getest op didactische voorsprong en IQ en waar ze ons letterlijk hebben gezegd dat er voor kinderen zoals hij geen echte oplossing is in het gesubsidieerde onderwijs in Vlaanderen. Omdat een dure privéschool voor ons geen optie was, vonden zij thuisonderwijs een goede oplossing.

Geef ik thuisonderwijs omdat ik vind dat ik het beter kan dan de juf op school? Nee. Maar de juf op school kan mijn zoon niet bieden wat hij nodig heeft, want ze heeft nog 24 andere kinderen onder haar hoede. Ik zou vroeger nooit gedacht hebben dat ik ooit thuisonderwijs zou geven, maar als je kind ongelukkig is en het echt niet meer gaat op school, dan doe je veel.

Ik vind het nu ook geen ideale situatie, maar ze is wel vele malen beter dan toen ze nog naar school gingen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die zich zorgen maken over het sociale aspect: Ons gezin, en daarnaast alle thuisonderwijsgezinnen die ik ken, zijn zich bewust van het feit dat kinderen zich op sociaal vlak moeten kunnen ontwikkelen. En daarom zijn ze allemaal, keihard bezig om de kinderen daarin aan hun behoeften tegemoet te komen.

Mijn kinderen komen m.i. op sociaal gebied niets te kort. Ze komen wekelijks in aanraking met een zeer grote variatie aan mensen, op allerlei leeftijden; ze hebben thuisonderwijsvriendjes die ze een paar keer per week zien, (want er wordt vanalles georganiseerd in thuisonderwijsland)
Daarnaast gaan ze naar clubjes, zien ze met grote regelmaat neefjes/nichtjes, spelen ze met buurkinderen....

Het grote voordeel is dat ze een variatie van kinderen (en volwassenen) tegenkomen, maar dat ze niets 'moeten'. Willen ze samen spelen, prima. Willen ze niet samen spelen: ook prima. De ene keer zijn ze de oudste, en nemen ze kleinere kindjes op sleeptouw. De andere keer zijn ze de jongste, en trekken ze zich op aan een ander kind wat al verder is.




Voor degenen die zich zorgen maken over de aansluiting op vervolgonderwijs: kinderen kunnen gewoon staatsexamen doen en daarna evt verder studeren. Uit onderzoek is gebleken dat een kind dat thuisonderwijs gekregen heeft niet onderdoet voor een kind wat wel zijn hele leven naar school is geweest.




Voor de mensen die zich zorgen maken dat mijn kinderen 'onder de radar blijven'. Ik denk dat wij, als thuisonderwijsgezin, juist meer opvallen, en daardoor meer in de gaten gehouden worden, dan een gemiddeld gezin. Neem alleen al de cassiere van de supermarkt die, als ik op een doordweekse dag in mijn eentje boodschappen doe, vraagt waar mijn kinderen zijn, en of ik ze op hun leeftijd toch niet alleen thuis heb achtergelaten. :proud:
We vallen in hert dorp waar we wonen nou eenmaal extra op.

En daarnaast, wat ik al schreef: de wet gaat in de nabije toekomst veranderen en er gaat meer controle/toezicht komen op thuisonderwijs.
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven